Author Topic: Събрания, или "Църква"?  (Read 14059 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Владо

  • Служещ
  • ******
  • Posts: 506
  • Нашият Господ идва.
    • http://vminev.blog.bg/
Събрания, или "Църква"?
« on: January 02, 2011, 00:07:46 AM »
 Здравейте.

  Предоставям тази тема за обща полза на който трябва. Наскоро в нашето събрание стана малък конфликт поради представената позиция, че "църква", "лидер" и "проповед" са извратени в употребата си думи, спрямо първоначалните си значения. Това, което ме отчайва напоследък, е че виждам положението на "вярващите", или на "християните". За да не се впускам в лични позиции и наблюдения, ще бъда кратък и тематичен.

 Терминът "църква" в новозаветните писания е спрямо оригиналната дума от гр.ез. G1577
ἐκκλησία(ekklēsia) и означава група хора на едно място, събрание на народ, или на хора с обединяващи ги идеи, или мотив. Но това, което се пропуска е че това не е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО вярващи хора, събрали се заради своят "добър мотив" да участват в т.н. "НЕДЕЛНО БОГОСЛУЖЕНИЕ". Дълго време ме е възмущавал демогогизмът в тази част.     
  Институционалната "църква", чийто облик все повече ме отвращава, в своят популяризъм и своеволност, претендираща за представяне на Исус и на Неговото царство, набляга особено на тази част. Тази част от учението на Институционалната "църква" е нейна основа и плацдарм за развиване на всякакви други еретични учения и заблуди. Това е нейното основно "амплоа" и основен имидж, чрез който тя се представя на света : "Християнска църква", "Апостолска Модерна Църква", "Българска Православна Църква", "Католическа Църква", подобни. За съжаление, това, което хората, които са нейни части и живи камъни, не разбират, е че те са части от едно тяло, което ПРЕТЕНДИРА за Божие, но в това тяло участват и блудници и всякакви грешници, без те да са изобличени и изгонени от него. За самите лидери, представящи се като "пастори", "апостоли", "вселенски патриарси", "папи"(бащи), кардинали, тнтн -ще отворя дума по-късно.
 Учението и духовната храна, с която са хранени ПРЕТЕНДИРАТ да са чисти и истинни, но са извратени поучения върху писанията, изкълчени и изкривени, но не са в истината. Но институционалността затваря устата на всеки усъмнил се : - Това е правилното нещо, това е "Словото Божие",...

 
(следва)
27. Несправедлив човек е мерзост за праведните; И който ходи в прав път е мерзост за нечестивите.
хх
  5. Мъдрият човек е силен, И човек със знание се укрепява в сила,
  6. Защото с мъдър съвет ще водиш войната си, И чрез множеството съветници бива избавление.
  http://vminev.blog.bg

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3953
Re: Събрания, или "Църква"?
« Reply #1 on: January 02, 2011, 05:29:13 AM »
Ако искаш да разбереш какво е ἐκκλησία няма да намериш отговора в Новия Завет. Причината за това е че Новият Завет не дефинира този термин, а директно го заимства от Стария Завет, където той е много цялостно дефиниран. Това между другото важи за почти всички духовни реалности и термини на вярата. Не случайно обема на новозаветните писания е доста по-малък от този на "старозаветните." Причината за това е че "Новият Завет" не започва някаква нова религия или нещо отначало, но надгражда върху вече поставената основа от пророците.

Самия термин ἐκκλησία не е нищо повече от гръцки превод на еврейския термин qahal, това е основополагащия термин, който ако се изследва ще ни се отворят очите относно това какво е Господното събрание. Не случайно се казва, че Моисей е бил с "църквата в пустинята" - и аз много съм се чудил преди (бидейки измамен от църквиянското невежество) как въобще може да има "църква" по времето на Моисей, та нали "църквата" е "родена на Петдесятица" (както лъжливо се поучава).

