Author Topic: Талантлив ли си?  (Read 17723 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3953
Талантлив ли си?
« on: March 20, 2010, 12:08:56 PM »
Ако някой от вас иска да разбере дали е талантлив има два варианта, единия е да се потопи в определени църковни среди, които предлагат "училище за таланти" - където водещия обещава, че непременно и веднага ще разпознае дали сте талантливи или не. Другият вариант е по-бърз и той е да прочетете следващия ред (и текста след него):

Не, не си талантлив, който и да си, без значение какво си мислиш, че вече си постигнал с "таланта" си.

Ако мислите, че това е твърде прибързано и крайно твърдение, то помислете пак, защото вие сте станали жертва на пропагандата на безбожните и набожните медии прогласяващи езическа философия, която въвежда измислени реалности, за да скрие истинските реалности на Божието Слово.

И нека да обясня в прав текст, защо НЕ СИ ТАЛАНТЛИВ без значение кой си и какво си постигнал или се надяваш да постигнеш с "таланта си" - ти не си талантлив, защото такова нещо като "талант" просто не съществува.

Категорията наречена "талант" и "талантливост" е езическа а не Библейска категория. По абсолютно същия начин по който е и категорията "късмет". Повечето християни обаче не вярват в късмета, защото разбират, че късмет няма - има благословение, проклятие и Божий промисъл, които дефинират събитията в живота на човека. За съжаление обаче повечето християни не само вярват, но и робуват на езическата измама наречена "таланти".

И не е за учудване, защото тази измама е стратегически измислена за да поробва умовете на хората и да ги блокира от това да напредват в мъдрост и трудолюбие. Когато разберете и осъзнаете това - вие ще станете свободни от робуването на идеята, че трябва да имате определени таланти за да можете да се справите с определени професии, занаяти или задачи.

Наистина е жалко, че вместо да изследват Писанията и да се водят от принципите на Божието Слово, християните са прегърнали езически философии, като тази за "таланта" и резултата е че те са поробени от тези философии. Ето защо аз искам да се обърна към Писанието за да видим какво то казва, че е нужно и необходимо, за да може праведният човек да работи успешно с каквото и да се захване. Един от най фундаменталните пасажи по този въпрос намираме в Псалом 1:

Пс. 1:1  Блажен оня човек, Който не ходи по съвета на нечестивите, И в пътя на грешните на стои, И в събранието на присмивателите не седи;
Пс. 1:2  Но се наслаждава в закона на Господа, И в Неговия закон се поучава ден и нощ.
Пс. 1:3  Ще бъде като дърво посадено при потоци води Което дава плода си на времето си, и чиито лист не повяхва; Във всичко що върши ще благоденствува.


Да слушам ли съвета на нечестивите, които ми казват, че трябва да имам този и този талант, за да мога да правя това или онова? Или да вярвам на Бога, Който ми обещава, че ако се поучавам в Неговото Слово денем и нощем - ще преуспявам във ВСИЧКО ЩО ВЪРША? Ако праведния човек изгражда сърцето си и подостря ума си с Божието Слово, то няма значение с какво се захване - той ще благоуспее.

Думата използвана в оригинала за "благоденства" е много силна и означава - да пробие, да победи, да преуспее, мощно да прогресира напред. Същата дума се използва в Писанието за да опише действието на Святия Дух, който прави човека мощен и силен, както например при Самсон или Давид.

Дали Давид беше "талантлив войн", когато излезе срещу Голиат, или беше онзи блажен човек, който размишляваше върху закона Господен денем и нощем и благоуспяваше във всичко, което трябваше да свърши?

Ако вие сте обикнали правдата - не се връзвайте на езическите лъжи на този свят - таланти не съществуват, това което съществува е Божията мъдрост и благоволение, чрез които непременно ще успеете във всичко, което Бог желае да вършите. Няма абсолютно нищо невъзможно за праведния, единственото ограничение е Божията специфична насока за живота на всеки един човек, според целите и призванието, които Бог а не човек е определил за него.

Това от което един праведен човек се нуждае за да бъде успешен в делата си - не са талантите, а онова, което Писанието нарича - мъдрост.

Мнозина ще ви кажат, че не можете да сте художници или изкусни занаятчии без талант в тази посока. Само, че такова нещо няма. Дори светските човеци, които стъпват на опита а не на митологията са успели да проумеят и дефинират следната поговорка "гениалността е 99% труд и 1% талант". С други думи те от опит са познали и маргинализирали идеята за таланта, оставяйки й 1% влияние върху резултатите. Божието Слово обаче говорейки за това, което е необходимо за създаване на изкусни неща, разкрива съвсем друг източник:

Изх. 31:2  Виж, Аз повиках по име Веселеила сина на Урия, Оровия син, от Юдовото племе;
Изх. 31:3  и изпълних го с Божия дух в мъдрост, в разум, в знание, и във всякакво изкуство;
Изх. 31:4  за да изобретява художествени изделия, да работи злато, сребро и мед,
Изх. 31:5  и да изсича камъни за влагане, и да изрязва дърва, за изработването на всякаква работа.


Това за което света отчаяно твърди, че имате нужда от талант, Божието Слово казва, че имате нужда от мъдрост, разум и знание. И за разлика от "таланта" с който човек или се ражда или не се ражда по мистериозни причини, според Писанието мъдростта, знанието и разума са неща, които се придобиват с усърдие:

Quote
Пр. 4:7  Главното е мъдрост; затова придобивай мъдрост, И при всичко, що си придобил, придобивай разум.

Божието слово не разделя хората на талантливи и неталантливи. То ги разделя на глупави и мъдри. И човек може да стане от глупав - мъдър и от мъдър глупав. Това е въпрос на избор, а не на "природни дадености".

Пр. 8:5  Вие, глупави, разберете благоразумие, И вие, безумни, придобивайте разумно сърце

Глупавия може да придобие благоразумие, и лишения от разумно сърце може да го придобие. Това е процес, път който трябва да се извърви и няма нищо общо с определени дадености, които един има, а други нямат и никога нямало да имат. Напротив, ето какво учи самия Исус:

Мат. 7:7  Искайте, и ще ви се даде; търсете, и ще намерите; хлопайте, и ще ви се отвори,
Мат. 7:8  защото всеки, който иска, получава; който търси, намира; и на тогова, който хлопа, ще се отвори.


