Author Topic: Многоженството в Библията  (Read 20071 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
Re: Многожеството в Библията
« Reply #30 on: March 21, 2016, 17:08:09 PM »
То е писано, че като има много жени, да е с всички тях, докато смъртта ги раздели.

Виждам, че вече няколко човека говорят за напускането и се чудих защо. Сега виждам — вие смятате, че Бог подкрепя напускането и жененето за други жени. Изобщо няма такова нещо. Бог мрази напускането. Става въпрос за жени, които мъж има едновременно без да ги напуска, нито да има това право.

Ако си мислите за напускане и смяна на жените, много, ама много се заблуждавате.
И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

Nikolay

  • Слугуващ
  • *******
  • Posts: 880
Re: Многожеството в Библията
« Reply #31 on: March 21, 2016, 17:15:57 PM »
Какво Бог позволява и каква е волята на Бог са две отделни неща.

Това че Бог позволява нещо не означава, че това е неговата воля. Мислите ли че Бог иска някой да погине? Не. Позволява ли някои хора да отидат в Ада? Да.
Иска ли Бог да съгрешаваме? Не. А правим ли го? Определено да.

А да те питам тоя стих кой според теб го даде, за да бъде записан ?

Изход 21:10
10 Ако си вземе още една жена, да не лиши оная от храната й, от дрехите й и от съпружеско съжитие с нея.


Ако Бог е дал да го запишат, защо смяташ, че се е отметнал ?
Ако някой го е написал от себе си - това не слага ли под съмнение цялата Библия ?
Мир вам. Благодат да бъде с всички ви. [Амин]

Nikolay

  • Слугуващ
  • *******
  • Posts: 880
Re: Многожеството в Библията
« Reply #32 on: March 21, 2016, 17:20:21 PM »
Не Тихомир, говорим за многоженство не би трябвало да разбират напускане и взимане на нова жена.

Според мен хората са така промити от света (противника) относно идеята за 1 жена и 1 мъж, че вече вярват на света, но не на това което пише.
Мир вам. Благодат да бъде с всички ви. [Амин]

garich

  • Посещаващ
  • **
  • Posts: 46
Re: Многожеството в Библията
« Reply #33 on: March 21, 2016, 17:32:41 PM »
Какво Бог позволява и каква е волята на Бог са две отделни неща.

Това че Бог позволява нещо не означава, че това е неговата воля. Мислите ли че Бог иска някой да погине? Не. Позволява ли някои хора да отидат в Ада? Да.
Иска ли Бог да съгрешаваме? Не. А правим ли го? Определено да.

А да те питам тоя стих кой според теб го даде, за да бъде записан ?

Изход 21:10
10 Ако си вземе още една жена, да не лиши оная от храната й, от дрехите й и от съпружеско съжитие с нея.


Ако Бог е дал да го запишат, защо смяташ, че се е отметнал ?
Ако някой го е написал от себе си - това не слага ли под съмнение цялата Библия ?

Значи според теб този стих е основоопределящ за волята на Бог относно брака?
Това, че Бог, в лицето на Мойсей, дава указания как да бъдат третирани жените в един харем, все още не означава, че това е волята му. Това че дава указания за разводно писмо, не означава че волята му е хората да се развеждат.

Nikolay

  • Слугуващ
  • *******
  • Posts: 880
Re: Многожеството в Библията
« Reply #34 on: March 21, 2016, 18:02:39 PM »
Значи според теб този стих е основоопределящ за волята на Бог относно брака?
Това, че Бог, в лицето на Мойсей, дава указания как да бъдат третирани жените в един харем, все още не означава, че това е волята му. Това че дава указания за разводно писмо, не означава че волята му е хората да се развеждат.

Къде съм казал че е основоопределящ ?


Ти това напътствие /разрешение/ за многоженство чел ли си го?
Това съм казал. А и самия стих говори не малко, АКО мъжа си вземе още една жена, казва стихът. Не казва вземи си много жени - или ти го разбираш така ?

А и самото условие което поставя тоя стих не е леко, замислял ли си се ? Стиха казва, че тоя мъж трябва да се грижи за жените които си е взел да имат храна, дрехи и съпружеско съжителство.

