• Welcome to Братско общение в тревожни времена.
 

За науката и мъдростта на този свят

Започната от Todor, Декември 08, 2014, 11:04:39 AM

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Todor

Редакция Watchman: Разделих разклонението от оригиналната тема в своя собствена тема, защото се отклонихме да дискутираме нови въпроси отклоняващи се от тематиката на първоначалната тема.

Цитат на: Watchman - Декември 07, 2014, 17:42:03 PM
Съвременната наука е смесица от чародейство, алхимия и откровени лъжи обслужващи корпоративни и бесовски интереси.
...........................................
Генетиката както и повечето псевдо науки изцяло изключват духовните фактори и третират света като изцяло материален и всички фактори като 100% материални. Т.е ако един фактор не може да се измери или засече с физикохимически методи, които могат да се наблюдават чрез физическите сетива се игнорира на 100% и се счита за несъществуващ. А наука, която игнорира реално присъстващи фактори е лъже наука и няма никаква надеждност в нейните постулати и изводи.

Извинявам се за отклонението от темата, но искам само да спомена, че не съм съвсем съгласен с горното. Според мен Бог е поставил някои фундаментални закони във вселената и именно тяхното изследване е предмет на така наречените "естествени науки". Тяхното поле на дейност е единствено изучаване и документирани на тези "естествени" взаимодействия в една или друга област на физическия свят. Отчитат се всички въздействия, които действат на принципа на "естествените" физически закони, т.е. които имат измерваемост и повтаряемост. Естествените науки не излизат (или поне не би трябвало да излизат) от своята област. А "духовните взаимодействия" не са предмет на нито една от тях.

Естествено когато някоя наука се опита да построи един цялостен модел на света/вселената/човека няма как да не допусне грешки, именно поради игнорирането на духовните реалности - но това е вече нещо съвсем различно според мен...

Tihomir

Не знам дали знаеш, но корените на "естествените науки" са гръцката философия, която разделя материалното от духовното (към което ти гравитираш), което не е нищо естествено.

Та какви плодове могат да се очакват от това, освен горчиви?

И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

Todor

Цитат на: Tihomir - Декември 08, 2014, 11:33:08 AM
Не знам дали знаеш, но корените на "естествените науки" са гръцката философия, която разделя материалното от духовното (към което ти гравитираш), което не е нищо естествено.

Та какви плодове могат да се очакват от това, освен горчиви?

Ако имаш предвид, че е много по-добре когато в естествените науки се отчита и духовното (където това е необходимо) - с това съм съгласен.

Това, което искам да кажа е, че почти всички физически закони, на които се "крепи" вселената и живота ни могат (и трябва!) да бъдат изучавани на физическо ниво. Естествено, игнорирайки духовното, ще се стигне до някои грешни заключения. Но не всички заключения ще бъдат грешни. А и наблюдаваните факти и взаимодействия са си по принцип верни - грешна може да бъде само интерпретацията и теориите.

Tihomir

#3
Гръцката философия не отрича духовното, просто го разглежда независимо от материалното. Така и в т.нар. "естествени науки" се разглежда или само материалната част или само духовната част.

Писанията не ни дават право да правим такова независимо разделение и щом не се вижда това като пример в писанията, а дори напротив — пише да се избягват хитроизмислените басни, тогава не виждам какъв е смисълът да разглеждаме неща, в които някой бил казал нещо вярно, независимо, че не всичко било вярно. Те и убийците си почистват оръжията и сега дай да ги уважаваме, защото са чистници. Лошо ли е да си почистваш инструментите (примерно сечивата). Не, разбира се, дори е необходимо. Това първо тези хора ли са го въвели? Не, знае се от много време преди това, но дори и някой нечестив да въведе нещо, не винаги означава, че е лошо. Нито означава, че заради нещо добро нечестивият изведнъж става праведен. Нимрод е бил един от първите ловци (да кажем, че е "измислил лова"), обаче се вижда после какво става.

Дървото се познава по плода и ако плодът е лош, дървото е лошо. Лошото дърво може да се случи да даде поне 1 ядлив плод, но питай човек на село и ще ти каже, че цялото дърво не струва, независимо, че дало 1-2 добри плода.

