Nikolay, мисля, че по-горе в темата бяхме говорили по този въпрос по отношение на това какво означава библейската дума за град. Тя означава "охранявано място" или с други думи "охранявано обиталище". В този смисъл Йерусалим е град, защото има стени има и ограда. Има и стражи. Това е което дефинира дадено заселище като "град" според оригиналната еврейска дума за град.
Проблема на градовете обаче, за които се говори в тази тема не е това, че са охранявани или че има стража. Проблема е че те представляват СИСТЕМА на бунт и независимост от Бога. Има голяма разлика между аграрен град и индустриален град. А още по-голяма разлика има с имперски град. В имперски град като Рим например земеделието е било презряно. Там богатствата са се стичали от плячките на имперските войни, както и от тежките данъци, които са плащали победените народи. Виждаме, че такъв град е основан върху една икономика на насилието, грабежа и войната. Покрай тези лесни имперски пари се завъртат вече и градските бизнеси, като места за развлечение, публични домове, казина, театри и прочие неща които апелират към един съвсем различен манталитет от земеделския. Разбира се градската среда дава възможност и за легитимни занаятчийски и търговски бизнеси. Проблема е че тези бизнеси ако и легитимни сами по себе си са зависими от имперските пари идващи от насилие и грабеж. По този начин виждаме вече една градска система, която е основана на грях и беззаконие. Християните нямат място в тази система, още по-малко да зависят от нея. Допустимо ли е един праведен човек да се изхранва от икономика поддържана с войни, насилие и кръвопролитие? Освен проблема със съвестта, тази система има и друг проблем, а именно понеже ИЗТОЧНИКА НА ПРОСПЕРИТЕТ е в ръцете на нечестивите, то това им дава ОГРОМЕН КОНТРОЛ над това, което става в града. Закони, правила, разпоредби, изисквания... Не случайно ранните християни в римската империя са се сблъскали именно с тези изисквания - да покадят на императора или да умрат като държавни изменници. Проблема не е бил това, че вярват в Исус - Рим се е покланял на 100 различни богове. Един повече или по-малко не ги е бъркал по никой начин. Проблема е бил именно в ОТКАЗА НА ЛОЯЛНОСТ СПРЯМО СИСТЕМАТА.
Да вземем един аграрен град - място където хората живеят от земята. Тя им дава храна и вода, и по този начин хората зависят от Бога, който дава дъжд и благословение на земята да изхранва хората. Това е начин на живот, който извиква много близко общение с Бога в ежедневието, защото хората работят с това, което БОГ Е СЪЗДАЛ. А в Своето Творение Бог е заложил алегории, символи и скрито знание в познаването на Него. По тази причина и Исус постоянно даваше примери за Божието царство със земеделски неща. А още и с такива неща като риболов, месене на тесто - все фундаментални и основни неща от живота, който БОГ Е СЪЗДАЛ. Няма нито една притча основаваща се на икономиката или бита на римската имперска система.
За мен няма никакво значение как ще се нарича обиталището на праведните - дали заселище, дали общност, дали село, дали град. Важното е каква е същността и фундамента върху който е основан начина на живот, който е там. Някой може да отиде на Марс и пак да основе нечестиво заселище в което Бог ще се гнуси на обитава. Малцина забелязват Божието обещание за ИЗЛИЗАНЕТО ОТСРЕД нечестивите, а именно АЗ ЩЕ СЕ ЗАСЕЛЯ МЕЖДУ ТЯХ! Бог би ли се заселил в Содом, или в София, или в Берлин? Да не бъде. Бог обаче обитава в заселището на праведните. И както Сам Бог е СВЯТ, така и това заселище трябва да бъде СВЯТО, сиреч ОТДЕЛЕНО от вървежа на този свят и неговите пътища. Мнозина мислят, че вървежа на света касае само неща като блудства, прелюбодейства и убийства. Само дето той включва и тия и много други неща, включително начин на хранене, начин на работа, начин да добиване на храна, начин на възпитание на децата, начин на мислене и още хиляди неща които градския човек усвоява от света а не от Бога по силата на своята зависимост от града.
И това, което е цитирал Тихомир за Новия Ерусалим е много показателно в тази му част:
И народите ще ходят по неговата светлина
Някой въобще замислял ли се е КАКВО ОБХВАЩА тази светлина? Тя не касае само духовни неща, защото тия народи трябва да работят, да правят бизнес, да изхранват семейства, да обработват земята и прочие и прочие. И Новият Ерусалим ще бъде ПРИМЕР на народите във всички тези отношения. Светлина за това как да се прави ВСИЧКО с правда и истина и мъдрост.