-3-
хххххххххх____________хххххххххххх
9. примерът с "кървавият младоженец" още от Изход :
"
24. И когато Моисей беше на пътя у гостилницата, посрещна го Господ и искаше да го умъртви.
" - от книгата "Изход" 4гл. - Моисей не послуша Бог и въпреки избора и обещанието, Бог ИСКАШЕ да го убие. Сепора взима нож и обрязва сина им - нещо, което Моисей отказа да направи и гнева на Бог пламна срещу него. Затова и Сепора го нарича така - кървав младоженец (Моисей).
10. примерът с Каин :
"
10. И рече Бог: Какво си сторил? Гласът на братовата ти кръв вика към мене от земята.
11. И сега проклет да си от земята, която отвори устата си да приеме кръвта на брата ти от твоята ръка.
12. Когато работиш земята, няма вече да ти дава силата си: скитател и бежанец ще бъдеш на
земята.
13. И рече Каин Господу: Престъплението ми е по-голямо отколкото да бъде простено.
14. Ето, гониш ме днес от лицето на земята; и от лицето ти ще се скрия, и ще бъда скитател и
бежанец на земята; и всеки който ме намери ще ме убие.
"- от кн. "Битие" 4гл. Изчака ли Бог Каин до денят на съда Си, или веднага реагира на злото? Не, Бог веднага реагира на злото и го ОСЪДИ : "... сега проклет да си от земята... гониш ме..." - видно е какво е отношението на Бог към злото - Бог ИЗГОНВА съгрешилият, осъжда го веднага. Реагира. Не го чака за денят на съда. Дори и този, който Бог не наказва веднага, е вече осъден от Всевишният до определено време.
11. законът, както казах, е даден, за да няма грях сред Израел :
"
7. Тогава Господ каза на Моисея: Иди, слез, защото се развратиха твоите люде, които си извел из Египетската земя.
8. Скоро се отклониха от пътя, в който им съм заповядал да ходят; направиха си леяно теле,
поклониха му се, пожертвуваха му и рекоха: Тия са боговете ти, о Израилю, които те изведоха из Египетската земя,
9. Рече още Господ на Моисея: Видях тия люде, и, ето, коравовратни люде са;
10. сега, прочее, остави Ме, за да пламне гневът Ми против тях и да ги изтребя; а тебе ще направя велик народ.
"- от книгата Изход 32глава - Бог решава да ИЗБИЕ ЦЕЛИЯТ НАРОД поради непокорството на
същият, ВЪПРЕКИ Своят избор и обещание. Бог търпи ли зло? Толерантен ли е към злото и
съблазните Бог? Чака ли Бог хората Си да се покаят до денят на съда?
Виж още тук :
"
6. Чрез думите на двама или на трима свидетели да се убива оня, който е за смърт; а чрез думите само на един свидетел да се не убива.
7. Ръцете на свидетелите да бъдат първи на него, за да го убият, и после ръцете на всичките люде. Така да отмахваш злото изсред себе си.
" - от книгата "Второзаконие" 17гл.
Също тук :
"Второзаконие 17:12. А човекът, който би постъпил надменно, като не послуша свещеника, който
стои да служи там пред Господа твоя Бог, или не послуша съдията, тоя човек да умре; и така да
отмахнеш злото от Израиля.
Второзаконие 19:19. тогава да му сторите онова, което е намислил да стори на брата си; така да отмахнеш злото изсред себе си.
Второзаконие 19:20. Защото другите, като чуят ще се убоят, и не ще вършат за напред такова зло всред тебе.
Второзаконие 21:21. Тогава всичките мъже от града му да го убият с камъни, та да умре; така да отмахнеш злото отсред себе си; и целият Израил ще чуе и ще се убои. "
ТОЛЕРИРА ЛИ БОГ ЗЛОТО СРЕД ЛЮДЕТЕ СИ? Чака ли Бог злият отсред народа Си до денят на съда?
12. книгата Съдии - дадена именно, за да
"
9. За всякакъв вид престъпление, - относно вол, осел, овца, дреха, или какво да било загубено
нещо, за което би казал някой, че е негово, - делото между двамата ще дойде пред съдиите: и когото
осъдят съдиите, той ще плати двойно на ближния си.
