Ако ще говорим за мерзостта на запустението то е добре да започнем от самото начало.
Първо е какво Библията нарича мерзост? Преди тази дума да се използва от Даниил, тя вече е била използвана преди това от пророците:
Вт. 7:25 Кумирите на боговете им изгаряйте с огън; да не пожалиш да вземеш на себе си среброто или златото, което е върху тях, за да се не впримчиш в него, понеже това е мерзост пред Господа твоя Бог.
Тук се вижда, че идолите на боговете са наречени мерзост.
Вт. 13:13 Някои подлеци, излезли изсред тебе, са отклонили жителите на града си, като са казали: Да идем да служим на други богове, които вие не сте знаели,
Вт. 13:14 тогава да изследваш, да изпиташ и добре да издириш; и, ето, ако това неща е истинно и е вярно, че такава мерзост е сторена всред тебе,
Служенето на други богове е мерзост.
Вт. 17:1 Да не принасяш на Господа твоя Бог говедо или овца с недостатък или с каква да било недъгавост; понеже това е мерзост на Господа твоя Бог.
Принасянето на жертва с недостатък е мерзост.
Вт. 18:9 Когато влезеш в земята, която Господ твоят Бог ти дава, недей се учи да правиш според мерзостите на тамошните народи.
Вт. 18:10 Да не се намери между тебе някой, който да прекара сина си или дъщеря си през огън, никой чародей, астролог, гадател, или омаятел,
Вт. 18:11 никой баяч, запитвач на зли духове, врач, или запитвач на мъртвите;
Вт. 18:12 защото всеки, който прави тия дела, и омразен на Господа, и поради тия мерзости Господ твоят Бог изгонва тия народи от пред тебе.
Всички тия окултни дейности описани в горните стихове са наречени мерзости.
Вт. 22:5 Жена да не носи мъжко облекло, нито мъж да се облича с женска дреха; понеже всички, които правят така, са мерзост на Господа твоя Бог.
Жени да се правят на мъже и мъже, да се правят на жени е мерзост.
Вт. 23:18 Срещу никакъв обрек да не принасяш заплата от блудницата нито цена от мъжеложник в дома на Господа твоя Бог, защото тия и двете са мерзост на Господа твоя Бог.
Блудството и хомосексуализма са мерзости пред Бога.
Вт. 24:4 то първият й мъж, който я е напуснал, не може да я вземе пак за жена, понеже е осквернена; защото това е мерзост пред Господа.
Жена, която е разведена и омъжена на ново, ако напусне втория мъж и се върне при първия това е мерзост.
Вт. 25:15 Вярна и права теглилка да имаш; вярна и права ефа да имаш; за да се продължат дните ти на земята, която Господ твоят Бог ти дава.
Вт. 25:16 Защото всички, които вършат това, всички, които вършат неправда, е мерзост на Господа твоя Бог.
Очевидно лъжливите теглилки и мерки са мерзост пред Бога.
Вт. 27:15 Проклет да е оня, който направи изваян или излеян кумир, мерзост на Господа, дело на художнически ръце, и го постави на скрито място. И всичките люде в отговор да кажат: Амин!
Кумирите и идолите са мерзости.
2Царе 23:13 Царят оскверни и високите места, които бяха пред Ерусалим, които бяха отдясно на хълма на разврата, който израилевият цар Соломон беше построил за Астарта, мерзостта на сидонците, и за Хамоса, мерзостта на моавците, и за Мелхома, мерзостта на амонците.
Боговете на народите са мерзост за Бога. Тук е добре да имаме предвид, че боговете на народите не са просто някакви статуетки. Зад тях се крият цели философски, религиозни, технологични,научни и идеологически системи. Не мисля, че е смислено да приемем, че цар Соломон при цялата му мъдрост и познание ще тръгне да се кланя на някакви каменни, дървени или златни статуетки. По скоро е бил привлечен от изключително комплицирания цялостен мироглед, който тези божества са представлявали.
