Дискусии върху Библейски и духовни въпроси > Изследване на Библейски термини и думи
Рай и Ад
strannik:
Цитат на Тихомир от постинг 227 на темата "Какво е праведност и кой е праведният според Библията?"
--- Quote ---Та "шеол" и "ад" са едно и също нещо, просто там има разделение. Няма никъде отиване на небето.
--- End quote ---
А какво е според теб мястото, което Исус нарича рай? - "Истина ти казвам, днес ще бъдеш с Мене в рая", както и Павел казва, че "бе занесен в рая и чу неизразими думи".
Watchman:
Гръцката дума за "рай" е "paradisos" която буквално означава "градина, парк" и това е термин, който сочи към едемската градина в която беше Адам преди грехопадението.
Тази градина не се намира на Небето, но на земята. Според книгата Битие тя се намира там където извират реките Тигър и Ефрат.
Бит. 2:8 И Господ Бог насади градината на изток, в Едем, и постави там човека, когото беше създал.
Бит. 2:10 И река изтичаше от Едем да напоява градината, от гдето се разклоняваше и стана четири главни реки .
Бит. 2:11 Името на едната е Фисон; тя е, която обикаля цялата Евилатска земя, гдето има злато.
Бит. 2:12 И златото на оная земя е добро там има още бделий и ониксов камък.
Бит. 2:13 Името на втората река е Гион; тя е, която обикаля цялата Хуска земя
Бит. 2:14 Името на третата река е Тигър: тя е, която тече на изток от Асирия. А четвъртата река е Ефрат.
Този пасаж доказва, че Едемската градина се намира някъде около извора на Тигър и Ефрат. Разбира се не точно на самия извор, но малко по-нататък, защото първо извира една река от самия Едем (райска градина) и после се разклонява на четири отделни реки.
На тази карта се вижда, че Тигър и Ефрат наистина извират от един и същ регион, но не се виждат никакви други две реки, нито пък се вижда едната река от която извират четирите:
Това ще рече, че или Библията е погрешна или другите две реки и самия Едем се намират малко по-надолу, а именно под земята, или в регион, който Библията нарича "местата по-долни от земята" Доказателство за това ще видим малко по-долу.
Първо искам да се спра на пасажа в който Исус говори на разбойника на кръста:
Лука 23:43 А [Исус] му рече: Истина ти казвам, днес ще бъдеш с Мене в рая.
Тук обещанието е направено е петък, когато Исус и разбойниците са на кръста и са все още живи. Исус умира същия ден, както и разбойниците на които им биват пречупени пищялите за да умрат преди настъпването на съботата.
Йоан 19:31 И понеже беше Приготвителният ден, то, за да не останат телата на кръста в съботата, (защото оная събота беше голям ден), юдеите помолиха Пилата да им се пребият пищялите, и да ги дигнат оттам.
Йоан 19:32 Затова дойдоха войниците и пребиха пищялите на единия и на другия, които бяха разпнати с Исуса.
Йоан 19:33 Но когато дойдоха при Исуса и Го видяха вече умрял не Му пребиха пищялите.
От този пасаж става ясно, че и Исус и разбойниците умират на приготвителния ден, сиреч петъка. След възкресението Си обаче Исус заявява нещо много важно:
Йоан 20:17 Казва й Исус: Не се допирай до Мене, защото още не съм се възнесъл при Отца;
Тук става ясно, че на третия ден след смъртта Си, Исус още не се е възнесъл при Отца, и ако рая е някъде на Небето при Отца, то как точно Исус е бил в рая заедно с разбойника на когото дава обещанието?
Нещо повече, на нас ни се казва много точно къде е бил Исус преди да възкръсне:
Еф. 4:8 Затова казва: - "Като възлезе на високо, плени плен И даде дарове на човеците"
Еф. 4:9 (А това "възлезе" що друго значи, освен че бе и [по-напред] слязъл в местата по-долни от земята.
Еф. 4:10 Тоя, Който е слязъл е същият, Който и възлезе по-горе от всичките небеса, за да изпълни всичко).
Значи когато Исус се вижда с Мария Магдалена, Той все още не е възлязъл на Небесата, но преди това е бил според горния пасаж "в местата по-долни от земята". В същото време Исус трябва да е бил и в рая (сиреч в едемската градина) още от петък, защото няма как иначе да е изпълнил обещанието си към разбойника "днес ще бъдеш с Мене в рая." Не знам за вас, но аз смятам, че Исус си изпълнява обещанията и е станало точно както Исус го е казал.
