Author Topic: Левитът и наложницата (Съдии 19)  (Read 3153 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

YN

  • Общителен
  • ***
  • Posts: 86
Левитът и наложницата (Съдии 19)
« on: January 12, 2014, 14:10:27 PM »
Днес четох от Съдии, и попаднах на тази доста интересна случка. Това се случва във времето през което "Израил нямаше цар" и "всеки правеше каквото му се виждаше за добре".

Значи, има един левит, който живее в Ефремовата земя, и той си взима наложница от Витлеем Юдейски. И ето тука идва интересната част:

Jdg 19:2  Но наложницата му блудствува против него, и отиде си от него в бащината си къща във Витлеем Юдов, гдето остана около четири месеца.

Тука идва първото ми объркване.
На първо място, думата преведена като "блудствува" всъщност означава също така "прелюбодейства", което ми се вижда по-смислено, защото не ми е много ясно как някой може да блудства против някой друг.

זנה
zânâh
zaw-naw'
A primitive root (highly fed and therefore wanton); to commit adultery (usually of the female, and less often of simple forniciation, rarely of involuntary ravishment); figuratively to commit idolatry (the Jewish people being regarded as the spouse of Jehovah): - (cause to) commit fornication, X continually, X great, (be an, play the) harlot, (cause to be, play the) whore, (commit, fall to) whoredom, (cause to) go a-whoring, whorish.

Но ако е прелюбодействала, защо не е била убита според Закона? (Лев. 20:10) Ако тогава наистина правилният превод е "блудства", пак не се връзва! Не знам точно с какъв статут са се водели наложниците, но предполагам (тука ме поправете ако греша), че и те ако са изневерявали по някакъв начин на господарите си, са били наказвани. Ако една женена жена блудства, тя не прелюбодейства ли едновременно? Ако е така, тя и в двата случая прелюбодейства по някакъв начин, но остава безнаказана.
Дали това е било защото тогава всеки си е вършел това което му се е виждало за добре и не са спазвали Закона?

А в някои преводи, превеждат думата като "разгневи се", което донякъде може да обясни защо тя се тръгнала от левита и се е прибрала в бащиния си дом, но това като превод аз изобщо не го виждам обсосновано в лексикона.

Но добре. Да  продължим историята.
Левитът отива да си върне наложницата, и бива посрещнат радостно от баща й. Остава там цели пет дни, но най-накрая си тръгва, въпреки настояването на бащата да остане още време. Тръгва си левитът, заедно със слугата си, двата си осела и наложницата. По пътя спират да пренощуват в Гавая.

Там сядат край градската улица, защото нямат къде да отидат. Един старец ги намира и ги кани да пренощуват у него, и въпреки че левитът твърди, че са добре и не им липсва нищо, отиват с него.

Тогава се случва нещо, което доста прилича на случилото се с ангелите в Содом и Гомор. Старецът прибира левитът, и тогава идват разни мъже "развратници" и желаят да "обезчестят" левита. Старецът им отказва и им предлага девствената си дъщеря и наложницата на левита. Мъжете отказват, но старецът извежда наложницата и я дава на мъжете, които я изнасилват цяла нощ.

На сутринта левитът вижда наложницата паднала на земята пред вратата и й казва да стане. Няма отговор (тука мисля, че се подразбира, че тя е мъртва); той взима тялото на наложницата, разсича го на дванадесет части и изпраща парчетата по всичките предели на Изралиевата земя (може и би по едно парче на племе, не знам).

Тука свършва главата, но в следващата има едни реплики на левита, които хвърлят светлина върху последното му действие.

Jdg 20:3  И вениаминците чуха, че израилтяните отишли в Масфа. И израилтяните казаха: Разправете ни как стана това зло.
Jdg 20:4  И левитинът, мъжът на убитата жена, в отговор рече: Дойдох в Гавая Вениаминова, аз и наложницата ми, за да пренощуваме.
Jdg 20:5  А гавайските мъже се подигнаха против мене, и през нощта обиколиха къщата в който бях; мене искаха да убият, а наложницата ми изнасилваха, та умря.
Jdg 20:6  Затова взех наложницата си та я разсякох и я изпратих по всичките предели на Израилевото наследство; защото те извършиха разврат и безумие в Израиля.
Jdg 20:7  Гледайте, вие израилтяните, всинца вие, съветвайте се тук помежду си, и дайте мнението си.
Jdg 20:8  Тогава всичките люде станаха като един човек и казаха: Никоя от нас няма да отиде в шатъра си, нито ще се върне някой от нас в къщата си,
Jdg 20:9  но ето сега какво ще направим на Гавая, ще отидем против нея по жребие;
Jdg 20:10  и ще вземем по десет мъже на сто от всичките Израилеви племена, и по сто на хиляда, които да донесат храна на людете, та, като стигнат в Гавая Вениаминова, да им сторят според всичкото безумие, което те извършиха в Израиля.


