Братско общение в тревожни времена

Дискусии върху Библейски и духовни въпроси => Християнски митове и легенди => Topic started by: small axe on January 25, 2008, 20:24:47 PM

Title: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: small axe on January 25, 2008, 20:24:47 PM
Това открих по въпроса за почитането на иконите и кръста , думи на Йоан Дамаскин.
Сложих ги в тази секция на форума , защото открих в тях идеи които ми се сториха като христиански легенди , носели се от уста на уста , но незаписани в Писанието , както и самият Йоан Дамаскин казва.


Слагам го като тема , за да видим , какво всъщност са тези предания и по какъв начин са достигнали до нас.
Безспорно е че има неща полезни , но и има неща които са си тълкувание на отделни вярващи , и не може да се приемат като абсолютен авторитет /забележка:виж подчертаните места от текста./



слово на Йоан Дамаскин


За почитанието на светия Кръст и светите икони

"Ние почитаме сътворените неща, посредством които и в което Господ е реализирал нашето спасение, Аз почитам и се прекланям пред Светия кръст и пред гроба Господен.

Почитам всички християнски храмове на Бога и всички места, в които Божието име е призовано. Почитам ги не заради тяхната собствена природа, а като съсъд на неговите действия, като нещо, което Господ избра за да осъществи нашето спасение".

"Когато видиш Безтелесния, въчеловечил се заради тебе, тогава ще изобразяваш Неговия човешки вид. Когато Невидимият, облякъл се в плът, стане видим, тогава изобрази подобието на Явилия се. ... Когато Той, бидейки Единосъщен образ на Отца, приеме образ на раб (Фил. 2:6-7), и така, ограничен в количество и качество, се облече в плътски образ, тогава, прочие, рисувай на дъски и излагай за съзерцаване..." (Слово I за светите икони).

 

 
За иконите

Който ни упреква за поклонението и почитта пред изображенията на Спасителя и нашата Господарка, а също и на останалите светии и слуги Христови, да си отвори добре ушите и да чуе, че Бог сътвори човека изконно по Свой образ. Каква е причината ние самите да се покланяме един на друг, освен че сме сътворени по образ Божи. Според богогласния и вещ в божествените въпроси Василий "почитта към изображението се пренася върху първообраза". А именно първообразът е този, чийто лик се отпечатва като в огледало. Защо Мойсеевите хора почитат скинията, образ и наглед на небесните неща и въобще на всичко сътворено? Сам Господ учи Мойсей: "гледай да направиш всичко по образеца, който ти бе показан на планината". А херувимите от злато в двата края на очистилището не бяха ли дело на човешки ръце? Или славният храм в Йерусалим? Не бе ли ръкотворен, плод на човешкото изкуство?

Божественото Писание порицава почитането на образи от метал и камък, а също жертвоприношенията на бесовете. Разбира се, и елините са принасяли жертви, и юдеите също, но елините - на демоните, а юдеите - на Бога. Затуй елинските жертвоприношения са отхвърлени и осъдени, докато жертвата на праведниците е угодна на Бога. Нали когато Ной съгради жертвеник, "помириса Господ приятно благоухание" и го одобри, че бе поднесено с добра воля и благоразположение към Него. а елинските скулптури, изобразяващи демони, са отхвърлени и забранени.

И без туй никой не би могъл да изработи подобие на невидимия, безтелесен, неописуем, неограничен във форма Бог. Така че, да се изобразява Божеството е върховно безумие и безчестие. Затова в Стария Завет не се срещат икони. Но с милосърдието Си Бог стана истински човек заради нашето спасение и то не както се яви подобно на човек пред Авраам или пред пророците, а като стана действително човек, живя на земята и се съедини с хората, твори чудеса, страда, бе разпнат, възкръсна, възнесе се, и все наистина, и все видно за всички; това бе записано за наш спомен и напътствие на онези, които тогава не са били, та да можем да повярваме и да постигнем Господнето блаженство, без да видим, а само като чуем; знайно е обаче, че не всички са грамотни и имат време да четат, туй отците са предвидили и са постановили да бъдат рисувани някои подвизи върху икони за напомняне. Несъмнено много често, дори да не мислим в момента за страданията Господни, щом видим изображението на разпятието и си припомним спасителния кръст, се прекланяме не пред материала, а пред Изобразения, както не се прекланяме пред материала на Евангелието или кръста, а пред показаното чрез тях. В противен случай каква би била разликата между кръст с Христово изображение и кръст без такова? Същото се отнася и до Божията Майка. Честта, която й оказваме, се въздава на Въплътения от нея. Не само Девата, а и доблестта на светите мъже ни подтиква да сме мъжествени и да се съизмерваме с тях, да подражаваме на добродетелността им в прослава на Бога. Вече изтъкнахме, че отношението към нашия общ Господ и почитта към изображението се пренася върху първообраза. Това предание е от незаписаните в Свещеното Писание, както и за покланянето на изток, покланянето пред кръста и тем подобни.

Разказват също как веднъж царуващият в Едеса Авгар извикал живописец да рисува Господа, но онзи не успял, че силно сияело Лицето Му, и тогава Сам Господ поставил върху Своя божествен и животворящ Лик кърпа и така отпечатал Своя образ, та го пратил на Авгар.

Самият Павел свидетелства колко много са разказали апостолите, без да записват. "Братя, стойте и дръжте преданията, които научихте били чрез наше слово, било чрез наше послание".

