Author Topic: "Заблуждавате се, като не познавате Писанията, нито Божията сила"  (Read 21082 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

IvanQS

  • Съпричастен
  • ****
  • Posts: 149
До сега "ученик" не се е изказвал аргументирано по неговите виждания за основите на вярата в никой форум,освен някои забележки относно правописа на някои еврейски или гръцки думи.

 
Псалми 91:14
Понеже той е положил в Мене любовта си, казва Господ, Затова ще го избавя; Ще го поставя в безопасност, защото е познал името Ми.

ученик

  • Изгонен
  • Съпричастен
  • *
  • Posts: 147
До сега "ученик" не се е изказвал аргументирано по неговите виждания за основите на вярата в никой форум,освен някои забележки относно правописа на някои еврейски или гръцки думи.


това горното го приемам за проява на добро чувство за хумор!!!

Asko

  • Новодошъл
  • *
  • Posts: 7
  • Не мисля да споря с теб. Исус не спореше
 Братя , моля ви....Нека търсим това ,което ни събира и нека любовта не охладнява помежду ни

 Филипяни 3:15 "ако някой мисли нещо по друг начин Бог ще му открие и него"
 
  Тялото  е едно Духът също ( няма какво да делим )  Моля ви нека да живеем и да се стрмим към единомислие

 С обич и уважение

 

Tavita

  • Новодошъл
  • *
  • Posts: 30
Всеки който е прочел словото Божие е наясно че цялата Библия /не отделям Стар от Нов завет/ е Богувдъхновенна, следователно - всички нейни писания са святи.
Прочетох всички писания тук в този форум и наистина не разбрах какво точно иска ученик да каже. Добре е да има спор, но той трябва да аргументиран.
Настина, както писах и аз в своето представяне, доста от хората считащи себе си са стари вярващи ме насочваха да чета предимно Новият завет. Но точно в него - моят
Господ и Спасител Исус Христос на 12 год. възраст разискваше "Светите писания" в
Дома на Отца си. Което за мен означава че задължително трябва добре да се познава
Старият завет. Често чувам израза Новозаветни Християни и не ми е ясно какво точно означава и каква информация носи в себе си този израз.

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
Quote
Което за мен означава че задължително трябва добре да се познава
Старият завет.
Така е.


Quote
Често чувам израза Новозаветни Християни и не ми е ясно какво точно означава и каква информация носи в себе си този израз.
В Словото нямаме такава дефиниция. Имаме само определение "християни", което е започнало от Антиохия. Няма термини "новозаветен" и "старозаветен" християнин.

Аз лично не съм запознат със значението на този термин - "новозаветен християнин", но предполагам в него влагат значение на "този, който смята, че Писанията са вече отпаднали" - поне по това, което чувам от повечето хора по отношение на Писанията.
И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

etien

  • Изгонен
  • Посещаващ
  • *
  • Posts: 61
    • Блог
Думата  завет е гръцката дума диатеке, която означава: наредба,разпореждане, завещание, последна воля, договор, завет. В Евреи 9:11-13 думата е преведена завет и завещание, и се говори че е влезнало в сила след смърта на завещателя. Затова да се казва, че това е договор е вярно, но не е всичко. Има и завещание, има и последна воля. Ако кажем Новият Договор ще пропуснем доста от значението на оригиналната дума. Ако кажем Новото Завещание е правилно, но не зная дали би се приело. Има преводачи които държат на този превод. Затова завет дава не много точна , но сравнително прилична представа.

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3078
Думата "завещание" предполага, че завещателя е мъртъв и го няма вече. Бог нито е мъртъв нито го няма вече. Ето защо думата завещание е крайно неподходяща. В Евреи 9:11-13 се коментира лек нюанс на завета, ако вземем един лек нюанс и заменим цялото нещо с него, ще получим сериозно изкривяване.

Аз бих дефинирал завет, като кръвен договор, или договор на живот и смърт подпечатан с кръв.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