Следва война с Вениаминовото племе и куп други неща, но в момента не това ме вълнува.

Първият ми въпрос е:
Защо наложницата напуска левита и се прибира при баща си?

Вторият:
Старецът правилно ли постъпва когато извежда наложницата (а, интересно, не собствената си дъщеря)? С оглед на това, също се чудя дали Лот постъпи праведно, като предложи дъщерите си на Содомските жители?

Третият:
Левитът праведен човек ли беше и праведно ли постъпи като изпрати парчетата от наложницата на племената, за да им покаже колко разврат и безумие вършат?

Изобщо случката като цяло ми е много интересна, но и малко объркваща, и ще се радвам да я обсъдим.
Psa 111:7  Делата на ръцете Му са вярност и правосъдие; Всичките Му заповеди са непоколебими;
Psa 111:8  Утвърдени са до вечни векове, Като са направени във вярност и правота.

Alesyz

  • Съпричастен
  • ****
  • Posts: 148
Re: Левитът и наложницата (Съдии 19)
« Reply #1 on: January 12, 2014, 15:19:43 PM »
По вторият въпрос, аз чета в Цариградският превод, че левитът взема наложницата си и я извежда, а не домакинът на къщата.

Но мъжете не рачиха да го послушат; и взе человекът наложницата си та им я изведе вън; и познаха я, и ругаха се над нея всичката нощ дори до утринта; и като се яви зората пуснаха я.

В KJV и този от 1940, домакинът извежда наложницата вън.

Но мъжете не искаха да го послушат; за това, човекът взе наложницата му та им я изведе вън; и те я познаха и обезчестяваха я цялата нощ дори до утринта, а като се зазори пуснаха я.


Обаче в контекста на случката, този който я извежда, е домакинът, понеже той я и предлага. Не знам, не съм убеден твърдо.

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
Re: Левитът и наложницата (Съдии 19)
« Reply #2 on: January 12, 2014, 18:23:05 PM »
Блудницата в Писанията е винаги била това, което днес се нарича проститутка. Блудниците не са били убивани, с изключение на случаите, когато се омъжи и мъжът не я намери девствена и тогава бащата има право да я изведе пред всички и да я убият с камъни.

Било е забранено да се жени някой за блудница с цел да се изолират такива и да се оставят без дом и наследство.

Прелюбодейките са били убивани.

Както Яна забеляза, има нещо "особено" тук, защото не се връзват нещата ако смятаме, че наложницата е равносилно на жената и че думата "блудствам" е превеждана съвсем коректно и като "прелюбодействам", а прелюбодейките са били убивани с камъни.

Виждаме, че се е правила разлика между това кои са "жените" на някого (ако е била повече от 1 жена) и кои са били наложниците му.

От примерите, които виждаме в Писанията наложниците са били жени, които да раждат чада на даден мъж, но самите те са били нещо като "второ качество". Например Авраам е разделил синовете на наложниците си от сина на жена си Сара, но в други случаи децата на наложниците не са били отделяни. Вижда се, че целта от имането на наложници на мъжете, за които четем, са били децата, а не това "да имат повече жени". Ето затова Сара дава слугинята си на Авраам. Не защото Авраам иска да има още жени, а за да имат син, който да е от същата кръвна линия на Авраам.

Знаело се е кои са наложници и кои са съпруги. Примерно Авесалом е влязъл при наложниците на Давид, тъй като Давид взе жените си със себе си, а наложниците ги остави в къщата. След това пише, че Давид не е влязъл повече при тях, но те са живеели отделно като вдовици. Реално Давид можеше да влезе при тях и щяха да му родят деца, защото бяха негови наложници, но след като Авесалом беше влизал при тях, той не искаше да се осквернява и ги отдели.