" - от книгата "Изход " Изход 22гл. - имало ли е съдии, които да блюстят за реда и правосъдието отсред Божиите хора още в древни дни, или е имало ТОЛЕРАНС НА ЗЛОТО СРЕД НАРОДА ИЗРАЕЛ?!
Видно е че Божиите съдии са блюстели да НЯМА ЗЛО сред народа на Бог!
13. книгата "Царе" и "Летописи"- Бог убиваше и МРАЗЕШЕ царете, които бяха нечестиви. Издигна царя Си - Давид, като символ на Идващият Цар. Помаза го с миро чрез пророк и Давид беше цар според сърцето на Бог. Можем ли да кажем, четейки книгата "Царе", че Бог толерира злото за в денят на съда Си? Не мисля.
14. книгата "Псалми", възхваляващите песни към Бог. Като ги четем има ли Псалом, от който да
направим извода, че Бог не наказва злото и злият? Не, псалмите възвеличават съда на Бог над
нечестивите и злите и възхваляват делото Му на праведен съд. Амен. Той е Праведен Съдия сред народът Си!!
15. пропускам другите книги на Ст.З. и отиваме в Новият договор на Господарят Исус. Нека тук
разгледаме подробно сега притчата от Матея 13гл. :
"
24. Друга притча им предложи, като каза: Небесното царство се оприличава на човек, който е посял добро семе на нивата си;
25. но, когато спяха човеците, неприятелят му дойде и пося плевели между житото, и си отиде.
26. И когато поникна стволът и завърза плод, тогава се появиха и плевелите.
27. А слугите на домакина дойдоха и му казаха: Господине, не пося ли ти добро семе на нивата си? тогова откъде са плевелите?
28. Той им каза: Някой неприятел е сторил това. А слугите му казаха: Като е тъй искаш ли да идем да го оплевим?
29. А той каза: Не искам; да не би, като плевите плевелите, да изскубете заедно с тях и житото.
30. Оставете да растат и двете заедно до жетва; а във време на жетва ще река на жетварите:
Съберете първо плевелите, и вържете ги на снопове за изгаряне, а житото приберете в житницата ми.
.
.
.
36. Тогава Той остави народа и дойде в къщи. И учениците Му се приближиха при Него и казаха: Обясни ни притчата за плевелите на нивата.
37. А в отговор Той каза: Сеячът на доброто семе е Човешкият Син;
38. нивата е светът; доброто семе, това са чадата на царството; а плевелите са чадата на
лукавия;
39. неприятелят, който ги пося, е дяволът; жетвата е свършекът на века; а жетварите са ангели.
40. И тъй, както събират плевелите и ги изгарят в огън, така ще бъде и при свършека на века.
41. Човешкият Син ще изпрати ангелите Си, които ще съберат от царството Му всичко що
съблазнява, и ония, които вършат беззаконие,
42. и ще ги хвърлят в огнената пещ; там ще бъде плач и скърцане със зъби.
43. Тогава праведните ще блеснат като слънцето в царството на Отца си. Който има уши [да
слуша], нека слуша.
"
Сега. Тук се допускат няколко ОСНОВНИ и ЕЛЕМЕНТАРНИ грешки от четящите.
1. грешка - притчата се приема като към езически християни - не, тя е отправена към евреи и то под
закон и от от Равин самият Той под закон (имам впредвид Божият Син, Исус от Назарет, роден под закон).
2. грешка - под "Небесното царство" днес християните разбират някакъв сублимат, нещо, което е дадено на езичниците. Не, ПЪРВО царството бе дадено на евреите (за справка - вж тук : Матей "21:43. Затова ви казвам, че Божието царство ще се отнеме от вас, и ще се даде на народ, който принася плодовете му. ), евреите са избраният народ, от който се роди Спасителят, на тях бе даден законът, пророците, завета и обещанията. От евреи Спасителят избра първите пратеници (гр.ез. - "апостоли"). Йоан, който потапяше, проповядваше на ЕВРЕИ така :
"
1. В ония дни дойде Иоан Кръстител и проповядваше в Юдейската пустиня, като казваше:
2. Покайте се понеже наближи небесното царство.