Моисей беше поправен за разводното писмо, но за това не беше поправен.
Мир вам. Благодат да бъде с всички ви. [Амин]

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
Re: Многожеството в Библията
« Reply #35 on: March 21, 2016, 18:05:23 PM »
На Авраам кой му даде указания? Очевидно не беше Моисей.

Авраам трябваше да научи дома си на Господния път. Това му беше призванието и като баща на вярата беше този, на когото беше изявено каква е целта на един семеен мъж в дома си. Авраам направи това и показа как дори слугите му познаваха Господния път. Авраам си взе няколко жени. Неговите синове — също.

По повод за разводното писмо също по-горе писах, че те не са можели да се развеждат ако вече са имали съпружеско съжителство. Единственото позволение е било ако не са имали сексуален акт и това пак е било зло пред Бога. В никакъв друг случай Бог не е позволявал напускане. В никакъв.

Не е единственият пасаж, който говори за многоженството. Ето примерно случката с Давид:
Тогава Натан каза на Давида: Ти си тоя човек. Така казва Господ Израилевият Бог: Аз те помазах за цар над Израиля, и те избавих от Сауловата ръка; и дадох ти дома на господаря ти, и жените на господаря ти в пазухата ти, и дадох ти Израилевия и Юдовия дом; и ако това беше малко, приложил бих ти това и това.

Дори още жени Бог можел да му даде.

Още:
12. И Давид позна, че Господ го бе утвърдил за цар над Израиля, и че беше възвисил царството му заради людете Си Израиля.
13. И Давид си взе още наложници и жени от Ерусалим, след като дойде от Хеврон; и родиха се на Давида още синове и дъщери.


3 Царе 15:5. защото Давид стори онова, което бе право пред Господа, и през всичките дни на живота си, не се отклоняваше от нищо, което му заповяда, освен в делото относно хетееца Урия.

То хубаво, обаче днес идва някой и казва — то може да пише, обаче според мен не е добре.

Накрая ще съди Бог, заедно с неговите, които са се научили на праведен съд. Не мислете, че ще бъдете поставени съдии над народите ако не съдите според съда, който Бог ще съди.
И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

Стоян Г.

  • Новодошъл
  • *
  • Posts: 27
Re: Многожеството в Библията
« Reply #36 on: March 21, 2016, 20:13:46 PM »
 Това, че Бог е допускал нещо поради коравовратието на хората не ме впечатлява.
 Той е започнал с полигамия и в края на дните ни връща, към първоначалното. Искам да Го радвам напълно, а не въпреки.
Във Второзаконие 17:14 Когато влезеш в земята, която Господ твоят Бог ти дава, и я завладееш и се заселиш в нея, ако речеш: Ще си поставя цар, както всичките народи, които са около мене,   
15 тогава да си поставиш за цар онзи, когото избере Господ твоят Бог; от братята си да си поставиш цар; не бива да поставиш над себе си чужденец, който не ти е брат.   
16 Но той да не си събира много коне, нито да връща людете в Египет с цел да умножава коне; защото Господ ви е казал: Да се не връщате вече през оня път.   
17 Нито да си взема той много жени, за да се не отклони сърцето му, нито да си трупа твърде много сребро и злато
 Какво казва Бог на Самуил няколкостотин години по-късно, когато народа поиска цар? –  Послушай гласа на людете за всичко, що ти говорят, защото не отхвърлиха тебе, но Мене отхвърлиха, за да не царувам над тях.

 Противоречи ли си Бог или ни кара да мислим?
 
И очаквате да се впечатлим от обещанието към Давид за мооого жени.
Да сравним това - 3 Царе 15:5. защото Давид стори онова, което бе право пред Господа, и през всичките дни на живота си, не се отклоняваше от нищо, което му заповяда, освен в делото относно хетееца Урия.

С това - 4 Царе 23:25 Цар подобен нему не е имало преди него, който да се е обърнал към Господа с цялото си сърце, с цялата си душа и с всичката си сила, напълно според Моисеевия закон; нито след него настана подобен нему.                           Става въпрос за Иосия.