Но например Михала, която беше жена на Давид, беше отнета от Давид, когато той бягаше и беше дадена на Фалатиил насила. След това Давид си я взе обратно и продължаваше да лежи с нея, но тя остана бездетна, поради факта, че презря царя в един определен момент. Но при наложниците си не влезе повече.

Фалатиил по-нататък е бил явно обесен (2 Царе 21), обаче Михала не е убита. Та, навярно Фалатиил може и да не е лежал с Михала, очаквайки Давид да умре от ръката на Саул и синовете му.

Обикновено (но не винаги) наложниците бяха жени, пленени от други народи, а не от Израел. Например блудницата Раав беше оставена жива поради това, че спаси съгледвачите. Тя стана част от Давидовия род дори. Жени като Раав, които са били пленени и са били с мъж, е трябвало да обръснат главата си и да изрежат ноктите си, да престои 1 месец в дома на господаря си и тогава вече може да я вземе за жена. Но веднъж като стане някоя жена (или наложница), тогава правилата стават различни. Тогава при блудство/прелюбодейство трябва да има смърт на прелюбодееца и прелюбодейката.

Писано е също, че ако някой си вземе повече от една жена, той трябва да се грижи за всичките си жени и да не ги изоставя.

Наложницата на левитина е блудствала против него и го е напуснала. Това не се е случило с жената (или жените) на левитина. Затова след време левитинът решава да си я вземе обратно. Давид например също взе наложниците си обратно, обаче не влезе повече при тях, но се грижеше за тях. Те не са били убити, защото най-вероятно са били съдени от гледна точка на такива, които са били изнасилени без да могат да се защитят, където само изнасилвачът е бил убиван (Авесалом).

Бащата на наложницата се е зарадвал като е видял левитина, защото това е означавало евентуално дъщеря му да има деца (и евентуално да не бъде убита като прелюбодейка), а това е било голяма радост и цел (за разлика от днешното мислене).

Това една жена да стане блудница е било по-малкото зло, защото после е можело да бъде отделена и да живее като вдовица (като Тамар), но поругаването на мъж от други мъже е било смъртен грях и е било много по-голямо зло. Затова предлагат да изведат жените. В крайна сметка е станал голям разврат онази нощ и Израел решават да накажат мъжете, които са били развратни хора (хем с мъже, хем с жени). Вениаминовото племе прави грешката да застане зад тази случка и да защити тези мъже и се стига почти до изчезването му.

Въпреки това, че не е написано, дали постъпката на левитина е била добра или не, имало е заповед ако някой прелюбодейства с жената на ближния си, да бъде убит и той и прелюбодейката (независимо, че основната "тежест" е върху този, който е прелъстил жената). По същия начин се говори и за историята на левитина, който е служил в дома на един човек, който в дома си е имал и идоли и служил "и на господ". Там не пише, че е било зло, обаче четем, че идолопоклонството е било смъртен грях.

Причината е, че "всеки правеше това, което му се струваше за добро", а не (винаги) това, което Бог смяташе за добро и 7 пъти в годината на празниците хората слушаха от закона.

И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

YN

  • Общителен
  • ***
  • Posts: 86
Re: Левитът и наложницата (Съдии 19)
« Reply #3 on: January 12, 2014, 22:36:42 PM »
Alesyz,

Наистина не е много ясно. От една страна, да, домакинът предлага момичетата, но има ли той правото да се разпорежда с чужда наложница? Не би ли било редно сам левитът да я предаде?

Тихомир,

Като цяло отговори на повечето от въпросите ми.

Ако наложница прелюбодейства спрямо мъжа/господаря (не знам как да го наричам) си, тогава дължи ли и се същото наказание като на жена? Тук аз разбирам, че отговорът е по-скоро не, защото тя не е със статут на жена, и не може да бъде наказвана като такава. Но тогава какво се прави в такъв случай?

А едно нещо което май си пропуснал (а пък може би просто аз не съм се изказала достатъчно ясно), е този върпос:
Ако женена жена блудства (проституира), това равносилно ли е на прелюбодейство?
Не че е пряко свързано с темата, понеже изяснихме, че наложницата не е съпруга, но върпеки това ми е интересно.
Psa 111:7  Делата на ръцете Му са вярност и правосъдие; Всичките Му заповеди са непоколебими;
Psa 111:8  Утвърдени са до вечни векове, Като са направени във вярност и правота.

