Ето го целия пасаж в по-широк контекст:
Maт 19:4 А Той в отговор рече: Не сте ли чели, че Онзи, Който ги е направил, направил ги е от началото мъжко и женско, и е казал:
Maт 19:5 “Затова ще остави човек баща си и майка си и ще се привърже към жена си; и двамата ще бъдат една плът”?
Maт 19:6 Така щото не са вече двама, а една плът. И тъй, онова, което Бог е съчетал, човек да го не разлъчва.
Maт 19:7 Казват му: Тогава Мойсей защо заповяда, мъжът й да й даде разводно писмо и да я напусне?
Maт 19:8 Каза им: Поради вашето коравосърдечие Мойсей ви е оставил да си напущате жените; но отначало не е било така.
Maт 19:9 И казвам ви: Който напусне жена си, освен за прелюбодейство, и се ожени за друга, той прелюбодействува; и който се се ожени за нея, когато бъде напусната, прелюбодействува.
Maт 19:10 Казват Му учениците: Ако е такова задължението на мъжа към жената, по-добре да се не жени.
Аз бих искал да погледнем първо значението на оригиналната дума преведена "прелюбодейство". В речника на Thayer се казва:
G4202 πορνεία porneia
Thayer Definition:
1) illicit sexual intercourse
1a) adultery, fornication, homosexuality, lesbianism, intercourse with animals etc.
1b) sexual intercourse with close relatives; Lev. 18
1c) sexual intercourse with a divorced man or woman; Mar_10:11,Mar_10:12
2) metaphorically the worship of idols
2a) of the defilement of idolatry, as incurred by eating the sacrifices offered to idols
В старогръцко българския речник се казва:
πορνεία (порнейа, от тази дума произлиза думата порно) - блудство, разврат, прелюбодеяние; нз. идолопоклонство.
Също бих искал да погледнем и цитираните пасажи от речника на Thayer:
Марк 10:11,12 И Той им каза: Който си напусне жената, и се ожени за друга, прелюбодействува против нея. И ако тя напусне мъжа си, и се омъжи за друг, тя прелюбодействува.
Тук думата за прелюбодейство не е порнейа, а е думата μοιχάω (G3429, мойхао), която означава следното според старогръцко българския речник:
μοιχάω 1. Подмамвам или съблазнявам към прелюбодейство; излъстявам, покварявам, изобщо докарвам нещо с хитрост или несправедливо под своята власт; разпореждам се с нещо чуждо. 2. нз. прелюбодействам.
Нека да разсъдим тогава върху тези пасажи и думи. Ето какво разбирам аз от прочетените пасажи и изрази:
1. Бракът е законно обвързване, което не може да бъде разтрогнато докато единия от партньорите е жив. Това се вижда от пасажите в Марк, където се казва ясно, че ако някой е напуснал (развел се с) партньора си това не го освобождава от брачните връзки и всяка последваща връзка се счита за прелюбодейство. Това че някоя жена е била напусната от мъжа си, независимо дали по негова или нейна инициатива, това не я освобождава от брачната обвързаност и всяка последваща връзка ще бъде греховна. Това разбиране се подкрепя и от значението на думата мойхао, която внушава законната страна на въпроса. Надявам се това отговоря и на оригиналния въпрос на JohnyFX за "несправедливостта" спрямо жената, която била напусната.
2. Напускане по причина на прелюбодейство. Какво означава това? Ето как аз го разбирам на базата на горните пасажи и думи:
- когато единия от партньорите се отдаде на порнейа или разврат било физически (прелюбодейство, сексуална неморалност) или духовен (идолопоклонство) то другия има право да се отдели от него с цел да не се осквернява тялото му. Това е обаче право на физическо отделяне и не прекратява брачния закон, нито дава право за преминаване към друг партньор. Правилото остава докато е жив другия партньор брачния закон остава в сила, според както е Писано:
Римл. 7:2,3 Защото омъжена жена е вързана чрез закона за мъжа, докогато е жив; но когато мъжът умре тя се освобождава от мъжовия закон. И тъй, ако при живота на мъжа си тя се омъжи за друг мъж, става блудница; но ако умре мъжът й, свободна е от тоя закон, и не става блудница, ако се омъжи за друг мъж.
3. Под закона на Моисей, ако партньора извърши доказано прелюбодейство, то той се убива с камъни и другия се освобождава от брачния закон и може да се ожени наново.
Наистина това учение не е леко, особено за едно себеугаждащо си поколение, което мисли че всичко включително и Божията благост се върти около тяхното его. Дори апостолите на Исус осъзнаха, колко обвързващ и отговорен е брачния завет и затова възкликнаха:
Maт 19:10 Казват Му учениците: Ако е такова задължението на мъжа към жената, по-добре да се не жени.
Да, по-добре да не се жени, или да обмисли и пресметне с пълна сериозност дълбочината, сериозността и обвързаността които изисква брака, преди въобще да дръзне да мисли за конкретен брак и женитба.
Всички тези разводи и повторни и потретни бракове само доказват че хората се женят водени от плътски и егоистични страсти, а не от послушание на Божия глас и желание да прославят Божието Име.