Братско общение в тревожни времена

Дискусии върху Библейски и духовни въпроси => Изследване на Библейски термини и думи => Topic started by: sambapti on October 31, 2013, 21:58:29 PM

Title: Какво е "святост" според Писанията
Post by: sambapti on October 31, 2013, 21:58:29 PM
От много време се колебая да започна тази тема. Считам я за значима и важна за всеки, който иска да расте в познаването на Бога.
Мисля, че не е разглеждана отделно и в детайли във форума.
На много места тук съм срещал виждането и разбирането на някои от участниците за думата „свят”, като „отделен”.
И понеже за мен лично,  това е ново и различно от това, което знам до сега, ще бъда много благодарен да споделите и вашето разбиране относно този иначе много често използван термин в християнското говорене.
Дефинирането на „свят” е много важно и заради това, че думата е корен на други значими термини като светия, свещен, свещеник, свещенство, освещаване.

Преди всичко трябва да се уточни, че това не са просто думи, а част то най-дълбоката и съкровена същност на Бога:

Исаия: 6:3 И викаха един към друг, казвайки: -
Свет, свет, свет Господ на Силите!
Славата Му пълни цялата земя.

Разбирането за това що е святост не може да се разглежда отделно от Бога, извън Него. Бог е този, който е свят. Той е и този, който задава стандартите за това какво е святост. Нещо повече, той изисква категорично от своя народ  святост, без която никой от човеците няма достъп до присъствието Му.

Левит 11:45 Защото Аз съм Господ, който ви изведох из Египетската земя, за да ви бъда Бог; бъдете, прочее, свети, защото Аз съм свет.

Евреи: 12:14 Търсете мир с всички и онова освещение, без което никой няма да види Господа.

Мога да кажа, че до този момент, разбирането ми за това що е свят и святост е свързано със  стихове като тези:

Откр.22:11 Който върши неправда, нека върши и за напред неправда; и който е нечист, нека бъде и за напред нечист; и праведният нека върши и за напред правда, и светият нека бъде и за напред свет.

1 Коринтяни: 7:14 Защото невярващият мъж се освещава чрез жената, и невярващата жена се освещава чрез брата, |своя мъж;| инак чадата ви щяха да бъдат нечисти, а сега са свети.

Където ясно е представена корелацията нечист-свят. И това е моето разбиране за момента.

Title: Re: Какво е "святост" според Писанията
Post by: Tihomir on October 31, 2013, 23:30:56 PM
Разбирането на думата "свят" не е "наше" или някакво "наше тълкувание", а е нормалното значение на думата, която е в оригиналните текстове и нормалното значение на думата "свят" (като прилагателно), което е забравено, поради това, че напоследък се използва само в религиозния свят.

Затова няма нужда да се усложняват нещата, а просто да се знае, че думата "свят" на чист български език (може да се провери и в тълковния речник) е синоним на "отделен". Когато едно време българите са имали лозунг "за чиста и свята република", думата "свят" е означавало същото, както в пасажа "бъдете святи както аз съм свят".

По същия начин производните "освещение" означава "отделяне". Отново няма някакво скрито тълкувание, а това е най-обикновен синоним.

Нечист и свят са 2 съвършено различни неща и изобщо не са антоними. За тези, които не знаят какво е 2 думи да са "антоними", това е те да имат противоположни значения.

Свят означава отделен и няма нищо общо с това дали става въпрос за праведност или нечестие.

Един човек може да бъде едновременно нечист и отделен (свят). Както са освещавали (отделяли) нечистите от стана, така и на праведните им е дадена заповед да се отделят (осветят) от нечисто. Така и в деня на съда ще бъдат осветени както нечестивите, така и праведните като бъдат разделени едни от други.

Затова е важно да търсим реалното значение на думите.
Title: Re: Какво е "святост" според Писанията
Post by: Watchman on November 01, 2013, 00:50:19 AM
Quote from: sambapti
Където ясно е представена корелацията нечист-свят. И това е моето разбиране за момента.

