Author Topic: Какво е "святост" според Писанията  (Read 19621 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sambapti

  • Новодошъл
  • *
  • Posts: 27
Какво е "святост" според Писанията
« on: October 31, 2013, 21:58:29 PM »
От много време се колебая да започна тази тема. Считам я за значима и важна за всеки, който иска да расте в познаването на Бога.
Мисля, че не е разглеждана отделно и в детайли във форума.
На много места тук съм срещал виждането и разбирането на някои от участниците за думата „свят”, като „отделен”.
И понеже за мен лично,  това е ново и различно от това, което знам до сега, ще бъда много благодарен да споделите и вашето разбиране относно този иначе много често използван термин в християнското говорене.
Дефинирането на „свят” е много важно и заради това, че думата е корен на други значими термини като светия, свещен, свещеник, свещенство, освещаване.

Преди всичко трябва да се уточни, че това не са просто думи, а част то най-дълбоката и съкровена същност на Бога:

Исаия: 6:3 И викаха един към друг, казвайки: -
Свет, свет, свет Господ на Силите!
Славата Му пълни цялата земя.

Разбирането за това що е святост не може да се разглежда отделно от Бога, извън Него. Бог е този, който е свят. Той е и този, който задава стандартите за това какво е святост. Нещо повече, той изисква категорично от своя народ  святост, без която никой от човеците няма достъп до присъствието Му.

Левит 11:45 Защото Аз съм Господ, който ви изведох из Египетската земя, за да ви бъда Бог; бъдете, прочее, свети, защото Аз съм свет.

Евреи: 12:14 Търсете мир с всички и онова освещение, без което никой няма да види Господа.

Мога да кажа, че до този момент, разбирането ми за това що е свят и святост е свързано със  стихове като тези:

Откр.22:11 Който върши неправда, нека върши и за напред неправда; и който е нечист, нека бъде и за напред нечист; и праведният нека върши и за напред правда, и светият нека бъде и за напред свет.

1 Коринтяни: 7:14 Защото невярващият мъж се освещава чрез жената, и невярващата жена се освещава чрез брата, |своя мъж;| инак чадата ви щяха да бъдат нечисти, а сега са свети.

Където ясно е представена корелацията нечист-свят. И това е моето разбиране за момента.

Битие:18:3 Господарю мой, ако съм придобил Твоето благоволение, моля Ти се, не отминавай слугата Си.

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
Re: Какво е "святост" според Писанията
« Reply #1 on: October 31, 2013, 23:30:56 PM »
Разбирането на думата "свят" не е "наше" или някакво "наше тълкувание", а е нормалното значение на думата, която е в оригиналните текстове и нормалното значение на думата "свят" (като прилагателно), което е забравено, поради това, че напоследък се използва само в религиозния свят.

Затова няма нужда да се усложняват нещата, а просто да се знае, че думата "свят" на чист български език (може да се провери и в тълковния речник) е синоним на "отделен". Когато едно време българите са имали лозунг "за чиста и свята република", думата "свят" е означавало същото, както в пасажа "бъдете святи както аз съм свят".

По същия начин производните "освещение" означава "отделяне". Отново няма някакво скрито тълкувание, а това е най-обикновен синоним.

Нечист и свят са 2 съвършено различни неща и изобщо не са антоними. За тези, които не знаят какво е 2 думи да са "антоними", това е те да имат противоположни значения.

Свят означава отделен и няма нищо общо с това дали става въпрос за праведност или нечестие.

Един човек може да бъде едновременно нечист и отделен (свят). Както са освещавали (отделяли) нечистите от стана, така и на праведните им е дадена заповед да се отделят (осветят) от нечисто. Така и в деня на съда ще бъдат осветени както нечестивите, така и праведните като бъдат разделени едни от други.

Затова е важно да търсим реалното значение на думите.
И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3954
Re: Какво е "святост" според Писанията
« Reply #2 on: November 01, 2013, 00:50:19 AM »
Quote from: sambapti
Където ясно е представена корелацията нечист-свят. И това е моето разбиране за момента.

Quote from: Tihomir
Нечист и свят са 2 съвършено различни неща и изобщо не са антоними. За тези, които не знаят какво е 2 думи да са "антоними", това е те да имат противоположни значения.

Всъщност sambapti правилно е забелязал, че има връзка между контрастното значение на "нечист" и "свят". Проблема е че sambapti не е установил смисъла на библейската концепция за "нечист".

