Подход:
Като начало бих споделил какво аз бих направил в случай на подобно изследване. Като помощно средство за изучаването ще използвам софтуера на
e-sword с инсталирани почти всички налични към програмата английски, гръцки,еврейски и български версии на Библията и речници и инструменти към тях. Това ще ми даде възможност да се задълбоча в значението на оригиналните думи, в техните корени, произход, употреба и начини на превеждане. И процеса би трябвало да бъде описан както следва:
1. Като начало бих изпитал мотива си за подобно изучаване. Защо искам да го направя? Защото съм гладен за истината, защото искам да разбирам Божието Слово, защото искам да съм полезен съд в делото на Царството или защото искам да се окича с превъзходни знания и да високоумствам над останалите? Чистия мотив и богоугоден ще отвори врата за това Святия Дух да участва в това изучаване, докато нечистия мотив ще изкриви абсолютно всичко от самото начало и ще отблъсне Духа на Истината.
2. Второто нещо е да смиря сърцето и ума си до степен да не си въобразявам, че с моя интелект и мощни софтуерни инструменти ще съм в състояние да разбера каквото и да е, ако не е Божията милост и благоволение. Ще гледам да си припомня, че отделен от Него, нищо не мога да сторя, но всичко ще бъдат само плътски напъни, които ще са вредни и за мен и за околните. Ще си припомня, че "знанието възгордява, а любовта изгражда" - и ще търся не знание, по познаване на Бога в истина, което ще произведе любов към Него и към Неговата правда и истина.
3. Третото нещо е да изпитам себе си дали съм готов да се уча от това, което Божието Слово ще ми разкрие, без значение колко нетрадиционно и необщоприето може да се окаже. Без значение колко би скандализирало и разрушило досегашните ми разбирания. Или всъщност имам скрита нагласа да си търся доказателства за нещо, което вече съм си намислил, че искам да извадя като извод от това изучаване. Този момент е ключов и ако пропуснем да изчистим сърцето си в това отношение от всяка традиция и предразсъдък, то всичко което ще постигнем е да се вкопаваме повече и повече в сегашните си заблуди.
4. Едва след като съм размислил внимателно над мотивите и намеренията си, бих пристъпил към изучаването, което бих започнал като прочета един по-един всички пасажи в Писанието (на български) в които се говори за мъдростта в една или друга форма. Всяка форма за думата "мъдрост" ще рече да проверя всички форми за които мога да се сетя:
- мъдрост, мъдростта, мъдър, мъдро, мъдрия
В случая имаме над 200 места в Писанието, където се говори пряко за мъдрост и производните й. Това изисква време да се прочетат всеки един при това в контекста им а не извадени извън него. Но в зависимост от наличното време, аз бих прегледал всичките набързо и после бих обърнал специално внимание на онези, които дават най-значимата информация за тази дума. На този етап това разглеждане го правя изключително с българските преводи.
5. Следващото нещо е да проверя еврейските и гръцки думи, които стоят зад преведените като "мъдрост". Обикновено ще има повече от една дума, като трябва да се отсее, коя е основната и да се изследва задълбочено в речниците и лексиконите за нейния етимологичен произход. И после да се изследват корените на думата. Изследването на произхода на думата често пъти дава светлина за определени нюанси в значението й, което от своя страна много помага за схващането на значението на текста. Неразбирането на нюансите, които носи в себе си една дума, би ограничило дълбочината на схващане на духовната й същност.
6. Бих проверил също какво казват наличните тълковни речници за тези думи на английски и евентуално български език. За последния предпочитам старото издание на Webster от 1828-а година. Старите речници съдържат много по-задълбочени и верни дефиниции от новите, при които думите умишлено са направени по-плитки и празни от съдържание. Също така речника на Webster взима под внимание Библейските дефиниции и употреба на думите. Което е от голямо значение и полза. Въпросния речник го има като безплатен модул към e-sword програмата.
7. От тук нататък всичко е размишление, сдъвкване, смилане, пак размишление, пак сдъвкване, молитва, чакане, вникване и пак отново и отново, пасаж след пасаж, дефиниция след дефиниция, нюанс след нюанс. Докато в един момент завесата се разкъсва и просветление започва да навлиза с пълна сила, лъчи на яснота и разбиране препускат през ума и радват сърцето.
И ако Бог благоволи в определен момент ума и духа ни може да се отвори по такъв начин, че да прегърнем блестящо, трайно, плодоносно, здраво, твърдо и непоклатимо откровение според Писанията и Духа на Истината. Реки на жива вода ще потекат от утробата при достигане на откровение върху Божията Истина, които ще повлияят трайно не само нас но и други около нас, за Божията Слава и за прогреса на Неговото Царство. А това е и целта на това изучаване и ние не трябва да я губим от поглед.