Където ясно е представена корелацията нечист-свят. И това е моето разбиране за момента.
Нечист и свят са 2 съвършено различни неща и изобщо не са антоними. За тези, които не знаят какво е 2 думи да са "антоними", това е те да имат противоположни значения.
Всъщност sambapti правилно е забелязал, че има връзка между контрастното значение на "нечист" и "свят". Проблема е че sambapti не е установил смисъла на библейската концепция за "нечист".
В Новия Завет се използват няколко гръцки думи за "нечист" една от основните думи превеждана като нечист е дума, която буквално означава "
общ". Например в Деяния - Петър използва две от основните гръцки думи за "нечист" като синоними:
Деян. 10:14 А Петър рече: Никак, Господи; защото никога не съм ял нищо мръсно и нечисто. Думата преведена като "мръсно" е гръцката дума за "общо". Идеята е че когато едно нещо е за обща употреба то става нечисто от тази обща употреба. Да вземем например една кърпа за ръце поставена в една обществена тоалетна за обща употреба. Сами можете да се сетите какво ще се случи с тази кърпа само след няколко часа. Тя ще се превърне в синоним за нечистота. Във варненския край например има специална дума за такава кърпа за обща употреба - това е думата "
пачавра". Тази дума обаче е по-известна с употребата й по отношение на един определен вид леки жени, които не са осветили (отделили) себе си за един мъж, но биват употребявани от много мъже. Същия вид жени освен "пачаври" биват наричани и "мръсници".
Та дори и в българския език се вижда пряката връзка между
общото и
нечистото. А думата "
свят" или както е по-правилно да се каже "
отделен" е точния антоним (да използвам сложните думички от речника на Тихомир) на думата "
общ".
Т.е отделен е диаметрално противоположното на общ. Понеже самата същност на отделянето се състои в това, че едно нещо се избира от общия куп и се посвещава (заделя) за специална употреба. Ако вие отделите да речем един чифт обувки за специална употреба (примерно само за ходене на сватби) то безспорно те ще останат много по-чисти от обувките за обща употреба.
Точно в това отделяне от общото е същността на библейския термин "свят". Точно затова и Бог е свят, свят, свят. Т.е Бог е трижди отделен от света, неговите пътища, неговата мъдрост и неговия вървеж. Бог не е на разположение на "сульо и пульо". Кой да е няма достъп до Бога.
Бог е заделен настрана от общата човешка маса и се открива само на малцината, които Го потърсят с цялото си сърце, ум и сила. Ако Бог присъсваше на всяко събрание, което претендира да е християнско и размахва Библии от амвона, то Той отдавна да беше станал Бог за обща употреба и съответно нечист и осквернен.
Днес така наречените християни само чакат някой да им каже нещо от рода на "дал бог добро" и те са готови да отговарят радостно с амин, амин. Понеже те смятат, че Бог е за обща употреба от всеки който си реши да използва името Му. Подобно отношение е типично езическа повърхностност лишена от всякакво разбиране за Божията святост (отделеност). В тази връзка еврейското мислене няма нищо общо с паганската християнизирана култура, но евреина се кланя на един отделен Бог, който не се споделя от останалите необрязани народи. Запомнил съм сцена от един исторически филм в който един човек влиза в един еврейски дом и поздравява мъжа в къщата с "мир на вас от Бога" - а евреина му отговори така както подобава да отговаря всеки истински християнин който е вярва в един отделен (свят) Бог, който не е достъпен за всеки: "Не знам за кой бог говориш, понеже те гледам че не приличаш на юдеин, а на езичник." Евреина не може да приеме поздрава на езичника в името на някой си бог, без да е сигурен, че пред него стои отделен от езичниците човек, който се кланя на единствения Бог, който е отделен от всичките нечисти езически божества и идоли лесно достъпни за всички хора. Защото само отделения човек може да познава отделения Бог. И само отделения народ има са свой Бог, отделения (святия) Бог.
Когато човек вникне в същността на думите и намери в тях пълнотата и смисъла вложени от Твореца, тогава всичко в Писанията става много ясно, логично и неразривно свързано. Но противника е посял сред вярващите множество фалшифицирани понятия, които държат милиони хора в тъмнина и мрак, без значение колко усърдно четат Библията.