 За малко цар Давид да достигне съвършенството или думите са условно казани.

 Думите в Словото често не трябва да бъдат приемани буквално, но въз основа на цялото послание, което идва към нас да опознаем Божието сърце.

Стоян Г.

  • Новодошъл
  • *
  • Posts: 27
Re: Многожеството в Библията
« Reply #37 on: March 21, 2016, 20:57:24 PM »
  Грешкааааа!!!! Нещо съм се разсеял.
Вместо полигамия да се чете моногамия   

garich

  • Посещаващ
  • **
  • Posts: 46
Re: Многожеството в Библията
« Reply #38 on: March 21, 2016, 21:44:52 PM »
Източник:  http://www.gotquestions.org/Bulgarian/Bulgarian-polygamy.html

Въпрос: Защо Бог позволи в Библията да има полигамия/бигамия?

Отговор: Въпросът с полигамията е интересен заради това, че повечето хора днес гледат на многоженството като на неморално нещо, макар Библията никъде да не го осъжда изрично. Първият случай на полигамия/бигамия в Библията беше този с Ламех в Битие 4:19: „Ламех си взе две жени”. Няколко известни мъже в Стария Завет бяха многоженци. Авраам, Яков, Давид, Соломон и други имаха множество жени. Във 2 Царе 12:8 Бог каза чрез пророк Натан, че ако жените и наложниците на Давид не са достатъчни, Той е щял да даде още. Според 3 Царе 11:3 Соломон имаше 700 жени и 300 наложници (съпруги с по низш статус). Как трябва да гледаме на тези случаи с полигамия в Стария Завет? Има три въпроса, които трябва да намерят отговор: 1) Защо Бог позволи полигамията в Стария Завет? 2) Как Бог гледа на полигамията днес? 3) Защо имаше промяна?

1) Защо Бог позволи полигамията в Стария Завет? Библията не казва изрично защо Бог е позволил да има многоженство. В размисъл над мълчанието на Бога трябва да обмислим няколко ключови фактора. Първо, винаги в света е имало повече жени, отколкото мъже. Съвременните статистики показват, че приблизително 50,5 процента от световното население са жени, като мъжете са само 49,5 процента. Ако предположим, че в древните времена процентите са били същите, и ги умножим по милиони хора, ще има десетки хиляди повече жени, отколкото мъже. Второ, войните в древността са били особено брутални, с невероятно висок процент на смъртност. Това е довело до още по-висок процент на жените спрямо мъжете. Трето, заради патриархалните общества е било почти невъзможно неомъжена жена да се издържа сама. Жените често били необразовани и необучени. Те разчитали на своите бащи, братя и съпрузи за издръжка и закрила. Неомъжените жени често били подлагани на проституция и робство. Значителната разлика между броя на жените и мъжете е щяло да остави много, много жени в нежелателна ситуация.

Затова изглежда, че Бог е позволил полигамията, за да защити и осигури издръжка за жените, които не могат да си намерят съпруг по друг начин. Един мъж взимал много жени и ги издържал и закрилял всички тях. Макар животът в дом на многоженец със сигурност да не е бил идеален, все пак е бил много по-добър отколкото алтернативите: проституция, робство или гладна смърт. Освен фактора на закрилата/издръжката, полигамията позволила много по-бързо разрастване на човечеството, като изпълнила Божията заповед „плодете се и се размножавайте и напълнете земята” (Битие 9:7). Мъжете са способни да забременеят много жени в един и същ период, което направило човечеството да расте много по-бързо, отколкото ако всеки мъж правел само едно дете на година.

2) Как Бог гледа на полигамията днес? Макар да е позволила полигамията, Библията представя моногамията като план, който съответства най-близо на Божия идеал за брака. Библията казва, че Божието първоначално намерение било един мъж да се ожени само за една жена: „Затова ще остави човек баща си и майка си и ще се привърже към жена си, и те ще бъдат една плът [а не много тела] (Битие 2:24). Макар Битие 2:24 да описва по-скоро какво представлява бракът, а не колко хора участват в него, трябва да бъде забелязана последователната употреба на единствено число. Във Второзаконие 17:14-20 Бог казва, че царете не трябва да си умножават жените (или конете, или златото). Макар да не е възможно да тълкуваме това като заповед, че царете трябва да бъдат моногамни, този стих може да се разбира като твърдение, че притежанието на много жени причинява проблеми. Това ясно може да се види в живота на Соломон (3 Царе 11:3-4).

