Благодаря за отговорите Watchman и IvanQS!
Watchman, когато казвам, че няма нито един праведен между нас, казвам, че ние всички бяхме грешници и сами с дела не можем да се спасим. Имахме нужда от Спасител. Божията милост беше толкова голяма към нас, че изпрати Сина Си да ни изкупи от смъртта.
До колкото виждам, ти не си съгласен с това и ми даваш примери, че имало праведни хора на земята. Така ли? значи вярваш, че имаше праведни хора на земята, които нямаха нужда от кръвта на Исус да ги очисти от греха, за да влязат в небесното царство, така ли?
Може би стъпваш на пасажа от Римл. 3 гл:
...трябва да знаеш за този пасаж е че той е единствения, който твърди подобно нещо. Сиреч - няма втори който да потвърди това твърдение.
разбира се, че има други пасажа, които потвърждават Рим. 3:10-12, и които доказват, че всички хора са грешни и само чрез Христос имаме вечен живот. (Впрочем, ако един християнин твърди, че не всички хора на света са грешни и не заслужават осъждение, много бих се колебала да вярвам на каквото и да било друго, което вярва за спасението... )
Йоан 14:6 Исус му казва: Аз съм пътят, и истината, и животът; никой не дохожда при Отца, освен чрез Мене
Римляни 5:12 Затова, както чрез един човек грехът влезе в света, и чрез греха смъртта, и по тоя начин смъртта мина във всичките човеци, понеже всички съгрешиха.
Римляни 3:23 Понеже всички съгрешиха и не заслужават да се прославят от Бога.
Исая 53:5 Но Той биде наранен поради нашите престъпления, Бит биде поради нашите беззакония; На Него дойде наказанието дакарващо нашия мир, И с Неговите рани ние се изцелихме.
Римляни 6:23 Защото заплатата на греха е смърт; а Божията дар е вечен живот в Христа Исуса, нашия Господ.
1 Йоан 1:9 Ако изповядваме греховете си, Той е верен и праведен да ни прости греховете, и да ни очисти от всяка неправда.
Благодаря ти и за задълбоченото обяснение на думата изкупление. Но аз никъде не твърдя, че Христос е изкупил всички ни. Това би означавало, че всички сме праведни пред Бог и всички ще бъдем спасени, което в никакъв случай не е вярно. Когато казвам, че Исус Христос е
дошъл да бъде изкупителна жерта за света, не казвам, че Той е
станал изкупителна жертва на всички и е изкупил всички от грях. Не подкрепям такава теория, че Христос спасява всички. Но също така, не виждам някакво противоречие в това, че Христос има желание да се спасят всички нечистиви и затова изпраща Христос - Той да е тази жертва за нашите грехове. а това, че само някои се обръщат от пътищата си и го приемат за Спасител е друг въпрос. Правиш много прибързани заключения и коментари, за неща които въобще не съм казала. Или по скоро четеш през редовете и се хващаш за дадена дума, за да я опровергаеш, а не можеш да вникнеш на дълбоко в смисъла на казаното.
забележи какво се казва, че със своята изкупителна смърт Той "взе на Себе Си греховете на мнозина". Виждаш ли какво учи Божието Слово - не казва ВСИЧКИ, а МНОЗИНА. Защо тогава християните твърдят, че става въпрос за ВСИЧКИ?
Не твърдя, че Христос е взел греховете на всички човеци, а че Божието прощение на греховете е за всеки един, които го приеме. мисля, че трябва да правиш разлика между тези две понятия.
Разбира се, че Христос оправдава само мнозина, а не целия свят. Не целия свят приема Христос за Спасител. Разбира се, че Той взема на себе си греховете само на мнозина, а не на всички - само греховете на тези, които е оправдал.
Ето и няколко стиха от Библията, където се казва, че Христос е дошъл да бъде Спасител на всички човеци. (NB: Не казвам, че е с идването си е станал Спасител на всички)
1. Тим. 4:10 понеже за това се трудим и подвизаваме, защото се надяваме на живия Бог, Който е
Спасител на всички човеци, а най-вече на вярващите.1 Йоан 4:14 И видяхме и свидетелствуваме, че Отец прати Сина Си да бъде
Спасител на Света Евр. 2:9 Но виждаме Исуса, Който е бил направен малко по-долен от ангелите, че е увенчан със слава и чест поради претърпяната смърт,
за да вкуси смърт с Божията благодат, за всеки човек. от тези стихове ясно се вижда, че Бог изпрати Сина Си защото обичаше всички човеци и не искаше да бъдат погубени.