И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

Todor

Явно е въпрос на гледна точка. Аз съм завършил физика и не възприемам нито физиката, нито математиката, нито останалите естествени науки като "лоши дървета". Естествено виждам някои недостатъци (както в почти всичко в този грешен свят - включително и в себе си), но това е положението - това е най-доброто, което ми е известно.

Ако някой иска да развива друг тип "наука"(под "наука" имам предвид естествените науки, изучаващи света), която е основана на някакви изцяло различни принципи... ще ми е интересно да изслушам идеите му. Досега за такова нещо аз лично не съм чувал...

Watchman

ЦитатСпоред мен Бог е поставил някои фундаментални закони във вселената и именно тяхното изследване е предмет на така наречените "естествени науки". Тяхното поле на дейност е единствено изучаване и документирани на тези "естествени" взаимодействия в една или друга област на физическия свят. Отчитат се всички въздействия, които действат на принципа на "естествените" физически закони, т.е. които имат измерваемост и повтаряемост. Естествените науки не излизат (или поне не би трябвало да излизат) от своята област. А "духовните взаимодействия" не са предмет на нито една от тях.

Бог е поставил фундаментални закони и един от тях е че нищо не е само и единствено "естествено" и измеримо и наблюдаемо в неговата цялост.

Не знам доколко си запознат с факта, че хората, които наблюдават експеримента му влияят със своите мисли, настроения и очаквания и това е доказано. Т.е човек който присъства на даден "естествен" експеримент, ако и да не му влияе на физическо ниво, му повлиява на духовно. И това е неизбежно. А освен човека знаем, че присъстват и множество други невидими фактори, освен всички видими. Последните могат да се измерят и отчетат, но първите не е възможно да се предвидят, измерят, контролират или изолират. Поради тази причина "естествените науки" често пъти не могат да обяснят съвсем реални факти и феномени, защото според техните закони те са невъзможни. Затова умниците са решили, че най-добрия начин да се справят с тях е да ги игнорират. А освен, че ги игнорират от няколко века насам старателно се стараят и да ги скриват доколкото е възможно от останалите хора. Ето защо аз наричам това псевдо наука. В крайна сметка за да е истинска една наука тя трябва да отчита всички фактори, всички доказателства и нейните закони да включват и обясняват всички възможни ситуации.

Разбира се има и опити да бъде разбрано, повлияно и контролирано и невидимото. С това се занимават така наречените окултни науки, както има и опити да се разработи теория обединяваща естествените и невидимите фактори и закони - с това се занимава метафизиката.

В Писанията на нас ни е дадена Божията образователна система на основата на която трябва да възпитаваме своето мислене и това на децата си. Тя се намира в книгите Притчи и Еклисиаст. В първата книга се говори за това как да се обхождаме мъдро в естественото, като се залага и основа за надграждане на разбиране за свръхестествените фактори. На практика книгата Притчи де факто учи - човек да придобива знание, разбиране и умения чрез внимание, наблюдение и разсъждение относно видимия свят, като му обещава добър успех ако спазва тези естествени принципи. Обаче много ясно предупреждава човек да не става арогантен  и да си мисли, че с подобни умения и знания всичко му е в кърпа вързано, защото има други фактори които извикват нуждата от култивирането на "страха от Господа".

В книгата Еклесиаст тези фактори биват разгледани в по-голяма дълбочина, като се обръща внимание на нещата, които изглеждат като аномалии във функционирането на иначе самодостатъчно изглеждащите естествени принципи и закони. Поради тази причина често някои твърдения от книгата Притчи и такива от Еклесиаст изглеждат противоречиви ако се разгледат един до друг.

Например книгата Притчи учи, че ако човек е мъдър, благоразумен и разсъдлив ще расте в сила, богатство и благополучие. Обаче Еклесиаст заявява:

Екл. 9:11  Обърнах се, и видях под слънцето, Че надтичването не е на леките, нито боят на силните, Нито хлябът на мъдрите, нито богатството на разумните, Нито благоволението на изкусните; Но на всичките се случва според времето и случая.

Ecc 9:11  I returned, and saw under the sun, that the race is not to the swift, nor the battle to the strong, neither yet bread to the wise, nor yet riches to men of understanding, nor yet favour to men of skill; but time and chance happeneth to them all.