Ето всички пасажи в които е използван qahal, които си струва да се разгледат един по един:

Quote from: King James Concordance
H6951
קהל
qâhâl
Total KJV Occurrences: 122

congregation, 85
Lev_4:14, Lev_4:21, Lev_16:17, Lev_16:33, Num_10:7, Num_15:15, Num_16:3, Num_16:33, Num_16:47, Num_19:20, Num_20:4, Num_20:10, Num_20:12, Deu_23:1-3 (5), Deu_23:8, Jos_8:35, Jdg_21:5, 1Ki_8:14 (2), 1Ki_8:22, 1Ki_8:55, 1Ki_8:65, 1Ki_12:3, 1Ch_13:2, 1Ch_13:4, 1Ch_28:8, 1Ch_29:1, 1Ch_29:10, 1Ch_29:20 (2), 2Ch_1:3, 2Ch_1:5, 2Ch_6:3 (2), 2Ch_6:12-13 (2), 2Ch_7:8, 2Ch_20:5, 2Ch_20:14, 2Ch_23:3, 2Ch_24:6, 2Ch_28:14, 2Ch_29:23, 2Ch_29:28, 2Ch_29:31-32 (2), 2Ch_30:2, 2Ch_30:4, 2Ch_30:13, 2Ch_30:17, 2Ch_30:24-25 (4), 2Ch_31:18, Ezr_2:64, Ezr_10:1, Ezr_10:8, Ezr_10:12, Ezr_10:14, Neh_5:13, Neh_7:66, Neh_8:2, Neh_8:17, Neh_13:1, Job_30:28, Psa_22:22, Psa_22:25, Psa_26:5, Psa_35:18, Psa_40:9-10 (2), Psa_89:5, Psa_107:32, Psa_149:1, Pro_5:14, Pro_21:16, Pro_26:26, Lam_1:10, Joe_2:16, Mic_2:5

assembly, 17
Exo_12:5-6 (3), Exo_16:3, Lev_4:13, Num_20:5-6 (2), Deu_5:22, Deu_9:10, Deu_10:4, Deu_18:16, Jdg_20:2, Jdg_21:8, 1Sa_17:47, 2Ch_30:23, Jer_26:17, Jer_50:9, Eze_23:24

company, 16
Gen_35:11, Num_22:4, Jer_31:8, Eze_16:40, Eze_17:17, Eze_23:46-47 (2), Eze_27:27, Eze_27:34, Eze_32:3, Eze_32:22-23 (2), Eze_38:4, Eze_38:7, Eze_38:13, Eze_38:15

multitude, 3
Gen_48:3-4 (2), Jer_44:15

companies, 1
Eze_26:7

Ето и информация за думата от малко по-подробен еврейски лексикон:

Quote from: The Complete Word Study Dictionary
H6951

ָקָהל
qāhāl: A masculine noun meaning an assembly, a community, a congregation, a crowd, a company, a throng, a mob. The word describes various gatherings and assemblies called together. It can describe a gathering called for evil purposes-such as the deceitful assembly of the brothers Simeon and Levi to plan violence against the city of Shechem (Gen_49:6; Eze_23:47). The man of God abhors the gathering of evildoers (Psa_26:5); but he should proclaim the Lord's name in the worshiping congregation (Psa_22:22 [23]). An assembly for war or a group of soldiers was common in the Old Testament (Num_22:4; Jdg_20:2; 1Sa_17:47); the various groups of exiles that traveled from Babylon to Jerusalem were a renewed community (Ezr_2:64; Neh_7:66; Jer_31:8). Many assemblies were convened for holy religious purposes: the congregation of Israel gathered at Sinai to hear the Lord's words (Deu_9:10); many feasts and holy convocations called for worship and fasting as noted by the author of Chronicles (2Ch_20:5; 2Ch_30:25).
The word describes Israel as a congregation, an organized community. Israel was the Lord's community (Num_16:3; Num_20:4). The word also describes the gathering of Israel before King Solomon when he dedicated the Temple (1Ki_8:14); the high priest atoned for the whole community of Israel on the Day of Atonement (Lev_16:17; Deu_31:30). The word designates the community restored in Jerusalem after the Babylonian exile (Ezr_10:8, Ezr_10:12, Ezr_10:14); the gathering of the congregation of Israel when they killed the Passover lambs (Exo_12:6).
The word refers to gatherings of any assembled multitude: an assembly of nations (Gen_35:11); or of peoples (Gen_28:3), such as Abraham's descendants were to comprise. It refers to a great mass of people as mentioned by Balak, king of Moab (Num_22:4).
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
Re: Събрания, или "Църква"?
« Reply #2 on: January 02, 2011, 08:58:15 AM »
В тази тема са писани размисли относно това какво е представлявало едно събрание на праведници и каква е била ролята на "синагогите":
http://www.fellowshipbg.org/index.php?topic=501.0
И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