В Новия Завет, 1 Тимотей 3:2, 12 и Тит 1:6 дават „съпруг на една жена” в списъка с квалификациите за духовно ръководство. Има известен дебат какво конкретно означава това изискване. Изразът може да бъде преведен буквално като „мъж с една жена”. Независимо дали този израз е употребен изрично против полигамията, по никакъв начин един многоженец не може да се счита за „мъж с една жена.” Макар тези квалификации да са конкретно за позиция на духовен ръководител, те трябва да се прилагат еднакво към всички християни. Не трябва ли всеки християнин да бъде „непорочен, самообладан, разбран, порядъчен, гостоприемен, способен да поучава, не пристрастен към виното, не побойник, а кротък, не препирлив, не сребролюбец” (1 Тимотей 3:2-4)? Ако сме призвани да бъдем свети (1 Петрово 1:16), и ако тези стандарти са свети за презвитерите и дяконите, тогава те са свети за всички.

Ефесяни 5:22-33 говори за отношенията между съпрузите и съпругите. Когато говори за съпруг (в единствено число), винаги споменава също съпруга (единствено число). „…Защото мъжът е глава на жената [единствено число]… Който обича жена си [единствено число], себе си обича…Затова ще остави човек баща си и майка си и ще се привърже към жена си [единствено число]… Но и всеки един от вас да обича своята жена [единствено число], както себе си; а жената [единствено число] да се бои от мъжа си.” Макар в паралелния на този пасаж, Колосяни 3:18-19, Павел да говори за съпрузи и съпруги в множествено число, ясно е, че Павел се обръща към съпругите и съпрузите сред вярващите в Колос, а не казва, че един съпруг може да има множество съпруги. В контраст, Ефесяни 5:22-23 дава конкретно описание на брачните отношения. Ако полигамията беше допустима, се разпада цялата илюстрация на отношенията на Христос с Неговото тяло (църквата) с връзката между съпруга и съпругата.

3) Защо има промяна? Нещата не се свеждат толкова до това, че Бог вече не позволява нещо, което преди е било разрешено, колкото до това, че Бог възстанови брака в неговия първоначален план. Ако погледнем назад към Адам и Ева, полигамията не беше Божието първоначално намерение. Бог изглежда е допуснал многоженството, за да разреши проблем, но то не е идеала. В повечето съвременни общества няма абсолютно никаква нужда от полигамия. В повечето общества днес жените могат да се издържат и да се защитават – и това премахва единствената „положителна” страна на полигамията. Освен това повечето съвременни нации са обявили многоженството извън закона. Според Римляни 13:1-7 трябва да се покоряваме на законите, които установява държавата. Единственият случай, в който Писанието позволява неподчинението на закон, е когато законът противоречи на Божиите заповеди (Деяния 5:29). Понеже Бог само допуска полигамията, а не я заповядва, трябва да се спазва закона, който я забранява.

Има ли случаи, в които допускането на многоженство все още ще е валидно днес? Може би, но е немислимо, че няма да има никакво друго възможно решение. Заради тази страна на брака, която казва, че двамата са „една плът”, нуждата от единство и хармония в семейството и липсата на някаква истинска нужда от многоженство, нашето твърдо вярване е, че полигамията не почита Бога и тя не е Неговия план за брака.

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
Re: Многожеството в Библията
« Reply #39 on: March 21, 2016, 21:45:37 PM »
Това, че Бог е допускал нещо поради коравовратието на хората не ме впечатлява.
 Той е започнал с полигамия и в края на дните ни връща, към първоначалното. Искам да Го радвам напълно, а не въпреки.
Ясно, че си се поправил вместо "полигамия" да се чете "моногамия", обаче аз питам отново същото нещо както преди малко: Каква е връзката с коравовратните хора и полигамията?

