Дискусии върху Библейски и духовни въпроси > Изследване на Библейски термини и думи
Какво е праведност и кой е праведният според Библията?
Watchman:
Бих искал да повдигна въпроса за разбиране на думата "праведност", а още и думата "правда". Целта обаче не е да се изпада в теоритизиране на нещата, а по-скоро да се разбере онова значение, което помага на практическо приложение на това което е разбрано.
Правдата е едно от най-важните неща в Библията. И аз съм притеснен, че изплзването на тази дума в църквите е повече свързано с повтаряне на папагалски научени дефиниции, отколкото на разбиране на самата реалност зад тази дума, а още и преживяването на тази реалност.
Производните на реалността "праведност" и "правда" са също важни да се разбират, а именно - какво е някой да е праведен? Какво означава праведен човек? Кой е праведен?
Често цитиран пасаж е "Няма праведен ни един" (Римл. 3:10) Наистина ли няма праведни? Ако е така за кои праведни се говори в Притчи и Псалми например, където се говори много за праведния. Например:
Пр. 29:6 А праведният пее и се радва.
Ако няма праведен ни един, как така праведния пее и се радва? Или просто Притчи и Псалми, а още и пророците говорят за праведни, който не съществуват, т.е само теоритезират без да има праведни, за които това се изпълнява?
И пак ако няма праведен ни един, как така Йосиф беше праведен според Мат 1:19? Или как Йоан Кръстител е наречен праведен в Марк 6:20? Или как Симон е праведен според Лука 2:25? Списъка продължава с Корнелий, Йосиф от ариматея и прочие и прочие и това само в книгите на Новия завет.
Кой е праведен тогава, и какво е да си праведен? Как се става праведен? Какво е да си гладен и жаден за правдата?
Само моля - мислете и не бързайте с дежурните стихове, които ни е било по-лесно да наизустим отколкото да схванем.
Правдата е реалност, а не теологична абстракция. Ето защо целта на тази дискусия е да се проближим повече до разбирането на това какво е праведност и какво е да си праведен, за да можем разбирайки - да възлюбим и прегърнем правдата повече от всякога, с обновен ум и с цялото си сърце.
small axe:
Много хубава тема!
Смятам че наистина няма праведен нито един. Според коя правда? Според правдата на Божието царство. Защото то си и ма собствена правда или истина, която е различна от човешката.
В Матей 6:33 Господ напътства да търсим първо Божието царство и Неговата правда! Правдата на Божието царство.
Господ казва че Божието царство е сред нас, като естествено го казва на учениците си и визира тях "вас", но мисля че това се отнася и за нас. Господ олицетворяваше абсолютно Божията правда, той беше абсолютно праведен по кретериите на Божието царство и е наречен "Праведният ми слуга" в книгата на пр.Исая в 53 глава мисля. Той е критерият.
В такъв смисъл няма праведен ни един. Нито един не покрива критериите, а и не може. Тогава кой е праведен? Никой от само себе си, но праведен е този който има правдата която не е чрез дела, а чрез вяра в Исус Христос. Така да се каже дарена или подарена правда , независима от дела а и недостижима чрез дела по закона.
--- Quote ---Пр. 29:6 А праведният пее и се радва.
--- End quote ---
Кой може да се радва без Господа? Никой.
В словото имаше такъв текст, в Стария завет беше дано го цитирам точно - "Кой може да се радва , да яде и пие без мен Бог"
Така че ако има праведни те по някакъв начин са докоснати от Бога и са получили правдата си от Него.
Иначе навсякъде могат да бъдат намерени достойни хора, които не задължително са покаяли се грешници, но по някакъв начин те са достойни защото имат страх от Бога. Господ как настави учениците си когато ги разпрати да проповядват по градове и села в Матей 10 гл.11
"И в който и да било град или село като влезете , разпитвайте кой в него е достоен и там оставайте , докато си отидете"
Тук става въпрос за достойни хора които не непременно са вярващи. Кой посочва на учениците тези достойни хора, явно тяхните си съселяни и съграждани, тоест те имат подобна слава сред своите си в селото, а те са такива защото по един или друг начин имат страх от Бога. Представете си апостолите влизат в някакво село и питат - Кой тука е достоен? И те селяните ги гледат изумени, но по едно време един казва, -А че има тука един, бай Иван, той да ти кажа е достоен човек.
Това си размишлявам по този въпрос.
Поздрави на всички!!
small axe:
И още нещо, защо ли апостолите е трябвало да търсат достойните хора и да отсядат при тях? Може би защото именно те са най близко до покаяние и вяра в Христос. Тоест са най готови, най подготвени. Такъв например беше и Корнилий. Един достоен човек.
Tihomir:
Определението за "достоен" не съм го срещал в Библията като "със страх от Бога".
Достоен никога не върви само, но е "достоен" за определена цел или "достоен" във връзка с нещо.
Има хора, които са достойни за наказание.
Иначе за радостта - хората МОГАТ да се радват и БЕЗ Господа. Затова има дефиниция на "радост В ГОСПОДА", тъй като има и радост "ИЗВЪН ГОСПОДА".
Пример:
Турил си в сърцето ми радост. По-голяма от |тяхната|, когато им се умножава житото и виното.
А и темата не е за "достойните", а за "праведните".
small axe:
Мисля че говоря по темата, нали идеята беше да се разсъждава какви могат да са тези праведни, когато по дефиниция няма праведен ни един, та аз свързвам нещата по този начин. Но в крайна сметка ще чуем и други мнения и аз ще науча нещо и от тях. Но мисля че определено съм в темата. Защо пък достойните при които отиват да кажем апостолите в тези градове според пасажа в матей да нямат страх от Бога, как реши така?
Иначе зъ радоста в Господа, ма това е много ясно мислий че няма нужда се уточнявам, естествено че тези които не познават Бога си се радват там за тяхните си неща, е аз не говорех за тях.
Както и да е , дай по темата нещо.
Navigation
[0] Message Index
[#] Next page
Go to full version