Не си противоречи , разбира се.
Посланието разглежда до голяма степен въпроса – по какво можем да разпознаем Божиите и дяволските чада.
Йоан е категоричен , че всеки който се надява на Него/Исус/ , очиства себе си , както Той е чист!
Категоричен е , че всеки който върши грях /беззаконие не Го е познал.
Какво има тук предвид апостолът ?
Той не говори тук за греха в който падаме понякога като вярващи , поради това че сме непокорни и вироглави деца /нещо за което Бог не е доволен и Той си има начини да ни вкара в пътя , чрез наказание , но това става именно защото сме негови деца/. Апостолът говори за вършене на грях , системно , без покаяние , и насочва това именно към дяволските чада , към тези дето никога не са били Божии чада.
Именно затова , роденият от Бога не може да греши , понеже неговият зародиш пребъдва в Него и не може да съгрешава , понеже е роден от Бога.
Тези , невярващите не са родени и си живеят в грях , краят им е погибел.
А ние вярващите имаме застъпник при Отца – Исус Христос праведния , Той е умилостивение за нас. Ако изповядаме греховете си , Той е верен и праведен да ни прости греховете и да ни очисти от всяка неправда.
Апостолът говори тук за Божиите чада , не за дяволските.Паралелно с това говори и за дяволските и за това което е характерно за тях / те вършат грях ,не обичат другите , не вярват в името на Исус Христос/
А родените от Бога , за тях важи точно обратното.Те очистват себе си непрестанно , за това им помага и Бог. И именно Той , който е започнал едно добро дело в тях , ще го завърши докрай , до деня на Исус Христос. Това е сигурно , не мислиш ли Тишо?
Има такива които си мислят че са родени от Бога , но с делата си се отричат от Него , Той никога не ги е познавал , ако и да се са покаяли някога /фиктивно/ , новораждането от Бога в тях не се е случило.
Между другото новораждането не е процес който продължава цял живот.Процес е израстването.Същото е и при нормалното раждане , детето се ражда и сетне расте и се развива . След като се е родило , не може да престане да съществува , дори и тялото му да умре.Същата е и аналогията с новорождението.
Поздрав в името на Господ Исус!