Но както казва и пророк Исая, Той "взе на себе си греховете на мнозина"
По този начин цялата теория, че Бог обичал всички хора, че даже еднакво - напълно пада.
Кажи ми как го разбираш ти това, кога се правят жертви? (а още повече когато Всемогъщия Бог дава собствения си Син за жертва) Когато Бог обича или когато Бог мрази? Определи ми чувствто, което има Бог към хората, когато изпраща Сина си и казва, че иска да спаси погиналото? От дълг ли го е направил, от омраза ли или просто поради голямата Му милост?
Междудругото, още в първото изречение на първия ми пост съм казала, че не мисля че Бог обича всички еднакво.. не ми става ясно, защо тук ми преписваш отново, че съм казала, че обича всички еднакво.
Дали индианците от Перу, аборигените в Австралия и пигмеите в Африка са говорили за вярата на римляните? Ни най-малко. Израза "целия свят" не се използва в абсолютен смисъл и не означава "абсолютно всички хора".
Ако "свят" в този стих не означава всички хора, за кого се отнася следващия 17 стих?
Както самият ти казваш, не трябва да се вадят отделни думи от контекста им, а и още повече да се обясняват с примери от други стихове, които не се тълкуват по същия начин в този стих. Както е и с думата "свят". В Англ.-Гръцки речник пише - world = κόσμος. Както на английски, български, френски и тн. може думата свят да се използва в глобален смисъл, така може да се използва и в по-ограничен смисъл. Ето няколко примера:
Свят в смисъл - цялото човечество; третия свят - в смисъл по бедните страни; света, в който даден човек живее; света на науката; и т.н.
по същия начин и тълкуването на думата свят в Библиата зависи от контекста, в който е използвана.
йоан 3:16-17
16 Защото Бог толкова възлюби света, че даде Своя Единороден Син, за да не погине ни един, който вярва в Него, но да има вечен живот:
17Понеже Бог не е пратил Сина на света да съди света, но за да бъде светът спасен чрез Него. Да видим как се тълкува думата свят в нейния контекст в Йоан 3. Какво ни казва Словото в 17 стих? кого няма да съди Бог? света! А кой заслужава да бъде осъден от Бог? всеки един човек, защото "смъртта мина във всичките човеци, понеже всички съгрешиха." (Рим. 5:12) Какво следва да заключим тогава? Кого няма да съди Бог? Няма да осъди всичките човеци, въпреки че са грешни. Става ни ясно, че света в Йоан 3:17 се отнася за всички хора, защото всички съгрешихме.
"Защото Бог не е пратил Сина Си сред нас за да ни съди, но за да бъдем спасени чрез Него."
В йоан 3:14-15 се казва, "14 И както Моисей издигна змията в пустинята, така трябва да бъде издигнат Човешкият Син
15 та всеки, който вярва в Него [да не погине, но] да има вечен живот."
а ето и какво казва Бог на Моисей в Числа 21:8 "И Господ рече на Моисея: Направи си една горителна змия, и тури я на висока върлина; и всеки ухапан, като погледне на нея, ще остане жив"
Какво е изискването да останеш жив? да погледнеш на змията. те погледнаха на змията и имаха живот, така и ние ще имаме вечен живот, ако повярваме; ако подгледнем към Исус с вяра. Евр. 12:2 "като гледаме на Исуса начинателя и усъвършителя на вярата ни, Който, заради предстоящата Нему радост, издържа кръст, като презря срама и седна отдясно на Божия престол" Исая 45:22 "Към Мене погледнете и
спасени бъдете всички земни краища; Защото Аз съм Бог, и няма друг."
Ако погледнем и Йоан 1:9 "Истинската светлина,
която осветлява всеки човек, идеше на света"
в английския превод звучи така : "That was the true Light which gives light to every man coming into the world" или преведено на български "Истинската светлина, която идваше на света,
даваше светлина на всеки човек"
Христос дава светлина на всеки човек, но не всеки го приема. ето какво ни казва стих 12 от същата глава.
Йоан 1:12 "
А на ония, които Го приеха, даде право да станат Божии чада, сиреч, на тия, които вярват в Неговото име"
Вижда се ясно, че Библията прави разлика между това, кой може да се спаси, и кой бива спасен. Спасението
може да се даде на всеки човек, НО
спасени са само тези, които повярват.
