Еклисиаст 7:20. Наистина няма праведен човек на земята, Който да струва добро и да не греши.
Псалми 14 Безумният рече в сърцето си: Няма Бог. Поквариха се; сториха развалени дела; Няма кой да прави добро. Господ надникна от небесата над човешките чада За да види, има ли някой разумен, Който да търси Бога. Всички се отбиха от пътя, заедно се развратиха; Няма кой да прави добро, няма ни един...
Псалми 53 Безумният рече в сърцето си: Няма Бог. Поквариха се и сториха гнусно беззаконие; Няма кой да прави добро. Бог надникна от небето над човешките чада, За да види, има ли някой разумен, Който да търси Бога. Всеки един от тях се обърна надире; всички заедно се развратиха; Няма кой да прави добро, няма ни един. Без разум ли са ония, които беззаконствуват. Които изпояждат людете ми както ядат хляб, И не призовават Бога?
Колко интересно, че тези 2 псалма са почти идентични. Чудно ми е как за първи път забелязвам това чак сега.
Това, че няма праведен нито един е писано, но е редно да се обърне внимание на контекста на Римляни 3, където се говори за праведен, който да се оправдае чрез закона. Това не може да стане, тъй като дори и човекът да търси правда и да е предал себе си да върши правда, пак е в грях роден и е имало момент, когато е съгрешил. Това означава, че той не може да се избави, тъй като трябва да плати с живота си, независимо, че се е покаял и е продължил по пътя на правдата. Това е контекстът, в който се разглежда "няма праведен нито един" — няма праведен, който да може да избави себе си от греха. Затова беше нужно да дойде Христос като единственият, който не е зачнат в грях и който е праведен, който да бъде отплата за всички, които следват правдата, но не могат да бъдат изкупление на себе си (защото никой не може да изкупи сам себе си).
В контекста на следването правдата хора като Йов, Даниил, Мойсей са наречени праведни не защото могат да се изкупят, но защото са предали сърцето си да следват правдата от Бога (а не своята си правда, защото и безумният върши правда в своите си очи).