Исус не каза - ако имате талант и търсите ще намерите, но казва всеки, който иска получава и всеки, които търси намира. Това е напълно в хармония с думите на Бога от Притчи, където се казва да придобиваме мъдрост и разбиране.

Пр. 23:23  Купувай истината и не я продавай, Тоже и мъдростта, поуката и разума.

Процеса на придобиване на мъдрост, знание и разбиране е описан като "купуване" - с други думи има цена, която човек трябва да плати за да ги придобие. И тази цена не е пари, сребро или злато, а е цената на търпението, постоянството и усърдието.

Това е което Божието Слово учи относно усвояването на каквато и да е способност, умение или професия. Праведния човек, който постоянства в Божието Слово за да придобива мъдрост и разбиране, ще знае и как да придобива мъдрост и разбиране за която и да е задача и професия. И не на последно място Божия Дух ще го изпълни с благоволение и мъдрост, във всичко що върши да преуспее.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

johnny

  • Допринасящ
  • *****
  • Posts: 293
Re: Талантлив ли си?
« Reply #1 on: March 22, 2010, 10:01:30 AM »
Талантът е мярка за тегло. Незнайно защо, но тази дума се използва, за да обясни нещо, което горенаписаното не обяснява. А именно наличието на по-различни хора, които още от малки свирят, пеят, рисуват и т.н. без усилие и без да се напъват, така както някой "нормален" човек след доста учене, тренировки и напъване не може. Някой може да се научи да пее вярно, но не може да се научи да има красив и уникален глас например.
Примери има много за "уникални" хора, които изобщо не са търсили мъдрост и способност, па и съвсем не са вярващи в Живият Бог.
Ако направим аналогия с бягането на 100 метра, докато "нормалните" започват от нулата, "уникалните" започват от 90-ият метър примерно.
Ако и да ме убие Той, аз ще Го чакам...

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
Re: Талантлив ли си?
« Reply #2 on: March 22, 2010, 10:48:35 AM »
Талантът е мярка за тегло. Незнайно защо, но тази дума се използва, за да обясни нещо, което горенаписаното не обяснява. А именно наличието на по-различни хора, които още от малки свирят, пеят, рисуват и т.н. без усилие и без да се напъват, така както някой "нормален" човек след доста учене, тренировки и напъване не може. Някой може да се научи да пее вярно, но не може да се научи да има красив и уникален глас например.
Примери има много за "уникални" хора, които изобщо не са търсили мъдрост и способност, па и съвсем не са вярващи в Живият Бог.
Ако направим аналогия с бягането на 100 метра, докато "нормалните" започват от нулата, "уникалните" започват от 90-ият метър примерно.
Тези заключения за "уникални" и "нормални" хора са повърхностни, тъй като нищо не се споменава за обстановката, в която са живяли въпросните хора.

Примерно много хора се чудят защо Моцарт на 5г е можел да свири, след като родителите му са се занимавали със свиневъдство и хабер са си нямали от музика?

Ако някой се хване на този факт, значи наистина не прави усилия да се замисли защо Моцарт е бил такъв.

Истината е, че родителите на Моцарт не са били свинари, а са били музиканти и са го "емнали" от малък на нотите. Още на 2 години дете може да се научи да пее и да свири малко. Какво да говорим за това като стане на 5 какво може да прави, а на 15?

Всичко е труд и постоянство.

Генерални заключения за разни личности не могат да се правят ей така от това какво са правили.

Същото е и с пророк Илия. Пише, че отишъл и казал на царя, че няма да вали дъжд докато той не каже. Ха! Че кой е Илия, Тесвиецът? Че какъв е той? Къде е чул за Бога? Откъде накъде такива силни думи?

Словото не казва, но това не означава, че е бил "по-специален" и се е родил с "дарбата да пророкува". Напротив, пише, че той е бил като нас, но може би е положил повече усилия, за да изучава Божия закон и да се бои от Бога и да внимава в стъпките си? Най-вероятно. Пише, че който има ще му се даде, а който няма, ще му се отнеме и това, което мисли, че има.


И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

johnny

  • Допринасящ
  • *****
  • Posts: 293
Re: Талантлив ли си?
« Reply #3 on: March 22, 2010, 11:03:01 AM »
Относно търсенето, упорството и работата съм съгласен. Но пак казвам има достатъчно случаи, които не могат да се обяснят с тях. И всички знаем, че в Словото не е записано абсолютно всичко, че да го ползваме за абсолютна референция по всички въпроси. Словото не е учебник и справочник. Не може да обясните тези необясними случаи с труд и работа. Но това не значи, че принципната позиция за търсене и труд не е вярна.
Ако и да ме убие Той, аз ще Го чакам...

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
Re: Талантлив ли си?
« Reply #4 on: March 22, 2010, 11:14:53 AM »
В Словото пише, че който има ще му се даде. Дори и нечестивите трупат богатство с "труд", но в неправилна насока — трудят се и мислят как да измамят.

Пише, че мързеливият го достига бедност и това е принципът.
И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

blossom

  • Съпричастен
  • ****
  • Posts: 168
Re: Талантлив ли си?
« Reply #5 on: March 22, 2010, 11:56:52 AM »
Аз досега съм си мислила, че всеки човек има някаква минимална заложеност, насоченост от Бог за това, че някой обича и отвътре му идва да умее да прави нещо. Доказателство за това е наистина в:
Изх. 31:2  Виж, Аз повиках по име Веселеила сина на Урия, Оровия син, от Юдовото племе;
Тук повикването по име, го разбирам че Бог е заложил това в точно този човек.
Изх. 31:3  и изпълних го с Божия дух в мъдрост, в разум, в знание, и във всякакво изкуство.
[/u]

Малко по нататък - в Изход 35: 21-26 се казва:
21 И пак дойдоха, всеки човек, когото сърцето подбуждаше, и всеки, когото духа разполагаше, и донесоха принос Господу за направата на шатъра за срещане и за всяка негова служба, и за светите одежди.
22 Дойдоха, мъже и жени, които имаха сърдечно разположение, и принесоха гривни, обеци, пръстени, мъниста и всякакви златни неща, - както и всички, които принесоха какъв да бил златен принос Господу.
23 И всеки, у когото се намираше синьо, мораво, червено, висон, козина, червенобоядисани овчи кожи и язовски кожи, принесоха ги.
24 Всички, които можаха да направят принос от сребро и мед, принесоха принос Господу; и всички, у които се намираше ситимово дърво, за каква да било работа на службата, принесоха ги.
25 Тоже и всяка жена, която имаше мъдро сърце, предеше с ръцете си и принасяше напреденото - синьото, моравото, червеното и висона.
26 Всичките жени, чието сърце ги пробуждаше и, които умееха, предяха козината.