Пр. 6:16 Шест неща мрази Господ, Даже седем са мерзост за душата Му:
Пр. 6:17 Надменни очи, лъжлив език, Ръце, които проливат невинна кръв,
Пр. 6:18 Сърце, което крои лоши замисли, Нозе, които бърже тичат да вършат зло,
Пр. 6:19 Неверен свидетел, който говори лъжа, И оня, който сее раздори между братя.
Всички тези неща са мерзости за Бога.
Въобще темата за мерзостите се оказва доста обширна и не са малко нещата, които могат да се квалифицират като мерзост, затова няма да изреждам повече, но ето това на мен ми направи по-особено впечатление:
Пр. 21:27 Жертвата на нечестивите е мерзост, - Колко повече, когато я принасят за нечестива цел!
От друга страна "мерзостта на запустението" или "мерзостта, която докарва запустение" е особен вид мерзост, която води до запустяване. Сега еврейската дума използвана за "запустение" има две основни значения. Едното е "да разруша, унищожа", а другото е "да шокирам, да втрещя, да оставя безмълвен". И двете значения се използват често в Библията така, че кое точно е правилно да се използва в случая не е дефинирано само по себе си.
В книгата на пророк Даниил за мерзости се говори на 3 места:
Дан. 9:27 и той ще потвърди завет с мнозина за една седмица; а в половината на седмицата ще направи да престанат жертвата и приносът; и един, който запустява, ще дойде яздещ на крилото на мерзостите; и гняв ще се излее върху запустителя до определеното време.
Тук в предните стихове се говори за идването и смъртта на Месия. Т,е това визира точно времето първото идване на Христос. Кой е този който сключва завет и после прави да престанат жертвата и приноса бих казал е доста интересно.
Докато четях българския превод би могло да се разбира, че този, който сключва завета е самия Месия. Мнозина тълкуватели, които твърдят, че това е Антихриста, който ще сключи завет с Израел пропускат една малка подробност, която аз също съм пропускал до този момент, но сега я забелязах. В текста се казва изрично "и той ще потвърди завет с мнозина" Това далеч не звучи като политически договор с държавата Израел, а по-скоро за завет сключен с избрани хора. Точно както Исус сключи Новия завет със Своите ученици. Интересното е че Исус е убит точно в третата и половина година от началото на Своето служение в Израел и след Неговата жертва на кръста - де юре - жертвите и приносите престават да имат каквато и да е валидност пред Бога в еврейския храм. В този смисъл със своята жертва на кръста Исус прави да престанат жертвата и приноса. Какво точно става обаче с жертвите, които продължават да се принасят в храма? Всяка следваща жертва която бива принесена там на практика е демонстрация на отхвърляне и неприемане на жертвата на Христос и в този смисъл тя не може да бъде нещо по-малко от мерзост, защото се изпълнява това, което цитирах и по-горе, че "жертвата на нечестивите е мерзост". А че тази жертва носи запустение е повече от ясно, защото нищо не запустява толкова колкото отхвърлянето на Христовата жертва.
Веднага след като Христос прави да престане жертвата и приноса се появява този, който язди на крилото на мерзостите. В случая аз виждам в този запустител, който язди на крилото на мерзостите - отстъпилия юдаизъм, който отхвърля Христос и презира Неговата жертва. Текста изрично казва, че гняв ще се излее върху този запустител до определеното време. И наистина гняв се излива върху юдеите от този момент нататък.
Ако приемем, че този пасаж говори за Антихриста (или втория звяр от Откровението на Йоан) то излиза, че гняв ще се излее на него до определеното време,а това звучи като някакво наказание, но с мярка. Вместо това виждаме, че звяра бива уловен и незабавно хвърлен в огненото езеро от завръщащия се Христос. Случващото се със запустителя в Дан. 9:27 и царя от Дан. 11:45 не само не съвпадат помежду си, но и не съвпадат с края на звяра описан в Откровение.