Когато Бог е дал нещо поради коравовратните хора, той е казал какво е и то е по отношение на напускането и то само в случай, че жената не е обезчестена. Бог каза, че мрази напускане, както и каза, че мрази когато жената е обезчестена да има напускане. При обезчестяване на жената, мъжът е трябвало да я вземе и да не я напуска до края на живота си, както и да плати глоба за това. Бог е казал ясно, че това да се напуска жена е зло. Дал е позволение само в един много специфичен случай.

Да си видял да е казал, че полигамията е зло и да даде разрешение да се върши "зло"?

Никъде Бог не е приравнявал полигамията с коравовратни хора. Значи Авраам е коравовратен? Значи Давид и е коравовратен? Яков е коравовратен?

Викаш, ти си по-добър от тях. На база на какво — на база на текст в Библията или на база на измишленията на сърцето си? Ако е на база на текст от Библията — покажи кой текст казва, че тези хора са били коравовратни и са били нечестиви като са извършили това да имат повече от една жена.

Ако не успееш, тогава ще бъдеш уличен в клевета срещу хора, които Бог е казал, че са пример, а ти го отричаш.


Quote
Във Второзаконие 17:14 Когато влезеш в земята, която Господ твоят Бог ти дава, и я завладееш и се заселиш в нея, ако речеш: Ще си поставя цар, както всичките народи, които са около мене,   
15 тогава да си поставиш за цар онзи, когото избере Господ твоят Бог; от братята си да си поставиш цар; не бива да поставиш над себе си чужденец, който не ти е брат.   
16 Но той да не си събира много коне, нито да връща людете в Египет с цел да умножава коне; защото Господ ви е казал: Да се не връщате вече през оня път.   
17 Нито да си взема той много жени, за да се не отклони сърцето му, нито да си трупа твърде много сребро и злато
 Какво казва Бог на Самуил няколкостотин години по-късно, когато народа поиска цар? –  Послушай гласа на людете за всичко, що ти говорят, защото не отхвърлиха тебе, но Мене отхвърлиха, за да не царувам над тях.

Противоречи ли си Бог или ни кара да мислим?
Бог изрично каза, че да си поставят цар е зло. Той не само го каза, но и го показа като накара да се чуе силен гръм. Бог ясно го каза, че това е зло. Даде позволение като ограничи много правомощията на царя — царят не господаруваше над хората, а беше съдия, както Моисей беше съдия. Царят водеше Господните войски в битки. Моисей правеше същото. Царят не трябваше да господарува над хората, но се появиха нечестиви царе след това, които правиха точно това.

Ето защо Бог като каза, че да си поставят цар е зло, той го каза ясно и въпреки позволението да имат цар, защото хората бяха инат, пак им показа какви ограничения трябва да има.

Да си чел такова нещо за полигамията? Че е зло, обаче "айде от мен да мине"?

Това, което си подчертал "нито да си взема много жени" знаеш ли какво означава? Да си взема малко жени. Това не противоречи на това царят да си вземе повече от една жена. Не пише "да не си взема повече от една жена", но пише "да не си взема много жени". Соломон си взе много жени и прекали. Давид не си взе много жени.


Quote

И очаквате да се впечатлим от обещанието към Давид за мооого жени.
Да сравним това - 3 Царе 15:5. защото Давид стори онова, което бе право пред Господа, и през всичките дни на живота си, не се отклоняваше от нищо, което му заповяда, освен в делото относно хетееца Урия.

С това - 4 Царе 23:25 Цар подобен нему не е имало преди него, който да се е обърнал към Господа с цялото си сърце, с цялата си душа и с всичката си сила, напълно според Моисеевия закон; нито след него настана подобен нему.                           Става въпрос за Иосия.

 За малко цар Давид да достигне съвършенството или думите са условно казани.
Аз тук чета, че поради прелюбодейство Давид не беше съвършен като Иосия, а не поради полигамия. Ти май четеш нещо друго.