Подразбира се, че Бог е пробуждал сърцата, т.е. Той е дал някакъв усет за правене на изкусни неща. И така да се каже, хората са започнали да следват в покорност мъдростта, която им е била "заложена".

Разбира се, че към това изпълване, разполагане от Божия дух, трябва и ЗАДЪЛЖИТЕЛНО много, много труд и постоянство от страна на човека, дори когато има неуспех и няма добър и отличен резултат.

Пред вид на този ред на мисли, аз се интересувам и искам правилно да разбирам в светлината на Писанията - угодно ли е пред Бога дейност на човека, която е съвсем различна от основната му заетост, - хоби, това как да го разбирам в светлината на Писанията? Знам, че ше кажете има и различни видове хобита. Сигурно е важно за какво е предназначено? Кого обслужва?- само за мое(наше) удоволствие ли е? Хобито увлича човека, отнема му време, в което би могъл да бъде предаден изцяло на Божието дело.
Не е записано апостолите да са имали хоби, нито пък Христос. Трябва ли да се откаже човек от нещо, което е вид мъдрост, знание, умение, заложено от Бог, пред вид на други по-важни неща - достигане на Божието царство? Как вие виждате нещата?
Праведният ще цъфти като палма, ще расте като кедър в Ливан, насадените в дома Господен ще цъфтят в дворовете на нашия Бог.Пс.92:12-13
"All worshipping, honoring, or service invented by the brain of man in the religion of God, without His own express commandment, is idolatry."  John Knox

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
Re: Талантлив ли си?
« Reply #6 on: March 22, 2010, 12:10:44 PM »
Има някои неща, които си цитирала, но си коментирала нещо, което не го пише в цитатите.

Първо за Веселелил — не пише, че той е умеел преди това да прави всичко това. Също не пише, че "е роден с тези способности". Нито пише, че не е умеел тези занаяти, но по-малко изкусно.

"Раждането със способности" е проблемът в мисленето днес, а не това че в определен момент Бог може да даде допълнителна мъдрост (което в Писанията означава "способност да извърши", а не "способност да дава акъл"). Имайки предвид принципа, че който има ще му се даде, е нормално да приемем, че Веселеил е умеел да върши тези неща и преди това и му се е дало още. Надали е бил човек, който е обичал да спи до пладне и да пие до среднощ.

Относно хората, които даваха пише ясно, че сърцето ИМ ги подбуждаше, а не че Бог подбуждаше. Затова трябва да внимаваш какво точно пише и да не добавяш към Божиите думи, защото така биваш уличена в лъжа. Когато Бог подбужда е ясно писано, че Бог подбужда. Затова не се подразбира, че "Бог е подбуждал сърцата".

Затова няма такова нещо като "заложени" неща, тъй като никъде в Словото не пише, че на някой му било "заложено" да сее добре краставици (например).

Не знам защо всички си мислят, че първо трябва Бог да им даде големите способности и после да работят.

В Словото е точно обратното — Бог дава на тези, които имат, а не на тези, които нямат.

А относно "хоби" — това днес е синоним на "да си губя времето по начин, по който да не гледам в 1 точка". Това възниква, когато хората нямат какво да правят и нямат посока в живота си и се чудят времето, което им остава с какво да го запълнят и това е нещо и без което могат.

В Словото затова нямаме и дефинирано такова нещо като "свободно време" или "ваканция". Всяко нещо — дори отиването на Израел на Господен празник, или почивките им в събота са били с цел. Там са яли и пили пред Господа и са се веселяли и това е пак цел. Там децата са играели заедно и това е пак цел. Там са слушали целия Господен закон и това е пак цел.

После като са се връщали вкъщи пак са се връщали на обичайните си работи и това е пак цел. Мъжете са се радвали на жената на младостта си и това е пак цел, а не "хоби". Мъжете са излизали да размишляват сред полето (пример: Исаак) и това е пак цел, а не губене на време.

Всичко трябва да има добре дефинирана цел и твърдо убеждение защо се върши. Останалото е себичност.
И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3953
Re: Талантлив ли си?
« Reply #7 on: March 22, 2010, 15:03:05 PM »
Quote
Относно търсенето, упорството и работата съм съгласен. Но пак казвам има достатъчно случаи, които не могат да се обяснят с тях. И всички знаем, че в Словото не е записано абсолютно всичко, че да го ползваме за абсолютна референция по всички въпроси.

В Библията безспорно не са покрити неща, които са незначителни за Божиите цели в и чрез живота на праведните, но темата по която говорим е толкова значима, че покритието от страна на Божието Слово е повече от изобилно. Начина по който някой работи и преминава от групост към мъдрост е от фундаментално значение за всеки един човек. И езическата доктрина за талантите по никой начин не се вписва в това, което Божието Слово учи по въпроса.

Quote
Словото не е учебник и справочник. Не може да обясните тези необясними случаи с труд и работа. Но това не значи, че принципната позиция за търсене и труд не е вярна.

Няма необясними неща. Има неща, които не са ясни на пръв поглед и имат нужда от по-дълбоко изследване. Писанието дава достатъчно информация за това, че определени духове могат да дадат свръхестествени способности на отделни хора. Това важи както за Святия Дух, така и за други духове. Самсон например имаше свръхестествена сила да побеждава враговете си, но това не беше, защото е талантлив воин.

Синовете на Скева бяха повалени от един единствен човек, който явно имаше сила отвъд човешката, и това пак не беше проява на талантливост.

По същия начин има хора, които могат да придобиват способности чрез духове, но това не е талант. Има деца, които от малки бързо усвояват неща, други усвояват по-бавно, това е свързано с родови благословения или проклятия и завети. Това не означава, че в последствие ако тези деца, които първоначално са усвоявали по-бавно, следвайки увещанията на Писанията няма да могат да надминат онези, които са усвоявали по-бързо. Да не забравяме и принципа, че първите ще бъдат последни, а последните първи.