--------------------------------------------------------------------

Прави впечатлениe , че Йоан Дамаскин се опитва да защити незащитимата теза за почитането на икони и кръст и тн. като всеки който чете вижда на какво се обляга .На това какво бил    разказал някой си и тн.Не видях никъде да се казва това ни беше предадено от апостолите , или от Господа.
Икони в Стария завет не се срещали  , че то и в Новия не се срещат.
Ясно се вижда , че са решили и постановили сами , поради това че хората били неграмотни да се рисуват разни неща на дъски
за да им напомнят.??!
Това предание ли е , или е чисто човешко решение?Аз мисля второто.

иначе е редно да се отбележи , че въпросният Йоан Дамаскин много  обича Бога и е светия  наш брат, макар и да приписва на иконите и други неща такава важност , която знаем , че Писанието не приписва никъде.
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Todor on January 26, 2008, 17:47:02 PM
Здравей Small axe
Не съм изследвал темата за иконите, но докато четях ми хрумна един въпрос
Quote
знайно е обаче, че не всички са грамотни и имат време да четат, туй отците са предвидили и са постановили да бъдат рисувани някои подвизи върху икони за напомняне.
Дали преди Христос всички еврей са били достатъчно грамотни, за да няма нужда да "бъдат рисувани някои подвизи върху икони за напомняне" ?
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Tihomir on January 27, 2008, 18:01:50 PM
Тодор задава добър въпрос, на който даже няма смисъл да се отговаря, защото отговорът е ясен.

Искам да отбележа поредното богохулство:

Quote
Или славният храм в Йерусалим? Не бе ли ръкотворен, плод на човешкото изкуство?

Нека видим какво казва Писанието:
[11] Тогава Давид даде на сина си Соломона чертежа на трема |на храма|, на обиталищата му, на съкровищниците му, на горните му стаи, на вътрешните му стаи и на мястото на умилостивилището,
[12] и чертежа на всичко, което прие чрез Духа за дворовете на Господния дом, за всичките околни стаи, за съкровищниците на Божия дом и съкровищниците на посветените неща,
[13] и |разписанието| за отредите на свещениците и левитите и за всяка работа по службата в Господния дом, и |чертежа| на всичките вещи за службата в Господния дом.
[14] |Даде му наставления и| за златото, |по колко| на тегло |да се употреби| за златните |вещи|, за всичките вещи, за всякакъв вид служба; |и за среброто, по колко| на тегло за всичките сребърни вещи, за всичките вещи, за всякакъв вид служба;
[15] също |наставления| за теглото на златните светилници и на златните им светила, с теглото на всеки светилник и на светилата му; и |теглото| на сребърните светилници, с теглото на светилника и на светилата му, според употребата на всеки светилник.
[16] |Даде му наставления| и за златото, |по колко| на тегло |да се употреби| за трапезите на присътствените |хлябове, колко| за всяка трапеза; и за среброто за сребърните трапези;
[17] и за чистото злато, за вилиците, за легените и за поливалниците, и за златните паници с теглото на всяка паница; също и за сребърните паници с теглото на всяка паница;
[18] и за пречистеното злато, |колко| на тегло |да се употреби| за кадилния олтар; и |колко| злато за начертаната колесница, |то ест|, херувимите, които разперват |крила| и покриват ковчега на Господния завет.
[19] Всичко това |каза Давид|, Господ ми даде да разбера, като написа с ръката Си всичките подробности на чертежа.


Вижда се ясно, че имаме приписване на човешка заслуга за вида на Божия храм и се отрича Божието действие, според Писанието:

2 Петрово 2:1
Но имало е лъжливи пророци между людете, както и между вас ще има лъжливи учители, които ще въведат тайно гибелни ереси, като се отричат даже от Господаря, Който ги е купил, та ще навлекат на себе си бърза погибел.

Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Cabral on January 28, 2008, 01:16:23 AM
   
Quote
Прави впечатлениe , че Йоан Дамаскин се опитва да защити незащитимата теза за почитането на икони и кръст и тн. като всеки който чете вижда на какво се обляга .На това какво бил    разказал някой си и тн.Не видях никъде да се казва това ни беше предадено от апостолите , или от Господа.

Защо е незащитима? Христос не е казал нищо за иконите, но не е казал и Благовещението Му да се записва. Къде забранява иконите?

Quote
Или славният храм в Йерусалим? Не бе ли ръкотворен, плод на човешкото изкуство?
Нека видим какво казва Писанието:
[11] Тогава Давид даде на сина си Соломона чертежа на трема |на храма|, на обиталищата му, на...........

          Христос не припозна като храм на Отец си Соломоновият храм. Него го бяха разрушели преди 5 века. Не припозна и следващият храм като Божи дом, макар и да беше разрушен по-рано. Христос припозна като Свой храмът на Ирод Велики. И то точно когато се намираше в двора му, който изцяло е бил в елинистичен стил - с колонади и т.н.

          От Писанието само че знаем, че е имало и други храмове, с изтукани вътре, на които сружили левити/Съд. 17-18/

          Интересно е, че имало едни самаритяни, които били единствените наследници на Израил/Северното царство/,  и били толкова богуотдадени, че признавали само Писанието/писмената Тора/, за разлика от юдеите, които презирали, защото те признавали и Преданието/устната Тора - Талмудът/. Та тези израелтяни, не искали да се мешат с юдеите и си направили храм в планината Гризим. Не се споменава да са ползвали боговдъхновенни чертежи. Знае се само, че не признавали Преданието. Те не го признавали, ама и историята не ги признала.
          Аз не съм се замислял за това, но даден ли е в Писанието планът на Синагогите, в които проповядвали и апостолите?