Quote
Думите в Словото често не трябва да бъдат приемани буквално, но въз основа на цялото послание, което идва към нас да опознаем Божието сърце.
И кой ти го каза това? Свети Августин или Святият Дух?

Дойдохме си на думата отново.

Стоян, всички преди теб, които напуснаха този форум имаха същия проблем — текста. Когато не им изнася започват да го отричат или да казват, че "то каквото пише не означава каквото пише". Защо го казват? Защото текстът ги опира в стената и няма къде да мърдат.

Ето и ти сега си до стената и предпочиташ да запазиш хилавата основа, на която си застанал и да отречеш ясните Божии думи.


И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3198
Re: Многожеството в Библията
« Reply #40 on: March 21, 2016, 22:33:39 PM »
Quote from: Палко
И последно да ви попитам, какъв може да е повода да искаш да имаш повече от една жена?
1. Да се плодиш и да напълниш земята?
2. Да задоволиш някаква плътска страст, защото една жена не ти е достатъчна?
3. Да "ощастливиш" някоя жена, защото мъжете били по-малко от жените и тя може да остане сама?

Въпроса за "повода" или мотива за многоженство като цяло е валиден въпрос, но той касае само онези, които са поставени в ситуация да размислят относно подобна стъпка.

Както казах и по-рано многоженството е част от Божието снабдяване касаещо съвсем конкретни ситуации. Тези ситуации могат да бъдат доста различни и няма как да бъдат разгледани всичките или изчерпани с някакъв списък. Аз по-горе споменах една единствена такава ситуация, а именно ако първата жена е бездетна. Има много случаи в които мъже напускат жените си и си вземат друга защото първата е бездетна. Праведния начин е мъжа да си вземе втора жена, като продължи да се грижи за първата. Именно такава беше ситуацията в която Яков се сдоби с трета жена. Рахил беше бездетна дълго време.

И въобще виждам, че много лекомислено коментирате многожеството, все едно то е някакъв вид разюздаване на нагона, докато всъщност е доста голяма отговорност и бреме един мъж да се грижи за две жени, пък какво остава за повече от две. Ето защо за да бъде готов един мъж да плати такава цена, той наистина трябва да има солиден мотив да направи подобна стъпка. Но тук като че ли никой не забелязва въпроса за бремето и отговорността. Именно това само по себе си балансира нещата и на практика повечето мъже избират да имат само една жена. Втората жена не е гадже или любовница с която да се срещаш два пъти седмично. Тя е пълноценен член на семейството със всички произхождащи от това отговорности. Бог има много ясни изисквания за това как мъжа трябва да се грижи за всичките си жени. Тия изисквания са най-силния тласък към моногамията. Но ако човек е поставен в ситуация в която да си струва да поеме бремето за повече от една жена той е свободен да го направи и никой няма право да го осъди за такова нещо.

Quote
Е кое от всичките да бъде причина за многоженство? И пак моля за пример за някой от християните от времето на Исус, който е имал повече от една жена. Аз лично не се сещам за такъв. Ако някой знае да каже.....

Не случайно Писанието не коментира кой християнин колко жени е имал или нямал, като въобще не ни дава отчет апостолите колко жени са имали и дали въобще са били женени. Причината за това е именно да не си правят хората измислени правила, защото брака, в това число и брак с повече от една жена е изцяло свързано с конкретното призвание и живот на всеки отделен човек. Не е възможно да мериш с един аршин призванието на един човек и да приравняваш всички останали към него.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Nikolay

  • Слугуващ
  • *******
  • Posts: 880
Re: Многожеството в Библията
« Reply #41 on: March 22, 2016, 00:35:07 AM »
Копнал си нещо от някъде без да го разбираш и без да виждаш заобикалките вътре, но пък аз ще питам :)

Макар тези квалификации да са конкретно за позиция на духовен ръководител, те трябва да се прилагат еднакво към всички християни.

Подчертаното - защо ?

Или да ти го задам въпроса малко по "съвременно", ако имаш множество Х и извадиш елементи А и Б с качество "да са мъж на една жена" - то другите елементи от множеството добиват ли същите качества и ако да защо ?

