Днес попаднах на една статия за тази дума ''късмет'' и искам да я споделя понеже като се замислих тя така е влязла в нашето ежедневие че чак се ужасих.
"КЪСМЕТ" -ТОВА Е ИМЕ НА БЯС
"КЪСМЕТ" -ТОВА Е ИМЕ НА БЯС (ДЕМОН).
"КЪСМЕТ" Е БИЛ НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ДЕМОН, КОЙТО Е ПОКОСИЛ МИЛИОНИ ДУШИ. МОЛОХ, ИЛИ "КЪСМЕТ", Е БИЛ БОГА НА ЩАСТИЕТО ПРИ РИМЛЯНИТЕ, ШУМЕРИТЕ И КАРТАГЕНЦИТЕ.
НЕГОВАТА СТАТУЯ Е ОТЛЯТА ОТ МЕД И СРЕБРО И Е БИЛА ВОЗЕНА НА КОЛЕСНИЦА НА ДВЕ КОЛЕЛА.
ОТ ЗАДНАТА ЧАСТ ТОЙ ИМАЛ МЕДНА ФУРНА, А ПРЕД НЕГО - МЕДЕН КАЗАН; ОТЗАД НА БОГА МОЛОХ (КЪСМЕТ) ХВЪРЛЯЛИ ДЪРВА ДОКАТО СЕ НАГРЕЕ. А НЕГОВИТЕ ЖРЕЦИ НОСЕЛИ ГОЛЕМИ НАТОЧЕНИ БРАДВИ.
ПРИЕМАЛ ЖЕРТВИ САМО БЕБЕТА, И ТО ДОБРОВОЛНО ОТ РЪЦЕТЕ НА МАЙКИТЕ, КОИТО ВИКАЛИ И ПЛЯСКАЛИ С РЪЦЕ:
"КОЙТО ИСКА КЪСМЕТ, НЕКА ПРИНЕСЕ ЖЕРТВА НА КЪСМЕТ!"
БЕЗУМНИТЕ ЖЕНИ СИ ГОВОРЕЛИ ЕДНА НА ДРУГА: "КРЪСТНИЦЕ, ТИ ЩЕ ДАДЕШ ЛИ ТВОЕТО ДЕТЕ?" - А ТЯ ОТГОВАРЯЛА "ЩЕ ГО ДАМ, ЗА ДА ИМАМ КЪСМЕТ!"
ПРЕДАВАЛИ ДЕЦАТА В РЪЦЕТЕ НА ИДОЛСЛУЖИТЕЛЯ; ТОЙ ГО НАРЯЗВАЛ НА ПАРЧЕТА И ГИ ПОСТАВЯЛ НА КАЗАНА КЪСМЕТ, ЗА ДА СЕ ОПЕКАТ. ТАКА ПО 40-50 ДЕЦА НАВЕДНЪЖ ПОСТАВЯЛИ НА КАЗАНА.
ДНЕС В НЯКОИ НАШИ ПОЖЕЛАНИЯ, НИЕ БЕЗ ДА ЗНАЕМ ИЗПОЛЗВАМЕ ДУМИ КАТО: "ЗА КЪСМЕТ НА ДЪЩЕРЯ МИ", "ЗА КЪСМЕТ НА СИНА МИ", "ЗА КЪСМЕТ НА СЕМЕЙСТВОТО МИ" - И ПО ТОЗИ НАЧИН ВИКАМЕ БЕСА "КЪСМЕТ"
БЪДЕТЕ БДИТЕЛНИ, ПОЖЕЛАВАЙТЕ СИ ЕДИН НА ДРУГ БЛАГОПОЛУЧИЕ И ХРИСТОВАТА ПОМОЩ, А НЕ БЕСА (КЪСМЕТ)!
"ЗА ТИЯ, НЕВЯРВАЩИТЕ, ЧИИТО УМ БОГЪТ НА ТОЯ СВЯТ Е ЗАСЛЕПИЛ, ЗА ДА ГИ НЕ ОЗАРИ СВЕТЛИНАТА ОТ СЛАВНОТО БЛАГОВЕСТИЕ НА ХРИСТА, КОЙТО Е ОБРАЗ НА БОГА." 2КОРИНТЯНИ 4:4
АРХИМАНДРИТ КЛЕОПА (ИЛИЕ)
Тази статия е типичен пример за това как безпардонно, манипулативно и с измама православните са "просвещавали" езическото население когато са го "покръствали".
Първо автора не дава
абсолютно никакви източници с които да докаже каквато и да е връзка на думата "късмет" с Молоха, или с каквото и да е идолопоклонство. Всичко е написано в стил бързо да се сплаши някой чрез внушение и манипулация, без грам опит твърденията да се обосноват или докажат.
А ето какви са фактите. Българската дума "късмет" произлиза от турската kismet, която пък произлиза от арабската qisma.
На български тази дума означава щастие, съдба, участ, това означава и на турски, а на арабски смисъла е по-конкретен в това, че става въпрос за участ, дял.
https://en.wiktionary.org/wiki/%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%A9
Цитат• (qisma) f (plural قِسْمَات (qismāt) or قِسَم (qisam))
dividing, division, distribution, allotment, apportionment, splitting, carving up
(arithmetic) division
lot, destiny, foreordained fate, kismet
partition, allocation, fraction, piece, quotient, quota
Т.е тази дума говори за
разпределение на дялове. Затова и целта не е да имаш "късмет", защото късмет се използва не само в добър, но и в негативен смисъл. Например израза "такъв ми е късмета" - означава такова ми се е паднало, такъв ми е дела. Което се използва и когато ти се е паднал лош дял.
Ето защо внушенията на въпросния архимандрит са напълно лъжливи. Няма никъде доказателства сочещи на каквато и да е връзка на qisma с молоха или някой идол, още по-малко със жертване на деца.
Нашият дял, нашият късмет е в Бога. Затова Давид казва:
Пс. 16:5 Господ е делът на наследството ми и на чашата ми! Ти поддържаш това, което ми се е паднало.
Пс. 16:6 За мене делът падна на приятни места; Да! получих прекрасно наследство.
Изпитвайте нещата, които четете и не се връзвайте на
голословни манипулации. Горе написаното е типичен пример за православното мракобесие. Затова Исус казва да бъдем мъдри като змиите и незлобливи като гълъбите.
Точно вчера се замислих върху израза, т.е. пожеланието "Good luck". На български би трябвало най-близко да е като пожелаеш на някои "Късмет".
На други словенски езици се ползва думата, среќа, Среќно, или Srećno.
I have luck. Имам среќа. Имам късмет.
В някои преводи се превежда, Happy is the man who... вместо Blessed is the man who...
Въобще подобни изрази и пожелания имат ли място в живота на Божия човек...?
Това с пожеланията е някаква сянка и ехо от древната практика хората да изричат благословения.
Пожеланието не означава абсолютно нищо и няма никаква сила в себе си. Благословението има сила, особено когато тези, които го правят са в праведно стоене пред Бога.