От друга страна ето какво казва Йоан:
1Йоан. 2:22 Кой е лъжец, освен оня, който отрича, че Исус е Христос? той е антихрист, който се отрича от Отца и от Сина.
Именно отстъпилия юдаизъм е този, който става пръв носител на духа на Антихриста и в този смисъл е оприличен (като предтеча) на самия Антихрист, защото той отрича, че Исус е Христос и с това се е отрекъл и от Бога на бащите си, който е изпратил Сина Си да стане жертва за грях и с това е прекратил веднъж и завинаги жертвите и приносите в храма, които са само сянка на истинската жертва.
Следващото място в книгата на Даниил където се говори за мерзостта на запустението е:
Дан. 11:31 И от него ще се повдигнат сили, които ще омърсят светилището, да! крепостта, ще премахнат всегдашната жертва, и ще издигнат мерзостта, която докарва запустение.
За сведение Антиох IV Епифан, не просто жертва прасе в храма, но също така издига в него статуя на Зевс. А поставяне на идол се квалифицира като мерзост в Писанието, както се вижда и от пасажите които посочих в началото на този постинг. А Калигула заповядва да се постави негова собствена статуя в еврейския храм като въплътения Зевс и това се случва малко след жертвата на Христос около 40 г сл.Хр. Някои казват, че тази заповед така и не е била реализирана, защото Калигула бива убит малко след това от заговорници, но този момент си струва да се изследва по-подробно.
Третото място в книгата на Даниил е в 12-а глава:
Дан. 12:11 И от времето, когато се премахне всегдашната жертва, и се постави мерзостта, която докарва запустение; ще има хиляда и двеста и деветдесет дена.
Ако бих следвал линията на разсъждение поета в предишния ми постинг, а именно, че на Даниил не се дава да види събитията около петия звяр, то аз разбирам, че 12-а глава на Даниил се дават само няколко щрихи от най-последните времена. Споменава се времето на голямата скръб, споменава се че Михаил ще се застъпи отново за евреите и му се казва, че " че това ще бъде след време, времена, и половина време, и че всичко това ще се изпълни, когато ще са свършили да смажат силата на светите люде".
На това Даниил отговаря: "И аз чух, но не разбрах." - т.е вече се навлиза в неща на които на Даниил не е дадено да види и разбере.
И тогава следват още няколко щрихи сред които е и Дан. 12:11, което в горния ред на мисли може да се приеме, че се отнася до времето на звяра Антихрист.
С други думи може да се приеме, че ситуацията в която се издига мерзостта на запустението се изпълнява не еднократно. Ако обобщим пасажите за това, кое е мерзост пред Бога цирирани в Писанието - ние може да ги разделим на 3 групи.
1. Поставянето и поклонението на идоли. Това се изпълнява при Епифан.
2. Жертване на жертви от нечестиви човеци, особено с нечестива цел. Това се изпълнява с отхвърлянето на Христос от юдеите и продължаването на жертвите в храма.
3. Всякакви мерзостни практики, включително следване на други богове (идеологии, учения, философии), хомосексуализъм, трансджендъризъм, всякакви форми на чародейство и окултизъм. С оглед на това, което се случва около нас, особено като гледаме накъде Британската империя тласка цялото човечество, но особено Запада и колониите които контролира - ние виждаме точно това - издигане на всички тия практики и мерзости, включително по църквите.
И така може да приемем, че принципа който действа и в трите споменавания в книгата на пророк Даниил на мерзостта на запустението е един и същ, но историческите събития и действащите в тях лица са различни.
Това разбира се е просто логическото продължение на реда на мисли и подход на които се натъкнах пишейки предишния си постинг. Нещата могат да стоят и по по-различен начин от това, но за мен е интересно да мога да разгледам нещата от този ъгъл и да видя дали тия неща могат да се потвърдят и утвърдят или напротив.