" - от Матей 3гл. Контекста е историята на Израел и тяхното разбиране за Божието царство и за Божият народ, които неща разгледах в горните точки, спрямо Старият Завет. Основните неща, които посочих, са :
2.а. Бог не толерира злото и злият
2.б. Бог осъжда злото и злият
Всъщност точно и именно спрямо тези прости и основни неща Йоан излиза и започва да обръща
сърцето на Израел към Бога, като ги потапя във вода - символичен акт на ПОКАЯНИЕ от грях и
приготвяне за царството на Бога, за което всъщност и Йоан предупреждава.
Самият Божи Син проповядва за царството на Бог по същият начин :
"
17. От тогава Исус започна да
проповядва, казвайки: Покайте се, защото наближи небесното царство." - Матей 4гл. Без никаква разлика Исус ПРОДЪЛЖАВА да поучава за небесното, Божието царство, така :
1. покайте се, ...
...защото...
2. наближи небесното царство.
Дори и логично погледато дотук можем да разгледаме следният казус :
- ИМА ЛИ НЕПРАВДА,
СЪБЛАЗЪН И ЗЛО В НЕБЕСНОТО ЦАРСТВО? ТОЛЕРИРА ЛИ САМ БОГ В СВОЕТО ЦАРСТВО
СЪБЛАЗЪН, ГРЯХ И ЗЛО?
Четейки проповедите на Исус и Йоан, аз добивам представа за покаяние,
чрез което НЯМА да се влезе в Божието царство. И това е казано на ЕВРЕИ, които ясно разбират за покаянието и обръщането към Всевишният, защото Той многократно ги бе наказвал за
престъпленията им. Те знаеха за Мерива, за 40-те години, знаеха за Каин, за изгонените Адам и
Ева, знаеха за законът от книгата "Изход", за Датан, Надав и Авирон, предвождани от Корей, чели бяха за гнева на Бог към техните царе, когато същите царе вкърваха народа в идолопоклонство, чели бяха и знаеха СВЯТИТЕ СТАРИ ПИСАНИЯ. Затова и Йоан ги ОБРЪЩА нанова към Бог с думите - "Покайте се, защото наближи Божието царство."
Сега остава да разгледаме какво е Божието царство? Искам да отметна, че като най-Верен Пратеник и Възлюбен Син, Сам Исус Беше изпратен ЕДИНСТВЕНО до евреите. Много смиряващо, но самата истина ("24. А Той в отговор каза: Аз не съм пратен, освен до загубените овце от Израилевия дом." - Матей 15гл; 52. Горко на вас, законници! защото отнехте ключа на знанието; сами вие не влязохте,
и на влизащите попречихте. " - Лука 11гл.; Марк 4:11. "И каза им: На вас е дадено да познаете тайната на Божието царство; а на ония, външните всичко бива в притчи" - под "вас" - Своите ученици, само евреи,Марк 4гл). Макар да имаше НЯКОЛКО ИЗОЛИРАНИ примери, случки, с не-израелтяни, всъщност Божието царство, като послание за покаяние, беше изпратено чрез Исус, Сина, Помазаника, на евреи. И от тях то, посланието за Божието царство и за Бога като цар, се предаде на езическият свят.
Прочутата проповед от Матея 5 гл. тук :
"
1. А Исус като видя множествата, възкачи се на хълма; и когато седна, учениците Му дойдоха при Него.
2. И като отвори устата Си поучаваше ги, казвайки:
3. Блажени нищите по дух, защото е тяхно небесното царство.
4. Блажени скърбящите, защото те ще се утешат.
5. Блажени кротките, защото те ще наследят земята.
6. Блажени които гладуват и жадуват за правдата, защото те ще се наситят.
7. Блажени милостивите, защото на тях ще се показва милост.
8. Блажени чистите по сърце, защото те ще видят Бога.
9. Блажени миротворците, защото те ще се нарекат Божии чада.
10. Блажени гонените заради правдата, защото е тяхно небесното царство.