etien

  • Изгонен
  • Посещаващ
  • *
  • Posts: 61
    • Блог


6. Аврам повярва на Господа, и това му се вмени за оправдание.
7. И му рече: Аз съм Господ, Който те изведох от Ур Халдейски, за да ти дам да владееш тая земя.
8. Той рече: Владико Господи, по какво ще позная, че ще я владея?
9. Господ му рече: вземи Ми тригодишна телица, тригодишна коза, тригодишен овен, гургулица и млад гълъб.
10. Взе той всички тия, разсече ги по наполовина и тури една част срещу друга; само птиците не разсече.
11. И налетяха върху труповете грабливи птици; но Аврам ги разпъждаше.
12. По залез-слънце налегна Аврама тежък сън; и ето, обзе го ужас и голям мрак.
13. И рече Господ на Аврама: знай, че твоите потомци ще бъдат пришълци не в своя земя, ще ги поробят и ще ги угнетяват четиристотин години;
14. но Аз ще съдя народа, който ще ги пороби; след това те ще излязат (за насам) с голям имот;
15. а ти ще отидеш при отците си смиром и ще бъдеш погребан в добра старост;
16. в четвъртия род те ще се върнат тука: защото беззаконията на аморейци още не са стигнали до върха си.
17. Щом зайде слънце и настана мрак, ето, дим като че от пещ и огнен пламък преминаха между разсечените животни.
18. В тоя ден сключи Господ завет с Аврама, като рече: на твоето потомство Аз давам тая земя, от Египетската река до голямата река, река Ефрат;

11. Но Христос, като дойде Първосвещеник на бъдещите блага, с по-голяма и по-съвършена скиния, неръкотворна, сиреч не от обикновена направа,
12. нито с козя и телешка кръв, но със Своята кръв влезе веднъж завинаги в светилището и придоби вечно изкупление.
13. Защото, ако кръвта от юнци и козли, и пепелта от телица чрез поръсване осветява осквернените, за да се очистя плътта,
14. колко повече кръвта на Христа, Който чрез Духа Светаго принесе Себе Си непорочен Богу, ще очисти съвестта ни от мъртви дела, за да служим на живия и истинския Бог!
15. И затова Той е Ходатай на нов завет, та след смъртта, станала за изкупване от престъпленията през първия завет, призваните да получат обещаното вечно наследство.
16. Защото, дето има завещание, необходимо е да последва смъртта на завещателя;
17. понеже едно завещание добива сила само след смърт; то няма никога сила, докле завещателят е жив.
18. Поради това и първият завет бе утвърден не без кръв.

Това са два текста единият от Битие, другия вече го цитирахме. В двата се вижда ясно необходимостта от смърт, когато Бог сключва завет/завещание/договор с някого  или със всички. Така че наистина Божият Син умря за греховете ни и бе възкресен, което и казва текста от Евреи.

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3078
Завещанието по своята същност предава последната воля и вървящото с нея наследство на онзи, който умира и го няма вече. След смъртта на завещателя няма никаква комуникация и взаимоотношение между завещателя и наследника.

При завета, ако и да се изисква смърт, нямаме такава ситуация както при завещанието, на несъществуването на едната страна и на прекъсната комуникация. Ето защо завета не е и не може да се нарече завещание. Но включва аспект по който може да се оприличи на завещание, но само и единствен по аспекта за смъртта и по нищо друго.

Ето например извадка от цитираните стихове по-горе:

И затова Той е Ходатай на нов завет

Какво общо има ходатай със завещание? По смисъла на думата завещание, никакви ходатаи няма и не са необходими.

Нещо повече - Давид сключи завет с Йонатан. Какво той завещание ли му направи на Йонатан или Йонатан направи завещание на Давид? Нито едното от двете, но двамата сключиха договор на живот и смърт.

Ето защо завета не е същото като завещание, нито българската дума завещание може да се използва за превод на "брит" или "диатеке" (да ме извинява Андрей).
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

etien

  • Изгонен
  • Посещаващ
  • *
  • Posts: 61
    • Блог
Quote
Ето защо завета не е същото като завещание, нито българската дума завещание може да се използва за превод на "брит" или "диатеке" (да ме извинява Андрей)
Андрей??
Мисля, че думата договор не отговаря на изискването да има смърт на завещателя. А думата диатеке е използвана точно тук в Евреи. Затова всички преводачи от всички поколения предпочитат завет/testament. Аз лично не бих превел завещание, но не бих поставил и договор, понеже не би могло да се постави в контекста където има договор, там трябва да има смърт на...? Дори преводачите, които предпочитат завет трябва да преведат в Евреи същата дума като завещение. Причината е, че ние имаме няколко думи за нещо, за което гърците са имали само една. Ако "преведем" Новият Договор на нашия господар Исус Помазания лишаваме въпросното заглавие от свидетелството за смъртта на завещателя, който е Исус, който наистина умря, което пък е ясно свидетелствано в Новия Завет. Проблема с думата завет е, че оставя четящия с  идеята че там са написани съветите и мъдростите на някой който е починал към потомците. Затова завет, завещание и договор са по-скоро включени в значението на гръцката дума. Виж например 2Царе 3:12 диатеке е преведено договор, а в 15:24 завет. Като завещание и завет са го превели и в Гал.3:15-23. Там ни се казва че сме наследници на договора направен от Бога с Авраам, но там наистина би пролята кръв и бяха убити животни. Писанието казва, че почти всичко според закона се очиства с кръв, особено нашите грехове. Мисля, че е добре това значение на думата диатеке да се запази, когато превеждаме на български. Считам, че нямаме подходяща дума, която да предаде и трите основни значения на диатеке. Ако пък вие измислите подходяща дума ще бъде добре.

