Реално братолюбие и взаимопомощ > Милосърдие
Милосърдие за бедните - кои бедни?
Tihomir:
Преди сме дискутирали с различни хора относно милосърдие за бедните, но чух нещо, което или не съм разбрал или не съм съгласен с него, че трябва да се помага само на бедните християни.
Това, което виждам в Словото е, че когато се говори за бедните не се има предвид винаги "праведните бедни", или когато се говори за богатите не се има предвид винаги "нечестивите богати".
Примери за праведни бедни имаме много - едни от бедните бяха апостолите (които за разлика от днешните апостоли казаха "сребро и злато нямаме"). Пример за нечестив беден човек е от притчи:
Беден човек, който насилва немотните, Е като пороен дъжд, който не оставя храна.
Имаше и други бедни хора, които бяха неправедни сред Израил.
Имаше и богати хора, едни от които бяха праведни, а други - нечестиви. Примери за праведни са Авраам, Давид, Йов, Навуходоносор в края на дните си. Примери за нечестиви са Еровоам, Саул и други.
Когато Христос вървеше и проповядваше из Израил той имаше хора, които бяха вярващи, имаше и такива, които бяха привидно вярващи, а имаше и такива, които бяха противници. Тези хора са били главно от Израил. Когато Христос говори за бедните, той не уточнява кои бедни. Когато Павел говори за помощ на бедните не се уточнява кои бедни.
В книгата Данаил има един много показателен пример, където Данаил говори на Навуходоносор така:
Затова, царю, нека ти бъде угоден моя съвет да напуснеш греховете си чрез |вършене| правда и беззаконията си чрез |правене| благодеяния на бедните, негли се продължи благоденствието ти {|Или|: Се прости престъплението ти.}*
Сред халдейците не е имало само бедни от Израил. Тук виждам, че Данаил говори на царя да се покае и да върши благодеяния на бедните. Никъде не се споменава, че трябва да прави благодеяния на бедните, които са се покаяли, а изобщо на бедните.
Друго място, където езичник, който вярва в Бога е правил милостини за бедните е Корнилий, който беше почетен от Бога заради това нещо.
Той беше благочестив и се боеше от Бога с целия си дом, раздаваше много милостини на людете, и непрестанно се молеше на Бога.
...
Твоите молитви и твоите милостини възлязоха пред Бога за спомен
Виждам, че когато става въпрос за "бедните измежду светиите" е ясно казано:
Защото Македония и Ахаия благоволиха да дадат известна помощ за бедните между светиите в Ерусалим.
На друго място пише:
Но ако някой не промишлява за своите, а най-вече за домашните си, той се е отрекъл от вярата, и от безверник е по-лош.
Което не е същото като да "промишлява САМО за своите", но е писано като напомняне да не се пренебрегват и забравят своите/домашните.
Това, което съм видял от живота, че в църкви се прави социална кухня, но тя е само за "членовете на църквата и тези, които си дават редовно десятъка", което не е никаква милостиня, а продажба на храна. Хората, които се хранят явно не са крайно бедни, а могат да си плащат. Бедните, които са наистина бедни остават гладни.
Watchman:
Апостол Павел изразява това със тия думи:
Гал. 6:10 И тъй, доколкото имаме случай, нека струваме добро на всички, а най-вече на своите по вяра.
Тук става доста ясно отношението което трябва да имаме. Важно е обаче да се погледне контекста на този стих:
Гал. 6:8 Защото, който сее за плътта си, от плътта си ще пожъне тление, а който сее за Духа, от Духа ще пожъне вечен живот.
Гал. 6:9 Да не ни дотегнува да вършим добро; защото ако се не уморяваме, своевременно ще пожънем.
Гал. 6:10 И тъй, доколкото имаме случай, нека струваме добро на всички, а най-вече на своите по вяра.
Тук вършенето на "добро" се дефинира като сеене за Духа. Сиреч добро е онова, което идва от Духа, а не от дървото за познаване на добро и зло. Това е много важно пояснение, защото иначе ще затънем в хуманизма.
Що се отнася до бедните си припомням още един пасаж:
Мат. 5:43 Чули сте, че е било казано: “Обичай ближния си, а мрази неприятеля си”.
Мат. 5:44 Но Аз ви казвам: Обичайте неприятелите си и молете се за тия, които ви гонят;
Мат. 5:45 за да бъдете чада на вашия Отец, Който е на небесата; защото Той прави слънцето Си да изгрява на злите и на добрите, и дава дъжд на праведните и на неправедните.
Мат. 5:46 Защото, ако обичате само ония, които обичат вас, каква награда ви се пада? Не правят ли това и бирниците?
Мат. 5:47 И ако поздравявате само братята си, какво особено правите? Не правят ли това и езичниците?
Мат. 5:48 И тъй бъдете съвършени и вие, както е съвършен вашият небесен Отец.
Бог показва милост и дава добри дарове и на злите и на добрите. И с това се дефинира Неговото съвършенство. Защото е добро да се помага на своите, но е съвършено да се показва милост на злите.
Тук разбира се е нужна МЪДРОСТ, защото ние НЕ ЗНАЕМ какво е добро и какво зло, и понакога с даване на "милостиня" можем да причиним зло на някого. Само Бог знае кога и как това ще бъде за благословение и за Негова слава, и именно затова е нужно доброто да идва от Духа, а не от нашето знание и преценка.
Tihomir:
Съгласен.
Watchman:
И като продължение по темата, аз бих поставил някои допълнителни въпроси относно практическото приложение на милостинята.
Когато четем в Библията за хора, които са просили милостиня, това са (ако не се лъжа) винаги хора които са сакати, слепи и недъгави хора, които не са в състояние да работят за прехраната си.
Друг тип бедни хора споменат в Писанията, са тези от даден регион където е сполетяла суша и е настанал глад.
И още служителите на благовестието, които са се предали на делото и нямат възможност да работят за прехраната си. Въпреки, че последното не винаги е вярно, като се има предвид примера на апостол Павел, който докато служеше и работеше и снабдяваше не само за себе си, но и за тези, които бяха с него.
В днешно време живеем в един доста по-сложен и объркан свят и причините за бедност за повече и по-сложни. Да не говорим, че имаме цели политически системи, които произвеждат бедни хора целенасочено. Също така имаме професия "просяк" която се контролира от просешки картели от своя страна контролирани от мафията.
Често пъти хората просто не искат да работят и да полагат усилия да спечелят прехраната си, или работят, но ги мързи да мислят поради което труда им е неефективен и печелят малко, което ги държи в графа бедни.
Аз мисля, че истинското милосърдие е снабдяване на решения на проблема, а не спонсориране на неговото пребъдване. Или както има една поговорка "не му давай риба, дай му въдица."
И не на последно място е въпроса за приоритета, според който светиите са приоритет в даването. Аз лично имам товар за светиите, а за останалите е според както и когато Бог даде насока.
Tihomir:
Точно.
За мен практически добър пример е този на Навузардан, който даде земя на по-бедните от хората, за да я обработват и да не запустее. Мотивите му не са били сигурно да помогне на бедните, за да не запустее земята, която е завладяна, но самото действие е добро за бедните - създава им се работа.
Navigation
[0] Message Index
[#] Next page
Go to full version