          Интересно защо Йоан Дамаскин е пропуснал да спомене сечените от евреите монети, напр. с образа на Ковчега на завета.

Quote
Дали преди Христос всички еврей са били достатъчно грамотни, за да няма нужда да "бъдат рисувани някои подвизи върху икони за напомняне" ?
          Че какво общо имаме ние с евреите?
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Tihomir on January 28, 2008, 10:31:41 AM
Cabral,

Или не внимаваш в писаното и в Писанието или нарочно опитваш да защитиш човешки поучения, научени папагалски.

Отново ще повторя неща, които сме писали в други теми.

1. Забелязвам, че много пъти хората опитват да скрият греховете си и греховните си наклонности в изявления като "То не е писано нищо за <еди кое си>" като не вникват в Божиите думи и толерират своите грехове за свое осъждение.

Бог ясно е говорил относно поклонението на нещо/някой друг, освен на Него Самия. Това е нещо елементарно, което много, които се наричат християни не искат да приемат. Виждаме в Божиите заповеди точно тази забрана, но явно много хора са обикнали повече тъмнината, отколкото светлината и прибавят към Писанието, което ги уличава в лъжа и навличат на себе си осъждение.

2. Относно чертежите - не четеш внимателно. Виж добре в какъв контекст съм го написал, за да не се повтарям. Виж внимателно цитатът, за който съм писал, виж внимателно богохулството и виж внимателно Писанието. Прави ми впечатление, че гледаш по-внимателно преданието, отколкото Писанието.

3. Относно общото с евреите - не си ли чел Писанието:
Римляни 3
[29] Или Бог е |Бог| само на юдеите, а не и на езичниците? Да, и на езичниците |е|.
[30] Понеже същият Бог ще оправдае обрязаните от вяра и необрязаните чрез вяра.
[31] Тогава, чрез вяра разваляме ли закона? Да не бъде! Но утвърждаваме закона.


4. Опитваш да отклониш вниманието от поклонението на идолите, създадени от човешки ръце от използването на самите "продукти", които са произлязли от ръцете на човека.

Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Cabral on January 28, 2008, 14:25:01 PM
Тихо, преди 1300 г. имало едни иконоборци, сто и петдесет години се подвизавали. Сега са тях знаят само историците. А иконите си стоят. Аз имам чуството, че иконите занимават единствено евангелистите.

Ясно е за тях. Има заповед от старият завет против поклонението на идоли. Под идоли се разбират други богове, защото евреите по това времи били "пишман"/мой термин/ монотеисти. Те приемали един Бог за свой, но допускали съществуването на много богове. Така мислел и техният Бог, ако наистина дословно са записмали какво им казва. Писал съм дълго в "Коя част на Ст.завет е отменена", за този Вехт завет. Къде според бог действа - обетованата земя, за кого - израиливите синове и чужденците в обетованата земя и докога действа . проливането на Христовата кръв - Новията завет. Границите наобетованата земя са цитирани точно. Там е само Ерусалимската патриаршия и чалка част от Антиохийската. Те да му берат гайлето. По нашите земи старозаветният закон не е действал никога. Да си го спазват юдеите и ако искат да рисуват икони, ако искат да не рисуват.

Някой тук беше казал, че думата за икона значи идол. Икона значи образ. Идолът е друг бог, а по това време, особено в Египет, боговете са били и в човешки и животински образ. Хората са се кланяли на камъни, дървета и т.н. Иконата не е идол, тя не е бог. Писал съм ви какво е решението на събора. "Защото, колкото по-често те биват гледани изобразени на иконите, толкова повече онези, които ги гледат, биват подтиквани да си спомнят и да обичат първообразите, да ги почитат с целуване и почтително поклонение, - не с истинкото богопоклонение, което, според нашата вяра, подобава само на божественото естество" - толкова. Евреите с омраза ли си спомняха за патриарсите. Или за Мойсей. Не ги ли почитаха. Не почитаха ли и родителите си. Когото някой каже, Богът на православните е Иконата, тогава ще го мислим. Засега нашит Бог е Пресвета Троица.
Може и да е грешно, но това ще покаже времето. Ако след още 2000 г. иконите са изчезнали, а всичките евангелистки деноминации са си същите, значи така е решил Бог.
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: pironka on January 28, 2008, 23:50:03 PM
Cabral,
За мене идол е всяко нещо , на което хората се покланят, почитат.
В православните и католическите църкви  на иконите не само им се покланят ами и ги целуват.
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: byFaith on January 29, 2008, 17:10:39 PM
Тихо, преди 1300 г. имало едни иконоборци, сто и петдесет години се подвизавали. Сега са тях знаят само историците. А иконите си стоят. Аз имам чуството, че иконите занимават единствено евангелистите.
...
Може и да е грешно, но това ще покаже времето. Ако след още 2000 г. иконите са изчезнали, а всичките евангелистки деноминации са си същите, значи така е решил Бог.

А може ли да се е изпълнило Словото?

Heb 12:7  Ако търпите наказание, Бог се обхожда с вас като със синове; защото кой е тоя син, когото баща му не наказва?
Heb 12:8  Но ако сте без наказание, на което всички са били определени да участвуват, тогава сте незаконно родени, а не синове.