С други думи Еклисиаста казва, че в зависимост от присъствието и интензитета на невидимите фактори - естествените принципи и закони може частично или цялостно да не сработят. Затова страха Господен е задължителен елемент от всяко изследване и придобиване на знание и разбиране. Но както казва и сам Соломон - страха Господен е само начало на мъдростта. Писанието полага основа на разбиране - не само за това да помним и да се боим, че има огромно количество фактори отвъд видимото, но също така и дава яснота как да живеем по такъв начин, че всички невидими фактори да се обърнат в наша полза и непрестанно да ни съдействат вместо да ни спъват. Важно е да се отбележи, че като казвам "наша" аз нямам предвид някаква формула за личен успех, която ще работи при всеки който търси успех за себе си, а имам предвид онази идентификация с Божият свят народ и цели, които единствено ни правят валидни кандидати за такова благоволение свише.





Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Todor

#6
Съгласен съм с това, което си написал, Уотчман - вероятно отначало просто не съм те разбрал...

Искам само да добавя един дребен детайл.
ЦитатПоради тази причина "естествените науки" често пъти не могат да обяснят съвсем реални факти и феномени, защото според техните закони те са невъзможни. Затова умниците са решили, че най-добрия начин да се справят с тях е да ги игнорират.
"Умниците" няма как да решат нещо друго - дори да искат (а дали искат е съвсем отделен въпрос). Проблема е, че въпросните феномени излизат извън "областта" на природните науки (така както са дефинирани в момента) и няма как да бъдат изследвани или "доказани" с техния инструментариум.
Например за да бъде нещо експериментално доказано в природните науки, едно от изискванията е повтаряемост.  Т.е. надлежно описания доказателствен експеримент трябва да може да бъде повторен в произволно време и на произволно място и да даде същите резултати. Това е съвсем естествено когато говорим за физически закони, залегнали в устройството на света (например гравитацията), но очевидно напълно неприложимо когато говорим за духовния свят...

Ако мога да използвам твоята аналогия - в лицето на естествените науки имаме книгата "Притчи", а "Еклесиаст"...  малко или повече трябва да си го пишем сами. Там така наречения "научен подход" е напълно неприложим според мен, така че изграждането на някаква "супернаука", която да включва и двете ми се струва невъзможно. За добро или за лошо принципите са съвсем различни... 



YN

Не знам дали ще мога удачно да формулирам въпросите си, но ще опитам.

Да разбирам ли, че естествените науки, базирани на наблюдение и повторяемост, нямат напълно никакво реално приложение? Да кажем, ако аз се разхождам в гората, и наблюдавам как някой вид птичка гради гнездото си, и видя че доколкото съм наблюдавала, всички от този вид птички винаги строят гнездата си по същия начин, пълна лудост ли е да заключа, че х вид птичка строи гнездото си по у начин?

Аз знам, че ти (Уочман) си подръжник на естествените методи на лечение... но тези методи са били открити точно чрез принципите на естествената наука! Различни билки са се изпробвали, и когато е имало повторяем резултат, се е заключвало, че еди коя си билка помага за еди коя си болест.

ЦитатНа практика книгата Притчи де факто учи - човек да придобива знание, разбиране и умения чрез внимание, наблюдение и разсъждение относно видимия свят, като му обещава добър успех ако спазва тези естествени принципи. Обаче много ясно предупреждава човек да не става арогантен  и да си мисли, че с подобни умения и знания всичко му е в кърпа вързано, защото има други фактори които извикват нуждата от култивирането на "страха от Господа".

Тука казваш нещо което не ми е напълно ясно... Значи наблюдение и разсъждение отностно видимия свят е допустимо, стига да не го смятаме за абсолютно знание (наука)? Или какво точно имаш предвид?

Извинявай ако въпросите ми са малко глупави, но просто ми е трудно да схвана какво точно искаш да кажеш, а искам реално да разбера и да вникна в позицията ти.
Psa 111:7  Делата на ръцете Му са вярност и правосъдие; Всичките Му заповеди са непоколебими;
Psa 111:8  Утвърдени са до вечни векове, Като са направени във вярност и правота.

Tihomir

Примерно органичната химия не е органична, независимо от името. Да кажем PVC-то не знам да го има в природата толкова "органично", а се води органична химия.

Затова нека заблуждението да не идва от думата "естествена", защото мнозина днес наричат този, в когото вярват "Христос", обаче това не означава, че става въпрос за една и съща личност.