Quote from: Tihomir
Нечист и свят са 2 съвършено различни неща и изобщо не са антоними. За тези, които не знаят какво е 2 думи да са "антоними", това е те да имат противоположни значения.

Всъщност sambapti правилно е забелязал, че има връзка между контрастното значение на "нечист" и "свят". Проблема е че sambapti не е установил смисъла на библейската концепция за "нечист".

В Новия Завет се използват няколко гръцки думи за "нечист" една от основните думи превеждана като нечист е дума, която буквално означава "общ". Например в Деяния - Петър използва две от основните гръцки думи за "нечист" като синоними:

Деян. 10:14  А Петър рече: Никак, Господи; защото никога не съм ял нищо мръсно и нечисто.

Думата преведена като "мръсно" е гръцката дума за "общо". Идеята е че когато едно нещо е за обща употреба то става нечисто от тази обща употреба. Да вземем например една кърпа за ръце поставена в една обществена тоалетна за обща употреба. Сами можете да се сетите какво ще се случи с тази кърпа само след няколко часа. Тя ще се превърне в синоним за нечистота. Във варненския край например има специална дума за такава кърпа за обща употреба - това е думата "пачавра". Тази дума обаче е по-известна с употребата й по отношение на един определен вид леки жени, които не са осветили (отделили) себе си за един мъж, но биват употребявани от много мъже. Същия вид жени освен "пачаври" биват наричани и "мръсници".

Та дори и в българския език се вижда пряката връзка между общото и нечистото. А думата "свят" или както е по-правилно да се каже "отделен" е точния антоним (да използвам сложните думички от речника на Тихомир) на думата "общ". Т.е отделен е диаметрално противоположното на общ. Понеже самата същност на отделянето се състои в това, че едно нещо се избира от общия куп и се посвещава (заделя) за специална употреба.  Ако вие отделите да речем един чифт обувки за специална употреба (примерно само за ходене на сватби) то безспорно те ще останат много по-чисти от обувките за обща употреба.

Точно в това отделяне от общото е същността на библейския термин "свят". Точно затова и Бог е свят, свят, свят. Т.е Бог е трижди отделен от света, неговите пътища, неговата мъдрост и неговия вървеж. Бог не е на разположение на "сульо и пульо". Кой да е няма достъп до Бога. Бог е заделен настрана от общата човешка маса и се открива само на малцината, които Го потърсят с цялото си сърце, ум и сила. Ако Бог присъсваше на всяко събрание, което претендира да е християнско и размахва Библии от амвона, то Той отдавна да беше станал Бог за обща употреба и съответно нечист и осквернен.

Днес така наречените християни само чакат някой да им каже нещо от рода на "дал бог добро" и те са готови да отговарят радостно с амин, амин. Понеже те смятат, че Бог е за обща употреба от всеки който си реши да използва името Му. Подобно отношение е типично езическа повърхностност лишена от всякакво разбиране за Божията святост (отделеност). В тази връзка еврейското мислене няма нищо общо с паганската християнизирана култура, но евреина се кланя на един отделен Бог, който не се споделя от останалите необрязани народи. Запомнил съм сцена от един исторически филм в който един човек влиза в един еврейски дом и поздравява мъжа в къщата с "мир на вас от Бога" - а евреина му отговори така както подобава да отговаря всеки истински християнин който е вярва в един отделен (свят) Бог, който не е достъпен за всеки: "Не знам за кой бог говориш, понеже те гледам че не приличаш на юдеин,  а на езичник." Евреина не може да приеме поздрава на езичника в името на някой си бог, без да е сигурен, че пред него стои отделен от езичниците човек, който се кланя на единствения Бог, който е отделен от всичките нечисти езически божества и идоли лесно достъпни за всички хора. Защото само отделения човек може да познава отделения Бог. И само отделения народ има са свой Бог, отделения (святия) Бог.

