Матей 17 гл. е писано,че когато Исус се преобразява/само можем да предполагаме какво велико нещо е било и силата на Божията слава/с него са били Йоан, Петър и Яков. Явяват им се Мойсей и Илия. И са разговаряли с нашия Господ.
Мойсей, както четем е починал преди израелтяните да влязат в обещаната земя.
Илия четем и знаем, че жив е взет на небето.
Те ли са двата пророка, които ще бъдат изпратени на земята според писаното в Откровение?
Първо трябва да се разбира смисъла на случката в планината на преображението. Нека да видим какво точно пише:
Mat 17:1 И след шест дни Исус взема Петра, Якова и блата му Йоана, и ги завежда на една висока планина насаме.
Mat 17:2 И преобрази се пред тях; лицето Му светна като слънцето, а дрехите Му станаха бели като светлината.
Mat 17:3 И, ето, явиха им се Мойсей и Илия, които се разговаряха с Него.
Mat 17:4 И Петър проговори, казвайки на Исуса: Господи, добре е да сме тука; ако искаш, аз ще направя тука три скинии(Шатри.), за Тебе една, за Мойсея една и една за Илия.
Mat 17:5 А когато той още говореше, ето, светъл облак ги засени; и ето из облака глас, който каза: Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение, Него слушайте. Mat 17:9 И като слизаха от планината Исус им заръча, като каза: Никому не съобщавайте за това видение, докле Човешкият Син не възкръсне от мъртвите.Първата грешка, която се прави по отношение на този текст е че се приема случилото се
за реално събитие. Т.е приема се че реално Моисей и Илия са се появили на планината с Исус. Само че на слизане на планината, Исус не им каза да не казват на никого за тази СЛУЧКА, а да не казват за това ВИДЕНИЕ.
Т.е учениците и Христос виждат ВИДЕНИЕ, не се случва реално това, което пише, а те виждат
видение. И както всяко видение, то може да има символичен и образен смисъл. И самия текст доказва това, защото видението има много конкретен смисъл.
Когато Петър вижда прославения Христос, заедно с Моисей и Илия, той изпада в шок, защото Христос се изявява в Своята слава, но Моисей и Илия, не пише да са прославени в това видение. Присъствието на Моисей в това видение представя Закона, а присъствието на Илия - Пророците. Т.е това, което учениците виждат е че Христос носи много по-голяма слава от Закона и Пророците, Той е нещо много повече, по-голямо и по-славно от тях.
Но за Петър е трудно да преглътне това нещо. Затова той предлага да направи ТРИ ШАТРИ, една за Христос (и неговото Учение), една за Моисей (Закона) и една за Илия (Пророците). С други думи, той си представя християнската вяра като някакъв вид амалгама, смесица между Христовото Учение, Закона и Пророците. Точно в този момент Бог се намесва, като проговаря от Небесата с друмите:
Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение, Него слушайте.Т.е Бог свидетелства за Христос не само с по-голямата слава, която Му е дал, но и със собствените си думи изречени от Небесата, че няма да има ТРИ шатри, за Христос, Моисей и Илия, но ще има само ЕДНА шатра, ЕДНО тяло, ЕДНА невяста -
тази, която следва Христос с цялото си сърце, а не със сърце което е разделено между Христос, Закона и Пророците.
Всички тези неща са добре потвърдени от други пасажи в Писанието, като например:
Maт. 11:13 Защото всичките пророци и законът пророкуваха до ЙоанаЙоан е последния пророк под Закона, след него ние трябва да слушаме Божия Син, за когото самия Йоан свидетелства.
Евр. 1:1 Бог,Който при разни частични съобщения, и по много начини, е говорил в старо време на бащите ни чрез пророците,
Евр. 1:2 в края на тия дни говори нам чрез Сина, Когото постави наследник на всичко, чрез Когото направи световете,
Евр. 1:3 Който, бидейки сияние на Неговата слава, и отпечатък на Неговото същество и държейки всичко чрез Своето могъщо слово, след като извърши [чрез Себе Си] очищение на греховете, седна отдясно на Величието на високоПророците пророкуваха само
частично Божията истина, Христос разкри
цялата пълнота на Бога и Неговата слава.
Евр. 3:3 Понеже Той се удостои със слава толкоз по-голяма от Моисеевата, колкото е по-голяма почитта що има оня, който е строил къщата, от почитта що има къщата.Тук виждаме потвърждение на същото, че Христос придоби много по-голяма слава от тази на Моисей, защото Той не е просто слуга като Моисей, който участва в градеца на дома, Той е собственика на дома.
Сред днешните евреи обаче, които вярват в Христос се забелязва точно този феномен на разделеното сърце между Христос и Закона. И не случайно, защото точно Петър беше призован да бъде апостол сред евреите, и именно той прояви тази склонност към разделеното сърце. Но Бог веднъж и завинаги с това видение премахна причината за такава разделеност.
Ето защо ние трябва да гледаме на този текст, не като на доказателство, че реалните Моисей и Илия са дошли от някъде за да разговарят с Христос, а като на символично видение, което е дадено да покаже на учениците, че Христос не е просто някаква кръпка, която трябва да се добави към Закона и Пророците, а че Той е "
сияние на Неговата слава, и отпечатък на Неговото същество".
Относно двамата пророци в Откровение не мога да кажа, че разбирам добре кои може да са те. Има хора, които предлагат, че това може да са Енох и Илия, защото те са единствените човеци, които не са преживяли смърт. (За Моисей Писанието свидетелства, че е умрял). В Евреи се казва, че на всеки човек е отредено веднъж на умре (Евр. 9:27) и се счита, че Енох и Илия също трябва да преминат през първата смърт, затова ще бъдат изпратени отново на Земята за да вкусят смъртта.
Не знам дали това е адекватно тълкувание, но това е което съм чувал по въпроса.