В Новия Завет се използват няколко гръцки думи за "нечист" една от основните думи превеждана като нечист е дума, която буквално означава "общ". Например в Деяния - Петър използва две от основните гръцки думи за "нечист" като синоними:

Деян. 10:14  А Петър рече: Никак, Господи; защото никога не съм ял нищо мръсно и нечисто.

Думата преведена като "мръсно" е гръцката дума за "общо". Идеята е че когато едно нещо е за обща употреба то става нечисто от тази обща употреба. Да вземем например една кърпа за ръце поставена в една обществена тоалетна за обща употреба. Сами можете да се сетите какво ще се случи с тази кърпа само след няколко часа. Тя ще се превърне в синоним за нечистота. Във варненския край например има специална дума за такава кърпа за обща употреба - това е думата "пачавра". Тази дума обаче е по-известна с употребата й по отношение на един определен вид леки жени, които не са осветили (отделили) себе си за един мъж, но биват употребявани от много мъже. Същия вид жени освен "пачаври" биват наричани и "мръсници".

Та дори и в българския език се вижда пряката връзка между общото и нечистото. А думата "свят" или както е по-правилно да се каже "отделен" е точния антоним (да използвам сложните думички от речника на Тихомир) на думата "общ". Т.е отделен е диаметрално противоположното на общ. Понеже самата същност на отделянето се състои в това, че едно нещо се избира от общия куп и се посвещава (заделя) за специална употреба.  Ако вие отделите да речем един чифт обувки за специална употреба (примерно само за ходене на сватби) то безспорно те ще останат много по-чисти от обувките за обща употреба.

Точно в това отделяне от общото е същността на библейския термин "свят". Точно затова и Бог е свят, свят, свят. Т.е Бог е трижди отделен от света, неговите пътища, неговата мъдрост и неговия вървеж. Бог не е на разположение на "сульо и пульо". Кой да е няма достъп до Бога. Бог е заделен настрана от общата човешка маса и се открива само на малцината, които Го потърсят с цялото си сърце, ум и сила. Ако Бог присъсваше на всяко събрание, което претендира да е християнско и размахва Библии от амвона, то Той отдавна да беше станал Бог за обща употреба и съответно нечист и осквернен.

Днес така наречените християни само чакат някой да им каже нещо от рода на "дал бог добро" и те са готови да отговарят радостно с амин, амин. Понеже те смятат, че Бог е за обща употреба от всеки който си реши да използва името Му. Подобно отношение е типично езическа повърхностност лишена от всякакво разбиране за Божията святост (отделеност). В тази връзка еврейското мислене няма нищо общо с паганската християнизирана култура, но евреина се кланя на един отделен Бог, който не се споделя от останалите необрязани народи. Запомнил съм сцена от един исторически филм в който един човек влиза в един еврейски дом и поздравява мъжа в къщата с "мир на вас от Бога" - а евреина му отговори така както подобава да отговаря всеки истински християнин който е вярва в един отделен (свят) Бог, който не е достъпен за всеки: "Не знам за кой бог говориш, понеже те гледам че не приличаш на юдеин,  а на езичник." Евреина не може да приеме поздрава на езичника в името на някой си бог, без да е сигурен, че пред него стои отделен от езичниците човек, който се кланя на единствения Бог, който е отделен от всичките нечисти езически божества и идоли лесно достъпни за всички хора. Защото само отделения човек може да познава отделения Бог. И само отделения народ има са свой Бог, отделения (святия) Бог.

Когато човек вникне в същността на думите и намери в тях пълнотата и смисъла вложени от Твореца, тогава всичко в Писанията става много ясно, логично и неразривно свързано. Но противника е посял сред вярващите множество фалшифицирани понятия, които държат милиони хора в тъмнина и мрак, без значение колко усърдно четат Библията.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Георги-земеделец

  • Общителен
  • ***
  • Posts: 83
Re: Какво е "святост" според Писанията
« Reply #3 on: January 07, 2017, 18:20:22 PM »
Във варненския край например има специална дума за такава кърпа за обща употреба
Срещал съм и думата "парцал", пак във варненския край, използвана за жена за обща употреба.
Дори и сплакнат, парцала бива по-желан за забърсване от спонсори, съквартиранти, работодатели, познати. Леко отдръпнат, не като заделен за специфична употреба.

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3954
Re: Какво е "святост" според Писанията
« Reply #4 on: January 08, 2017, 01:51:43 AM »
Георги, какво каза всъщност?
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Emma

  • Общителен
  • ***
  • Posts: 98
Re: Какво е "святост" според Писанията
« Reply #5 on: January 08, 2017, 18:27:59 PM »
Георги, какво каза всъщност?


Добре, че попита Wahchman, че вече си мислех, че само аз, не разбирам  коментара на Георги!?