2Th 2:8  и тогава ще се яви беззаконният, когото Господ Исус ще убие с дъха на устата Си и ще изтреби с явлението на пришествието Си,
2Th 2:9  тогава, чието идване се дължи на действието на сатаната, съпроводено от всякаква сила, знамения, лъжливи чудеса
2Th 2:10  и с всичката измама на неправдата, между ония, които погиват, защото не приеха да обичат истината, за да се спасят.
2Th 2:11  И затова Бог праща заблуда да действува между тях, за да повярват лъжа,
2Th 2:12  та да бъдат осъдени всички, които не са повярвали истината.

Длъжен ли е Бог да изобличава някой, който се е вкоравил и не приема изобличение? Длъжен ли е да му даде благодат? Това, че една религиозна практика се е задържала много години, дори векове, не я прави меродавна, а още по-малко постановена от Бога. Дано Бог бъде милостив все пак!
Title: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Palio on March 21, 2008, 20:16:17 PM
Аз мислия че просто трябва да си прочетете 10-те заповеди отново , и ще си отоговорите къде било казано и къде не ,за идолите,иконите,кумирите,образите по подобие на нещо( което всъщност са си синоними) и за преклонението пред тях. Ето първата и втората (където се третира проблема ви на дискусията):
Аз съм Йехова, твоят Бог, Който те изведох от Египетската земя, от дома на робството.
 
   Да нямаш други богове освен Мене.
 
   Не си прави кумир или каквото и да е изображение на нещо, което е на небето горе, на земята долу или във водата под земята;
 
   да не им се кланяш, нито да им служиш, защото Аз, Господ, твоят Бог, съм Бог ревнив, Който въздавам беззаконието на бащите върху децата до третото и четвъртото поколение на онези, които Ме мразят,
 
   а показвам милости към хиляда поколения на онези, които Ме обичат и пазят Моите заповеди.
 Но все пак зависи колко сте християни за да вярвате напълно в Бог и да пазите неговите заповеди(без компромиси :) )

 
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: evangelista1962 on February 26, 2009, 10:33:10 AM
прочетете 115 псалом....
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: evangelista1962 on February 26, 2009, 10:34:16 AM
И по специално ти Карбал.
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: small axe on April 20, 2009, 17:04:53 PM
Ето какво е отношението на "православните" , надявам се не всички , хора в бг , към другите християни , неприемащи някой от техните измислени доктрини.
Отношението е силно враждебно.Прочетете постинга на атила и ще видите , как той , ако можеше и днес би гонил , бил , преследвал и подлагал на унижение , вярващите , понеже не споделят ересите които той споделя. "Достойна позиция " няма що.
Както виждам и кабрал , не е против това , иначе е много "навътре " в истината , само дето не е истината ами лъжа неговото.
Писах във въпросната тема , като призовах Тодор по скоро да изобличава тези зли изказваня на хората там , а не да им се извинява.
В изказването на въпросният атила има основно злоба , понеже вярващите го изобличават. А такива хора като кабрал и атила , които се имат за вярващи , много ги е яд , но не им остава друго освен да се пънат смешно !
Кабрал , духовните неща се разбират от духовните хора , не от душевните , какъвто си ти .Затова и ти нищо не разбираш , понеже си плътски и нямаш помазанието на Духа .Слепец , сред слепци , колко жалко.

Тодоре , не се занимавай  с друго там , в този форум , освен да ги изобличаваш , иначе им правиш мечешка услуга!

Ето и форума и текста , той е злобна и злокобна нападка срещу фелоушипбг , който ,ако и да има трески за дялане , поне се стреми към истината , за разлика от правос...бг.......


http://forums.pravoslavie.bg/viewtopic.php?f=29&t=860&sid=8036e8b4fd61626d9fd51074ff2d6697&start=45
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Tihomir on April 20, 2009, 17:28:44 PM
small axe,

Тъй като не съм в контекста на съобщението, което пишеш, но само мога повърхностно да видя за какво е, ще отговоря само на това, което е очевидно за мен.

Относно православните (а и не само - относно католици, православни, протестанти и други течения) - остави всеки да служи на бога, който подкрепя доктрините им. Този, който търси Бога, ще го намери. Този, който търси друг бог, ще намери друг бог.

Това, че някой говорил против този или онзи форум, не е толкова важно. Специално в този форум не сме се събрали, за да защитаваме форум или идея, а да посеем семе на общение между братя, които служат на Бога на Авраам, Исаак и Яков. Всеки, който служи на друг бог, ще бъде естествено разпознат и изхвърлен от тялото и това, което Бог не е посадил ще се изкорени.

Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: zdravko on September 07, 2015, 22:16:13 PM
Като чета изказванията на Кабрал, не мога да не забележа колко много влагат православните, за да защитят иконопочитанието и мария - почитанието. направо е невероятно колко много страст влагат да докажат правотата си. Сигурен съм, че Бог няма да осъди някой, за това че е имал икони у дома си. Обаче защо православните не защитават с подобна страст останалите истини от благовестието? Например Исус казва: Ако някой не остави всичко, което има, не може да бъде мой ученик. Не съм чувал много православнши учения на тази тема, нито съм виидял много икони, които да възхваляват заповедта на Божия Син. Подобно е и при повечето протестанти. Защитават театрите и неделните си 'богослужения', но за ученичество не се говори  - табу табу.
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Tihomir on September 07, 2015, 22:51:27 PM
Имаше едни Юдеи, които повярваха в Христос. Същите те нямаха икони вкъщи. Пише ясно, че те повярваха в Христос и нямаше "ужким вярващи". Тези хора бяха наречени чада на сатаната, които вярваха в Месията.

