здравей nellenceto,
добре е че си разсъждавала по темата, но
стъпваш на твърде много презумпции при изграждането на разсъжденията си. Необходимо е да подкрепяш твърденията си с Писанията, защото в противен случай не знае
от кой източник са дошли изводите ти.
Преди всичко Бог наистина прави разлика между праведен и неправеден. Термина "вярващ и невярващ" не е така добре дефиниран в Писанията, както праведен и неправеден и често води до объркване. Защото Писанието свидетелства за мнозина, които са повярвали но са останали нечестиви в сърцата си. А това днес май го има повече от всякога.
Нека сега обърна внимание на някои от презумпциите на които стъпваш.
Ние всички бяхме грешни без изключение и няма нито един праведен между нас.
Дали това е вярно? Ето няколко пасажа в опровержение на подобна теза:
Мат. 1:19 А мъжът й Йосиф, понеже беше праведен, а пък не искаше да я изложи, намисли да я напусне тайно. Марк 6:20 защото Ирод се боеше от Йоана, като знаеше, че той е човек праведен и свят, и го пазеше здраво; и когато го слушаше, вършеше много неща, и с удоволствие го слушаше. Лука 2:25 И ето, имаше в Ерусалим един човек на име Симеон; и тоя човек бе праведен и благочестив, и чакаше утехата на Израиля; и Святият Дух беше в него. Лука 23:50 И ето, един човек, на име Иосиф, който беше съветник, човек добър и праведен,Деян. 10:22 А те рекоха: Стотникът Корнилий, човек праведен и който се бои от Бога, и с добро име между целия юдейски народ, биде уведомен от Бога чрез един свет ангел да го повика у дома си и да чуе думи от тебе. Нарочно взимам пасажи само от "новозаветните" книги, защото ако трябва да извадя от Писанията пасажите, които говорят за праведния цял ден няма да можем да ги изчетем. Както виждаш Святия Дух свидетелства, че тези хора са били праведни -
как казваш ти че няма нито един праведен човек?
Може би стъпваш на пасажа от Римл. 3 гл:
Римл. 3:10 Както е писано: - "Няма праведен ни един;
Римл. 3:11 Няма никой разумен, Няма кой да търси Бога.
Римл. 3:12 Всички се отклониха, заедно се развратиха; Няма кой да прави добро, няма ни един". По отношение на този пасаж има поне три неща, които трябва да знаеш. Първото е че това е цитат от Пс. 14:1-3. Ако обаче отидеш и прочетеш Пс. 14 ще видиш, че думите "няма праведен ни един" там просто ги няма:
Пс. 14:1 Безумният рече в сърцето си: Няма Бог. Поквариха се; сториха развалени дела; Няма кой да прави добро.
Пс. 14:2 Господ надникна от небесата над човешките чада За да види има ли някой разумен, Който да търси Бога.
Пс. 14:3 Всички се отбиха от пътя, заедно се развратиха; Няма кой да прави добро, няма ни един.Второто нещо, което трябва да знаеш за този пасаж е че той е
единствения, който твърди подобно нещо. Сиреч - няма втори който да потвърди това твърдение. Напротив, както посочих по-горе има пасажи, които доказват недвусмислено, че има праведни хора. В Писанието НИКОГА не се вади учение от един единствен пасаж, винаги трябва да има ПОНЕ ДВА за да се установи принцип или учение.
Третото нещо е, че този пасаж трябва да бъде разглеждан
в контекста си, а не както масово се прави - вади се от контекста и се прави цяло учение от него. Ако се разгледа контекста на цялата Римляни 3 глава, ще се види много ясно какво означават тези думи - те означават, че
нито един не се оправдава чрез делата на закона и в този смисъл "няма праведен ни един" прочетен и разбран в своя контекст означава - че няма нито един, който да става праведен чрез делата на закона, което е напълно вярно
и в хармония с останалата част от Божието Слово. Докато така извадени извън контекста им тези думи директно противоречат на безброй много пасажи от Писанията.
И така, когато премахнем тази презумпция ще разберем много по-добре Йоан 3:16, а няма да продължим с нови презумпции както ти си направила:
Това, че Бог изпрати Исус Христос да бъде изкупителна жертва за нас, ясно говори, че Бог ни възлюби и затова искаше да ни даде шанс да имаме вечен живот. Мисля, че гръцката дума "космос" в Йоан 3:16 се използва, за да подчертае, че се има в предвид, че Христос е изкупителна жертва за всички, без изключение на някой.