Божието Слово е повече от учебник и справочник и покрива повече неща отколкото бихме предположили. Апостол Петър, дори увещава, че то съдържа ВСИЧКО НЕОБХОДИМО за живота и за благочестието, а Павел настоява, че то е достатъчно човек да стане СЪВЪРШЕН ВЪВ ВСЯКО ДОБРО ДЕЛО.

Quote
Примери има много за "уникални" хора, които изобщо не са търсили мъдрост и способност, па и съвсем не са вярващи в Живият Бог.
Ако направим аналогия с бягането на 100 метра, докато "нормалните" започват от нулата, "уникалните" започват от 90-ият метър примерно.

Ключовия момент тука е да се разбере, че тези, които по една или друга причина са имали някакво предимство пред другите, могат да бъдат надминати чрез учението на Писанието от онези, които не са ползвали тези предимства. Както казах и по-рано такива предимства са базирани на родови благословения, проклятия и завети и нямат нищо общо с измислената категория "талант", която е също толкова реална, колкото и категорията "късмет".

Quote
А именно наличието на по-различни хора, които още от малки свирят, пеят, рисуват и т.н. без усилие и без да се напъват, така както някой "нормален" човек след доста учене, тренировки и напъване не може.

Тук има два основни проблема, които се съдържат в подчертания текст. Първия проблем е твърдението, че някой си постигнал нещо "без усилие". Да аз съм чувал за Моцарт и други подобни, но никой от тях не съм чувал да казва, че не е полагал усилия. Напротив - различното е, че техните усилия са по-ефективни, но това е само на един ранен етап на развитие. Моцарт може да е слагал в малкия си джоб Бах, когато двамата са били в детска възраст, но в последствие Бах е постигнал много повече от Моцарт, при това без да е бил "дете чудо". Единия е имал определена преднина в определен момент, но другия го е задминал с времето следвайки принципите на Писанието. И в двата случая - категорията талант - няма никаква роля. Ако Бах беше положил същото старание и обучение в рисуването да речем, днес щеше да се мери с ДаВинчи и Рафаело, защото принципа на придобиване на мъдрост и разбиране, който Писанието учи  по никой начин не е ограничен от вида занимание или от "природни дадености". Нека не забравяме думите "във всичко що върши ще преуспява" Пс. 1:3

Втория проблем е твърдението, че еди кой си се стараел - ама не можел. Това твърдение е в директно противоречие с Писанието и конкретно с думите на Исус - "всеки който търси намира." Ако някой твърди че е търсил и не е намерил, то имаме ситуация в която или Исус или човекът е излъгал. Няма средно положение. Ако приемем, че човека НАИСТИНА е търсил да придобие дадена способност и не е намерил (или старал се ама не може) - то тогава Исус не е казал Истината. Другия вариант е Исус да е казал Истината, но човека само да си е мислил, че наистина търси, но всъщност да не е изпълнил изискванията на Писанията за търсене. Според вас кой вариант е верния?

Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3953
Re: Талантлив ли си?
« Reply #8 on: March 22, 2010, 19:17:39 PM »
Quote
Пред вид на този ред на мисли, аз се интересувам и искам правилно да разбирам в светлината на Писанията - угодно ли е пред Бога дейност на човека, която е съвсем различна от основната му заетост, - хоби, това как да го разбирам в светлината на Писанията? Знам, че ше кажете има и различни видове хобита. Сигурно е важно за какво е предназначено? Кого обслужва?- само за мое(наше) удоволствие ли е? Хобито увлича човека, отнема му време, в което би могъл да бъде предаден изцяло на Божието дело.
Не е записано апостолите да са имали хоби, нито пък Христос. Трябва ли да се откаже човек от нещо, което е вид мъдрост, знание, умение, заложено от Бог, пред вид на други по-важни неща - достигане на Божието царство? Как вие виждате нещата?

Добре, нека да помислим каква е основната заетост на Божият човек? Това не е изкарването на прехраната, както предполагам, че ти си имала предвид. Основната заетост на Божият човек - е да следва Божиите цели, както на глобално, така и на местно, семейно и личностно ниво.

Ето защо първото нещо, което всеки един, който иска да бъде Христов ученик трябва да си изясни - това е какви са Божиите цели, и какъв е нашия собствен дял в постигането им. Веднъж изяснили си това - всяко наше действие, било лягане или ставане, ядене или постене, работене или почиване, влизане или излизане, четене или молитва - трябва да бъде подчинено и подравнено на тези цели.

Божият човек няма "хоби", няма "свободно време," което да "убива" - той няма нито един празен миг, нито една празна секунда. Всичко е част от целта, всичко се движи и съдейства за напредъка на тази цел.

Това е живот изпълнен с Небесен смисъл при който всичко е целенасочено към Божиите цели в това поколение. Ето защо няма хоби, няма забавления, няма губене на време, но благовремието се изкупва максимално, докато това е възможно.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

byFaith

  • Съпричастен
  • ****
  • Posts: 231
Re: Талантлив ли си?
« Reply #9 on: March 22, 2010, 20:46:30 PM »
Божието Слово е повече от учебник и справочник и покрива повече неща отколкото бихме предположили. Апостол Петър, дори увещава, че то съдържа ВСИЧКО НЕОБХОДИМО за живота и за благочестието, а Павел настоява, че то е достатъчно човек да стане СЪВЪРШЕН ВЪВ ВСЯКО ДОБРО ДЕЛО.

Това са страхотни обещания. Не знам даваме ли сметка какво означават? Дали ги вярваме? Дали копнеем по тях?

"Блажени които гладуват и жадуват за правдата, защото те ще се наситят."

Въобще какво повече му трябва на човек, че да бъде недоволен?! Наистина, "Благословението Господне обогатява; и Господ не ще притури скърб при него." (Притчи 10:23)

Кой ще възлезе на хълма Господен? И кой ще застане на Неговото свето място?
Оня, който е с чисти ръце и с непорочно сърце, Който не е предал на суета душата си, и не се е клел на лъжа.
Той ще приеме благословение от Господа, И правда от Бога на спасението си. (Псалом 24:3-5)

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3953
Re: Талантлив ли си?
« Reply #10 on: March 25, 2010, 20:06:57 PM »
Вчера четях отзивите в Амазон за една книга на американска дизайнерка, която е направила наистина много красиви неща. И отдолу в отзивите, една от читателките започва с думите "Де и аз да бях толкова талантлива като Еми Бътлър..."