Затова "естествена наука" в контекста на нашето време има голяма разлика с естествените знания, които пак можем да ги наречем наука. Но двете имат съществени разлики.
И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

Watchman

#9
ЦитатТука казваш нещо което не ми е напълно ясно... Значи наблюдение и разсъждение отностно видимия свят е допустимо, стига да не го смятаме за абсолютно знание (наука)? Или какво точно имаш предвид?

Наблюдение и разсъждение е не само допустимо, но задължително условие човек да се развива в пътя на мъдростта. Така човек може да открие полезни неща, които да ползва. И точно тук е разковничето. В Притчи непрестанно се казва - придобивай мъдрост, придобивай разум и малко след това се казва - "не се облягай на своя разум". Т,е проблема не е в придобиването, а в облягането, т.е считането че даденото нещо е неизбежно повторяема формула, която винаги ще дава добър успех. И точно това науката прави - тя твърди, че "научно доказаните" неща са абсолютно гарантирана реалност, което въобще ама въобще не е вярно. Единствено абсолютно гарантирани неща са онези, които Бог е казал, че ще станат и че Той ще извърши заради Името Си. Това е пътя на вярата, пътя на дървото на Живота. Нека да видим точно как са записани тези неща:

Пр. 3:5  Уповавай на Господа от все сърце И не се облягай на своя разум.
Пр. 3:6  Във всичките си пътища признавай Него, И Той ще оправя пътеките ти.
Пр. 3:7  Не мисли себе си за мъдър; Бой се от Господа, и отклонявай се от зло;


Тук за да стане по ясно какво казва този пасаж е нужно да изясним поне две от използваните понятия. Първо - думата преведена като "разум" означава "разбиране" или още умствено и интелектуално проникновение, схващане, разпознаване.

Второ думата за "мъдър" означава - да имаш знание, умение и силен интелект.

С други думи този пасаж съвсем ясно дава разбиране за това, че считането на научно постигнатото знание за абсолют и за гарантирана реалност и факт е коварна клопка. Важно е да се отбележи, че пасажа не казва "не използвай своя разум" а казва НЕ СЕ ОБЛЯГАЙ, т.е не се доверявай, не се отпускай върху него като върху стабилна и сигурна канара. А точно това правят онези, които се считат за "учени" - всъщност така наречените в днешно време "учени" - в библейско време са били наричани "мъдреци". С други думи - Писанието казва - не се считай за учен (включително, но не единствено в напълно академичния смисъл на думата ). Затова е и написано:

1Кор. 3:19  Защото мъдростта на тоя свят е глупост пред Бога, понеже е писано: "Улавя мъртвите в лукавството им";

Под мъдрост тук се има предвид точно цялата научна гордост на човешката цивилизация. Интересно е значението и на думата лукавство в случая:

ЦитатFallacious reasoning; reasoning sound in appearance only. These men have obscured and confounded the nature of things by their false principles and wretched sophistry.

Затова е написано още:

1Co 1:19  "Ще унищожа мъдростта на мъдрите, И разума на разумните ще отхвърля".
1Co 1:20  Где е мъдрият? Где книжникът? Где е разисквачът на тоз век? Не обърна ли Бог в глупост светската мъдрост?
1Co 1:21  Защото, понеже в Божията мъдра наредба светът с мъдростта си не позна Бога, благоволи Бог чрез глупостта на това, което се проповядва, да спаси вярващите.


Защо Бог е толкова срещу "мъдростта на мъдрите и разума на разумните"? Защо Бог е срещу цялата научно-техническа гордост на човечеството? Защото е лишена от страха Господен. Защото колкото и да сме разумни и интелигентни и наблюдателни и внимателни и разсъдливи и проницателни - пак това няма да е достатъчно да изправим пътя си и да намерим верния Път. Вместо това е нужно БЕЗ ДА ИЗОСТАВЯМЕ мъдростта и знанието и интелекта и разсъдливостта и вниманието и проницателността, да не си и помисляме и за миг ДА СЕ ОБЛЯГАМЕ на тях, но вместо това - във ВСИЧКИТЕ си пътища да признаем Него, И ТОЙ ще оправи пътищата ни. Това е пътя на Дървото на Живота. Път, който НЕ Е ЛИШЕН ОТ ЗНАНИЕ, но който не стъпва на знанието като на източник на живот и избавление.