Имаше един, който каза, че жената, която повтаряше всеки ден "Тези хора са служители на Всевишния Бог и ви проповядват път за спасение" е действие на нечист дух. Тя също нямаше икони вкъщи.

Ако тези 2-те неща по-горе смяташ за нередни, значи си далеч от това да казваш, че си сигурен, че Бог нямало да осъди този или онзи. За кой "бог" говориш — за толерантния бог или за еврейския Бог?

Протестантите и православните имат едни и същи корени. Имат сами някои повърхностни различия, но основата им е една и съща. Затова те ще се сближат. Божието учение, обаче, доста страни от ученията на православните и протестантите.


Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Watchman on September 08, 2015, 13:13:52 PM
Quote
Като чета изказванията на Кабрал, не мога да не забележа колко много влагат православните, за да защитят иконопочитанието и мария - почитанието. направо е невероятно колко много страст влагат да докажат правотата си. Сигурен съм, че Бог няма да осъди някой, за това че е имал икони у дома си. Обаче защо православните не защитават с подобна страст останалите истини от благовестието?

Така както си го написал излиза, че почитането на иконите и на Мария са част от "истините на благовестието", защото тези "истини" те защитавали, а не защитавали "останалите истини на благовестието".

Определено трябва да поработиш върху изразните си средства и яснотата на мисълта.
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Christian123 on January 03, 2023, 12:41:12 PM
Онзи, който не почита Божията майка, той не почита и Сина й - Иисус Христос. Както и Божието слов ни казва за девицата: "защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове, задето Силният ми стори велико нещо, и свето е името Му" (Лука 1:49) От този библейски пасажразбираме, че Мария е Богородица и ще бъде почитана от всички християни, които вярват в нейният син Иисус. :)

Мария е и Богородица, засвидетелствана от майката на св. Йоан Прдтеча и Кръстител Господен: -" И откъде ми е тази чест, да дойде при мене майката на моя Господ?" (Лука 1:43)

Вдъхновена от Светия Дух, Елисавета приветства Мария като „майката на моя Господ“или Богородица. И тук Библията ясно и красноречиво споменава Мария, като Божия майка. :)

Що се касае до иконите, то те не са идоли или някакъв кумир, но представляват част о сакралното изкуство на Църквата и носят ясно послание за помненето, почитанието и живота на Христос и Неговите светии. Самата дума "икона" е гръцка и означава "Изображение" или Образ на Христос. В този ред на мисли, иконите не са религиозно - материални предмети, а духовен образ на Бога.

Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Watchman on January 03, 2023, 12:45:56 PM
Самата дума "богородица" е богохулна, защото Бог никой не го е раждал, нито може да го роди. Мария е родила тялото на човека Исус, а не е родила самия Бог, защото Той съществува преди времето и пространството.

Да се "облажава" Мария не означава да се отдава поклонение или да се отправят молитви към нея, все едно е някакво божество. Облажаване означава - да я считат за благословена. Което е така, Мария майката на Исус е благословена че е избрана да роди Месията. Толкова и нищо повече. Тя остава грешен човек, който има нужда от изкупление както и всеки друг син или дъщеря на Адам.

Всички идоли в религиите са сакрално изкуство. Образа на Христос е духовно нещо, а не физическо. Не случайно Писанието не дава никакво описание на външния Му вид.
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Christian123 on January 03, 2023, 13:32:41 PM
Самата дума "богородица" е богохулна, защото Бог никой не го е раждал, нито може да го роди. Мария е родила тялото на човека Исус, а не е родила самия Бог, защото Той съществува преди времето и пространството.

Да се "облажава" Мария не означава да се отдава поклонение или да се отправят молитви към нея, все едно е някакво божество. Облажаване означава - да я считат за благословена. Което е така, Мария майката на Исус е благословена че е избрана да роди Месията. Толкова и нищо повече. Тя остава грешен човек, който има нужда от изкупление както и всеки друг син или дъщеря на Адам.

Всички идоли в религиите са сакрално изкуство. Образа на Христос е духовно нещо, а не физическо. Не случайно Писанието не дава никакво описание на външния Му вид.

Библията ни казва и учи друго: ""Ето девицата ще зачне и ще роди син;
И ще го нарекат Емануил"
(което значи, Бог с нас)." (Матей 1:23)

И още Библията ни учи, че Мария е Богородица: " И откъде ми е тази чест, да дойде при мене майката на моя Господ?" (Лука 1:43)

- Проблема на вас еретиците и сектантите е че приемате само някои истини от Библията, а други отвхръляте или си избирате само онава, което на вас ви допада напасвайки определени пасажи от Словото, така че да подкрепят ересите ви. Не става става, или ще приемете цялата Истинност на Библията или ще я отхвърлите изцяло.

Сега различните сектантски деноминации по свеа са над 30 000 хил. и всяка една от тях твърди, че е открила "истината" чрез Библията отхвърляйки останалите учения, като "погрешни". :)

Облажаването на Бгородица означава точно това приятел и ти го знаеш, че когато Библията ни учи, че  фразата "отсега ще ме облажават всички родове" означава именно почитане на Богородица, а не нещо друго. И ти го знаеш това приятелю. :) Библията никога не говори с недвусмислици!