Точно тези думи илюстрират клопката в която попадат хората, когато вярват в измамата наречена "таланти". Ето тази жена е решила, че понеже не се е родила с такъв талант, значи не може да направи нищо подобно като тази дизайнерка. Докато истината е че, ако тя започне да се обучава може да постигне същите или по-добри резултати с усърдие и постоянство.

Усърдието обаче е нещо, което мнозина не разбират. Те си мислят, че ако се бъхтят самоотвержено, това е усърдието. Аз съм виждал хора, които много се стараят обаче нищо не могат да постигнат. Причината за това не е че не се стараят достатъчно, а че тяхното старание е само физическо, а не и умствено. И точно тука идва ключовата разлика, книгата Притчи учи, че човек трябва да придобива разбиране и знание и това е свързано изцяло с ума на човека. Основното усърдие се изисква във вътрешния човек, и чак след това във външния. Но аз забелязвам, че това поколение има огромна склонност към интелектуален мързел. Затова и такива човеци лесно се връзват на фантасмагории, като тази, че не са се родили талантливи.



Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

blossom

  • Съпричастен
  • ****
  • Posts: 168
Re: Талантлив ли си?
« Reply #11 on: March 26, 2010, 00:31:00 AM »
Вчера четях отзивите в Амазон за една книга на американска дизайнерка, която е направила наистина много красиви неща. И отдолу в отзивите, една от читателките започва с думите "Де и аз да бях толкова талантлива като Еми Бътлър..."

Точно тези думи илюстрират клопката в която попадат хората, когато вярват в измамата наречена "таланти". Ето тази жена е решила, че понеже не се е родила с такъв талант, значи не може да направи нищо подобно на тази дизайнерка. Докато истината е че, ако тя започне да се обучава може да постигне същите или по-добри резултати с усърдие и постоянство.
Усърдието обаче е нещо, което мнозина не разбират. Те си мислят, че ако се бъхтят самоотвержено, това е усърдието. Аз съм виждал хора, които много се стараят обаче нищо не могат да постигнат. Причината за това не е че не се стараят достатъчно, а че тяхното старание е само физическо, а не и умствено. И точно тука идва ключовата разлика, книгата Притчи учи, че човек трябва да придобива разбиране и знание и това е свързано изцяло с ума на човека. Основното усърдие се изисква във вътрешния човек, и чак след това във външния.[/b] Но аз забелязвам, че това поколение има огромна склонност към интелектуален мързел. Затова и такива човеци лесно се връзват на фантасмагории, като тази, че не са се родили талантливи.





Честно, нищичко не разбирам! Или по точно се обърквам. Може и админите да са прави, но аз разбирам другояче цитираните във връзка с темата по горе пасажи от Словото.
Вече няколко пъти я препрочитам тази тема и не го разбирам, това, че ако човек е усърден вътрешно, и после и външно ще успее да майстори нещо.
или този цитат: Ако Бах беше положил същото старание и обучение в рисуването да речем, днес щеше да се мери с ДаВинчи и Рафаело.
Ами пак ми идва да кажа, че ако и рисуването му се е отдавало(на Бах), сигурно е щял дори да мине ДаВинчи и Рафаело...
Нали няма случайни неща,... Бог, който е Създател и на човека, не е ли Създател, Внушител и на оригиналната способност на всеки да прави нещо изкусно. А това, че някои не правят, наистина говори за мързел. Има хора и събития, с които човек е заобиколен от рождението си и така израства под влияние на такива фактори, плюс собственият му интерес довежда до  "случайно" откритие на  дарбата му и това е- че с ОСОБЕНА ЛЕКОТА се справя с това, което другите го правят след дълго обучение. Още при Сътворението Бог е пренесъл известен творчески активитет у хората, защото сме Негово подобие. Ето този стих ми дава основание да вярвам, че още при раждането си Веселеил е имал особено богата мярка на способност да прави нещата:
Изх. 31:2  Виж, Аз повиках по име Веселеила сина на Урия, Оровия син, от Юдовото племе;
Изх. 31:3  и изпълних го с Божия дух в мъдрост, в разум, в знание, и във всякакво изкуство.
[/u]
Затова и в предния си пост съм го и подчертала. Това извикване по име, което е записано в Изход 31:2,3 разбирам както и повикването,казването, изричането от Бог при сътворяването на небето, земята, флора, фауна и човека в цялата първа глава на Битие.

По нататък- в Изх.31:6 се казва, че  "определих Елиава, Ахисамахов син, от Дановото племе; и на всеки който е с мъдро сърце, Аз турих мъдрост в сърцето му, за да направят всичко що съм ти заповядал:"
Значи на Елиав, не се изброява както за Веселеил. Само се казва, че е бил ОПРЕДЕЛЕН да бъде заедно с Веселеил за направата на което е заръчано от Бога.
В същия пасаж се казва, че на всеки, който е с мъдро сърце, Твореца е турил мъдрост в сърцето му,т.е. Твореца е прибавил още. Това го разбирам, че мъдростта е положена в човешките сърца от Бог. Всеки има известна мяра мъдрост в сърцето(забележете, че се говори за мъдро СЪРЦЕ) И за да се направят нещата, които Бог е заповядал- Твореца е ВЛОЖИЛ мъдрост на всеки мъдър. Разбирам го като специален, ДВОЕН дял.
и затова се казва за някой, че има поДАРък, дарба, защото ДАР-бата е дар от Бога и не е наша заслуга. Който иска се радва на този дар като се труди да го използва и тогава този ДАР се развива, става като шлифован диамант. А който не иска, го мързи и не използва поДАРъкът, тогава Дарът се отнема(изчезва).
Но не можем да искаме няколко души да сме талантливи като Еми Бътлър, Рафаело, Моцарт, Микеланджело, Бетовен защото НИЕ сме УНИКАЛНИ, а също и ДАРът на някакъв вид изкуство, дейност е  различен, УНИКАЛЕН за всеки един от нас.
Праведният ще цъфти като палма, ще расте като кедър в Ливан, насадените в дома Господен ще цъфтят в дворовете на нашия Бог.Пс.92:12-13
"All worshipping, honoring, or service invented by the brain of man in the religion of God, without His own express commandment, is idolatry."  John Knox

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3953
Re: Талантлив ли си?
« Reply #12 on: March 26, 2010, 03:18:53 AM »
Интересно колко много езическите учения са пуснали корен в човеците и как човек вместо да разбира Божието Слово иска да се върне към езичеството на което е свикнал да се доверява толкова години.

