Author Topic: Християнинът - роб или син  (Read 10420 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johnny

  • Допринасящ
  • *****
  • Posts: 293
Християнинът - роб или син
« on: June 28, 2012, 09:08:27 AM »
Покрай следното мнение реших, че въпросът заслужава отделна тема:


И какъв точно е проблема в думата "роб"? Всички апостоли наричаха себе си "роб на Христос"***, а те са най-ярката извадка от Христовата невяста. Концепцията за робството е напълно Библейска концепция и е част от реда, който Бог е създал.

Исус също каза "Моето иго е благо и Моето бреме е леко" Думата иго означава робство, за тези, които са позабравили българския. На практика Исус ни призовава към робство, казвайки "вземете Моето иго на себе си". Разликата е че неговото робство е благо, затова и апостолите не се срамуваха да се нарекат роби на Христос.

___

***Българския превод некоректно превежда думата като "слуга" но оригиналната дума е doulos, което означава роб гребец в галера. За онези, които не са запознати, това е може би най-тоталната форма на робство.

Ето това е doulos:



За начало ще нахвърлям само някой въпроси:

Роб или слуга е по-правилният превод?
Как може хем да си роб, хем да си син?
Ако и да ме убие Той, аз ще Го чакам...

small axe

  • Слугуващ
  • *******
  • Posts: 972
Re: Християнинът - роб или син
« Reply #1 on: June 28, 2012, 10:12:22 AM »
Има разлика между доброволен роб и насилствен роб, колкото и да звучи странно. Само Господарят може да направи от един роб - син / не мисля че е ставало в човешката история/ Но Бог прави от вярващите и каещите се синове. Те обаче вътрешно считат себе си за доброволни роби на Христос и това не ги угнетява, напротив. Това мисля е имал предвид Павел.

Иначе относно насилственото робство, или робството поради някаква необходимост, Павел насърчава ако може човек да го избегне да се възползва, понеже не е добре за вярващият да е роб на други човеци

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3954
Re: Християнинът - роб или син
« Reply #2 on: June 28, 2012, 10:51:29 AM »
Библейската концепция за син включва в себе си концепцията за роб. Същата дума "doulos" се използва в Писанието и по отношение на Исус. А ако някой, някога е бил син, то това е Той. При все това неговия живот пред Отец беше също и служба на роб.

Проблема с концепцията за роб-а идва от едностранчивото представяне на тази концепция пред днешното поколение. Днешния егоистичен и индивидуалистичен свят изпитва неистов ужас от самата идея някой да бъде роб. Проблема никога не е бил в концепцията на робството, проблема с робството винаги е бил с идентичността на господаря. Т.е дали робството е желателно или отблъскващо нещо зависи само и единствено то това КОЙ Е ГОСПОДАРЯ.

Затова в Библията имаме следния пасаж:

Изх. 21:5  Но ако робът изрично каже: Обичам господаря си, жена си и чадата си; не желая да изляза свободен,
Изх. 21:6  тогава господарят му ще го заведе пред съдиите, и, като го приведе при вратата, или при стълба на вратата, господарят му ще му промуши ухото с шило; и той ще му бъде роб за винаги.


Въпросът с нашето отношение към робството спрямо Христос е същия - доколко обичаме Господаря си? И понеже въпроса тръгна от темата за отношението между мъжете и жените. Същия въпрос може да се зададе и към жената - доколко наистина обича мъжа си? Обича ли го толкова, че да се привърже към него както роб към господаря си?
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

happy_man

  • ограничен
  • Новодошъл
  • *
  • Posts: 18
Re: Християнинът - роб или син
« Reply #3 on: June 28, 2012, 17:28:58 PM »
 Апостол Павел в посланието към Евреите казва нещо изключително важно и полезно.
 10. Защото който е влезъл в неговото упокоение и той си почина от своите си дела, както Бог от неговите си.
  11. И тъй, да се постараем да влезем в това упокоение, за да не падне некой в истия пример на непокорството.

Роб - според мен е този, който е стигнал до пълно доверие в Бог, който всичко е предал на Него. Това обаче се доказва в "пустинята". Там може да се разбере, кой има пълно доверие и е предал изцяло живота и решенията си на Господаря си.

Исая обяснява каква е тази почивка - ден в който не правиш, това което ти искаш, а само това което Господаря ти иска. Това решение няма да е задължение, а "наслада", т.е. не от страх или интерес, а с радост и пълно доверие, че Господаря знае най-добре кое е най-добро за теб, по-добре и от самия теб.