Иконите не са идоли, защото на тях е избразен Сам Христос. Нима Христос е мъртъв идол за еретик като теб?

- Съмнявам се, че повечето от вас знаят, какво представляват иконите. Щом дори самата Библия, говори за Образа Господен (иконос), е пределно ясно, че няма как да бъдат идоли на несъществуващи божества. :)

Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Watchman on January 03, 2023, 13:48:19 PM
Quote
Библията ни казва и учи друго: ""Ето девицата ще зачне и ще роди син;
И ще го нарекат Емануил"
(което значи, Бог с нас)." (Матей 1:23)

Това, че в Христос Бог се изявява в човешка плът не означава, че Мария е родила Бога, защото Бог е нероден и вечно съществуващ. Никой човек не съществува преди да е роден.

Quote
И още Библията ни учи, че Мария е Богородица: " И откъде ми е тази чест, да дойде при мене майката на моя Господ?" (Лука 1:43)

Очевидно не знаеш какво означава думата "господ", тази дума означава "господар" и Исус като Христос (помазания Цар) е господар на народа на Израел. В този смисъл тя го нарича "господ", а не по смисъла на Бог.

Ето тук например Христос е наречен Господ и син Давидов едновременно:

Мат. 20:30  И, ето, двама слепци, седящи край пътя, като чуха, че Исус минавал, извикаха казвайки: Смили се над нас, Господи Сине Давидов! 

Значи Господ е наречен син Давидов. Защо тогава вие не почитате Давид като Богородец? или като "Божий татко"? Цялата ви религия е същита с бели конци за да може да покриете с християнски термини и скалъпено съшити "дрехи" езическото естество на вашата религия.

Quote
- Проблема на вас еретиците и сектантите е че приемате само някои истини от Библията, а други отвхръляте или си избирате само онава, което на вас ви допада напасвайки определени пасажи от Словото, така че да подкрепят ересите ви. Не става става, или ще приемете цялата Истинност на Библията или ще я отхвърлите изцяло.

Еретик си ти, защото си част от една кръвожадна политическо-езическа религия, облечена в християнска терминология. Ние не отхвърляме нищо от Писанията, вие си добавяте всякакви басни към нея.

Quote
Облажаването на Бгородица означава точно това приятел и ти го знаеш, че когато Библията ни учи, че  фразата "отсега ще ме облажават всички родове" означава именно почитане на Богородица, а не нещо друго. И ти го знаеш това приятелю. :) Библията никога не говори с недвусмислици!

Облажаването означава някой да е "блажен" или "благословен".

Исус в Матей 5-а глава изрежда цял ред от хора, които са "блаженни" - и тях ли трябва да ги почитаме и да им се молим?

Quote
Иконите не са идоли, защото на тях е избразен Сам Христос. Нима Христос е мъртъв идол за еретик като теб?

Нима? Само Христос ли изобразяват или една камара езически божества, прексъсъени с имената на "християнски светци". Бог Нептун се превръща в св. Николай, защитник на моряците, бог Бакхус се превръща в св. Трифон зарезан, а богинята Диана (небесната царица) се превръща в св. Богородица (също наричана небесна царица). Това са ви изображенията на "христос". Вие сте просто едно пременено езичество.
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Christian123 on January 03, 2023, 14:26:14 PM
Всътщност очаквах такава яростна атака от страна на невежите протестанти тук. :)

Напълно разбираемо е защо не харесвате Божията майка, защото тя е родила Богочовека Христос, когото вие не почитате с делата си.

Кумирът отдалечава човека от Бога, а когато ние почитаме Божията Майка и светиите, се приближаваме към Него. Православният християнин, като вижда как светиите с Божията благодат са прославяли Бога с делата си, подражава на вярата им съгласно думите на свети апостол Павел: "Помнете вашите наставници, и като имате пред очи свършека на техния живот, подражавайте на вярата им." (Евр. 13:7)

Обвинявани сме в това, че прибягваме до ходатайството на светиите. Истина е, че ние търсим в молитвеното си общение със светиите тяхното ходатайство, но не защото не зачитаме единствения Ходатай - Христос, а понеже вярваме в Светото Писание, което казва: "Голяма сила има молитвата на праведника" (Иак. 5:16). Ние вярваме, че тези божии угодници са преминали от този временен живот във вечния блажен живот - Царството Божие, защото Господ Иисус Христос ни уверява: "Който вярва в Мене, и да умре, ще живее." Стоейки пред Божия престол заедно с Божията Майка те се молят за нас.

За нас света Богородица и светиите не са ходатаи като Христа. Той е Ходатай по същество и по изкупителните Си заслуги, а светиите ходатайстват за нас, подражавайки на Христос и великата Му любов към грешниците. С други думи, Христос е Ходатай по природа, а света Богородица и светиите са ходатаи по благодат. Особено голямо е застъпничеството на Божията Майка пред Нейния Божествен Син. Как да не се обръщаме към нея. Как да не я тачим, когато тя сама казва: "Ето, отсега ще ме облажават всички родове" (Лука 1:48) (Лука 1:48).

