Както написах за емоциите и приятелските отношения има друга дума и това е думата обич. На гръцки това е думата phileo, докато за Божията любов, както и за християнската любов се използва съвсем друга дума, и това е думата agape.
Никъде не съм казал, че обичта (phileo) е нещо лошо, казах само, че не трябва да се бърка с любовта (agape).
Мисконцепцията за (4-те вида) любовта е често срещана. Най-честто се говори за 4 вида любов - понеже има различни думи за това. До някъде разбирам този възглед и си има обостановка.
Но всъщност всичките думи говорят за "любов" и са синоними.Думата "агапе" (дума която се набеждава често за божия любов. Най-превъзходната, жетртвоготовна любов.)
- Исус заповядва да се обичаме един друг с агапе
- Мат 5:43 да обичаш/агапе твоя съсед
- Мат 5:44 да обичаш/агапе твоя враг
- Мат 5:46 всеки човек може да обича/агапе, даже и "бирниците" (пример за "долни" и "лоши" хора)
Филео (дума според някои, която е обикновенна "любов". Между хора или братска любов)
- Йоан 11:36 Исус обича/филео Лазар
- Йоан 12:25 човек обича/филео живота
- Йоан 12:43 хора (първенците повярвали в Него) обичат слава от хора.
- 1 Тимотей 6:10 човек обича/филео пари
Т.е. вижда се, че човек може да обича слава, пари, живота си и прочие.
Стихове, в които се вижда, че думите в НЗ за любов се използват, като синоним.
- Йоан 11:3 Исус обича/
филео Лазар
- Йоан 11:5 Исус обича/
агапе Марта
- Йоан 13:34 да се обичаме/
филео един друг, както Исус ни обича/
агапе - Матей 3:17 Исус е обичан/възлюбен/
агапе от Бог Отец
- Йоан 5:20 Исус е обичан/възлюбен/
филео от Бог Отец
Това е само кратък коментар върху думите за любов. Думата "любов", ако не се лъжа е има над 2000 в библията. Така, че може човек да си вземе справочник (библията разделена то теми, с препратки към стихове) и да види, къде я има тази дума и да види историйте (контекста), в които се използва и да си изгради лично мнение. Има също и онлаин безплатни речници, конкурданси, ресурси.
Ако човек започне да се задълбочава в теоретичното знание, може да се изгуби. Примерно ако човек заточне да чете от речници - има доста различни преводи на една и съща дума, което води до объркване.
Аз лично съм минал следните книги от СЗ Битие, Изход, Левит, Царе, Песен на песните (а може би и др. книги). И целия НЗ за да си изградя мнение по въпроса, що значи любов.
Нито една от тези думи, не е превъзходна или някакъв "вид" любов, а всичките (над 7 различни думи) образуват заедно едно теоретично знание, относно - какво любовта е.
Само чрез Святия Дух човек е възможно да бъде обучен как да прилага този божии характер - любовта. Дори и да не притежава това "знание". В Библията от Битие до Откровение се говори за това, че благовестването (или прокламирането на добрата вест, или говоренето на хората за кой е Бог) е една от целите на божиите хора. Има стотици пасажи за това. Ако искаш може да се потърсиш и да намериш. Пример за това е жената от кладенеца от Йоан 4. Цялата книга деяния на апостолите става дума за това.
Ако има стотици пасажи дай да видим конкретно тия пасажи, а не да обобщаваш. Аз не намирам нито един пасаж в Библията, който да потвърждава твоята теза, че "благовестването е отговорност на ВСИЧКИ негови последователи". Писанията разкриват съвсем друга концепция за това как се прогласява Благовестието.
Вече назовах една цяла книга - деяния на апостолите.
Освен това споменах и за самаранката от кладенеца.
Ако ти не намираш такъв пасаж, то или няма или ти не го виждаш.
Като нещо, което неговите последователи/ученици трябва да правят го има 4 места в НЗ.
Изненадън съм, че задаваш такъв въпрос.
Знам, че си изненадан, защото са те учили за тия неща не от Библията, а от човешки поучения. Затова дай да ги видим тези 4 места за които говориш да видим какво точно пише в тях.
Грешно предполажаш, защо съм изненадан.
ПС: думата
дод (или доде) - която се превежда, като чичо или любов
Притчи 7:18 : Ела, нека се наситим с любов до зори. Нека се насладим с милувки.
Буквален превод: Ела, нека се наситим с "дод" до зори. Нека се насладим с "любов в множествено число".
Странно, но принципно хората (от света) не говорят наистина за любов, а само за някои от аспектите на любовта (примерно интимността в смисъл на брачна интимност). Същото става и с някои от "блюстителите на божието слово", остават 99 стиха и се фокусират върху 1 и така цялостта на значението става наранена.