simeon

  • Съпричастен
  • ****
  • Posts: 159
Re: Събрания, или "Църква"?
« Reply #3 on: January 02, 2011, 16:35:16 PM »
Здравейте,
прочетох част от пасажите,които watchman e дал като обяснение или превод на qahal или еклесиа. Термините са "обществото","събранието","целия събран народ","събранието на людете","обществото израиляни"...(ползвам превод на Библейска лига 2001г.). Предвид тези общодостъпни и разбираеми думи,на кой преводач би му хрумнало да сложи непонятната дума "църква". Днес значението сред хората е доста изкривено и голям процент предполагат сградата на събранието,когато чуят "църква". Знам,че в английските преводи се използва "church",което не значи  общество или събрание. И там "еклесиа" е преведено"църква". Понеже както споделих в представянето произхождам от християнско семейство,помня как по времето,когато властта преследваше християни и се събирахме по домовете, за родителите ми и останалите това си бяха събрания. Църква започнаха да го наричат на по-късен етап,когато правителството ни принуди да оставим домашните сбирки и да почнем да посещаваме само Първа евангелска църква. Въпреки,че през седмицата обществото продължаваше да се събира по домовете,постепенно то беше асимилирано от църковната машина и бавно но сигурно Държавна сигурност постигна целта си.

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3953
Re: Събрания, или "Църква"?
« Reply #4 on: January 03, 2011, 02:38:04 AM »
Доста добър материал за произхода на думата "църква" може да се прочете на английски ето тук.

Накратко думата "църква" произхожда от думата "kirche" и означава "място за религиозно поклонение, обикновено в кръгла форма." Вероятно има връзка с латинското circa (кръг) което е и корен на думата circus (цирк), който е с кръгла форма. Произхода вероятно е свързан с ранни употреби на думата във връзка с храма на Дионисий, който е бил с кръгла форма. От там значението на думата е "религиозен храм (сграда) за религиозни служби и поклонение" Не е случайна и връзката с характерните КРЪГЛИ куполи на всички религиозни храмове с произход близкия изток - и католически и православни и ислямски.

Мен лично най ме впечатлява връзката с думата "цирк" защото това е НАЙ-ТОЧНОТО описание на това какво е "църква" - сиреч място за религиозно представление. Това е в пряк контраст с думата еклесия, която е описва общностна реалност (без значение от естеството и характера). Контраста е между "представлението" и "реалността" е изключително поучителен.

Днес хората ходят на църква за да гледат и участват в религиозно представление, което се нарича по различни начини "литургия," "служба," "богослужение"  но по своето естество то си остава ПРЕДСТАВЛЕНИЕ, затова и човек трябва да отиде там където е постановката, сиреч тя винаги е асоциирана с определено място.

В по широк план думата "църква" отваря вратата за възникването нова дефиниция, а именно "религиозната институция." Където има представление и място за провеждане на това представление, се предполага да има настойници на мястото, както и режисьори и участници в представлението. Това утвърждава нуждата от институция със съответния персонал и йерархия. А "ходенето на църква" се превръща в акт на лоялност към тази институция и нейната доктрина и йерархия.

Когато екипа превел King James Bible, се е подготвял за превода на него са му били спуснати специални инструкции относно превода. Част от тия инструкции не са имали нищо общо с акуратността на превода, но с обслужването на политически интереси. Например въпросния Крал Джеймс (King James) е имал голям проблем с факта че е циркулирал английски превод на Библията, така наречената Tyndale's Bible (1526), както и редица последващи преводи Coverdale Bible (1535), Matthew Bible (1537), The Great Bible (1539), Bishop's Bible (1568) в които не се използва думата church, но се използва думата congregation (събрание). Проблема бил, че по закон Крал Джеймс е бил "head of the church / глава на църквата" обаче ако в Библията няма "church / църква" то тогава той не е глава на нищо (освен чисто политически). Затова са били спуснати инструкции изрично ekklesia, да се преведе "church" за да може царя да претендира и за духовна власт, не само за политическа.