Едно е вярно от това, което blossom казваш, и то е че наистина не разбираш. При теб това е по-разбираемо, защото си на възраст и толкова години си била свикнала да живееш с тези езически разбирания за таланти, дадености и природни дарби.

Една от причините е че не разбираш дефиницията на думата мъдрост по смисъла по който се използва в Писанията. Затова по-долу ще се опитам за пореден път да насоча вниманието към това, което Писанието учи за мъдростта. Както и ще се спра на някои цитати от изказването ти, като ще започна с този:

Quote
Ами пак ми идва да кажа, че ако и рисуването му се е отдавало(на Бах), сигурно е щял дори да мине ДаВинчи и Рафаело...

Можеш ли да покажеш и едно място където Божието Слово учи, че някой трябва да върши онова което "му се отдава"? Аз не намирам по никой начин подобна категория за "отдаване". Разбира се термина "отдава му се" е друг начин да се прокара езическото учение за талантите. Само, че нека за пореден път да напомня Божиите думи от Пс. 1, които продължават да бъдат игнорирани в тази дискусия:

Пс.1:3  Ще бъде като дърво посадено при потоци води Което дава плода си на времето си, и чиито лист не повяхва; Във всичко що върши ще благоуспява.

Забележи, че Божието Слово НЕ КАЗВА - във всичко в което му се отдава, а казва ВЪВ ВСИЧКО ЩО ВЪРШИ. Това Божие твърдение е толкова безапелативно, че не остава никакво място, за отдаваници или за неотдаваници, за природни дадености или за "таланти".

Праведния човек, който черпи мъдрост и разбиране от Божието Слово и Дух - ще преуспее във всичко, което върши. И това е защото този човек ще бъде благословен във всичките дела на ръцете си! Това е учението на Божието Слово.

И нека бъде пределно ясно, че всеки който твърди, че за да успее някой праведен човек в определено дело му е необходим талант и "да му се отдава" се противопоставя лице в лице с Божието обещание от Пс. 1:3.

Quote
Нали няма случайни неща,... Бог, който е Създател и на човека, не е ли Създател, Внушител и на оригиналната способност на всеки  да прави нещо изкусно.

Къде Писанията свидетелстват за някаква "оригинална способност" да се прави нещо добре? Никъде няма такова свидетелство. Напротив има точно обратното на това свидетелство. Едното е Пс. 1:3 другото са думите на Исус:

Мат. 7:7  Искайте, и ще ви се даде; търсете, и ще намерите; хлопайте, и ще ви се отвори,
Мат. 7:8  защото всеки, който иска, получава; който търси, намира; и на тогова, който хлопа, ще се отвори.


Тук не се споменава нищо за таланти, за оригинални способности или за нещо, което се отдава на някого. Такива категории не съществуват за Исус. Това, което съществува е търсене, хлопане, искане. Това са категориите на Бога, останалото са измишльотините на лукавия!

Quote
Има хора и събития, с които човек е заобиколен от рождението си и така израства под влияние на такива фактори, плюс собственият му интерес довежда до  "случайно" откритие на  дарбата му и това е- че с ОСОБЕНА ЛЕКОТА се справя с това, което другите го правят след дълго обучение.

Хайде отново да покажеш от Писанието, къде Бог да ни учи, че трябва да правим неща, с които се справяме с "особена лекота". Отново в Писанието НЯМА подобна категория "справям се с особена лекота". Всичко това са езически понятия и учения на демони. Върни се пак при думите на Исус от Мат. 7 гл и Пс. 1 и виж дали има каквото и да е място за категорията "особена лекота" в тях?

Quote
Още при Сътворението Бог е пренесъл известен творчески активитет у хората, защото сме Негово подобие. Ето този стих ми дава основание да вярвам, че още при раждането си Веселеил е имал особено богата мярка на способност да прави нещата:
Изх. 31:2  Виж, Аз повиках по име Веселеила сина на Урия, Оровия син, от Юдовото племе;
Изх. 31:3  и изпълних го с Божия дух в мъдрост, в разум, в знание, и във всякакво изкуство.
[/u]

Както ти каза и Тихомир по-напред пасажите, които цитираш нямат нищо общо с разсъжденията, които предлагаш уж на тяхно основание. Това повикване на Вселеил по име не става при раждането му, а става при призоваването му за работата по храма. По-важното в този пасаж, което ти досега не можеш да видиш е това, че стих. 3 покзва в какво се състои способността да се правят изкусно всякакви неща, а именно - те се състоят в това човек да има не талант или някакви дадености, а да има - мъдрост, знание и разбиране. (разум). И сега веднъж когато видиш това и започнеш да изучаваш Книгата Притчи, ще видиш че тези трите - мъдрост, знание и разбиране са неща които СЕ ПРИДОБИВАТ ЧРЕЗ СТАРАНИЕ и на нас ни е ЗАПОВЯДАНО да ги придобиваме.

Пр. 4:7  Главното е мъдрост; затова придобивай мъдрост, И при всичко, що си придобил, придобивай разум.

Това не са неща, които се получават при рождението. Това са неща, които сме ОТГОВОРНИ да придобиваме и на нас ни е ЗАПОВЯДАНО да ги придобиваме. Ето това фундаментално разбиране липсва у християните. Без него всички ще останат в мрачните векове на църквиянството. Днес църквите са се превърнали в машина на времето, в които като влезеш и се връщаш десетилетия назад, понеже се въртят в кръг и тъпчат на едно място, ако не стават и много по-зле.

Пр. 8:5  Вие, глупави, разберете благоразумие, И вие, безумни, придобивайте разбиращо сърце

Този пасаж не говори за "талантливи" и "надарени" хора, говори за глупави и безумни. И какво казва той? Казва, че те могат и трябва да придобият благоразумие и разбиращо сърце.

Пр. 1:22  Глупави, до кога ще обичате глупостта? Присмивачите до кога ще се наслаждавате на присмивките си, И безумните ще мразят знанието?
Пр. 1:23  Обърнете се при изобличението ми. Ето, аз ще излея духа си на вас, Ще ви направя да разберете словата ми.


Безумните и глупавите трябва да се покаят от своята глупост и да се обърнат при изобличението. Тогава мъдростта ще излее духа си на тях и те ще започнат да разбират.