Нека да погледнем в книгата на пророк Исая и да видим какво той казва за изкупителната жертва:
Ис. 53:10 Но Господ благоволи той да бъде бит, предаде Го на печал; Когато направиш душата Му принос за грях, Ще види потомството, ще продължи дните Си, И това, в което Господ благоволи, ще успее в ръката Му.
Ис. 53:11 Ще види плодовете от труда на душата Си и ще се насити; Праведният Ми служител ще оправдае мнозина чрез знанието им за Него, И Той ще се натовари с беззаконията им
Ис. 53:12 Затова ще Му определя дял между великите, И Той ще раздели користи със силните, Защото изложи душата Си на смърт И към престъпници биде причислен, И защото взе на Себе Си греховете на мнозина И ходатайства за престъпниците. Сега обърни внимание на подчертаните думи, защото в тях има нещо, което християните най-често пропускат. Първо забележи, че този пасаж безспорно говори за Месията и за Неговата изкупителна смърт. Второ забележи какво се казва, че със своята изкупителна смърт Той "взе на Себе Си греховете на
мнозина". Виждаш ли какво учи Божието Слово - не казва ВСИЧКИ, а МНОЗИНА. Защо тогава християните твърдят, че става въпрос за ВСИЧКИ? Защото така са научени и не са изследвали Писанията, но говорят папагалски и по инерция.
Ето защо когато видим Йоан 3:16 като изпълнение на пророчеството в Ис. 53 глава - ние по никой начин няма да си помислим, че "космос" означава - всички хора. Но имайки предвид, че "
космос" - това в Божието уникално творение с
цялото многообразие в него, то става пределно ясно, че Бог е възлюбил всичко което е създал, като уникални видове, а не всеки един човек или всяка една тревичка или всяка една риба поотделно. Ето защо Бог държи да има изкупени "
от всеки народ, и от всичките племена, люде и езици" /Откр.7:9/ - защото те са представител на Божието уникално творение. Ако се схване този принцип на изкупване на хора от всеки вид, език народ, племе, всяка една етническа уникалност - ще видим много ясно, че
Бог държи да запази видовете, също както направи и при потопа с Ноевия ковчег. В този и само в този смисъл Бог е възлюбил света - сиреч онова което е създал като разновидност, а не всеки един по отделно.
Нека се спра и на друг пасаж, който обърква християните да си мислят, че всички, а не мнозина са изкупени:
1Йн. 2:2 Той е омилостивение за нашите грехове, и не само за нашите, но и за греховете на целия свят. Тук мнозина биха скочили, че това означавало, че Христос е изкупил всички и то само защото никога не са изследвали как думите "целия свят" се използват в Писанията. Нека да видим как:
Мат. 16:26 Понеже какво ще се ползува човек, ако спечели целия свят, а живота си изгуби? Или какво ще даде човек в замяна на живота си? Може ли дори теоретично да приемем, че човек може да спечели целия свят в този абсолютен смисъл на думата в който на мнозина им се иска да вярват, че се е използван в Писанията? Категорично не. Дори Бог не спечелва "целия свят" в този абсолютен смисъл, защото мнозина ще погинат.
Йоан 12:19 За туй фарисеите рекоха помежду си: Вижте, че нищо не постигате! Ето, светът отиде след Него.
Дали целия свят отиде след Исус? Никак - това, което се има предвид, е че
мнозина, хора от всякакъв вид, племе израилево и социално положение отидоха след Исус.
Римл. 1:8 Най-напред благодаря на моя Бог чрез Исуса Христа за всички ви, гдето за вашата вяра се говори по целия свят. Дали индианците от Перу, аборигените в Австралия и пигмеите в Африка са говорили за вярата на римляните? Ни най-малко. Израза "целия свят" не се използва в абсолютен смисъл и
не означава "абсолютно всички хора".
Другия важен момент на който искам да се спра е значението на думата "изкупление". Тази дума има юридически смисъл и означава откупване на дълга на даден човек. Когато има откупване, сиреч дълга е платен - то съдията не може да осъди повече длъжника, защото дълга вече е платен, без значение от кого.
Ако кажем, че Христос е умрял за всички хора, т.е изкупил е греховете на абсолютно всички човеци, то това означава, че абсолютно всички човеци ще влязат във вечността и никой няма да погине. Това е защото, ако техния грях е платен вече - те няма за какво да бъдат осъдени. Това дали вярват или не не променя факта, че дълга е платен.