Когато човек вникне в същността на думите и намери в тях пълнотата и смисъла вложени от Твореца, тогава всичко в Писанията става много ясно, логично и неразривно свързано. Но противника е посял сред вярващите множество фалшифицирани понятия, които държат милиони хора в тъмнина и мрак, без значение колко усърдно четат Библията.
Title: Re: Какво е "святост" според Писанията
Post by: Георги-земеделец on January 07, 2017, 18:20:22 PM
Във варненския край например има специална дума за такава кърпа за обща употреба
Срещал съм и думата "парцал", пак във варненския край, използвана за жена за обща употреба.
Дори и сплакнат, парцала бива по-желан за забърсване от спонсори, съквартиранти, работодатели, познати. Леко отдръпнат, не като заделен за специфична употреба.
Title: Re: Какво е "святост" според Писанията
Post by: Watchman on January 08, 2017, 01:51:43 AM
Георги, какво каза всъщност?
Title: Re: Какво е "святост" според Писанията
Post by: Emma on January 08, 2017, 18:27:59 PM
Георги, какво каза всъщност?


Добре, че попита Wahchman, че вече си мислех, че само аз, не разбирам  коментара на Георги!?


Title: Re: Какво е "святост" според Писанията
Post by: Георги-земеделец on January 08, 2017, 19:44:50 PM
Станал съм като парцал, да работя нощни смени за да ходя на колеж редовно убочение, да платя дела за квартирата, да се облека по модела на познати и храня по схемата на спонсори.
Еклесиаст 7:29 Eто, само това намерих - че Бог направи човека праведен, но те потърсиха много хитрини.
Title: Re: Какво е "святост" според Писанията
Post by: Tihomir on January 08, 2017, 20:29:36 PM
Какво искаш да кажеш с това по темата?
Title: Re: Какво е "святост" според Писанията
Post by: Watchman on January 08, 2017, 23:07:43 PM
Защо бе Георги реши, че и колеж ти трябва? Имаше ли какво да научиш от антихристите? Писанието недостатъчно ли ти се видя за да бъде човек усъвършенстван и съвършено приготвен за всяко добро дело?
Title: Re: Какво е "святост" според Писанията
Post by: Георги-земеделец on January 09, 2017, 00:25:31 AM
Колежа е една от препънките в лутането ми. Има още един семестър по документи, на които съм се разписал.

Това намирам, да се заделя за плана, както съм бил направен.
Title: Re: Какво е "святост" според Писанията
Post by: mak on March 29, 2017, 00:30:28 AM
Да се върнем на темата.


В Новия Завет се използват няколко гръцки думи за "нечист" една от основните думи превеждана като нечист е дума, която буквално означава "общ".


Сега търсейки забелязах няколко пасажа много интересни. В СЗ има една дума, която в българските преводи е преведена като мръсно/скверно, а много от английските преводи е преведена точно като "общ", а и самия речник казва това.

Leviticus 10:10
so that you can distinguish between the holy and the common, between the unclean and the clean,


Ezekiel 22:26
Her priests do violence to my law and profane my holy things; they do not distinguish between the holy and the common; they teach that there is no difference between the unclean and the clean; and they shut their eyes to the keeping of my Sabbaths, so that I am profaned among them.

Ezekiel 44:23
They are to teach my people the difference between the holy and the common and show them how to distinguish between the unclean and the clean.



Title: Re: Какво е "святост" според Писанията
Post by: Watchman on March 29, 2017, 00:53:42 AM
Когато едно нещо е за обща употреба то става нечисто. Във варненския край например наричат леките жени - пачаври, а пачавра същевременно е кърпа за бърсане на ръце за обща употреба.

Обществените тоалетни също се превръщат бързо в едно много нечисто място, докато обикновено хората поддържат поста по-добре личните си тоалетни.

Святото от друга страна е заделено за специфична употреба, затова то остава чисто.