В следствие на тези католически и англикански политически машинации християните окончателно прегърнали идеята за цирка, представлението и институцията и изгубили реалностите на Господното Слово. Днешните протестантски деноминации не правят изключение.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

simeon

  • Съпричастен
  • ****
  • Posts: 159
Re: Събрания, или "Църква"?
« Reply #5 on: January 03, 2011, 13:09:56 PM »
Хмм..интересно. Ценно е да се знаят тези отминали събития..Значи в правилна насока разсъждавам.Watchman,какво е станало с тези преводи от 15...г. в които превода е бил коректен? Имат ли аналог днес? Или са "забравени"?

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3953
Re: Събрания, или "Църква"?
« Reply #6 on: January 03, 2011, 16:34:04 PM »
Тия преводи си ги има но са забравени и малцина ги ползват. В момента има наплив на новите версии, които са много по-зле и отиват още по-дълбоко в извращаване на текста.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Владо

  • Служещ
  • ******
  • Posts: 506
  • Нашият Господ идва.
    • http://vminev.blog.bg/
Re: Събрания, или "Църква"?
« Reply #7 on: August 08, 2012, 01:01:27 AM »
 Разсъждавайки относно темата аз мисля, че нещата с т.н. "църква" /понятие, незасвидетелствано в святите писания/ трябва да се поставят на основата, на която трябва да бъде изпитана - и тази основа е ЖИВОТА на общността от вярващите, тяхното всекидневно виждане, общуване, взаимопомощ.

  Цялата история на Израел, преди да стигнем до превода на "ekklesia" ние трябва да видим това, което е пред очите ни - става на въпрос за съвсем естествено ВЗАИМООТНОШЕНИЕ, въз основа на което ние трябва да разбираме и пратеничеството и пророческите думи към общността, учителството и тнтнтнт.

27. Несправедлив човек е мерзост за праведните; И който ходи в прав път е мерзост за нечестивите.
хх
  5. Мъдрият човек е силен, И човек със знание се укрепява в сила,
  6. Защото с мъдър съвет ще водиш войната си, И чрез множеството съветници бива избавление.
  http://vminev.blog.bg

Владо

  • Служещ
  • ******
  • Posts: 506
  • Нашият Господ идва.
    • http://vminev.blog.bg/
Re: Събрания, или "Църква"?
« Reply #8 on: August 26, 2012, 10:24:15 AM »
  Продължавайки по темата искам да споделя :
животът заедно е "нещото", което през годините на постепенно институционализиране на "църквата" (или по-точно - на превръщането на учението на Йешуа от учение, свързано с живота и начина на живеене посред братята в една институционализирана и подобна на първоначалният замисъл и воля на Всевишният, дадени още в древни дни на Израел и открити в пълната чрез Сина Му, система, която блудства с думите на Святият Бог).

Относно самият израз "институционализиране" съм склонен да мисля, че не е в контекста на "църква", но е по-правилно да се каже : " Превръщането на учението на Йешуа в институционализирано подобие", или дори : "Съзнателно извращаване на волята на Всевишния и на Неговият промисъл чрез човешки разпоредби и система", изразена в облика на днешната "църква", нейното лидерство (водачи) и проповеди (учения), както и в облика на съвременното "християнство" като цяло. 

 Редно е да се замислим върху следните точки :

1. какво представлява учението на Йешуа и на кого бе дадено

- възм. отг. - учението представлява един път за спасение, даден на един народ - еврейският, като чрез него този път поради милостта бе даден и на езичниците. Важна е ролята и вида на водачите тук!

2. как съществува християнската общност?

- възм.отг.- общността на Помазаника ("христос" - от гр.ез. - "помазаник", "помазан") съществува като една нормална група от хора - те имат ЕДНА цел, имат ЕДИН Господар и имат ЕДНИ разпоредби и правила за взаимоотношения помежду си. Тук трябва да се отбележи, че лидерите на тази група / общност са много важни и ОПРЕДЕЛЯЩИ за основни неща - какво е учението, кой е Господарят....


(следва)
27. Несправедлив човек е мерзост за праведните; И който ходи в прав път е мерзост за нечестивите.
хх
  5. Мъдрият човек е силен, И човек със знание се укрепява в сила,
  6. Защото с мъдър съвет ще водиш войната си, И чрез множеството съветници бива избавление.
  http://vminev.blog.bg