А защо протестантите, които иначе много държат на Светото Писание, не почитат света Богородица, за почитта към която е писано в Писанието? Защо те същите не почитат Божиите угодници - Светите апостоли и светиите, чието зачитане е постановено от Господа Иисусa Христа с думите: "Който вас слуша, Мене слуша, и който се отмята от вас, от Мене се отмята" (Лука 10:16).

Отдаване на дължимата почит към светиите и света Богородица не е от днес, а от първите векове на християнството.
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Анко on January 03, 2023, 14:35:40 PM
Обвинявани сме в това, че прибягваме до ходатайството на светиите. Истина е, че ние търсим в молитвеното си общение със светиите тяхното ходатайство, но не защото не зачитаме единствения Ходатай - Христос, а понеже вярваме в Светото Писание, което казва: "Голяма сила има молитвата на праведника" (Иак. 5:16). Ние вярваме, че тези божии угодници са преминали от този временен живот във вечния блажен живот - Царството Божие, защото Господ Иисус Христос ни уверява: "Който вярва в Мене, и да умре, ще живее." Стоейки пред Божия престол заедно с Божията Майка те се молят за нас.
Тези светии ще бъдат вече живи при възкресението на праведните? За тях не се отнася възкресението? Вече са получили наградата вечен живот?
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Christian123 on January 03, 2023, 14:52:57 PM
Обвинявани сме в това, че прибягваме до ходатайството на светиите. Истина е, че ние търсим в молитвеното си общение със светиите тяхното ходатайство, но не защото не зачитаме единствения Ходатай - Христос, а понеже вярваме в Светото Писание, което казва: "Голяма сила има молитвата на праведника" (Иак. 5:16). Ние вярваме, че тези божии угодници са преминали от този временен живот във вечния блажен живот - Царството Божие, защото Господ Иисус Христос ни уверява: "Който вярва в Мене, и да умре, ще живее." Стоейки пред Божия престол заедно с Божията Майка те се молят за нас.
Тези светии ще бъдат вече живи при възкресението на праведните? За тях не се отнася възкресението? Вече са получили наградата вечен живот?

Те в момента обитават Божието царство. Живи са с душите си, но при Второто пришествие ще възкраснат и с телата си, които в момента обитават гробовете. Сам Бог говори, че всички светии са живи и са при Него в Божието Царство: "А Бог не е Бог на мъртвите, но на живите; защото всички са живи при него." (Лука 20:38)

Според теб не е Възкръснал, тъй като няма вечен живот за праведниците?
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Christian123 on January 03, 2023, 14:55:32 PM
Интересно ще бъде, ако се отвори нова тема във форума, например ако протестантите вярват, че Иисус е Възкръснал от мъртвите, дали Възкресението важи и за неговите светии или те са мъртви и не обитават Божието царство?

Както и ако Иисус е роден от жена, дали Той е обичал майка Си или я е наричал просто Мария, понеже в Библията не пише как се е обръщал към нея?

Мисля, че интересна дискусия ще се получи. :)
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Nikolay on January 03, 2023, 15:49:30 PM
Ние вярваме, че тези божии угодници са преминали от този временен живот във вечния блажен живот - Царството Божие, защото Господ Иисус Христос ни уверява: "Който вярва в Мене, и да умре, ще живее." Стоейки пред Божия престол заедно с Божията Майка те се молят за нас.

То, добре вярвате, ама е писано:

25 Но Авраам рече: Синко, спомни си, че ти си получил своите блага приживе, така и Лазар злините; но сега той тук се утешава, а ти се мъчиш.
26 И освен всичко това, между нас и вас е утвърдена голяма бездна, така, че ония, които биха искали да минат оттук към вас, да не могат, нито пък оттам да преминат към нас.
27 А той рече: Като е тъй, моля ти се, отче, да го пратиш в бащиния ми дом;
28 защото имам петима братя, за да им засвидетелствува, да не би да дойдат и те на това мъчително място.
29 Но Авраам каза: Имат Моисея и пророците; нека слушат тях.
30 А той рече: Не отче Аврааме; но ако отиде при тях някой от мъртвите, ще се покаят.
31 И той му каза: Ако не слушат Моисея и пророците, то и от мъртвите да възкръсне някой, пак няма да се убедят.


Една е вратата и един е пътя - Христос.
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Watchman on January 03, 2023, 20:00:45 PM
Quote
Те в момента обитават Божието царство. Живи са с душите си, но при Второто пришествие ще възкраснат и с телата си, които в момента обитават гробовете.

Точно понеже не са в телата си, те не са в състояние да ходатайстват за никой, който се намира в тяло. Единствено Христос, който е с възкресено тяло и се намира в него може да ходатайства за хората, които са живи в телата си. Човекът се състои от дух, душа и тяло, и без тези трите, той не може да се нарече човек. Затова и Писанието казва:

1Тим. 2:5  Защото има само един Бог и един ходатай между Бога и човеците, човекът Христос Исус,


Само Христос може да бъде представител на човеците пред Бога, защото в Небето Той е единствения човек.

Никой който търси застъпничеството на някой друг освен Христос не се приближава при Бога, а се отдалечава от Бога, защото Бог е Бог ревнив и няма да даде славата Си на никой друг. Вие отдавате слава на мъртви хора, и искате от отвъдното те да правят нещо за вас, което си е чиста форма на окултизъм. Писанието слага запитвачите на мъртвите заедно с магьосниците и вещиците.
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Christian123 on January 08, 2023, 00:51:05 AM
Quote
Те в момента обитават Божието царство. Живи са с душите си, но при Второто пришествие ще възкраснат и с телата си, които в момента обитават гробовете.

