biblical,
Като четях какво си писал си мисля, че не си вникнал в това, което е писал Watchman, както и все още не си прекарал повече време, четейки какво е писано във форума. Това донякъде е нормално, тъй като си все още нов във форума, но мисля, че е добро начало да размислиш върху начина, по който тук се отнасяме към думите на всеки един от пишещите, както ние помежду си. Става въпрос за това, че всяка дума се изпитва и се тества според Божието Слово, защото ние в много неща грешим, но когато сме стъпили здраво върху Божиите думи, няма да се заблудим.
Ще коментирам твоите думи, за да ти покажа какво имам предвид:
Watchman,
Какво точно имаш предвид под живот заедно? Има стотици идеи и тълкувания на библейския текст на тази тема.
Искам да ми посочиш поне 5 такива "тълкувания", за "стотиците идеи и тълкувания", за които говориш. Това, което аз виждам е
един пример в Словото, който е достатъчно ясен и няма нужда от "тълкувание". Примерно ако аз ти разкажа за един възрастен човек, който съм видял да копае градината, ти как ще го "изтълкуваш" или как ще го "интерпретираш". Ще отидеш ли на магистралата с чук и длето и ще се мъчиш ли да подражаваш на това, което съм ти разказал, или просто ще направиш това, което човекът е направил?
Виждам обаче една явна грешка в твърдението, че Бог е създал богатите и бедните. Това се превръща в учение за карма. Щом Бог те е създал богат, то ти си богат и обратното. Стиха в Притчи който си цитирал говори за съвсем друго.
2. Богат и сиромах се срещат; Господ е Създателят на всички тях.
Тук не се казва, че Бог е създал богатия богат, а точно обратното - никой да не се има за нещо, понеже Бог е създал и двамата.
Тези заключения са отново плод на това, че не си прекарал повече време във форума и не познаваш хората в него.
Бог наистина е създателят на
принципа за това да има беден и богат човек. В Притчи на много места пише кое прави хората да обедняват и кое ги прави да забогатеят, сиреч положението на човека от богат към беден и обратното може да се промени. Промяната към богатство или може да стане реалност
само ако Бог даде:
Не ми давай ни сиромашия, ни богатство; Храни ме с хляба, който ми се падаКогато Бог ги храни в пустинята, то всички имат достъп до манната и водата и Бог не направил никого богат. Когато наследили земята, тя била разпределена на всички и това е най-социалната система, която някога е съществувала.
Винаги водата и храната е била достъпна до хората, защото Бог е давал дъжд и на злите и на добрите.
Това, че днес трябва те да се купуват от мнозина и да си плащат за тях е нещо, което не е базирано на правда.
Израел е излязъл
богат от Египет, между другото, и всички са имали доста. Манната и водата, които Бог е давал
на времето си, а не когато хората поискат са били давани достатъчно, че всеки, който има по-многочислено семейство да събере достатъчно много, за да ядат.
Робството е по-скоро ограничено, отколкото поощрено. Мойсей позволява и разводите, но ние знаем кое е правилното.
Т.нар. "робство" над хора от Израел е било отново базирано на правда и милост според Божия закон. Писано е ако брат ти обеднее и ти се продаде като роб, да се смилиш над него и да му помогнеш и да се отнасяш достойно към него. Това не е робство в този смисъл, който ти имаш, а е било правда и милост според Божия закон. Дори и към чужденците е трябвало да се отнасят добре.
Повечето от Израел са били "господари", тъй като са имали ниви и добитък и са ги обработвали. Това да стане някой роб, сиреч "да работи за някой господар", е било изключение. Ти в момента ако работиш за някой друг, ти си роб и наемник. Ти не си господар. Също и Павел пише за това, че ако някой е в позицията на роб, когато е повярвал, да си стои такъв, но ако види сгоден случай да не бъде вече роб (а какъв ще стане?), да излезе от робството.
Размисли трезво, на база на Словото, а не на базата на това какво медиите са променили в значенията на думите.