11. Блажени сте, когато ви хулят и ви гонят, и говорят против вас лъжливо, всякакво зло заради Мене;
12. радвайте се и веселете се, защото голяма е наградата ви на небесата, понеже така гониха
пророците, които бяха преди вас.
13. Вие сте солта на земята. Но ако солта обезсолее, с какво ще се осоли? Тя вече за нищо не струва, освен да се изхвърли вън и да се тъпче от хората.
14. Вие сте виделината на света. Град поставен на хълм не може да се укрие.
15. И когато запалят светило, не го турят под шиника, а на светилника, и то свети на всички, които са в къщи.
16. Също така нека свети вашата виделина пред човеците, за да виждат добрите ви дела, и да
прославят вашия Отец, Който е на небесата.
17. Да не мислите, че съм дошъл да разруша закона или пророците; не съм дошъл да разруша но да изпълня.
18. Защото истина ви казвам: Докле премине небето и земята, ни една йота, ни една точка от
закона няма да премине, докато всичко не се сбъдне.
19. И тъй, който наруши една от тия най-малки заповеди, и научи така човеците, най-малък ще се нарече в небесното царство; а който ги изпълни и научи така човеците, той ще се нарече велик в небесното царство.
20. Защото казвам ви, че ако вашата правда не надмине правдата на книжниците и фарисеите, никак няма да влезете в небесното царство.
21. Чули сте, че е било казано на старовременните: "Не убивай; и който убие излага се на съд".
22. А пък Аз ви казвам, че всеки, който се гневи на брата си [без причина], излага се на съд; и който рече на брата си Рака {Безделниче.}, излага се на Синедриона; а който му рече: Бунтовни безумецо, излага се на огнения пъкъл.
23. И тъй, като принасяш дара си на олтара, ако там си спомниш, че брат ти има нещо против тебе,
24. остави дара си там пред олтара, и иди, първо се помири с брата си, тогава дойди и принеси дара си.
25. Спогаждай се с противника си по-скоро, догдето си на пътя с него към съдилището, да не би противникът ти да те предаде на съдията, а съдията те предаде на служителя, и да бъдеш хвърлен в тъмница.
26. Истина ти казвам: Никак няма да излезеш оттам докле не изплатиш и последния кодрант.
27. Чули сте, че е било казано: "Не прелюбодействувай".
28. Но Аз ви казвам, че всеки, който гледа жена, за да я пожелае, вече е прелюбодействувал с нея в сърцето си.
29. Ако дясното ти око те съблазнява, извади го и хвърли го; защото по-добре е за тебе да погине една от телесните ти части, а не цялото ти тяло да бъде хвърлено в пъкъла.
30. И ако дясната ти ръка те съблазнява, отсечи я и хвърли я; защото по-добре е за тебе да погине една от телесните ти части, а не цялото ти тяло да отиде в пъкъла.
31. Още било казано: "Който си напусне жената, нека й даде разводно писмо".
32. А пък Аз ви казвам, че всеки, който напусне жена си, освен по причина на прелюбодейство, прави я да прелюбодействува; и който се ожени за нея, когато бъде напусната, той прелюбодействува.
33. Чули сте още, че е било казано на старовременните: "Не си престъпвай клетвата, но
изпълнявай пред Господа клетвите си".
34. Но Аз ви казвам: Никак да се не кълнете; нито в небето, защото то е престол на Бога;
35. нито в земята, защото е подножието Му; нито в Ерусалим, защото е град на великия Цар.
36. Нито в главата си да се не кълнеш, защото не можеш направи ни един косъм бял или черен.
37. Но говорът ви да бъде: Да, да; Не, не; а каквото е повече от това, е от лукавия.
38. Чули сте, че е било казано: "Око за око, зъб за зъб".
39. А пък Аз ви казвам: Не се противете на злия човек; но, ако те плесне някой по дясната буза, обърни му и другата.
40. На тогава, който би поискал да се съди с тебе и да ти вземе ризата, остави му и горната дреха.
41. Който те принуди да вървиш с него една миля, иди с него две.
