Author Topic: Хвърлянето на жребие и християнството  (Read 1935 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerard

  • Съпричастен
  • ****
  • Posts: 182
Напоследък размишлявам и се чудя до колко приложимо е сега, хвърлянето на жребие с цел допитване до Бога за взимане на правилно и справедливо решение, при мъчни и спорни въпроси.
От една страна виждаме, че в старозаветните писания се ползваше в много случаи, като например разпределянето на земята между израелевите племена, намирането на виновен човек и тн..
Също виждаме, че и в притчи жребието се потвърждава като действаща и добра практика.

Притчи 16:
33. "Жребие се в скут хвърля, но всичко, що то решава, е от Господа."
Притчи 18:
19. "Жребието прекъсва препирни и решава спор между силните."


Дори и в новия завет, апостолите избраха Матия на мястото на Юда чрез жребие.

Деяния 1:
26. "И хвърлиха жребие, и жребието падна на Матия. И той се причисли към единадесетте апостоли."


Чуденето ми идва от това дали този метод не влиза в противоречие с водителството на Святия Дух, което новозаветните християни имат на разположение.
За да се разбере дали двете неща евентуално може да влизат в конфликт, мисля че ключовото нещо е да се учотни дали Святия Дух вече беше излян върху апостолите, по времето в което взеха решението чрез жребие.
Вярно е че Святия Дух се изля със сила на петдесетница, но той вече им беше даден от Исус преди това.

Йоан 20:
19. А вечерта на същия ден, първия на седмицата, когато вратата на стаята, гдето бяха учениците, беше заключена поради страха от юдеите, Исус дойде, застана посред, и каза им: Мир вам!
20. И като рече това, показа им ръцете и ребрата Си. И зарадваха се учениците като видяха Господа.
21. И Исус пак им рече: Мир вам! Както Отец изпрати Мене, така и Аз изпращам вас.
22. И като рече това, духна върху тях и им каза: Приемете Светия Дух.
23. На които простите греховете, простени им са, на които задържите задържани са.


Ако те имаха на разположение водителството на Святия Дух и въпреки това хвърлиха жребие, излиза че това все още е напълно легитимен начин за допитване до Бог. Другия вариант според мен е, че учениците в самото начало не разбираха силата и водителството на святия Дух, въпреки че им беше даден, вие какво мислите?
Ecc 7:3  Sorrow is better than laughter: for by the sadness of the countenance the heart is made better.
Ecc 7:4  The heart of the wise is in the house of mourning; but the heart of fools is in the house of mirth.

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3270
Проблема на жребието е че винаги получаваш някакъв резултат, без значение дали Бог въобще иска да участва в това или не. Т,е човек в чиито пътища Бог не благоволи и Бог си е отвърнал лицето от него и не ще да чуе молитвите му по определени причини за каквито Писанието свидетелства не веднъж - пак ще си получи някакъв "отговор" от жребието и ще си мисли, че Бог му е "говорил", защото при него обикновено имаш два варианта.

Докато когато човек търси Бога в молитва и търси отговор има и трети вариант и той е МЪЛЧАНИЕ от Божия страна. А това мълчание съдържа в себе си по-важно послание от отговорите, които човека търси в момента.

Аз си спомням, че използвах жребие в дните на младостта си във вярата докато осъзнах, че подобна практика води до всякакви дивотии. Сега си спомням, че един от последните пъти когато хвърлях жребие беше "Бог да ни покаже дали да отидем с едно друго момче  да "благовестваме" в  1 часа посреднощ на един пазач на денонощния магазин наблизо." Цялата работа беше пълно фиаско.

От друга страна си спомням, как веднъж се загубих по време на една разходка в планината. Бях минал по няколко пътечки всяка от които имаше по няколко разклонения и нямаше начин да си спомня от коя съм дошъл. Така на всяка пресечка се молих и хвърлях жребие по кое разклонение да поема, като хвърлях по два пъти за потвърждение. И винаги избора на пресечка се потвърждаваше два пъти и така успях да се върна обратно без да се загубя или да се лутам с часове.

Що се отнася до апостолите, те не бяха приели кръщението със Святия Дух когато хвърлиха жребието. След като го приеха не се споменава за нито един случай на хвърляне на жребие от тях или от други ученици.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Gerard

  • Съпричастен
  • ****
  • Posts: 182
Като цяло звучат логично нещата които си написал, но това че Бог одобрява някой, не значи че винаги ще му дава ясен отговор в молитва.
Дори по скоро си мисля, че това човек да получи ясен и директен отговор в молитва, се случва като изключение.

По същия начин както може да се злоупотреби и навлезне в крайност с хвърлянето на жребие за глупости, човек може да се моли за всякакви щуротии, така че това не е основание да го изключим като метод.   

Колкото до апостолите, да вярно е че не се споменава след петдесетница някой да се е допитвал по този начин и това е сигнална лампа, но все пак и никъде не пише да е вече забранено или отменено.
То дори и преди петдесетница, е споменато само един единствен път, явно че се е ползвало само в много решаващи и съдбоносни моменти.

Иначе е много интересна опитноста която си споделил и как Бог те е избавил от загубване и лутане, явно все пак действа в дадени сериозни ситуации.
Ecc 7:3  Sorrow is better than laughter: for by the sadness of the countenance the heart is made better.
Ecc 7:4  The heart of the wise is in the house of mourning; but the heart of fools is in the house of mirth.

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3270
Quote
но това че Бог одобрява някой, не значи че винаги ще му дава ясен отговор в молитва

Не е ли написано, че ако сме Му угодни, Той ни слуша и всяко нещо, което попросим получаваме от Него? (1Йоан 5:14,15)

Както съм написал, аз съм използвал жребие и Бог ме чу, но много отдавна не ползвам жребие. Търсене на отговори от Бога в молитва понякога е изключително болезнено преживяване, защото всичко в което Бог не благоволи в нас застава между нас и Него и блокира отговора. Именно от тази болка бягат мнозина и предпочитат по-лесни и лековати варианти.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Gerard

  • Съпричастен
  • ****
  • Posts: 182
Така е, съгласен съм, ако даденото нещо е угодно на Бога, то той е обещал, че ще го даде на децата си.
Но все пак така както си го написал, излиза, че човек трябва да е перфектен за да може да получи отговор в молитва. Може би жребието е все пак някакъв начин, за по слаби и неотвърдени хора във вярата. Интересното е че дори нечестиви и хора вярващи в други богове получаваха отговор, колко повече такива които имат страх от Бога на Израел, но за съжаление все още имат пречки в живота си. Дали пък жребието не е начин чрез който прохождащи и младенци във вярата да се допитат до Него, разсъждавам просто.
Ecc 7:3  Sorrow is better than laughter: for by the sadness of the countenance the heart is made better.
Ecc 7:4  The heart of the wise is in the house of mourning; but the heart of fools is in the house of mirth.