..."Всички ще бъдат научени от Бога". Всеки, който е чул от Отца, и се е научил, дохожда при Мене.

Йоан 6:45

Георги-земеделец

  • Общителен
  • ***
  • Posts: 83
Re: Какво е "святост" според Писанията
« Reply #6 on: January 08, 2017, 19:44:50 PM »
Станал съм като парцал, да работя нощни смени за да ходя на колеж редовно убочение, да платя дела за квартирата, да се облека по модела на познати и храня по схемата на спонсори.
Еклесиаст 7:29 Eто, само това намерих - че Бог направи човека праведен, но те потърсиха много хитрини.

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
Re: Какво е "святост" според Писанията
« Reply #7 on: January 08, 2017, 20:29:36 PM »
Какво искаш да кажеш с това по темата?
И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3954
Re: Какво е "святост" според Писанията
« Reply #8 on: January 08, 2017, 23:07:43 PM »
Защо бе Георги реши, че и колеж ти трябва? Имаше ли какво да научиш от антихристите? Писанието недостатъчно ли ти се видя за да бъде човек усъвършенстван и съвършено приготвен за всяко добро дело?
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Георги-земеделец

  • Общителен
  • ***
  • Posts: 83
Re: Какво е "святост" според Писанията
« Reply #9 on: January 09, 2017, 00:25:31 AM »
Колежа е една от препънките в лутането ми. Има още един семестър по документи, на които съм се разписал.

Това намирам, да се заделя за плана, както съм бил направен.

mak

  • Administrator
  • Служещ
  • *****
  • Posts: 655
    • http://www.fellowshipbg.org
Re: Какво е "святост" според Писанията
« Reply #10 on: March 29, 2017, 00:30:28 AM »
Да се върнем на темата.


В Новия Завет се използват няколко гръцки думи за "нечист" една от основните думи превеждана като нечист е дума, която буквално означава "общ".


Сега търсейки забелязах няколко пасажа много интересни. В СЗ има една дума, която в българските преводи е преведена като мръсно/скверно, а много от английските преводи е преведена точно като "общ", а и самия речник казва това.

Leviticus 10:10
so that you can distinguish between the holy and the common, between the unclean and the clean,


Ezekiel 22:26
Her priests do violence to my law and profane my holy things; they do not distinguish between the holy and the common; they teach that there is no difference between the unclean and the clean; and they shut their eyes to the keeping of my Sabbaths, so that I am profaned among them.

Ezekiel 44:23
They are to teach my people the difference between the holy and the common and show them how to distinguish between the unclean and the clean.



"Той ти е показал, човече, що е доброто; И какво иска Господ от тебе, Освен да вършиш праведното, да обичаш милост, И да ходиш смирено със своя Бог? " Михей 6:8

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3954
Re: Какво е "святост" според Писанията
« Reply #11 on: March 29, 2017, 00:53:42 AM »
Когато едно нещо е за обща употреба то става нечисто. Във варненския край например наричат леките жени - пачаври, а пачавра същевременно е кърпа за бърсане на ръце за обща употреба.

Обществените тоалетни също се превръщат бързо в едно много нечисто място, докато обикновено хората поддържат поста по-добре личните си тоалетни.

Святото от друга страна е заделено за специфична употреба, затова то остава чисто.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Анко

  • Допринасящ
  • *****
  • Posts: 383
Re: Какво е "святост" според Писанията
« Reply #12 on: August 21, 2019, 09:17:33 AM »
Посл. римл. 6 гл.

19 както предавахте телесните си части като слуги на нечистотата и на беззаконието, което докарва още беззаконие, така сега предайте частите си като слуги на правдата, която докарва светост.
20 Защото, когато бяхте слуги на греха не бяхте обуздавани от правдата.
21 Какъв плод имахте тогава от ония неща? - неща, за които сега се срамувате, защото сетнината им е смърт.
22 Но сега като се освободихте от греха, и станахте слуги на Бога, имате за плод това, че отивате към светост, на която истината е вечен живот.

Словото достига до най-дълбоките кътчета на човешката душа. Очиства я и я освещава.

Преразказано: Предаването на телесните ни части за слуги на правдата, докарва святост. След като се освободим от греха и станем слуги на Бога отиваме към святост. Истината на святостта е вечният живот.




