Тази тема я пускам, защото наскоро се запознах с някаква напълно налудничева идея, че в Битие имало две истории на сътворението. Това със сигурност е някакво своеволие на "умниците" теолози, но понеже породи няколко въпроси у мен, реших да споделя.
Значи, тази "теория", твърди, че "първото" сътворение е в Битие 1-2:4, а "второто" в Битие 2:5-25. Знам, лудост.
"Второто сътворение":
5и всяко растение полско преди да стане по земята, и всяка трева полска преди да изникне; защото не беше дал Господ Бог дъжд по земята, и нямаше человек за да работи земята;
6И вдигаше се пара от земята, и напояваше всичкото лице на земята.
7И създаде Господ Бог человека от пръст из земята; и вдъхна в ноздрите му дихание на живот, стана человек жива душа.
8И насади Господ Бог рай в Едем на изток, и постави там человека когото създаде.
9И Господ Бог произрасти из земята всяко дърво красно на глед и добро за ядене, и дървото на живота посред рая, и дървото на познаване на добро и на зло.
10И река изхождаше из Едем да напоява рая; и от там се разделяше на четири глави.
11Името на едната Фисон: тя е която обикаля всичката Евилатска земя, дето има злато.
12И златото на онази земя е добро: там има вделион и оникс камик.
13И името на втората река Гион: тя е която обикаля всичката Хуска земя.
14И името на третата река Тигър: тя е която тече към изток на Асирия. А четвъртата река е Ефрат.
15И взе Господ Бог человека и насели го в рай Едемски за да го работи и да го пази.
16И заповяда Господ Бог Адаму и рече: От всяко дърво на рая свободно да ядеш;
17а от дървото на познаване на добро и на зло, да не ядеш от него; защото в който ден ядеш от него непременно ще умреш. 18И рече Господ Бог: Не е добро человекът да е сам: ще му направя помощник приличен нему.
19И създаде Господ Бог от земята всичките полски животни и всичките небесни птици, и приведе ги при Адама за да види как ще ги наименува; и каквото име дадеше Адам на всяко одушевлено, това му стана името.
20И тури Адам имена на всичките скотове и на птиците небесни и на всичките зверове полски; но за Адама не се намери помощник приличен нему.
21И нанесе Господ Бог на Адама изстъпление, и той заспа; и взе едно от ребрата му, и изпълни мястото му с плът.
22И направи Господ Бог от реброто което взе от Адама жена, и приведе я при Адама.
23И рече Адам: Тая е сега кост от костите ми, и плът от плътта ми: тя ще се нарече жена, защото от мъжа биде взета.
24Заради това ще остави человек баща си и майка си, и ще се прилепи при жена си, и ще бъдат двамата една плът.
25И голи бяха и двамата, Адам и жена му, и не се срамуваха.
Обосновката е, че написаното тук е след "първоначалното" сътворение, но това е вярно само ако приемем, че двете са в времева последователност. Аз смятам (и мисля, че това е толкова логично и ясно, че не ми е ясно как някой може да се обърка), че "второто" се случва на шестия ден. Може би объркването произлиза от създаването на едемската градина, което не е много ясно кога се случва. Дали Той я създал заедно с всички други растения, и просто на шестия ден е сложил човека там, или е посадил и самата градина на шестия ден?
Също мисля, че стих 19-ти може да бъде объркващ, защото от него излиза, че Бог е създал животните след Адам, но не знам точно в какво глаголно време е думата "създава". Може да е било всъщност "бе създал"; а пък може и преводът да е верен.
Не знам; вие какво мислите? Със сигурност няма две сътворения в Словото, но как си обяснявате стих 19, и кога е била създадена Едемската градина?
Извинявайте ако е тъп въпрос, но просто много се вбесих, когато едни мои познати твърдяха, че имало две различни сътворения, и исках да си изясня някои неща в горепосочения пасаж.