Подсказка 1 - Бог направил ли ни е всички еднакви и ако не защо ?
Подсказка 2 - вземи си прочети Тит и Тимотей - може да ти дойде идея.
Подсказка 3 - ако целия свят лежи в лукавия - ти що дириш мъдрост там ?

Мир вам. Благодат да бъде с всички ви. [Амин]

miroslav1975

  • Новодошъл
  • *
  • Posts: 15
  • "В света имате скръб;но дерзайте: Аз победих света
Re: Многожеството в Библията
« Reply #42 on: March 22, 2016, 00:45:32 AM »
 В Древна Гърция също е имало конкубинат в допълнение на официалната брачна връзка, а също така наложници, т.е. жени за сексуална употреба предимно. Така е в патриахалните об-ва до появата и разпространението на христовото благовестие 1-2 век. Мен ме вълнува въпросът, Бог би ли допуснал полиандрия (многомъжество), ако по някаква причина жените намалят силно спрямо  мъжете ? В Библията не намирам подобни указания. Знам, че в Тибет е имало подобна практика.

Nikolay

  • Слугуващ
  • *******
  • Posts: 880
Re: Многожеството в Библията
« Reply #43 on: March 22, 2016, 01:02:46 AM »
Има неща които са ставали, но това не ги прави еталон за поведение. И ако в началото мъжете са имали повече от една жена то сега не е така. Това е било по-скоро за да се изпълни заповедта "Плодете се и напълнете земята". Първите човеци са се вземали брат със сестра. Нямало е как друго яче.  После нещата се променят.
Малко след Яков е казано, но пък го има.

Левит 18:18
И да не вземеш жена заедно със сестра й докато е жива другата, за да откриеш голотата й, та да й стане съперница.

"А той в отговор рече: Не сте ли чели, че Онзи, Който ги е направил, направил ги е от начало мъжко и женско, и е казал:
 "Затова ще остави човек баща си и майка си и ще се привърже към жена си; и двамата ще бъдат една плът?" "
Защо не пише към жените си? И още нещо свързано с тези стихове.

Като е женен някой си и отиде при блудница и стане една плът с нея, спира ли да е една плът с жена си.
Ако да, трябва ли да остави жена си и да остане с блудницата или какво да прави ?

И последно да ви попитам, какъв може да е повода да искаш да имаш повече от една жена?
1. Да се плодиш и да напълниш земята?
2. Да задоволиш някаква плътска страст, защото една жена не ти е достатъчна?
3. Да "ощастливиш" някоя жена, защото мъжете били по-малко от жените и тя може да остане сама?

Е кое от всичките да бъде причина за многоженство? И пак моля за пример за някой от християните от времето на Исус, който е имал повече от една жена. Аз лично не се сещам за такъв. Ако някой знае да каже.....

Има мъже които могат/искат по 5 пъти на ден, други не могат/не искат и по 5 пъти на месец - Бог ги е направил различни. Аз лично, не бих се опитал да ги сравнявам. Както казва Еклесиаст - всичко е суета.
Мир вам. Благодат да бъде с всички ви. [Амин]

Nikolay

  • Слугуващ
  • *******
  • Posts: 880
Re: Многожеството в Библията
« Reply #44 on: March 22, 2016, 01:07:15 AM »
В Древна Гърция също е имало конкубинат в допълнение на официалната брачна връзка, а също така наложници, т.е. жени за сексуална употреба предимно. Така е в патриахалните об-ва до появата и разпространението на христовото благовестие 1-2 век. Мен ме вълнува въпросът, Бог би ли допуснал полиандрия (многомъжество), ако по някаква причина жените намалят силно спрямо  мъжете ? В Библията не намирам подобни указания. Знам, че в Тибет е имало подобна практика.

Сеяча може да сее семе на много ниви, но ако много сеячи се опитват да сеят в една нива - няма да се получи добър резултат.
Иначе може да зачетеш що е Телегония да си направиш няколко връзки с разни стихове от Библията (проклятия по наследство и т.н.) и мисля, че ще е достатъчно.
Мир вам. Благодат да бъде с всички ви. [Амин]