Анко

  • Допринасящ
  • *****
  • Posts: 383
Re: Какво е "святост" според Писанията
« Reply #13 on: October 03, 2023, 11:36:15 AM »
Quote
Ако се опитам да обобщя коментираното, може ли да се каже следното: праведността е стандарт, чрез който човек може да опази съвестта си от прегаряне и да се опази от духовна смърт.
Правдата е стандарт. Правдата е всичко онова, което Бог е постановил, утвърдил и издигнал като право. Праведността касае нашето отношение към правдата. Праведността е готовността и решимостта да управляваме нашите мисли, мотиви, решения и действия така, че да са съобразени с правдата.
Quote
Ако правилно разсъждавам, може ли да приемем, че нишката или крачката към светостта е точно стремежа, старанието да стоим обърнати в правдата, макар и често грешащи. Така постепенно изгубваме личните си копнежи, амбиции и желания.
- Святост означава - отделеност.
- Освещение означава - отделяне.
- Свещеник означава - отделен човек.
- Осветен означава - заделен за нещо.
Няма нищо набожно или религиозно в думите святост, освещение. Например, ако кажеш - заделям тези 100 лв да платя тока и ги отделиш от другите и ги поставиш на страни - те са осветени. Това са "святи" пари. Святи означава, че са отделени за специфична цел или за специфична личност. Те вече не са в общия кюп за обща употреба, а са посветени за нещо или някого. Процеса на посвещаване на нещо за определена специфична цел или за специфичен човек се нарича освещение.
Общото е обратно на святото. Библейската гръцка дума за "нечист" е думата за "общ". Чистотата и святостта са свързани, защото всяко нещо когато се отдели от общата употреба, то остава много по-чисто. Докато всичко, което е за обща употреба се замърсява бързо.
Например ако в банята има кърпа за лице, и то точно за определен човек от семейството, то тази кърпа е осветена. И ако до нея има друга кърпа, която е за обща употреба. Всеки може да я употребява, за лице, ръце, крака, каквото падне. Коя кърпа ще е по-чиста? Ясно е че общата ще е най-мръсна.
Във варненския край се използва една дума, която не се ползва навсякъде в България, това е думата - пачавра. Тази дума означава кърпа за ръце, от този общия тип. Със същата дума във варненско наричат леките жени - пачаври. Сиреч това са жени за обща употреба, не са отделени за един мъж, не са осветени и затова са нечисти и мръсни като кърпа за ръце.
Това е смисъла на думата святост и производните й думи като освещение, посвещение, свещеник и прочие. Когато отделяш нещо от общото - ти го освещаваш.
Така и нашето освещение е свързано от една страна с отделяне от нещата на този свят, а от друга страна с нашето посвещение към Бога и Неговите неща.
Сега с тази яснота на ум ако почнем да четем библейските пасажи в които се говори за святост, освещение и прочие ще видим, че всичко става много по-ясно, логично и разбираемо.
Свят /свет/ е думата, която повтарят четирите живи същества и не престават... пред престола на Бога денем и нощем. Писано в Откровение 4:8
Свет, свет, свет е Господ Бог Всемогъщий, Който бе и Който е, и Който ще бъде.

Предполагам има значение,че точно тази дума повтарят... Не повтарят Истинен, Верен, Праведен, Милостив, Справедлив, Съдия...
Разбирам,че значението на думата е отделяне, отделен. Убедени сме, че Бог е и отделен от света и от греха. Тази дума винаги ме води към мисли за чистотата и съвършенството на Бога.
Не съм сигурен,че е съвсем подходящо сравнение с предмети. Дали не може да стане причина объркване у някого?

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3954
Re: Какво е "святост" според Писанията
« Reply #14 on: October 03, 2023, 21:45:06 PM »
Бог е отделен не само от света и греха, Бог въобще е отделен от Творението. Той НЕ Е като сътворението, Той е ДРУГ.

Учението на Сатана е че Бог по нищо не се различава от Творението и затова всяко творение може да се изравни с Него ако придобие същото количество знание, което е у Бога. По този начин се отрича святостта на Бога. Всъщност луцифер е бил едно от 5-те същества които са пеели свят, свят, свят, но се е разбунтувал именно против това.

Сравнението с предмети само илюстрира факта, че думата "свят" не е свята. Т.е тя се употребява на общо основание за всякакви неща свързани с отделяне, заделяне и посвещение.

Божията отделеност (святост) е една от най-важните характеристики на Бога. Бог не е само Бог, който е близо, но Той е и Бог който е надалеч. Бог не е само Бог който може да бъде познат, но е и Бог, който е отвъд нашето познание за Него.

Много християни се самозаблуждават че познават Бога и почват да фамилиарничат с Него, забравяйки колко отделен всъщност е Бог, те забравят колко много те не знаят за Него, и че Той колкото е близко до нас, толкова е и далеч.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.