Следователно можем да направим логичния извод, че рая се намира не къде да е другаде, а "в местата по-долни от земята" от където извират четирите реки, като две от тях се появяват на повърхността на земята и ние ги знаем по името Тигър и Ефрат.
Това обяснение напълно съвпада с дефиницията на "шеол" - а именно място под земята, а още съвпада и с историята за богаташа, бедния Лазар и Авраам, които са в шеола, т.е в ада, който е именно място "по-долно от земята".
Редно е също да обърнем внимание и на следните пасажи, които свидетелстват за същото:
Д.А. 2:25 Защото Давид казва за него: "Винаги гледах Господа пред себе си; Понеже той е отдясно ми, за да се не поклатя;
Д.А. 2:26 Затова се зарадва сърцето ми, и развесели се езикът ми, А още и плътта ми ще престоява в надежда;
Д.А. 2:27 Защото няма да оставиш душата ми в ада, нито, ще допуснеш твоя светия да види изтление.
Д.А. 2:28 Изявил си ми пътищата на живота; в присъствието си, ще ме изпълниш с веселба."
Д.А. 2:29 Братя, мога да ви кажа свободно за Патриарха Давида, че и умря и биде погребан, и гробът му е у нас до тоя ден.
Д.А. 2:30 И тъй, понеже беше пророк, и знаеше, че Бог с клетва му се обеща, че от плода на неговите чресла [по плът ще въздигне Христа, да го] постави на престола му,
Д.А. 2:31 той предвиждаше това, говори за възкресението на Христа, че нито той беше оставен в ада, нито плътта му видя изтление.
Този пасаж ясно доказва, че Исус е бил в ада, при все това по собствените думи на Исус към разбойника, Той е бил в рая. Това за пореден път доказва, че рая се намира не къде да е, но под земята или както Писанието казва "в места по-долни от земята" или мястото което старозаветните писания наричат "шеол" а новозаветните "ад". Същото се потвърждава и от историята за богаташа, Лазар и Авраам.
С други думи популярното схващане, че ада е място за грешниците, а рая се намира на Небето е напълно погрешно. Но по-правилното схващане е че ада е подземен регион в който има различни отдели - единия наречен "Авраамово лоно" и е място на покой и утеха, и другия е място за страдание. По всяка вероятност Аврамовото лоно се намира в рая или в близост до него.
Tihomir:
strannik,
Нека да уточня, че тук доказателства, които са "според теб" и "според мен" няма да покажат нищо особено. Важно е "според Бог" какво е.
Искам да добавя и още няколко неща, които смятам, че са важни, но не са писани в отговора от Watchman:
В Словото пише, че всички души отиват в ада или шеол. Това място е под нивото на земята. Разбираме го особено красноречиво, когато Корей и дружината му слязоха живи в шеол, когато земята се разтвори. Може би (това е мое разсъждение) под територията на пустинята, където скиташе Израел, се намира частта от шеол, в която са нечестивите. И нищо чудно, тъй като тя е доста близо до мястото, където извират реките Тигър и Ефрат.
В притчата за богаташа и Лазар се казва ясно, че богаташът беше на място на мъки и ВИЖДАШЕ отдалече Лазар, който беше в лоното на Авраам, т.е. беше се облегнал на Авраам. Можеха да говорят, но се казва, че са разделени от бездна и никой не може да премине от другата страна:
22. Умря сиромахът; и ангелите го занесоха в Авраамовото лоно. Умря и богаташът и бе погребан.
23. И в пъкъла, като беше на мъки и повдигна очи, видя отдалеч Авраама и Лазара в неговите обятия.
24. И той извика, казвайки: Отче Аврааме, смили се за мене, и изпрати Лазара да натопи края на пръста си във вода и да разхлади езика ми; защото съм на мъки в тоя пламък.
25. Но Авраам рече: Синко, спомни си, че ти си получил своите блага приживе, така и Лазар злините; но сега той тук се утешава, а ти се мъчиш.
26. И освен всичко това, между нас и вас е утвърдена голяма бездна, така, че ония, които биха искали да минат оттук към вас, да не могат, нито пък оттам да преминат към нас.