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
Re: Левитът и наложницата (Съдии 19)
« Reply #4 on: January 13, 2014, 01:52:08 AM »
Наложницата е била просто "второстепенна" жена. Терминът "съпруга" не е много широко разпространен в Писанията, а по-скоро "жена". Когато двама се вземат пред свидетели и се вдигне шумно тържество (за да може да има ясно свидетелство, че двамата се вземат и да няма оддумвания), това е било създаването на семейство. Наложниците са били главно да раждат деца. Някои източници казват, че наложниците се взимали без шумно тържество. Дали това е вярно, не зная.

В Писанията нямаме специфично разделяне на законите и принципите относно прелюбодейството и блудството независимо дали това е за наложница или за жена (която не е наложница). Разликата между двете е главно в отношението на мъжа спрямо тях, но реално те и двете са жени на един мъж. А брачният закон е за мъж, който има жена без значение той как гледа на нея.

Затова и коментирах, че левитинът е направил това, което счита за добре, а жената си е останала жива, бидейки прелюбодейка.

Според Писанията смъртното наказание е било когато мъжът има дадена жена, т.е. женени са и тя ходи при друг мъж или други мъже. Когато жената не е омъжена, но ходи при различни мъже, тогава тя е проститутка или блудница. Такава не е била убивана от обществото, но има заповед хората да се отделят от такива. Но ако тази жена се ожени и мъжът има претенции, че не е девствена, тогава бащата има право да я изведе пред обществото и да бъде убита с камъни.

Отговорност е на родителите ако дъщеря им стане блудница.

Мъж е можел да вземе жена блудница и ако тя спре да върши блудство, не е било грях с изключение на случаите, когато става въпрос за свещеници. На свещениците не е било позволено да вземат блудница за жена. Разбира се, ако мъж вземе блудница за жена и тя продължи да блудства, тогава тя става прелюбодейка и престъпва брачния закон и е трябвало да се убие с камъни.

Надявам се това да отговаря на въпросите.
И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

YN

  • Общителен
  • ***
  • Posts: 86
Re: Левитът и наложницата (Съдии 19)
« Reply #5 on: January 13, 2014, 16:09:24 PM »
Да, благодаря. Изясниха ми се нещата.
Psa 111:7  Делата на ръцете Му са вярност и правосъдие; Всичките Му заповеди са непоколебими;
Psa 111:8  Утвърдени са до вечни векове, Като са направени във вярност и правота.

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3273
Re: Левитът и наложницата (Съдии 19)
« Reply #6 on: January 13, 2014, 23:32:24 PM »
Наложницата няма статут на "съпруга" по смисъла на това, че децата й не са равнопоставени наследници, но тя е със статут на "омъжена" - т.е има си мъж и не може да има друг мъж.

В този случай наложницата е трябвало да бъде убита с камъни, защото е извършила прелюбодейство. Обаче тя избягва при баща си,  за да не бъде убита с камъни. В крайна сметка обаче Божият съд пада върху нея и тя бива убита, само че по друг начин. Това е което аз виждам в тази ситуация. Т.е, че наложницата въпреки опитите си да избяга присъдата на закона - тя пак я застига.

По отношение на това, че домакина е извел наложницата, той е направил самия акт на извеждането бидейки домакин. Но за мен няма съмнение, че левитина е този, който е дал съгласието си това да се случи. Т.е имало е уговорка между домакина и левитина, иначе няма как да стане. Домакина няма власт над наложницата.

Quote
Ако женена жена блудства (проституира), това равносилно ли е на прелюбодейство?

Тука объркването идва от неизясняване на термините "блудство" и прелюбодейство. Блудството е сексуален контакт без сключен завет. Прелюбодейството е нарушаването на сключен брачен завет. Т.е само неженени/неомъжени хора могат да блудстват. Всеки който е минал през брачен завет - прелюбодейства ако изневери на завета.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

YN

  • Общителен
  • ***
  • Posts: 86
Re: Левитът и наложницата (Съдии 19)
« Reply #7 on: April 27, 2014, 12:51:06 PM »
Имам един въпрос донякъде свързан с темата. В този стих Господ говори на Израил за това, че тя последвала други богове:

Еремия 3
1Говорят: Ако напусне някой жена си, Та отиде от него и се ожени за друг мъж, Ще се върне ли пак онзи при нея? Не ще ли се оскверни съвсем тая земя? А ти си блудствувала с много любовници; Но върни се пак към мене, говори Господ.