Затова мисля, че Бог не е комунист, нито социалист, но Бог абсолютно не и капиталист или пък бизнесмен. Исус казва: Не може да служи човек на Бога и на богатството.
Относно частната собственост. Тя е защитата основно на нямащия човек. Иначе той би станал роб на имащия. Частната собственост не е самоцел, нито посока на християнския живот. Павел не казва, че раздаването на имота е неправилно, а че е неправилно ако няма любов.
Исус заповядал на всички да продадат имота си и да раздадат милостиня за да го следват. Ето и цитата:Лука12:33
"Продайте имота си и давайте милостиня; направете си кесии, които не овехтяват, неизчерпаемо съкровище на небесата, гдето крадец не се приближава, нито молец изяжда."
Забележи на кои Исус го каза - на тези, които избираше да тръгнат с Него. Такива не случайно са се изхранвали от благовестието. Исус не каза на целия народ да си продадат къщите и земите и да тръгнат след него, но на определени хора само.
Бизнес, частна собственост и подобни са неща от този свят, докато ние не сме от този свят и ни е заповядано да търсим горното.
Ако погледнем живота на Исус няма да намерим много примери за частна собственост или бизнес. Това е пътя който ни е оставен - да следваме по неговите стъпки. Това не е комунизъм, а братски живот, като между близки хора.
За да говориш против думата "бизнес" трябва да си наясно със значението й. Чуждицата "бизнес" (от английски) означава "работа", "занятие", "занаят", "професия", "задължения", "служба".
Тук искам да спомена, че думата "офис" означава също "служба" или "длъжност". Думата идва отново от английски. Когато се цитира, че "друг трябва да заеме
чина му" (на Юда), думата за "чин" е точно "офис" от английски.
Данаил вършеше "царските работи" (или "царския бизнес"). Павел също имаше "бизнес" или "занаят" в ръцете си, сиреч правенето на шатри, с което той се изхранваше, като и помагаше за нуждите и на другите около себе си. Настойникът на Господ Исус в младините му, на земята - Йосиф - имаше бизнес (занаят) - дърводелство.
Адам имаше също занаят - градинарство. Господ се удоволства в това човек да се труди с ръцете си, спазвайки Божиите думи, и да се храни с плода на ръцете си. Сиреч заниманието/занаятът/работата/бизнесът са нещото, което го има още от създаването на Адам досега.
Храната е също от този свят и аз не знам ти дали ядеш изобщо. Когато се говори за "този свят" в негативен смисъл (а не както аз споменах за храната), се има предвид всичко, което е в ръцете на лукавия - нечестието, греха. От нечестие и грях също произлизат
много занаяти/бизнеси/работа/служби, но те не спазват Божиите думи.
За частната собственост също не виждам Бог да осъжда това, дори виж какво пише за бъдещите времена:
А в послешните дни Хълмът на дома Господен Ще се утвърди по-високо от всичките хълмове, И ще се издигне над бърдата, И племена ще се стекат на него. И много народи ще отидат и ще рекат: Дойдете да възлезем на хълма Господен, В дома на Якововия Бог; Той ще ни научи на пътищата Си, И ние ще ходим в пътеките Му; Защото от Сион ще излезе поуката, И словото Господно от Ерусалим. Бог ще съди между много племена, И ще решава между силни народи до далечни страни; И те ще изковат ножовете си на палешници, И копията си на сърпове; Народ против народ няма да дигне нож, Нито ще се учат вече на война. Но ще седят всеки под лозата си и под смоковницата си, Без да има кой да ги плаши; Понеже устата на Господа на Силите изговориха това.Смоковницата си?
Ето какво пише за тези, които страдаха:
Евреи 10:34. Защото вие не само състрадавахте с ония, които бяха в окови, но и радостно посрещахте разграбването на имота си, като знаете, че вие си имате по-добър и траен имот.Имали са
собствен имот, но им е бил разграбен от противниците на Господаря.
В много от притчите Исус говореше за притежание на имот и за закупуване на нива. Дори в Притчи 30 пише за жената, която въртеше бизнес, трудейки се с ръцете си, че даже и купуваше нива (сиреч частна собственост).