Виждаш ли сега защо Веселеил беше изпълнен с дух на мъдрост, знание и разбиране? Защото е човек, чието сърце беше разположено към Бога, човек който се е обърнал към изобличението и е оставил пътищата на мързела и глупостта. Затова и Бог го повика по име, според както е и писано:

2Лет. 16:9  Защото очите на Господа се обръщат насам-натам през целия свят, за да се показва Той мощен в помощ на ония, чиито сърца са съвършенно разположени към Него.

Ето причината Бог да повика по име Веселеил, не са някакви природни дадености, правене на неща с лекота или таланти и дарби, но понеже очите на Господа се обръщат по цялата земя и търсят човек чието сърце е приклонено да приема мъдрост, поука, разум и знание - и тогава Бог благославя този му стремеж, защото Му е угоден, понеже е в послушание на Неговата заповед.

Ето още едно потвърждение на учението на Божието Слово, което представям в тази тема в противовес на масово приетите езически вярвания за талантите:

2Лет. 31:20  Така направи Езекия и в целия Юда; и върши това, което бе добро, и право, и вярно пред Господа своя Бог.
2Лет. 31:21  Във всяка работа, която почна, относно служенето на Божия дом, и закона, и заповедите, като търсеше своя Бог, вършеше я от все сърце, и успяваше.


Не се казва "и онази работа за която беше естествено надарен и му се отдаваше, защото имаше талант за нея, той я вършеше с особена лекота и успяваше" Но казва: ВЪВ ВСЯКА РАБОТА - ВЪРШЕШЕ Я ОТ ВСЕ СЪРЦЕ И УСПЯВАШЕ! Амин и Амин! Ей това е учението на Божието Слово!

Quote
По нататък- в Изх.31:6 се казва, че  "определих Елиава, Ахисамахов син, от Дановото племе; и на всеки който е с мъдро сърце, Аз турих мъдрост в сърцето му,  за да направят всичко що съм ти заповядал:"
Значи на Елиав, не се изброява както за Веселеил. Само се казва, че е бил ОПРЕДЕЛЕН да бъде заедно с Веселеил за направата на което е заръчано от Бога.
В същия пасаж се казва, че на всеки, който е с мъдро сърце, Твореца е турил мъдрост в сърцето му,т.е. Твореца е прибавил още. Това го разбирам, че мъдростта е положена в човешките сърца от Бог. Всеки има известна мяра мъдрост в сърцето(забележете, че се говори за мъдро СЪРЦЕ) И за да се направят нещата, които Бог е заповядал- Твореца е ВЛОЖИЛ мъдрост на всеки мъдър. Разбирам го като специален, ДВОЕН дял.

Нямаш никакъв шанс да разбереш тези пасажи, ако първо не си научила това, което Писанието учи относно мъдростта, и особено в Притчи, защото там този въпрос е концентрирано разгледан. какви двойни дялове, какви неща? За никакви двойни дялове не се говори в тези пасажи. Говори се именно това, което и по-напред цитирах от Притчи, че който има мъдро сърце което да се приклони към това да придобива мъдрост и знание и разбиране, Бог ще излее от духа на мъдрост върху тях. Ето още едни забележителни Божии думи от Притчи, които цитирах по-напред, то бяха толкова игнорирани, че се налага да ги припомня пак:

Пр. 2:1  Сине мой, ако приемеш думите ми, И запазиш заповедите ми при себе си,
Пр. 2:2  Така щото да приклониш ухото си към мъдростта. И да предадеш сърцето си към разума,
Пр. 2:3  Ако призовеш благоразумието, И издигнеш гласа си към разума,
Пр. 2:4  Ако го потърсиш като сребро, И го подириш като скрити съкровища,
Пр. 2:5  Тогава ще разбереш страха от Господа, И ще намериш познанието за Бога.
Пр. 2:6  Защото Господ дава мъдрост, из устата Му излизат знание и разум.


Ето какво е Божието условие затова някой да получи мъдрост от Бога, за това Бог да излее духа на мъдрост, знание и разум върху него. Условието е човек да се покори на заповедта да търси усърдно, да иска, да хлопа, да копае, да издига гласа си, да призовава разума, да го подири като сребро и да го потърси като скрити съкровища.

Точно затова Бог определи Елиав и сложи мъдрост в сърцето му. Защото той изпълняваше условията на Бога! Или си мислиш, че Бог прави изключения с условията и заповедите си? Да не бъде! Бог не е Бог на компромиси и на изключения.

Quote
и затова се казва за някой, че има поДАРък, дарба, защото ДАР-бата е дар от Бога и не е наша заслуга. Който иска се радва на този дар като се труди да го използва и тогава този ДАР се развива, става като шлифован диамант. А който не иска, го мързи и не използва поДАРъкът, тогава Дарът се отнема(изчезва).

Никъде в Божието слово няма да намериш подобно учение за подаръци и природни дарби. Единственото споменаване за дарби, това са деветте дарби на Духа, които са свръхестествени дарби, които се проявяват по волята на Духа за обща полза и нямат нищо общо с темата за която говорим. Ще бъде полезно да забележиш, че нещата които говориш по темата ги вадиш от своята школовка в ученията и практиките на този свят, а не от Божието Слово, защото в Него подобни неща не се намират.

Quote
Но не можем да искаме няколко души да сме талантливи като Еми Бътлър, Рафаело, Моцарт, Микеланджело, Бетовен защото НИЕ сме УНИКАЛНИ, а също и ДАРът на някакъв вид изкуство, дейност е  различен, УНИКАЛЕН за всеки един от нас.

Искаш ли да ти кажа колко пъти думата уникален/уникални се среща в Библията? Готова ли си да чуеш отговора? НУЛА! Няма такова учение в Писанието, че сме били УНИКАЛНИ и всеки бил имал УНИКАЛЕН дар и тем подобни неща. Откъдето и да ги вадиш подобни съждения - бъди уверена в едно - те не идват от Бога и нямат място в Неговото Слово. Все пак от комуникацията, която имахме до сега аз съм обнадежден, че ще разсъдиш и видиш, че тия неща идват от света и нямат място нито в Божието Слово, нито в Божието царство.

Както виждаш от изобилните пасажи от Божието Слово, които приложих по темата - те всички са съгласни в едно - няма таланти, няма природни дадености, няма музи, няма естествени дарби. Това, което има е Божията заповед да придобиваме мъдрост, разум и знание. И повярвай ми от опит говоря - ако следваш принципите на Божието Слово, наистина с каквото и да се захванеш ще благоуспяваш.