42. Дай на оногова, който проси от тебе; и не се отвръщай от оногова, който ти иска на заем.
43. Чули сте, че е било казано: "Обичай ближния си, а мрази неприятеля си".
44. Но Аз ви казвам: Обичайте неприятелите си и молете се за тия, които ви гонят;
45. за да бъдете чада на вашия Отец, Който е на небесата; защото Той прави слънцето Си да
изгрява на злите и на добрите, и дава дъжд на праведните и на неправедните.
46. Защото, ако обичате само ония, които обичат вас, каква награда ви се пада? Не правят ли това и бирниците?
47. И ако поздравявате само братята си, какво особено правите? Не правят ли това и езичниците?
48. И тъй бъдете съвършени и вие, както е съвършен вашият небесен Отец.
"
- беше дадена, проповядвана на евреи. Записанот от Матея и предадено впоследствие на
езическите вярващи. Но проповедта е ОТПРАВЕНА към евреи. Когато Исус казва това " 17. Да не мислите, че съм дошъл да разруша закона или пророците; не съм дошъл да разруша но да изпълня.
18. Защото истина ви казвам: Докле премине небето и земята, ни една йота, ни една точка от
закона няма да премине, докато всичко не се сбъдне.
19. И тъй, който наруши една от тия най-малки заповеди (дадените по-горе лично заповеди от
Самят - Него), и научи така човеците, най-малък ще се нарече в небесното царство; а който ги
изпълни и научи така човеците, той ще се нарече велик в небесното царство.
" - то Той го е казал НА ЕВРЕИ, не го е казал на неевреи, вярващи в Него. Смиряващо, нали? Искам да направя кратка отметка на този стих, който е прав и ясен :
"
20. Защото казвам ви, че ако вашата
правда не надмине правдата на книжниците и фарисеите, никак няма да влезете в небесното
царство. ", пак от Матей 5гл. Значи има УСЛОВИЕ ЗА ВЛИЗАНЕ в Небесното царство? Значи не всеки МОЖЕ ДА ВЛЕЗЕ в небесното царство? А кой може да влезе? Дали злият и съблазнителят могат да влезнат в небесното царство? Явно НЕ МОГАТ ДА ВЛЕЗНАТ ТАМ. Но това като че ли противоречи на записаното тук : " 30. Оставете да растат и двете заедно до жетва; а във време на жетва ще река на жетварите: Съберете първо плевелите, и вържете ги на снопове за изгаряне, а житото приберете в житницата ми. " Грешка!
ГРЕШКА! Нека четем пак!
Обяснението тук е ясно : "38. нивата е светът; ..." с кратките отметки : 2. "доброто семе, това са
чадата на царството" и 3. "плевелите са чадата на лукавия". Тогава? Какъв "свят" - кой "свят"? Ами нека погледнем - "Покайте се, понеже наближи небесното царство." - под "свят" Исус не проповядва "света", населен с евреи и не-евреи, защото тогава еврейските Му ученици биха възроптали. Явно Исус под "свят" има впредвид еврейската нация, населена с хора, които ще повярват в Него и такива, които няма да повярват в Него - ДО ДЕНЯТ НА ИДВАНЕТО МУ. Всъщност ясно е това още от пророците.
Идването на Исус е спрямо историята на Израел - когато ОПРЕДЕЛЕНА бройка се
обърне към Божият Син и повярва в Него, тогава Той ще Се яви. Натрапената от някои идея, че в Небесното царство има съблазън, зло и зли човеци - дали устоява на проверка? Да видим :
1. пример - "17. Но Той, като знаеше техните помисли, каза им: Всяко царство разделено против
себе си, запустява, и дом разделен против себе си пада." - дали този принцип касае небесното царство, или не? Може ли в небесното царство да обитава зло и съблазън, наред със святост и чистота? Ще се раздели и ще рухне, а от началото на писанията, както подробно разгледах, Бог РАЗДЕЛЯ ПРАВДАТА ОТ НЕПРАВДАТА, КАТО САМ ТОЙ НЕ ТОЛЕРИРА НЕПРАВДАТА. Тогава? Как да тълкуваме тази притча?