Да вземем един конкретен пример. Даден човек има много дългове и трябва или да ги изплати или да влезе в затвора. Някой благодетел обаче отива и плаща за неговия дълг, като с това документа за дълга е унищожен, защото дълга вече не съществува. Дали този човек вярва, че неговият дълг е платен или не, това не променя факта, че юридически той е чист от своя дълг, просто някой го е платил, това не зависи от вярата или от неверието му, а от ФАКТА, че дълга е НАИСТИНА платен. Съдията съди според фактите, а не според вярата на подсъдимия в тези факти.
Ако Христос е изкупил греховете на всички, то без значение дали някой вярва или не, то греха му е платен и той не е виновен за нищо пред Бога. Затова и в съдния ден Бог няма да може да го осъди за нищо, защото този съд вече е паднал върху Исус. Бог не е неправеден да съди ДВА ПЪТИ за същия грях. Това е
изцяло юридически казус, а не набожно-религиозна практика както мнозина приемат изкуплението.
Ето защо в никой случай не може да се каже, че Христос е платил за греховете на абсолютно всеки човек, който някога е ходил или ще ходи по земята. Но както казва и пророк Исая, Той "
взе на себе си греховете на мнозина"
По този начин цялата теория, че Бог обичал всички хора, че даже еднакво - напълно пада. Бог обича само и единствено праведния. Обаче трябва да се има предвид, че
Бог не гледа както човек гледа - а именно от гледна точна на определения момент във времето. Бог гледа целия път на човека от началото до самия му край и
всеки един, който в определен момент се обръща към правдата и остава в нея е третиран като праведен и възлюбен. С други думи, ти можеш да виждаш пропаднал грешник в своя съсед, но ако след 20 години той се обърне завинаги към правдата, Бог го знае това и той е възлюбен и Христовото изкупление и Божията любов са върху него.
Значи ли това, че Бог тях обича повече от мен и теб? Не мисля. Не мога да си представя също, че Бог обича повече или пък по-малко мен от някои друг вярващ. Мисля, че за Него всяко едно агънце Му е еднакво скъпо. Казва се, че остави 99те и отиде да намери изгубеното..
Щом един баща обича децата си еднакво, колко повече всемогъщия Бог трябва да обича нас!
Ето още една серия от презумпции. Ти казваш, че не можеш да си представиш, че Бог обичал повече един вярващ от друг. Разбира се че може,
Писанието го доказва. Ние не трябва да се водим от нашето можене или неможене да си представяме разни неща. Трябва да се водим от Божието Слово.
Йоан, беше ученикът когото Исус обичаше - никога ли не си чела това? Нима Исус не обичаше и другите ученици? Обичаше ги, но имаше специално отношение към Йоан, това показва че той беше възлюбен повече то тях.
И защо пак стъпваш на презумпцията, че "един баща обича децата си еднакво" - ти била ли си баща, че да знаеш? Но дори и а си била, това пак не означава че знаеш. Защо християните не взимат поука от Творенията, които Бог е създал. Има ли в природата ДВЕ ЕДНАКВИ НЕЩА?
НЯМА! Дори сред трилионите по трилиони СНЕЖИНКИ - НЯМА ДВЕ ЕДНАКВИ. Бог не е Бог на еднаквите и равните неща. Няма такова нещо като еднаква любов и равна любов, това е идея на комунистите. При Бога НЯМА РАВЕНСТВО В НИЩО,
крайно време е християните да изтрезнеят от комунизма в умовете и сърцата си.
Яков - еднакво ли обичаше синовете си? Исаак еднакво ли обичаше синовете си? Дори Ревека, която е майка имаше благоволение към Яков повече отколкото към Исав. Няма еднаква любов! Това с еднаквостта и равенството е пълна утопия и по никой начин не се съвместява с Писанията.
Ако Бог е вързан в това да обича всички еднакво - то КЪДЕ Е НЕГОВИЯ СУВЕРЕНИТЕТ? Бог е Бог и прави все що Му е угодно и никой не може да му каже: Що правиш. Защо не обичаш еднакво. Бог не е вързан от идеята за равенство и еднаквост, напротив Бог е Бог на многообразието и различията, и това напълно се доказва от факта че няма нито две еднакви снежинки, нито две еднакви тревички.
Всеки който не се е очистил от този комунистически квас за равенство ще бъде измамен от Антихриста, защото именно духът на антихриста стои зад идеята за равенство.