Братско общение в тревожни времена

Дискусии върху Библейски и духовни въпроси => Изследване на Библейски термини и думи => Темата е започната от: HalleluYah - Март 04, 2025, 01:27:56 AM

Заглавие: Въпрос относно "злото" в Исая 45:7
Публикувано от: HalleluYah - Март 04, 2025, 01:27:56 AM
Какво всъщност представлява "злото", което твори Бог според стиха в Исая ?

Исая 45:7 Аз създавам светлината и творя тъмнината;
правя мир, творя и зло!
Аз съм Господ, Който правя всичко това.


Не е ли злото, което Бог твори, следствие от греха на човека?
Тоест Бог използва злото като справедливо наказание под формата на бедствия, болести и др.?

Защото, ако Всемогъщия е създател на всичкото зло,
тогава какво да кажем за следния стих:

Притчи 6:16-19:

Шест неща мрази ГОСПОД, и дори седем са мерзост за душата Му: надменни очи, лъжлив език и ръце, които проливат невинна кръв, сърце, което крои зли планове, крака, които бързо тичат към зло, лъжесвидетел, който говори лъжа, и такъв, който сее раздори между братя.


В такъв случай излиза, че Бог твори нещо,
което всъщност мрази и е мерзост за Него ?
Но знаем, че Бог не е лъжец, нито противоречи на Себе Си.

Мнозина задават подобни въпроси.
Калвинистите също често използват стиха в Исая, както и този:

Римляни 11:36 Защото всичко е от Него, чрез Него и за Него. Нему да бъде слава до векове. Амин.

Чрез тях се опитват да докажат, че Бог е автор на всичко, включително и на греха.

Казват неща от рода на:
 
"ако Адам е имал свободна воля,
е можел да избере да не съгреши
и по този начин Бог нямало как да се прослави"..


Видях, че някъде превеждат еврейската дума за зло(Ra) в Исая 45:7 като "calamity"(бедствие).

Нали всичко, което Бог създаде беше твърде добро?
Поради това не трябва ли да заключим, че злото и греха идват следствие избора на Адам и Ева?

Аз лично не мога да оприлича онова, което твори Бог като зло,
но като справедлив съд, наказание, отплата.

Псалми 145:17 The LORD is righteous in all his ways, and holy in all his works.


Заглавие: Re: Въпрос относно "злото" в Исая 45:7
Публикувано от: Намерена - Март 04, 2025, 09:42:24 AM
Да, както казваш Бог не твори зло, а със справедлив съд извършва отплата. 

Когато има съд и присъда от Господ, при липса на покаяние и обръщане, знаем, че неминуемо идва злото. И както си казал, не Той е злото, но казва Писанието:

Еремия 18:7-10  
7 Когато бих рекъл за някой народ или за някое царство да го изкореня, съсипя или погубя,
8 ако онзи народ, за който съм говорил, се отвърне от злото си, Аз ще се разкая за злото, което съм намислил да му сторя.
9 А когато бих казал за някой народ или за някое царство да го съградя и насадя,
10 ако извърши това, което е зло пред Мене, като не слуша гласа Ми, тогава ще се разкая за доброто,
с което съм решил да го облагодетелствам.


Второзаконие 5:9 ...защото Аз Господ, твоят Бог, съм Бог ревнив..

Еремия 13:16 Въздайте слава на Господа, вашия Бог, преди да докара тъмнина, преди краката ви да се препънат по тъмните планини и преди Той да превърне в мрачна сянка светлината, която вие очаквате, и да я направи гъста тъмнина.

Значи, всичко тръгва от някъде - как се слуша Божия глас, имаме ли страх от Него:

Псалми 34:11 Дойдете, чада, послушайте мене; Ще ви науча на страх от Господа.

дали и как Му се покланяме:

Псалми 145:1-3
1 ... Ще Те превъзнасям, Боже мой, Царю мой, И ще благославям Твоето име от века и до века.
2 Всеки ден ще Те благославям, И ще хваля Твоето име от века и до века.
3 Велик е Господ и твърде достохвален, И величието Му е неизследимо.

Все неща, които знаем и те са константа, защото Бог не се променя:

Яков 1:17 Всяко дадено добро и всеки съвършен дар е отгоре и слиза от Отца на светлините, у Когото няма изменение или сянка от промяна.

Бог е справедлив съдия, гневи се и наказва, да, но никога без причина и винаги отдава по правда:

Псалми 36:5,6   
5 Господи, Твоето милосърдие стига до небето, Верността Ти до облаците;
6 Правдата Ти е като великолепните планини; съдбите Ти са бездна голяма; Ти, Господи, запазваш човеци и животни.

 
Заглавие: Re: Въпрос относно "злото" в Исая 45:7
Публикувано от: Watchman - Март 04, 2025, 14:55:33 PM
Цитат на: HalleluYah - Март 04, 2025, 01:27:56 AMКакво всъщност представлява "злото", което твори Бог според стиха в Исая ?

Исая 45:7 Аз създавам светлината и творя тъмнината;
правя мир, творя и зло!
Аз съм Господ, Който правя всичко това.

Тук е много важно да се разбира перспективата от която се гледа въпросното "зло". В абсолютен смисъл Бог никога не прави зло, сиреч нещо, което е несправедливо и неправедно. От човешка перспектива има много неща, които ние възприемаме като зло, защото те причиняват болка, страдание, загуба и ужас. Но от Божията перспектива такива събития Бог причинява само в рамките на Неговия справедлив съд и праведни съдби.