Исая 58:
13. Ако теглиш назад ногата си
Да не правиш щенията си в събота, в светия мой ден,
И наречеш съботния ден наслаждение,
Свет Господу, честен,
И го почиташ, без да следваш своите си пътища,
Нито да търсиш в него своето си щение, нито да говориш свои си думи,
  14. Тогаз ще се наслаждаваш в Господа;
И аз ще те направя да ездиш по високите земни места,
И ще те нахраня с наследието на отца ти Якова;
Защото устата Господни казаха това.

Християнин влязъл в Божията почивка - той е роб на Христос.

Това не става със собствени усилия и заслуги, защото Някой те е създал, избрал и обича толкова, че се е отказал даже от равенството си с Бог, смирил се е, вземал е образ на слуга и е платил с живота си, за да имаш възможността да станеж Негов роб/слуга.

Благодаря Му!!!

johnny

  • Допринасящ
  • *****
  • Posts: 293
Re: Християнинът - роб или син
« Reply #4 on: June 29, 2012, 09:33:33 AM »
Doulos освен роб означава и слуга. И в българската и в английската Библия думата правилно е преведена, като слуга. Думите са сходни, но има съществена разлика.

Робът насилствено е направен такъв. Пленен или купен и заробен без неговото съгласие. Робът /особено този в галерата/ най-често е, като безгласно работно животно, което бива управлявано, чрез страх и често бито и унижавано.
Слугата от друга страна сам подчинява волята си на господаря си и му служи по своя воля и избор. Той обича господаря си, който пък се грижи за него.

Думата слуга описва по-точно взаимоотношенията между Бог и християнина. Бог не иска роби, ако искаше, щеше да си създаде бездушни роботи. Бог не иска хора, който да го следват насилствено и да се преструват на покорни, водени от страх. Бог иска хора, който обичат Правдата и Истината, които обичат Бог заради Него самия, които сами решават да предадат себе си, да Му служат. Любовта е водеща при слугата, не страхът от наказание.


Човекът след покаянието, от роб на греха, става слуга на Бога по плът и син по дух.

Gal 4:1  Казвам още: До тогаз, докато наследникът е малолетен, той не се различава в нищо от роб, ако и да е господар на всичко,
Gal 4:2  но е под надзиратели и настойници до назначения от бащата срок.
Gal 4:3  Така и ние, когато бяхме малолетни, бяхме поробени под първоначалните учения на света;
Gal 4:4  а когато се изпълни времето, Бог изпрати Сина Си, Който се роди от жена, роди се и под закона,
Gal 4:5  за да изкупи ония, които бяха под закона, та да получим осиновението.
Gal 4:6  И понеже сте синове, Бог изпрати в сърдцата ни Духа на Сина Си, Който вика: Авва, Отче!
Gal 4:7  Затова не си вече роб, но син; и ако си син, то си Божий наследник чрез Христа.
Gal 4:8  Но тогава, когато не познавахте Бога, вие робувахте на ония, които по естество не са богове;
Ако и да ме убие Той, аз ще Го чакам...

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3954
Re: Християнинът - роб или син
« Reply #5 on: July 01, 2012, 13:01:21 PM »
Тука ще цитирам написаното в другата тема от която се разклони тази, защото сега говорим за едно и също в две отделни теми:

Разликата между роб и слуга се състои в едно единствено нещо и то е притежанието. Слугата служи на господаря без да е негова собственост, докато роба служи на господаря и е негова собственост. Слугата служи, защото получава облага, било заплата или нещо друго. Роба служи ЗАЩОТО ПРИНАДЛЕЖИ.

И тук е мястото да се зададе въпроса, Божиите хора ПРИНАДЛЕЖАТ ли на Бога, или са някакви независими единици, които в името на някаква облага (както заплатата при слугата) просто Му служат за малко понякога?

Ако принадлежат тогава те са doulos, слуги които принадлежат, изцяло и завинаги. Кинг Джеймс превода използва много хубава дума за превод на doulos - bond servant. T.e не просто слуга, а слуга, който е принадлежност на Господаря, или с други думи роб. Предполагам не са използвали английското slave, заради негативните асоциации с тази дума. Същите негативни асоциации ги има и с българското "роб". Но ако се абстрахираме от асоциациите базирани на сетската терминология и вникнем в библейската същност на тази дума, ще видим реалности които на повечето християни не са познати, защото те гледат на себе си и живеят именно като слуги наемници, които заради облаги "послужват" на Бога от време на време. Те затова правят и църковни "служби" или "богослужения" - за да може да отчетат някаква "служба" на Бога и след това да отидат да си живеят своя си себецентричен живот.
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

johnny

  • Допринасящ
  • *****
  • Posts: 293
Re: Християнинът - роб или син
« Reply #6 on: July 02, 2012, 12:06:01 PM »
Още докато писах предното осъзнавах, че и роб, и слуга не могат да опишат напълно думата, но се придържах към значението на думите в българския, за да бъда разбран от всеки.