В днешния технически напреднал и индустриализиран свят ние виждаме как науката води хората до все по-безумен и по-безумен начин на живот. Достатъчно е да видим хората в какви условия са се наврели да живеят, каква храна ядат, какъв въздух дишат и какви хора си избират да ги управляват. От многото "научен прогрес" човечеството е в най-плачевното състояние, което някога е било в познатата история. Никога хората не са били по-болни и физически и психически и духовно. И всичко това защото са избрали да се доверят на "мъдростта на мъдрите и разума на разумните" - вместо да се доверят на Бога и на мъдростта на Неговото Слово и Творение.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Todor

Цитат на: YN - Декември 08, 2014, 21:57:42 PM
Н Значи наблюдение и разсъждение отностно видимия свят е допустимо, стига да не го смятаме за абсолютно знание (наука)? Или какво точно имаш предвид?
Уотчман добре го е описал (и аз съм съгласен с написаното от него), но бих искал и аз да го кажа (макар и с риска да се повторим) по един малко по-различен начин.

Проблема не е в науката, а в това, че тя - без страха от Господа -  е впрегната да служи на злото вместо на доброто.
Представи си, че трябва да стигнеш някъде и можеш да вървиш пеша или с автомобил. С автомобил ще стигнеш по-бързо, нали? Така е, но само на пръв поглед - понеже има една уловка. Наистина ще стигнеш по-бързо, но само ако се движиш по верния Път. Ако сгрешиш и тръгнеш по друг път всъщност ще стане точно обратното - автомобила ще те отдалечи от целта по-бързо отколкото ако ходиш пеша.

В този смисъл науката, бидейки използвана от грешния и непокорен на Бог човек, всъщност служи за едно още по-голямо увеличаване на греха и нечестието и по-бързото "пропадане" на човека. В този смисъл аз съм донякъде съгласен с Уотчман (макар да имаме и някои принципни различия - както стана ясно в една друга тема), че в града (т.е. в това което думата "град" символизира - съвременният урбанизиран свят)  става все по-трудно да бъдеш благочестив...

Watchman

#11
Нужно е да се отбележи, че освен липсата на страха от Господа и отчитането на невидимите фактори има два други много фундаментални проблема на "науката" и "научно-техническия" и индустриален "прогрес".

Единия от тези проблеми е засегнат в горните пасажи, които разгледах, а именно лукавството на учените. Т.е те използват лъжливи постановки и псевдо доказателства.

Втория основен проблем е сребролюбието, което както казва Писанието е корен на всяко зло. Никой не може да отрече покваряващата сила на парите и обезумяващата сила на големите пари. Това е много важен фактор, който е довел до съвсем реална и практическа липса на здрава наука в днешните университети и научни институции. Като научно се лансира само онова от което корпорациите и фондациите спонсориращи университетите и научните институции могат да извлекат не само огромни печалби, но и масивни политически дивиденти. Пример за това е например флуорирането на водата. От това корпорациите не само намират къде да продават иначе токсичните отпадъци от флуор (за които трябва да плащат огромни суми като токсичен отпадък), но и добавения флуор във водата води до затъпяване на населението и от там "демокрацията" става много удобен инструмент за прикрита тирания. Разбира се всички престижни институти ще ви кажат колко безопасен е флуора и колко полезен бил за зъбите със всичките му там прономеровани и прошнуровани "научни доказателства".

По пътя на парите с времето са подменени всички фундаменти на реалната наука развивана през годините от независими умове и на тяхно място са поставени угодни на корпоративния елит псевдо научни постановки чрез които се контролира онова, което се счита за официално признато знание и наука.

Това прави така наречената "наука" още по-недостоверна и престижните й институции храмове на лъжата и манипулацията. Не случайно подчертавам думата престижни, защото тази дума далеч не означава онова, което повечето хора си мислят. В действителност думата означава висша форма на илюзионистко майсторство и измама на очите.

Цитат на: Noah Webster's 1828 DictionaryPRESTIG'IOUS, a. Practicing tricks; juggling.

В превод: ПРЕСТИЖЕН - практикуващ трикове, измама, жонглиране.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Todor

Извинявай, Уотчман, но този път не съм съвсем съгласен с теб.