Също е ясно, че има вода в шеол, в частта от шеол, в която праведните се успокояват.
Объркващото за мнозина е това, че смятат, че раят бил някъде на небето, а това никъде в Библията не се казва. Напротив, пише, че раят е под земята.
Ето малко пространствено обяснение:
Исая 66:1. Така казва Господ: Небето Ми е престол, И земята е Мое подножие; Какъв дом искате да построите за Мене? И какво ще бъде мястото на Моя покой?
Щом земята е подножието на престола, тогава олтарът, за който се говори в откровение е също на равнището на престола:
Откровение 9:13. И като затръби шестият ангел, чух един глас от роговете на златния олтар, който беше пред Бога
А под олтара пише, че били душите на тези, които били заклани заради Бога:
Откровение 6:9. И когато отвори петия печат, видях под олтара душите на ония, които са били заклани за Божието слово и за свидетелството, което опазиха.
Щом земята е подножие на престола и пред престола има олтар, значи под олтара е логично да означава под земята, което е точно в синхрон с това, което говорят Писанията за душите на човеците и мястото, където отиват те.
Да не говорим, че на погрешната концепция за "небето" са базирани сумати песни и сумати поздрави и лафове.
Някой ще попита — тогава защо се говори за "Небесния Ерусалим"? Ако някой мисли, че ще ходим в небето, защото "Небесният Ерусалим" е "небесен", нека първо да обърне внимание на факта, че никъде градът, за когото се говори като Ерусалим, не е наричан "небесен". Наречен е "новият Ерусалим":
Откровение 21:2. Видях и светия град, новия Ерусалим, да слиза из небето от Бога, приготвен като невеста украсена за мъжа си.
Интересно, нали? Новият Ерусалим "слиза из небето". Къде слиза? Слиза на новата земя, която Бог е приготвил:
Откровение 21:1. И видях ново небе и нова земя; защото първото небе и първата земя преминаха; и море нямаше вече.
Останалите работи ги е писал Watchman.
johnny:
Още нещо да добавя към темата.
От това което strannik недоцитира:
2Co 12:2 Познавам един човек в Христа, който, преди четиридесет години, (в тялото ли, не зная, вън от тялото ли, не зная, Бог знае), бе занесен до третото небе.
2Co 12:3 И такъв човек, познавам, (в тялото ли, без тялото ли, не зная; Бог знае),
2Co 12:4 който бе занесен в рая, и чу неизразими думи, които на човека не е позволено да изговори.
е видно, че третото небе и рая не са едно и също.
strannik:
Тихомире, казваш, че няма никъде отиване на небето. Е, все пак има на едно-две места, където изрично се говори, за отиване на небето:
4Царе 2:11 "И като ходеха те още и говореха, ето огнена колесница и огнени коне, и раздвоиха ги един от друг и възлезе Илия с вихрушка на небето."
Както и от Битие
Битие 5:24 "И Енох ходи по Бога и не се намираше вече, защото Бог го взе."
Нима Енох и Илия са единствени при Бог на небето?
И къде мислите, че е големия облак от свидетели?
Това, че Бог е на небето и че Илия си отиде при Него, защото си беше Негов, говори ясно, че Божиите души си отиват при Бог, защото са Негови. А примера с Корей и дружината му, които също живи слязоха обаче в Ада, говори ясно, че тия които не са Божии, не отиват при Бог на небето, а слизат в Ада.
Колкото до това, че Исус каза на разбойника, "днес ще бъдеш с мен в рая", а на Мария казва, че още не се е възнесъл след три дни от разпъването Му, вие отчитате ли факта, че Христос говори на Мария за възнесение след Неговото възкресение, а не след Неговото разпятие?
А за слизането на Исус първо ясно е написано, че е слязъл с духа си, и второ Той слезе в ада за една определена категория от хора:
1 Петрово 3:18-20 "Защото и Христос един път пострада за греховете, Праведният за неправедните, за да ни приведе при Бога, бидейки умъртвен по плът, а оживотворен по дух с който отиде да проповядва на духовете в тъмницата, които едно време бяха непокорни, когато Божието дълготърпение ги чакаше в Ноевите дни, докато се правеше ковчега, в който малцина, тоест осем души, се избавиха чрез вода."
Navigation
[0] Message Index
[#] Next page
Go to full version