В моя живот аз съм видял това не еднократно, от рисуване и дизайн, през готвене... до стоене на къщи с каквото и да съм се захванал съм имал добър успех на ниво над средното, и ако съм се задържал по дълго в дадено нещо съм стигал и до експертно ниво и признание на международно равнище.  И за нито едно от тези неща нямам нито образование нито естествени заложби за тях, нито специална склонност към тях, някои даже са ми били крайно чужди и неприсъщи. Тези, които ме познават, знаят че говоря истината.  И не казвам това за да се похваля с нещо (като че ли имам нужда от хвалби), но за да похваля Божиите думи, защото са истинни и верни и каквото съм видял в Словото по този въпрос, видял съм го и в живота си, виждам го и в живота на други верни братя.

Ето защо, каквото казвам в тази тема, не е само моето убеждение, но и моето свидетелство.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

blossom

  • Съпричастен
  • ****
  • Posts: 168
Re: Талантлив ли си?
« Reply #13 on: March 26, 2010, 10:02:40 AM »

Eто какво е Божието условие затова някой да получи мъдрост от Бога, за това Бог да излее духа на мъдрост, знание и разум върху него. Условието е човек да се покори на заповедта да търси усърдно, да иска, да хлопа, да копае, да издига гласа си, да призовава разума, да го подири като сребро и да го потърси като скрити съкровища.

........................


Kакто виждаш от изобилните пасажи от Божието Слово, които приложих по темата - те всички са съгласни в едно - няма таланти, няма природни дадености, няма музи, няма естествени дарби. Това, което има е Божията заповед да придобиваме мъдрост, разум и знание. И повярвай ми от опит говоря - ако следваш принципите на Божието Слово, наистина с каквото и да се захванеш ще благоуспяваш.

В моя живот аз съм видял това не еднократно, от рисуване и дизайн, през готвене... до стоене на къщи с каквото и да съм се захванал съм имал добър успех на ниво над средното, и ако съм се задържал по дълго в дадено нещо съм стигал и до експертно ниво и признание на международно равнище.  И за нито едно от тези неща нямам нито образование нито естествени заложби за тях, нито специална склонност към тях, някои даже са ми били крайно чужди и неприсъщи. Тези, които ме познават, знаят че говоря истината.  И не казвам това за да се похваля с нещо (като че ли имам нужда от хвалби), но за да похваля Божиите думи, защото са истинни и верни и каквото съм видял в Словото по този въпрос, видял съм го и в живота си, виждам го и в живота на други верни братя.

Ето защо, каквото казвам в тази тема, не е само моето убеждение, но и моето свидетелство.

Мога да кажа само слава на Бога, за чудното Му Слово! Колко ли още заблуди покриват сърцето ми...

Наистина това, което казваш за себе си, в подобни сфери на живота аз съм го преживяла също, но си мислех, че Бог ми е "заложил" такава способност. Има какво да се учи човек и то не с принципите на света, а с чистотата и мъдростта на Божието Слово.
Трябва човек да се оттърси от всичко онова, което не учат Писанията. Но това е - не казвам труден, а е много дълъг процес на искане,търсене и намиране!
Бог да ни благослови в усърдието да разбираме принципите Му и така да напредваме в учене и приближаване до Него!
Праведният ще цъфти като палма, ще расте като кедър в Ливан, насадените в дома Господен ще цъфтят в дворовете на нашия Бог.Пс.92:12-13
"All worshipping, honoring, or service invented by the brain of man in the religion of God, without His own express commandment, is idolatry."  John Knox

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3953
Re: Талантлив ли си?
« Reply #14 on: November 11, 2019, 15:52:57 PM »
Мина не малко време откакто писахме в тази тема и през изминалите години съм размишлявал допълнително по темата.

Факт е че Писанието не учи за наличието на "таланти" и "специални и уникални" дарби за всеки човек. Факт е обаче, че има хора, които с по-голяма лекота се справят с определена работа или задачи от други. С други думи има наличие на склонност към определена работа или занимание в които хората се справят по-успешно отколкото в други области. Това, което аз не отговарям в горната тема е въпроса - на какво се дължи това? Именно подобна склонност и по-леко справяне с определени неща са дали тласък на мита за талантите. Това, което разсъждавах през годините е че определени склонности в хората се дължат на тяхното генетично наследство. Ние имаме поговорка, която казва, че "кръвта вода не става" с това идва да каже, че хората развиват същите склонности като техните предци. И това важи и в положително и в отрицателно отношение.

Например Исус каза на фарисеите, че са синове на онези, които избиха пророците, защото те проявяваха същата склонност като бащите си да преследват онези, които проповядват чистото Божие Слово и изобличават лицемерието и греха. Виждаме, че тук става въпрос за потомствена склонност към определен грях и определено отношение.

Същата склонност може да се забележи и по отношение на професиите, занаятите и въобще заниманията на хората в техния живот. Влиянието на кръвта на техните предци е онова, което формира определени склонности в хората и допринася за по-лекото практикуване на определени изкуства, занаяти или професии. Или това е което на съвременен език наричат генетично наследство.

Има обаче един фактор, който е много по-мощен от генетиката и той е обозначен с термина "епигенетика". Епигенетиката свидетелства за това, че човешкия избор има много по мощно формиращо влияние за живота на един човек от неговата генетика. Няма значение дали сме наследили от нашите предци някаква склонност към определени умения, избора на нашата воля може да ни постави в позиция на превъзходство над онези, които имат подобна наследствена склонност, но не са достатъчно сериозни в своите волеви усилия да усъвършенстват тези свои умения.

И разбира се над генетиката и епигенетиката (наследството от нашите предци и избора и усилията които ние правим) стои Божието благословение и Божието благоволение. Тяхното формиращо влияние е далеч отвъд и над всяка друга действаща сила.

Затова за нас е изключително важно да се научим да ходим в Божието благоволение и благословение за да принасяме изобилен плод в нашия живот за Неговото царство и напредъка на Неговите цели.

А входа в Божието благоволение и благословение започва със смирението и страха от Бога, минава през вярата и надеждата и намира своя съвършен израз в ходенето в Неговата любов, което е нещо непостижимо за индивида и се постига само чрез задружните усилия на Неговите светии работещи заедно за изпълнението на Божията воля.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.