Във всичко, което казваш има много истина и твърденията ти не са сами по себе си неверни, но според мен това е само едната страна на нещата. И, гледайки само нея, рискуваш да стигнеш до неверни изводи...

Да, големите корпорации влияят на науката - опитват се да упражняват натиск, финансират само това, което им е изгодно и т.н.

Да, правителствата правят същото и дори стигат по-далеч като крият изследвания и резултати, заплашват и подкупват извършващите ги и т.н.


Това обаче, както вече казах, е само едната страна на нещата. Другата страна е, че някакъв гигантски заговор включващ всички учени навсякъде по света (какъвто струва ми се виждаш) е според мен невъзможен. Това просто няма как да се случи - говорим за твърде много хора в съвсем различни страни, които понякога враждуват помежду си и т.н. (Да не говорим, че голяма част от учените са и в една или друга степен идеалисти.). Всички виждаме, че дори секретните правителствени агенции не успяват да запазят тайните си - или някой ще ги открадне, или от служителите им ще изтече информация (волно или неволно) или, в най-лошия случай, след 20-30г. ще се смени режима (или ще се случи нещо друго) и секретните някога документи ще излязат наяве. Това се случва непрекъснато в западното ни общество, което непрекъснато се тресе от подобни скандали...

Така че според мен и в науката (както във всяка друга сфера на светския живот) нещата не са нито чисто черни, нито чисто бели, но са в различни нюанси на сивото - някъде по-тъмни, другаде по-светли. Има много истина във всички факти, които са достояние на световната научна общественост. Всъщност ще дръзна да кажа, че практически всички факти (не говорим за интерпретациите им и теориите!) са верни - като факти. Те могат да бъдат интерпретирани грешно или да са непълни, но сами по-себе си всички експериментални факти, официално публикувани в съответните издания, са верни. В науката много се държи на това понеже иначе самата наука би се разпаднала. Всички експерименти могат да бъдат повторени и това обикновено се прави. Ако установката за експеримента е уникална, тогава резултатите се приемат "с едно наум". Нито учените са глупави, нито науката (и света и прогреса, които се градят върху нея) биха могли да функционират в една среда, създадена изцяло от лъжи...


Всичко това не изключва нещата които си написал - лъжи и манипулации без съмнение има и човек трябва да бъде внимателен. Просто не всичко е "една огромна лъжа".

Alesyz

В тази връзка, какво означава писанието, че този свят лежи в лукавия?

Watchman

Всъщност въпроса на Alesyz идва много на място и изявява основния проблем в мисленето на Тодор. А именно, че Тодор смята, че света като цяло си е ОК, просто има тук-там някакви проблеми къде по-малки къде по-лоши и това е. Точно тука е разликата в неговия мироглед и моя. Аз гледам на света точно през призмата на Писанието, което поставя ЦЕЛИЯ СВЯТ в лукавия. А за лукавия знаем няколко неща (ако внимаваме на всичко записано за него в Писанието):

1. Той обожествява знанието и науката. Еврейската дума за змия е много близка до дефиницията за "наука" (доказателство чрез наблюдение). А в Битие се казва, че змията беше "най-мъдра", а както знаем в библейската терминология мъдрост и наука се припокриват.

2. Той е лъжец, измамник и на лъжата баща.

Писанието много говори за света и против нещата от този свят. Това само по себе си би трябвало да е достатъчно мотивираща причина християните да се захванат и да издирят в Писанието и в реалноста - какво всъщност се има предвид под "света" когато се говори в негативен смисъл в Писанието за света като основен проблем? "Не любете света и каквото е на света." Има употреба на думата "света" и в съвсем друг смисъл, както в "Бог толкова възлюби света". Не е смислено да се предположи, че се има предвид едно и също нещо, защото в противен случай ще означава, че Бог е нарушил собствената Си заповед, възлюбвайки това, което е заповядал да не се възлюбва.

В действителност правилната библейска дефиниция на "света" е толкова важна, че липсата на такава дефиниция е хвърлила цялото християнство в огромен смут, объркване и неадекватност. Как би могло въобще човек да пази себе си "неосквернен от света" ако не разбира какво всъщност е света?

Точно липсата на библейската дефиниция за света, както и адекватно разбиране в самата реалност как света работи, функционира и моделира живота на хората е основната язва в мирогледа на християнството, което Тодор и въобще мнозинството хора по църквите изповядват.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.