Добре, след като не съм прав, защо Ефтай жертва дъщеря си и същевременно е изброен като герой на вярата ?
Явно нещо не съм разбрал обясни ми моля те накратко :)
Okay!
Надявам се, че вече разбра, че има не само в този форум, но дори и сред богословите 2 версии относно жертвуването на дъщеря му. В случая аз и ти сме на противоположни мнения. Но сме единни в това, което се чете ясно в
Евреи 11 глава, относно героите на вярата. Ефтай е един между тях. За
всеки от тях или
за група от тях е изброено защо Св. Дух ги посочва като такива.
Евреи 11 глава1 А вярата е даване твърда увереност в ония неща, за които се надяваме, - убеждения за неща, които не се виждат.
2 Защото поради нея за старовременните добре се свидетелствуваше.
3 С вяра разбираме, че световете са били създадени с Божието слово, тъй щото видимото не стана от видими неща.
4
С вяра Авел принесе Богу жертва по-добра от Каиновата, чрез която за него се засвидетелствува, че е праведен, понеже Бог свидетелствува за даровете му; и чрез тая вяра той и след смъртта си още говори.
5
С вяра Енох бе преселен, за да не види смърт, и не се намираше, защото Бог го пресели; понеже преди неговото преселване беше засвидетелствувано за него, че е бил угоден на Бога.
6 А без вяра не е възможно да се угоди Богу, защото който дохожда при Бога трябва да вярва, че има Бог, и че Той възнаграждава тия, които го търсят.
7
С вяра Ное, предупреден от Бога за неща, които още не се виждаха, подбуден от страхопочитание, направи ковчег за спасение на дома си; чрез която вяра той осъди света и стана наследник на правдата, която е чрез вяра.
8
С вяра Авраам послуша, когато бе повикан да излезе и да отиде на едно място, което щеше да получи в наследство, и излезе без да знае къде отива.
9 С вяра се засели в обещаната земя като в чужда, и живееше в шатри,
както и Исаак и Яков, наследниците заедно с него на същото обещание.
10 Защото очакваше града, който има вечни основи, на който архитект и строител е Бог.
11
С вяра и сама Сара доби сила да зачне в преминала възраст, понеже счете за верен Този, Който се бе обещал.
12 Затова само от един човек, и той замъртвял, се народи множество, колкото небесните звезди и като крайморския пясък, който не може да се изброи.
13 Всички тия умряха във вяра, тъй като не бяха получили изпълнението на обещанията; но ги видяха и поздравиха отдалеч, като изповядаха, че са чужденци и пришелци на земята.
14 А ония, които говорят така, явно показват, че търсят свое отечество;
15 и ако наистина, така говорейки, са имали в ума си онова отечество, от което бяха излезли, намерили биха случай да се върнат.
16 Но на дело желаят едно по-добро отечество, сиреч, небесното; затова Бог не се срамува от тях да се нарече техен Бог, защото им е приготвил град.
17
С вяра Авраам, когато го изпитваше Бог, принесе Исаака жертва, да! оня, който беше получил обещанията принасяше единородния си син, -
18 оня, комуто беше казано: "По Исаака ще се наименува твоето потомство",
19 като разсъди, че Бог може да възкресява и от мъртвите, - отгдето по един начин на възкресение го и получи назад.
20
С вяра Исаак благослови Якова и Исава даже за бъдещите неща.
21
С вяра Яков, на умиране, благослови всекиго от Иосифовите синове и поклони се Богу подпирайки се върху края на тоягата си.
22
С вяра Иосиф, на умиране, спомена за излизането на израилтяните и даде поръчка за костите си.
23
С вяра, когато се роди Моисей, родителите му го криха три месеца, защото видяха, че бе красиво дете; и не се бояха от царската заповед,
24
С вяра Моисей, като стана на възраст, се отказа да се нарича син на фараоновата дъщеря
25 и предпочете да страда с Божиите люде, а не да се наслаждава за кратко време на греха,
26 като разсъди, че укорът за Христа е по-голямо богатство от египетските съкровища; защото гледаше на бъдещата награда.
27 С вяра напусна Египет, без да се бои от царския гняв; защото издържа, като един, който вижда Невидимия.
28 С вяра установи пасхата и поръсването с кръвта, за да се не допре до тях този, който погубваше първородните.
29
С вяра израилтяните минаха през Червеното море като по сухо, на което като се опитаха и египтяните, издавиха се.
30
Чрез вяра(
израилтяните-бел.е моя) ерихонските стени паднаха след седмодневно обикаляне около тях.
31
С вяра Раав блудницата не погина заедно с непокорните, като прие съгледателите с мир.
32 И какво повече да кажа? Защото не ще ми стигне време да приказвам за
Гедеона, Варака, Самсона и Иефтае, за Давида още и Самуила и пророците; 33 които с вяра побеждаваха царства, раздаваха правда, получаваха обещания, затуляха устата на лъвове,
34 угасваха силата на огъня, избягваха острото на ножа, оздравяха от болести, ставаха силни във война, обръщаха в бяг чужди войски.
35
Жени приемаха мъртвите си възкресени; а други бяха мъчени, защото, за да получат по-добро възкресение, те не приемаха да бъдат избавени.
36
Други пък изпитваха присмехи и бичувания, а още и окови и тъмници;
37 с камъни биваха убити, с трион претрити, с мъки мъчени; умираха заклани с нож, скитаха се в овчи и кози кожи и търпяха лишение, бедствия и страдания;
38 те, за които светът не беше достоен, се скитаха по пустините и планините, по пещерите и рововете на земята,
39 Но всички тия, ако и да бяха засвидетелствувани чрез вярата им, пак не получиха изпълнението на обещанието,
40 да не би да постигнат в съвършенство без нас; защото за нас Бог промисли нещо по-добро.
ДО 31 СТИХ Е персонално,
поединично изброяване, с изключение на стихове 29 и 30 -големи групи от хора-израилтяните;
от стих 32 до стих 36 са
групи хора, както съм ги подчертала.
Всеки е показан със специфичното действие от вярата в своя живот, като в
стих 29, 30, 32, 35, 36 са групи, които са герои на вярата по
обединяващо ги тяхно действие също конкретно посочено.
СТИХ 39 е
ФИНАЛЕН ОБОБЩАВАЩ за единичните и за груповите посочвания на героите на вяра.
И
понеже Ефтай е посочен в групата на
стих 32-"
Гедеона, Варака, Самсона и Иефтае, за Давида още и Самуила и пророците,
четем,
това- ст.33 и ст.34,
заради което са там всичките те:"
1.побеждаваха царства,
2.раздаваха правда,
3.получаваха обещания,
4.затуляха устата на лъвове,
5.угасваха силата на огъня,
6.избягваха острото на ножа, 7.оздравяха от болести,
8.ставаха силни във война,
9.обръщаха в бяг чужди войски."
От изброените 9 точки, никъде няма, че е герой на вяра, защото е изпълнил обрек! А са посочени другите качества, типични ЕДНОВРЕМЕННО и за
всички посочени във дадената група във военни действия, победата им в животоопасни ситуации, вкл. и от болест, и пр.