Тук не виждам някой да отрича, че Бог е в началото на всичко. Той е създал небесата и земята, човека такъв , какъвто е - със способността да избере непокорността и греха. Бог е изработил и плана за спасението на този човек и го е реализирал на кръста само и единствено по Своя инициатива.
И така, Бог е знаел от самото начало , още преди да създаде първия човек, как ще се развие историята на човечеството и конкретно съдбата на всеки един поотделно. Той е знаел всяка негова мисъл, вска негова стъпка, всеки негов дъх...Това се нарича предузнание в Писанията. Но не защото Бог е програмирал всеки човек и просто му е навил пружинката да изпълни съответните движения! А защото Бог е всемогъщ и всезнаещ и просто знае предварително кой какво ще избере да направи със свободната си воля, било в невинно състояние (Адам и Ева преди грехопадението), било в греховното си състояние, както е целия свят днес. И точно поради Своето ПРЕДУЗНАНИЕ, Бог може да определи ролята на всеки един конкретно в целия човешки пъзел. Това се нарича ПРЕДОПРЕДЕЛЕНИЕ! От тук вече по-лесно може да се разбере защо пише :"Господ е направил всяко нещо за Себе Си,
Дори и нечестивия за деня на злото..
small axe, ти даваш следния цитат от ап. Павел и питаш къде обяснява по-добре смисъла му:
И тъй, към когото ще, Той показва милост, и когото ще закоравява.
На това ти ще речеш: А защо още обвинява? Кой може да противостои на волята му?
Но, о човече, ти кой си, що отговаряш против Бога? Направеното нещо ще рече ли на онзи, който го е направил: Защо си ме така направил?
Или грънчарят няма власт над глината, с част от същата буца да направи съд за почит, а с друга част - съд за непочтена употреба?
А какво ще кажем, ако Бог, при все, че е искал да покаже гнева Си и да изяви силата Си, пак е търпял с голямо дълготърпение съдовете, предмети на гнева Си, приготвени за погибел,
и е търпял, за да изяви богатството на Славата Си, над съдовете, предмети на милостта Си, които е приготвил отнапред за слава -
над нас, които призова, не само измежду юдеите, но и измежду езичниците?
Аз ще ти дам друг цитат от ап. Павел, който би трябвало да ти освети малко повече значението на твоя:
7 Защото оная тайна, сиреч, беззаконието, вече действува, но само догдето се отмахне отсред оня, който сега я възпира;
8 и тогава ще се яви беззаконният, когото Господ Исус ще убие с дъха на устата Си и ще изтреби с явлението на пришествието Си,
9 тогова, чието идване се дължи на действието на сатана, съпроводено от всякаква сила, знамения, лъжливи чудеса
10 и с всичката измама на неправдата, между ония, които погиват, защото не приеха да обичат истината, за да се спасят.
11 И затова Бог праща заблуда да действува между тях, за да повярват лъжа,
12 та да бъдат осъдени всички, които не са повярвали истината, а са имали благоволение към неправдата.
Мога да дам още стихове, но мисля, че и това е достатъчно. Ако в твоя цитат се казва, че "И тъй, към когото ще, Той показва милост, и когото ще закоравява.", в моя се казва "...между ония, които погиват,защото не приеха да обичат истината, за да се спасят...та да бъдат осъдени всички, които не са повярвали истината, а са имали благоволение към неправдата.
Ап. Павел казва едновременно, че Бог закоравява и показва милост на който си иска и че ще бъдат осъдени онези, които не са приели да обичат истината и не са повярвали в нея. Или казано така - тези, които не са повярвали истината са тези, които Бог е закоравил и не им е показал милост, за да ги направи способни да я приемат и повярват в нея! Но те трябва да бъдат осъдени и то на вечно наказание!?! Аз не мисля, че това казва Словото! Тук и на доста други места се дава да разберем, че Бог е направил всичко, което може да се направи за спасението на всичките човеци и затова и ЗАПОВАДВА всички да се покаят навсякъде по тая земя. Как би могъл да им заповяда да го направят, ако преди това не е направил всички способни да могат да го направят?!? И как би ги осъдил на вечно наказание, ако те не са способни сами да поемат отговорността за своя избор на приемане или отхвърляне съвършеното дело на кръста? Затова мисля, че цялостно библията сама тълкува себе си и не може да се вземе само един пасаж и от него да се правят окончателни изводи! Още повече като се достига до абсурдни заключения !
Засега толкова.
Поздрави!