Приемам твоето (пре)дефиниране на думата роб, но то трябва да върви със задължителните уточнения, че робът е такъв по своя воля и не е бил насилствено заробен. Защото иначе няма да бъдеш разбран правилно.
Ако и да ме убие Той, аз ще Го чакам...

Nikolay

  • Слугуващ
  • *******
  • Posts: 1053
Re: Християнинът - роб или син
« Reply #7 on: July 02, 2012, 13:49:16 PM »
Именно.
Мир вам. Благодат да бъде с всички ви. [Амин]

Watchman

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 3954
Re: Християнинът - роб или син
« Reply #8 on: July 02, 2012, 19:35:14 PM »
Аз разбирам с какво имате проблем, то е с дефиницията на роб, която идва от популярното мнение за робите, такова каквото са ни учили в училище.

При Бога обаче аз не виждам как може да се получи въобще ситуацията с "насилствено поробен". Първо защото Бог ни е създал и по силата на това Той ни притежава всички. Второ - онези, които са християни са изкупени чрез Христос, което отново говори за купуване и притежание. Та по силата на тези два факта - сътворението и изкуплението може да се каже, че сме двойно притежание на Бога и от там няма по естествено състояние от това на bond servant.

В Писанията има показани няколко начина един човек да стане роб:

1. Да нанесе щети на друг човек или хора, за които щети той не може да заплати, затова става роб докато изплати щетите при това с компенсация. Например компенсацията за кражба е седмократно връщане. При тази форма на робство има елемент на насилие, защото човека явно няма доброволно да желае да заплати щетите и компенсацията и има принуда спрямо него от страна на обществото в изпълнение на закона.

2. Един народ да победи друг народ и да продаде победените като роби. Това е форма на насилствено поробване, но често този вид събитие става в следствие на справедлив Божий съд и гняв над този народ.

3. Човек може да се роди в робство, ако баща му и майка му са собственост на някой господар. Тогава децата на тези роби също принадлежат на господаря. Тука няма форма на насилие, това е естествено наследство в което човек се ражда.

Може да се каже, че ние сме се родили в състояние на робство, или в състояние на това да бъдем притежавани от Бога, който не само ни е създал, но и снабдява и въздух, и храна и вода и слънце за нас всеки ден. Не мисля, че има вакуум между царството на мрака и царството на Бога. Човек винаги е в състояние на робство, или на греха или на правдата. Затова никой не може да си мисли, че е независим. Такова нещо няма.

Ето защо въороса не е в това - роб или не. А въпроса е НА КОЙ ГОСПОДАР принадлежим. Де-юре всички принадлежат на Бога. Но де-факто мнозината принадлежат на лукавия.

По отношение на синовничеството, Писанието говори за осиновлението. Това обаче не премахва елемента на принадлежност. Не можем да кажем, че Христос не принадлежи на Отца, а си е някакъв независим и самостоятелен елемент. Той самия каза,че от Себе си нищо не върши. Това е същността на един bond-servant. Роба обаче се различава от сина по няколко много основни неща. Първото е че роба няма наследство, и второто е че роба не притежава естеството на господаря си. Точно тези два много важни елемента биват подарени чрез Божията благодат на онези, които придобиват осиновление в Христос. Първо те получават участие в Божественото естество, за да може да се преобразят в същия образ. И второ те получават наследство, което наследство включва от получаването на вечен живот, до това да управляват народите в Божието царство. Точно това са характеристиките на синовничеството, които нито отменят, нито са в противоречие с концепцията, че сме притежавани от Бога и на практика сме негови принадлежни слуги (ако мога да преведа bond-servant по този начин).
Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

Nikolay

  • Слугуващ
  • *******
  • Posts: 1053
Re: Християнинът - роб или син
« Reply #9 on: July 04, 2012, 10:16:56 AM »
Тук си напълно прав, но както коментирахме по-нагоре, по-добре е да се използва думата слуга, а не роб. Както е направил и крал Джеймс при превода на английски. Все пак форума се чете и от външни хора.
Мир вам. Благодат да бъде с всички ви. [Амин]

Tihomir

  • Administrator
  • Слугуващ
  • *****
  • Posts: 2794
    • FellowshipBG
Re: Християнинът - роб или син
« Reply #10 on: July 04, 2012, 19:22:05 PM »
Няма значение дали хората са "вътрешни" или "външни", тъй като дори и т.нар. "вътрешни" в наши дни хабер си нямат от писаното или ако имат, повечето не го вярват.

Има достатъчно неща, които шокират и "вътрешните", за да смятаме, че тук някоя дума, използвана в оригинала, ще събори някого. Ако събори някого, то ще се изпълни пророчеството, че Словото ще стане препънка за някои и то съвсем справедливо, защото са непокорни.
И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?