Ако казваш, че "свят" в Йоан 3:16 не се отнася за цялото човечество, за кого се отнася тогава? За кого казва, Йоан че е "тъмнината" Йоан 1:5 и "света"в Йоан 1:10?
Йоан 1:5 "И светлината свети в тъмнината; а тъмнината я не схвана" Това е още преди Христос да се яви в плът. Божието слово светеше в тъмнината на Старозаветните хора, но хората тогава се извратиха и изкривиха представите си за вечния Бог. Рим. 1:21 "Защото, като познаха Бога, не Го прославиха като Бог, нито Му благодариха; но извратиха се чрез своите мъдрувания, и несмисленото им сърце се помрачи." тъмнината на греха покри и помрачи сърцата им, така че те тръгнаха по собствените си пътища и не търсеха вече Бог.
ако Бог е светлината всичко останало остава да е в тъмнина - няма две мнения, тъмнината се отнася за всички грешни човеци, и тъй като Словото ни казва, че нямаше нито един праведен, значи се отнася за цялото човечество, че бяхме в тъмнина.
Йоан 1:10 "Той бе в света; и светът чрез Него стана; но светът Го не позна. У Своите Си дойде, но Своите Му Го не приеха." "Той бе в света; и светът чрез Него стана" Кой е този свят, за който се говори? света, който Бог създаде и в който и Христос дойде. като стих 9 по ясно обяснява защо идва Христос на света.
Въпреки, че на Юдеите им беше открито - имаха пророчества и обещания, че ще дойде Месия, те не познаха Христос, когато дойде на света. а още по-малко езичниците са очаквали да се роди Спасител. Нито Юдеите, нито езичниците разпознават Христос - с две думи целия свят.
Йоан 1:12 "А на ония, които Го приеха, даде право да станат Божии чада, сиреч, на тия, които вярват в Неговото име" И въпреки, че Неговите не го приеха имаше други, които го приеха.
В Писанието НИКОГА не се вади учение от един единствен пасаж, винаги трябва да има ПОНЕ ДВА за да се установи принцип или учение.
Защо тогава ми даваш само един пример, че Бог обича Йоан и друг не назоваваш?
А значи ли това, че защото Бог беше допуснал толкова изпитания в живота на Йов, Той го обичаше по малко от братята му? Хмм.. Дали специалното отношение наистина е знак, че Бог ни обича повече? Ами ако не виждаме специално отношение от Бог в живота ни, значи ли това, че Бог ни обича по-малко?? Така разсъждаваха братята на Йов, но не и Йов. И най-накрая Бог възнаграждава Йов за това, че се бои от Бог и Му остава верен, като "благослови последните дни на Йова повече от първите му дни." (Йов 42:12)
А какво да кажем за притчата за блудния син в Лука 15:11-32? Това, че единият му син тръгна по неправеден път, да не би да значеше, че него обичаше по-малко? Ето какво ни казва Исус (15:20) "И стана и дойде при баща си. А когато бе още далеч, видя го баща му, смили се, и като се завтече, хвърли се на врата му и го целуваше."
Бог ни обича и любовта Му не се мени от ден на ден. Това, че Той не благоволява в неправдата и ненавижда греха не трябва да се обърква, че Той не ни обича. Правиш ли разлика между благоволение и любов? Бог не благоволява в злите дела, но продължава да ни обича и да очаква нашето покаяние.
И ще заключа , като отново повторя, че вярвам, че Бог обича всички ни, но не еднакво. тези, които се обърнат към Него, обича с по-голяма любов от останалите и ги оправдава за вечен живот. а тези, които продължават да ходят в нечестивите си пътища, отхвърлят прощението, което Бог дава, и така сами обричат себе си на погибел.
Езекил 33:11 "Речи им: Заклевам се в живота Си, казва Господ Иеова, не благоволя в смъртта на нечестивия, но да се върне нечестивият от пътя си и да живее. Върнете се, върнете се от лошите си пътища; защо да умрете, доме Израилев"
П.С.
И защо пак стъпваш на презумпцията, че "един баща обича децата си еднакво" - ти била ли си баща, че да знаеш?
Вярно е, не съм родител, но си правя изводите от това, каквито опитности имам. А само за справка да попитам, ти баща ли си? Много уверено твърдиш, че един баща не обича еднакво. Това от личен опит с твоите деца ли го казваш?