Значи тук аз виждам връзка с този пасаж от Второзаконие:

Второзаконие 24
1Когато някой вземе жена и се ожени за нея, и ако би че не намери тя благодат в очите му защото намерва той в нея грозно нещо, тогаз да й напише разводно писмо, и да го даде в ръката й, и да я отпрати из къщата си. 2И като излезе из къщата му може да иде и да се ожени за друг мъж. 3И ако я възненавиди вторият мъж, та й напише разводно писмо, и го даде в ръката й, и я отпрати от дома си, или ако умре вторият й мъж който я е взел за своя жена, 4първият й мъж който я е напуснал не може да я вземе пак за жена на себе си, като е осквернена, защото това е гнусота пред Господа; и да не нанесеш грях на земята която Господ Бог твой ти дава наследие.


1) Как така в Еремия, Израил е блудствала, при положение че, както Уочман спомена, само неомъжени жени могат да блудстват?

2) Приложим ли е изобщо пасажът от Второзаконие? Има ли пряка връзка блудстването на Израил с пасажа? Все пак пише, че тя е блудствала с много любовници, което ме навежда на мисълта, че изобщо не се "омъжвала" (образно казано) за друг "мъж". Но тогава каква е изобщо връзката в Еремия 3:1 между "Говорят: ..." и " ... ти си блудствувала ... върни се пак при мене ..."?

Ето и още един стих от Еремия 3:
8И видях, когато отстъпницата Израил прелюбодействува, и Аз по тая именно причина я напуснах и дадох й разводно писмо, че сестра и, невярната Юда, пак се уплаши, но отиде и тя та блудствува.

И този:
14Върнете се, чада отстъпници, казва Господ. Защото Аз съм ви съпруг; И ще ви взема - един от град, а двама от род И ще ви въведа в Сион!

Просто объркването ми е пълно. В стих 8, Израил не бива "убивана" като прелюбодейка, а бива напусната, затова може би приемам нещата твърде буквално? В тази ситуация Законът очевидно не е приложим, но пък къде са принципите (от закона)? И как Той я напуска, и едновременно й е съпруг?

Мисля, че пропускам нещо.

(Знам, че не е съвсем по темата, но някак не ми се стори достатъчно далеч от нея, за да почна нова.)
Psa 111:7  Делата на ръцете Му са вярност и правосъдие; Всичките Му заповеди са непоколебими;
Psa 111:8  Утвърдени са до вечни векове, Като са направени във вярност и правота.

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3273
Re: Левитът и наложницата (Съдии 19)
« Reply #8 on: April 27, 2014, 13:28:19 PM »
Quote
1) Как така в Еремия, Израил е блудствала, при положение че, както Уочман спомена, само неомъжени жени могат да блудстват?

Не трябва да се объркваш от думите използвани в българския превод, защото  преводачите не са били много внимателни. Първо думата преведена като "блудства" в Еремия 3:1 и 3:8 наистина е различна от думата преведена като "прелюбодейства" в 3:8 обаче тази дума също означава прелюбодейства, в по-редки случаи може да означава и блудство, но основното значение на тази дума е съвсем друго. На български ако трябва да я преведа ще трябва да използвам една некрасива нецензурна дума, която описва един определен вид жени, които са толкова силно обзети от сексуалните си страсти, че лесно лягат да спят с много мъже. Всъщност има една не толкова нецензурна дума и това е думата "развратница". Т.е текста не казва "блудствала" а "отдавала на разврат". Като това може да важи и за омъжена и за неомъжена жена.

Quote
2) Приложим ли е изобщо пасажът от Второзаконие? Има ли пряка връзка блудстването на Израил с пасажа? Все пак пише, че тя е блудствала с много любовници, което ме навежда на мисълта, че изобщо не се "омъжвала" (образно казано) за друг "мъж". Но тогава каква е изобщо връзката в Еремия 3:1 между "Говорят: ..." и " ... ти си блудствувала ... върни се пак при мене ..."?

Пасажа е приложим за човеците, но Бог им казва, че въпреки това Той би я приел, вероятно защото за разлика от човеците Той е в състояние да я очисти от греховете й, както е записано "ще станат бели като сняг" и в такъв случай какъв е проблема Бог да вземе жена изчистена като снега, без значене в какво състояние е била преди?

Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.