Точно понеже не са в телата си, те не са в състояние да ходатайстват за никой, който се намира в тяло. Единствено Христос, който е с възкресено тяло и се намира в него може да ходатайства за хората, които са живи в телата си. Човекът се състои от дух, душа и тяло, и без тези трите, той не може да се нарече човек. Затова и Писанието казва:

1Тим. 2:5  Защото има само един Бог и един ходатай между Бога и човеците, човекът Христос Исус,


Само Христос може да бъде представител на човеците пред Бога, защото в Небето Той е единствения човек.

Никой който търси застъпничеството на някой друг освен Христос не се приближава при Бога, а се отдалечава от Бога, защото Бог е Бог ревнив и няма да даде славата Си на никой друг. Вие отдавате слава на мъртви хора, и искате от отвъдното те да правят нещо за вас, което си е чиста форма на окултизъм. Писанието слага запитвачите на мъртвите заедно с магьосниците и вещиците.

Тук отново виждаме една заблуда приятел, телата на светиите спят, но техните души са живи и са при Христос. :)

Господ не е Бог на мъртви, а на живи, защото у Него всички са живи.” (Лука 20:38) - ясно е, че тук апостола говори за светиите Христови. :)

"Само Христос може да бъде представител на човеците пред Бога, защото в Небето Той е единствения човек." - Иисус Христос е Богочовек, а не просто човек. Има разлика и да; Той е Единственият ходатай по природа и по Божественост между Бог Отец и нас човеците, а светците са ходатай не според своята човешка природа, а според своята вяра и добри дела. Ходатайството на Христос е уникално и няма друг ходатай, като Него - нито на небето, нито на земята. А светиите са наши приятели и наши спътници, защото и те са част от същата Църква от която сме и ние вярващите тук на земята. :)

Иначе хубаво си цитирал притчата на Иисуса за богаташа и бедния Лазар от Евангелието на Лука, но тук отново си я използвал не по предназначение и не в конкретната тема приятел. Иисус тук конкретизира вярата в материалното на богатия човек и утвърждава надеждата на бедния Лазар, който изтърпява злините, които Бог допуска да му се случат. В крайна сметка научаваме, че Бог е търпелив и човеколюбив; а не онова, което се опитваш да внушиш в случая. ;)

За нас света Богородица и светиите не са ходатаи като Христа. Той е Ходатай по същество и по изкупителните Си заслуги, а светиите ходатайстват за нас, подражавайки на Христос и великата Му любов към грешниците. С други думи, Христос е Ходатай по природа, а света Богородица и светиите са ходатаи по благодат. :)
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Watchman on January 08, 2023, 03:20:35 AM
Quote
Тук отново виждаме една заблуда приятел, телата на светиите спят, но техните души са живи и са при Христос. :)

Техните души обаче не могат да ходатайстват за никого, нито по природа, нито по благодат, защото тези души не са в тяло и нямат юридическа основа да ходатайстват за хора, които са в тялото на земята. Затова когато Яков говори че "голяма сила има усърдната молитва на праведния", той говори за живи хора, и няма нито най-малък намек за мъртви.

А за мъртвите Писанието казва нещо съвсем друго:

Ис. 8:19 Не трябва ли един народ да се допита до своя Бог? Ще прибегне ли при мъртвите заради живите?

Вие учите точно обратното, че трябва да се прибегне до мъртвите за да се търси полза за живите. Само че Словото казва, че ние трябва да прибегнем до самия Бог, а не до мъртви хора!

Да, за Бога всички за живи, защото Бог живее извън времето и пространството. Но ние сме във времето и пространството и за нас мъртвите са мъртви и ние нямаме дял с тях сега докато те са мъртви, а ние живи.
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: Nikolay on January 08, 2023, 13:18:41 PM
Тук отново виждаме една заблуда приятел, телата на светиите спят, но техните души са живи и са при Христос. :)
Спят казваш, и да запитам, ако някой спи, тогава за да ходатайства за теб трябва да стане и да отиде да го направи?
А не е ли писано, че ставането, ще е по-едно друго време? Май си противоречиш в мислите си.

Иначе хубаво си цитирал притчата на Иисуса за богаташа и бедния Лазар от Евангелието на Лука, но тук отново си я използвал не по предназначение и не в конкретната тема приятел. Иисус тук конкретизира вярата в материалното на богатия човек и утвърждава надеждата на бедния Лазар, който изтърпява злините, които Бог допуска да му се случат. В крайна сметка научаваме, че Бог е търпелив и човеколюбив; а не онова, което се опитваш да внушиш в случая. ;)
Ами то вашата вяра не е ли в материалното? Яйца чуквате, за имоти говорите, трепете украинци за земята им, на икони се молите, на мъртви се молите.
Традицията може да ползва човек, стига да не е срещу божията воля, пък вашите традиции половината езически.

За нас света Богородица и светиите не са ходатаи като Христа.

Я като си се запънал, да те питам, Богородица - заспала ли е като другите или е възкръснала като Христос?
Title: Re: Йоан Дамаскин за почитането на кръста и иконите
Post by: dodai on January 08, 2023, 18:26:01 PM
Недейте го пита повече момчето че то не знае къде се намира.
Няма как да ви каже нормален отговор.

Като гледам думите му не мисля че ще може да отговори разумно.