Лот беше син на Аран, брат на Авраам. Аран е починал и Лот е останал без баща. Авраам го взема със себе си, когато излиза от Харан.
Бог даде обещание, че от потомството на Авраам ще въздигне голям народ, докато Лот само беше роднина, но не и потомство след Авраам.
Това, че някой иска да живее праведно, не го отделя от Бога само защото не е от физическото потомство на Авраам. Има много случаи, когато езичници се присъединяват към Израел, но е трябвало да променят начина си на живот и мъжете да се обрежат. Затова не е чудно ако Бог е гледал с добро око на Лот, след като е наречен праведен.
Трябва да се има предвид положението на градовете по това време, защото много от градовете тогава са били нещо като село с крепостни стени, но хората пак са излизали извън стените на града и са работили свои ниви. Пише, че по времето на Содом хората там са ядяли, пиели, строели, садели (явно е имало и земеделци).
Лот е живял в Содом 24 години, като в първите години градът е бил нападнат и всички са били отвлечени преди да бъдат избавени от самия Авраам. Авраам направи това главно заради Лот, а не заради содомските мъже. Тогава Лот е имал жена и най-вероятно и деца, защото след тези 24 години той има 2 дъщери, които са били сгодени. Това ми говори, че Лотовата жена е познавала Авраам още докато Лот и Авраам са пасяли стадата си заедно. Напълно е възможно Лот да е имал вече 2 дъщери тогава, но те да не са били на възраст за омъжване. Интересно е, че Лот не е имал други деца освен тях двете.
Това, че Авраам каза на Лот да избере първи земята, където да се засели, не е чудно, защото Бог беше казал на Авраам да излезе и все още не беше му казал точно къде ще се засели. Авраам беше разумен човек и размисли, че няма смисъл да се заселва все още.
Не бива да се забравя, че Лот е произлязъл от същото племе, откъдето и Авраам — хора, които са се кланяли на идоли, но са имали съвест за това какво е правда и нечестие, т.е. ще бъдат съдени според закона, който е естествено записан в тях чрез съвестта им. Лот е живял в шатри и животът в град сигурно е бил нещо ново за него. Колко е било по-голямо нечестието на Содом в сравнение с езическия живот, който е виждал Лот, не е ясно.
Трябва да се има предвид, че Лот е бил много богат човек, когато е отишъл в Содом. Имал е много стада. Къде ги е помещавал, продал ли ги е? Не е ясно, но е отишъл като богат човек.
Когато той посреща пратениците, пише, че е "седял в портата". Този израз се е използвал за хората, които са били в управлението на града, т.е. човеци, до които народът може да дойде и да се допита за съвет или да отсъдят даден казус. Когато пристигат мъжете, си е личало, че са чужденци и фактът, че Лот се отнася към тях гостоприемно е нещо нормално. Изразът "господари мои" е също напълно нормален за културата им, та дори и за нашата култура, защото когато кажем на 2-ма мъже "заповядайте, господа", означава — "издайте заповед, господари мои". Това, че днес думата "господин" се ползва така лекомислено е друг въпрос. Тя си означава точно "господар".
Вижда се, че мъжете в града не са били доволни от факта, че Лот е седял в портата и с ненавист казват, че уж дошъл като пришлец, че чак и съдия искал да им става, защото явно е имал авторитет там и те са го ненавиждали заради това, че той е търсил правда, а те са били нечестиви.
Нищо чудно Лот да е бил и един от съдиите в града и по-точно да е бил праведен съдия сред град от нечестивци и заради това Бог да го е пожалил. Защото за Бог способността за праведен съд е едно от най-важните неща в характера на човеците. Пише, че на Лот му е бил досадил нечестивия живот на содомците и може би той се е опитвал да въдвори някакъв ред бидейки "в портата на града", но не е успявал. В посланието на Петър говори за това, че се е угнетявал докато слуша злите им дела, което лично на мен ми говори, че е бил един от съдиите в града и е изслушвал редовно такива.
Защо не си е тръгнал от града? Може би защото е научил от Авраам за праведния Господен път и е искал да "въдвори правда" в града? Не мога да кажа със сигурност.
Защо след това е отишъл в друг град? Може би защото за 24 години е свикнал с живота в града и е отвикнал от живота в шатри. Но е писано, че Лот не остана дълго в града, защото се страхуваше и отиде да живее в пещера в планината. Кога е отишъл в планината? След седмица, месец, година, след две, след 10? Не е ясно.
Това, че дъщерите му не са били при мъж говори, че не са били нечестиви (поне в това отношение) като градските жители, както и зетьовете не са бързали да лежат с тях. Родът на Авраам беше такъв, че имаха обичай да вземат за снахи само от техния си род. Обикновено бяха по "братовчедска линия". Примерно Нахор, братът на Авраам беше взел за жена сестрата на Лот. Не знам до колко е имало разбиране за това кой с кого може да лежи като родствена линия, но в случая двете се водиха главно от мотива, че искат да запазят потомство на баща си. Дали тази "смелост" са я придобили в Содом? Най-вероятно. Дали са виждали подобно нечестие сред рода, откъдето бяха излезли? Възможно е. Все пак Лот и Лаван са братовчеди, а Лаван се е кланял на идоли. При всички случаи, нечестието, което беше извършено беше дело на дъщерите на Лот, тъй като в закона, даден по-късно, е записано:
Никой да не приближи при някоя своя кръвна роднина, за да открие голотата й. Аз съм Иеова.
В случая Лот няма пряка вина в това, което дъщерите му са направили. Той е хапнал, пийнал и е заспал дълбоко. Предположението е, че дъщерите на Лот са научили това нечестие от Содом и Лот е виновен, че е бил там 24 години. Не е напълно ясно от кого са го научили. Не е много ясно дали са знаели, че вършат нечестие, защото според Писанията те са искали да извършат добро и да запазят рода на баща си. Това оправдава ли ги? Не, защото е писано, че дори и от незнание да се съгреши, пак човек е виновен.
Та, мисля, че в случая дъщерите извършиха нещо, което според тях беше право, а не че непременно са го научили в Содом или че Лот им е виновен. Но после последствията показаха, че бяха извършили нечестие.