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3078
Думата договор сама по себе си не е достатъчна, не е същото като да имаш договор за ADSL с БТК. Аз затова предпочитам кръвен договор, който сам по себе си иска отделна дефиниция. В българския език нямаме дума за това, защото вероятно не е имало подобни практики. Ето защо е необходима нова дефиниция, както и на много от употребяваните думи в българския е нужно да се дефинират коректно библейски, а не според ежедневната им употреба от света.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
редакция: Следващите няколко съобщения бяха преместени от темата http://www.fellowshipbg.org/index.php?topic=262.msg4045#msg4045

etien, small_axe,

За да изразите взаимно съгласие по определен въпрос вие сте пренебрегнали терминологията, която се използва в Писанията по отношение на думите "нов завет" и "стар завет".

Вие сте ги приравнили към 2 сборника от книги, което е неправилно. Прочетете темата за Разликите между стария и новия завет и темата за познаването на Писанията.

Приравняването на Писанията (или както вие му казвате - "стария завет") към "закона" е нещо, което е твърде погрешно. На много места се говори за Закона и пророците.

Относно многоженството - това, което откриваме в Словото е примерът, който Бог даде първоначално (с Адам и Ева) и който Исус дава чрез Църквата - един мъж, една жена. Това е примерът, който трябва да се следва. Имало е хора, като Авраам, които не са били под "закона" и са имали повече от една жена. Това не го срещаме като порочна практика тогава.

Сега трябва да търсим съвършеното, това, което е отгоре, защото ако някой човек тръгне в посока на многоженството, той се е отклонил от съвършенството, което ни е показано като пример, и търси да угоди на своето си. Христос даде пример, който трябва да се следва, избирайки една Църква, а не много. Кои сме ние, че започвайки в Духа, да продължаваме да се усъвършенстваме в плът, според сянката на Закона, което е това, което Бог даде на Израел чрез Мойсей? Това е сериозно дръпване назад.

За тези, които са тръгнали да се усъвършенстват в плът е казано, че са отпаднали от закона на благодатта. Ето защо е добре да се внимава да не се отпадне.
И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

small axe

  • Слугуващ
  • *******
  • Posts: 879
има разлика , дотолкова доколкото времето/ като историческо време/ в което са били писани нещата които са събрани в сборника от книги наричан -библия е различно.
иначе считам , всичко в този сборник за Писания

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
(temp) Матей 19:9 и живот след развод
« Reply #28 on: January 23, 2009, 14:19:08 PM »
има разлика , дотолкова доколкото времето/ като историческо време/ в което са били писани нещата които са събрани в сборника от книги наричан -библия е различно.
иначе считам , всичко в този сборник за Писания

Важното е какво е това, което авторите, вдъхновени от Духа, са наричали "Писания", а не какво днес някой го нарича.

Още повече проблемът не е в това дали наричаш Писания цялата Библия или "стария завет", а в това, което влагате (както и 99% от вярващите днес) в думите "стар завет" и "нов завет".

Погрешното разбиране за "нов завет" и "стар завет" води до погрешна аргументация и оттам - погрешни изводи, които може да изглеждат понякога верни, но са аргументирани по човешка терминология и са чупливи и лесни за отхвърляне, както по-горе показах.

Затова и днес на мнозина от вярващите като им зададат няколко въпроса относно "стария завет" (като книга) те отговарят в същата терминология, с което се оплитат, защото не познават Писанията, нито Божията сила.


И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

small axe

  • Слугуващ
  • *******
  • Posts: 879
Христос не дойде да разруши закона , а да го изпълни.
Това за което свидетелстват Писанията е Христос Исус.Не че закона е усъвършенстван или пък отпаднал , но в Месията Исус е изпълнен.Целта му е да се оправдае всеки който вярва в Христос Исус.В Писанията на тн.Нов завет виждаме това ясно разкрито и обяснено от Святия Дух.
Това имам впредвид като казвам ,че целият сборник от книги наречен Библия, е Писания.
Те са едно неделимо цяло.

и тишо , не бързай да преценяваш кой какво точно разбира или не разбира по даден въпрос , непременно от позицията , че на теб всичко ти е ясно.Например това за 99% което пишеш , е преувеличено и прибързано.Често постъпваш така , все едно папата отсъжда и край , а не винаги е така.
/ не казвам , че се мислиш за папата :)  , а че понякога бързаш/
Това все пак е форум и в него хората не могат да си обяснят всичко веднага , че да се разберат , и никой няма нужда от прибързани оценки.