Когато човеците вършат зло, те правят това онеправдавайки другите, а когато Бог въздава зло върху човеците това се случва само на праведна и справедлива основа.

Писанието казва: "Правда и правосъдие са основа на престола Ти" Пс. 89:14. Много хора казват, защо Бог правел това, допускал онова? Защо ако имало Бог, имало и зло? Някои отиват до там да казват, че Бог бил зъл, отмъстителен и безчовечен (визирайки много от Божиите съдби в Стария Завет).

Всички тези хора не разбират, че при Бога всичко преминава през законен съдебен процес. Бог съди за всяко нещо и за всичко отсъжда праведно. Нищо на никого не може да се случи ако няма праведна присъда или позволение от Бога базирано на Неговата правда и праведни цели. В английския език съществува юридическия термин:"due process of law", което на български се превежда като "надлежен съдебен процес" или справедлив съдебен процес. Това е начина по който Бог върши всичко. Няма никакви фриволни действия, произволни изблици на гняв или други непредвидими действия.

Йов много добре разбираше това, затова след всичкото зло което му се случи той се поклони на Бога, изповядвайки, че Бог е праведен. Между другото, точно това което направи Йов след случилото му се зло е дефиницията за истинско поклонение спрямо Бога.

Йов 2:10  А той й каза: Ти говориш както говори една от безумните жени. Що! доброто ли да приемаме от Бога, и да не приемаме и злото?

Йов разбираше, че от Бога идва добро, но може да дойде и зло. Ако ние не сме в състояние да приемем и злото от Божията ръка, то ние не сме истински поклонници на Бога.

В просперитетните кръгове държат ереста, че само "хубави" неща може да се случват на християните и всичко друго е от дявола. Някои стигат до там, че да твърдят, че книгата Йов не е писана по реален случай и такъв човек като Йов никога не е съществувал, а това е просто притча, иносказание, което не се е случило в действителност. Те са принудени да измислят подобни небивалици, защото книгата Йов е като трън в плътта за техните ереси.

Само, че в пророците Бог говори за Йов като за напълно реална личност:

Ез. 14:13  Сине човешки, когато някоя земя Ми съгреши с коварство, и Аз простра ръката Си върху нея, и строша подпорката й от хляба, и пратя глад върху нея, и отсека от нея и човек и животно, 
Ез. 14:14  та ако тия трима мъже, Ное, Даниил и Иов, бяха всред нея, те щяха да избавят само своите си души чрез правдата си, казва Господ Иеова. 


Нима Ной и Даниил са също са митични личности от някоя притча, че Бог да ги поставя заедно с митичната личност Йов, и как точно някоя митична личност съществуваща в някоя притча може да избави душата си? Не, Писанието е ясно, че както Ной и Даниил, така и Йов са напълно реални Божии мъже, колкото и да не им се вярва на просперитетните еретици, които в своята ерес се отричат от живия Бог, и се покланят на някакво божество оформено според техните собствени желания и предпочитания.

Именно затова "злото" е толкова необходим фактор, като нещо, което идва от Божията ръка, защото има способността да пресява "безумните жени" (разбирай църкви) от истинските поклонници на Бога.

От друга страна Бог мрази злото, което човеците вършат, защото то е базирано на несправедливост, неправда и угнетяване. Бог никога не е автор на несправедливост, неправда или угнетяване.

ЦитатКалвинистите също често използват стиха в Исая, както и този:

Римляни 11:36 Защото всичко е от Него, чрез Него и за Него. Нему да бъде слава до векове. Амин.

Чрез тях се опитват да докажат, че Бог е автор на всичко, включително и на греха.


Факт е че без Бога греха на може да съществува. Защото Бог е крайната цел на всичко (от Него, чрез Него и за Него), а греха по дефиниция е пропускане на целта. Ако не съществува цел, няма как да съществува и пропускането на целта. Това не означава, че Бог е автор на греха, сиреч че Бог умишлено оттласква хората от Себе Си. На хората е дадена способност да изберат да следват целта или да я пропуснат и да следват суетни неща. Ако човек няма избор, то няма как да има справедлив съд. Никой не съди роботи, които са извършили онова, което са програмирани да извършат. Робота няма избор, но човек има. Проблема на калвинистите е че не разбират какво означава предузнанието, и се фокусират само на предопределението. Ако разбираха предузнанието щяха да разберат и предопределението без да правят абсурдни учения и заключения от него.

ЦитатКазват неща от рода на:
 
"ако Адам е имал свободна воля,
е можел да избере да не съгреши
и по този начин Бог нямало как да се прослави"..

Интересно, а нима Бог не се прослави когато Йов избра правдата и не съгреши? Величието на Бога се състои в това, че Той е способен да се прослави винаги и във всичко и в избора на праведния и в избора на грешния.
Заглавие: Re: Въпрос относно "злото" в Исая 45:7
Публикувано от: Nikolay - Март 04, 2025, 21:22:35 PM
Да допълня към писаното от Watchman.

Притчи 16 глава
4 Господ е направил всяко нещо за Себе Си, Дори и нечестивия за деня на злото.

Добро разбиране дава апостол Павел обяснено в цялата 9 глава:
Римляни 9 глава (https://biblia.bg/index.php?k=52&g=9&s=21&sw=%D0%B3%D1%80%D1%8A%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80%D1%8F&tr_search=1)