Author Topic: Тълкуване на словото  (Read 2146 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ученик на Исус

  • Съпричастен
  • ****
  • Posts: 192
Тълкуване на словото
« on: March 14, 2018, 19:04:37 PM »
Как разбирате тези библейски стихове? И по-точно втората част.

 Дай на всеки, който ти поиска; и не изисквай нещата си от този, който ги отнема.
Лука 6:30

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3390
Re: Тълкуване на словото
« Reply #1 on: March 14, 2018, 23:10:51 PM »
Тези думи трябва да се разбират в контекста на целия пасаж, където Исус говори за отношението към неприятелите:

Лука 6:27  Но на вас, които слушате, казвам: Обичайте неприятелите си, правете добро на тия, които ви мразят,
Лука 6:28  благославяйте тия, които ви кълнат, молете се за тия, които ви правят пакост.
Лука 6:29  На този, който те плесне по едната буза, обърни и другата; и на този, който ти вземе горната дреха, не отказвай и ризата си.
Лука 6:30  Дай на всеки, който ти поиска; и не изисквай нещата си от този, който ги отнема.
Лука 6:31  И както желаете да правят човеците на вас, така и вие правете на тях.
Лука 6:32  Понеже ако обичате само ония, които обичат вас, каква благодарност ви се пада? Защото и грешниците обичат ония, които тях обичат.
Лука 6:33  И ако правите добро само на ония, които на вас правят добро, каква благодарност ви се пада? Защото и грешниците правят същото.
Лука 6:34  И ако заемете само на тия, от които се надявате да вземете, каква благодарност ви се пада? Защото и грешни на грешни заемат, за да вземат назад равното.
Лука 6:35  Но вие обичайте неприятелите си, правете добро, и заемайте, без да очаквате да приемете назад; и наградата ви ще бъде голяма, и ще бъдете чада на Всевишния; защото Той е благ към неблагодарните и злите.
Лука 6:36  Бъдете [прочее] милосърдни, както и Отец ваш е милосърден.


Тук е важно да се отбележи, че под "неприятели" се има предвид хора враждебно настроени към нас самите, поради една или друга причина. Но тази категория хора не трябва да се бърка с Божиите врагове, които активно работят против Божиите цели и намерения на Земята.

Като се вземе предвид това, както и да го се погледнат думите от 6:30 в контекст - мисля, че смисъла им става значително по ясен. А ако се вземат сами по-себе си, извадени от контекст, човек би могъл да им предаде всякакви повратни значения, които не са част от замисъла им.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Георги-земеделец

  • Общителен
  • ***
  • Posts: 81
Re: Тълкуване на словото
« Reply #2 on: March 16, 2018, 10:30:04 AM »
Да не изискваш нещата си от този, който ги отнема е както Давид остави Семей, сина на Гира от Сауловия дом, да кълне и хвърля камъни. Надявайки се Господ да погледне благосклонно и да му върне.

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3390
Re: Тълкуване на словото
« Reply #3 on: March 16, 2018, 11:51:50 AM »
Това не е добър пример, защото първо Семей нищо не му взе на Давид, а просто го кълнеше. Също така на смъртния си одър Давид не беше забравил злото на Семей и поръча на Соломон да му отмъсти.

От друга страна когато бяха отнети жените на Давид, той направи всичко възможно да си ги върне. Дори направи нужното да си върне Михала, която също му беше отнета.

Един от проблемите на този стих 6:30 е в лошия превод, който изваден извън контекста може да придобие превратни значения. Самия стих буквално би трябвало да се преведе така:

Бъдете даващи към всички които искат, и не бъдете искащи към тези които вземат.

Тук се вижда, че става въпрос за отношение, отношение на даване от една страна и отношение на неизискване от друга. Точно този смисъл на такова отношение е добре изяснено в целия контекст на пасажа, където същата концепция е утвърдена с примера за даване на заем, без да очакваш да ти върнат.

Бог е нашия източник на живот и снабдяване и дори някой да ни отнеме нещо, или да не ни върне нещо, това няма да ни направи по-бедни, защото Бог не е обеднял от това, а Той е нашето богатство. Ето защо с тези си думи Исус затвърждава отношението на това нашите очи да са насочени към Бога, а не към онова, което имаме или нямаме на земята. Ако сме богати в Бога, никога няма да обеднеем.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Георги-земеделец

  • Общителен
  • ***
  • Posts: 81
Re: Тълкуване на словото
« Reply #4 on: March 18, 2018, 05:50:31 AM »
Давид остави отплатата за Семей на сина си.

Първоначално Михала беше дадена, като примамка, за кръвта на сто филистимци. Давид плати с двеста. По-късно, връщането и беше съпроводено с обръщане на Израил, чрез договора с Авенир.

Анко

  • Общителен
  • ***
  • Posts: 130
Re: Тълкуване на словото
« Reply #5 on: September 24, 2020, 12:10:25 PM »
Преди години ми беше попаднала книга за Александър Македонски. Авторът - французин, невярващ. Но имало защо да започна да я чета.Издадена беше преди 1989 г.
Стигнах до история, където Александър се обръща към евреите за съдействие при военни действия срещу асирийците /ако не бъркам/
но евреите отказват такава помощ за война
Александър се разгневява и им праща вест,че ще им "отдаде заслуженото"

евреите се уплашват много
отиват при първосвещеника

той им казал да изчакат да премине нощта
а той се затворил и цяла нощ прекарал в молитва към техния Бог/цитирам книгата/
да получи съвет как да постъпят...

на сутринта отиват еврейските водачи при първосвещеника
и той казва:
Отворете широко вратите на града
посипете най-хубавите цветя около главния път, откъдето ще дойде Александър
и когато влезе го приветствайте радостно...

Точно това и се случва
Александър идва разгневен, но когато вижда топло посрещане... гневът му отминава

Слиза от коня и първосвещеника му тълкува книгата на пророк Даниил,че е писано за него.....
-------------------
Споменавам тази история, тъй като случайно отворих в интернет "първа книга макавейска" от неканоничните или апокрифни книги. Не знам кое е по-правилно да се каже. Книгата започва с директен разказ за Александър.
---------------
Някой ако е запознат или чел повече, може да сподели.

Но в онази книга, която е някъде из архивите ми, тогава чрез нея аз получих поредна порция увереност в истинноста на нашата вяра. Дори писана от ръка на невярващ човек.

Анко

  • Общителен
  • ***
  • Posts: 130
Re: Тълкуване на словото
« Reply #6 on: October 21, 2020, 09:18:14 AM »
Размишлявах тези дни върху следното:

Еклисиаст 5гл
Ако видиш, че сиромахът се угнетява, И че правосъдието и правдата в държавата се изнасилват, Да се не почудиш на това нещо; Защото над високия надзирава по-висок, И над тях има по-високи.

Така прочетено ми напомня за станалата за нарицателно дума "мафия". Как в днешно време не се знае собствеността на дадени медии, фирми или корпорации. Скрити зад други подставени хора, офшорки и т.н. За почти липсващото правосъдие в наши дни.

Преведох си го с авт.преводач но едва ли е толкова точен превода по такъв начин.

Моля, който може да даде точен превод на тези стихове, да сподели дали са със същия смисъл и значение.