• Welcome to Братско общение в тревожни времена.
 

'Станах всичко за всички...'

Започната от asaf, Февруари 21, 2008, 22:24:28 PM

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

asaf

Здравейте!

Не знам дали няма друга тема, в която тези въпроси да са разгледани, но ми стана интересно:

1 - Ако книги като "Целеустремен живот" ни учат как да угаждаме на хора, какво по-точно е имал предвид Павел, когато казва: "Станах всичко за всички, за да мога по всякакъв начин да спася част от тях"?

2 - Някой ще даде ли малко примери, ама практични примери, как се привличат хора чрез Христос?

Само да уточня, преди да е започнал някой излишен и напълно безполезен спор - не защитавам нито тази книга, нито другите й подобни; интересуват ме отговорите на тези въпроси.

Tihomir

#1
Нека първо разгледаме стиха и контекста:

1Cor 9:20 За юдеите станах като юдеин, за да спечеля юдеи; за тези, които са под закон, станах като под закон — въпреки че сам аз не съм под закон — за да спечеля онези, които са под закон;  1Cor 9:21 на тези, които нямат закон, станах, като че нямам закон — въпреки че не съм без закон пред Бога, а съм под закона на Христос — за да спечеля онези, които нямат закон;  1Cor 9:22 за слабите станах слаб, за да спечеля слабите. За всички станах всичко, така че по всякакъв начин да спася неколцина.  1Cor 9:23 И това правя заради благовестието — за да участвам и аз в него.

Критерият на Павел относно това е дали човек е под закон или не е. Дали е слаб във вярата или не. Както е писано на друго място:
Rom 14:1 Приемайте слабия във вярата, но не за да спорите за мнения. Rom 14:2 Един вярва, че може да яде всичко, а слабият във вярата яде само зеленчук.

Тук Павел не говори за лицемерие.

Той не представя евангелие, което се приема от хората. Напротив, благовестието, от което той казва, че не се срамува, е шокиращо за плътта на човека. То е глупост и съблазън. Самият Павел, който казва "За всички станах всичко" казва и, че това, което говори е съблазън и глупост за юдеи и езичници.

Той винаги е говорил едно и също благовестие, защото е проклет онзи, който дойде и говори друго благовестие. Това, което говореше Павел е, че човешките дела са зли и Бог изработи спасение, за да не се похвали никоя плът и заповядва на всички човеци навсякъде да се покаят от злите си дела и да вярват в Исус Христос, който е определеният от Бога да съди народите.

Затова Павел казва не се срамувам, защото плътта се срамува от това благовестие, защото то поставя човека на колене и не остава никаква похвала у човека и никаква заслуга.

Много днешни "проповедници" говорят друго благовестие, което цели да премахне съблазънта и срама на кръста, за да може да се приеме и прегърне от непокаяните грешници. Такива хора са проклети, според Писанието. Не само не се спасяват хора с това благовестие, но и се заблуждават и един ден биха се озовали в ада, освен ако Бог не бъде милостив към такива. Но ще има такива, които ще са обикнали толкова много тъмнината, че тези заблуди ще дойдат, за да ги пресеят от Божия народ и Църквата (истинската) да остане чиста.

Хората не могат да се привлекат с благовестието. То е глупост и срам за тях.

Това е една от най-големите заблуди сред християните, че те могат нещо да направят за обръщението на безбожните (тези, които са без Бога). Опитват се чрез музика (т.нар. "евангелизаторски концерти", за които може да се прочете тук), чрез  разглеждане на наболели житейски въпроси, чрез програми, чрез театър, чрез вицове или по-точно чрез угаждане на хората, което Павел изрично каза, че е зло.

Новорождението на хората става ЕДИНСТВЕНО от Бога. Това, което е заповядано на хората е да отидат и да кажат. Какво да кажат? Вечното благовестие:
Rev 14:6 И видях друг ангел да лети сред небето, който имаше вечното евангелие, за да го благовести на земните жители и на всяка нация и племе, и език, и народ.  Rev 14:7 И каза със силен глас: Бойте се от Бога и Му въздайте слава, защото часът на Неговия съд настана; и поклонете се на Този, който е направил небето и земята, и морето, и водните извори!

И отговори Исус и рече им: Не за това ли се заблуждавате, понеже не познавате писанията нито силата Божия?

small axe

#2
Така е !

asaf

#3
Така е, ама не е точно така. Ето един по-разширен превод на същите стихове:

ЦитатВъпреки, че съм свободен от изискванията и очакванията на който и да е човек, аз доброволно се превърнах в слуга на всеки един и на всички с цел да достигна до по-широк кръг от хора: вярващи, невярващи, най-съвестни моралисти, напълно неморални, провалени в живота, покварени - който и да е. Не започнах да живея, като тях. Запазих поведението си в Христос, но се потопих в техния свят и се опитах да видя нещата от тяхната гледна точка. Превъплътих се във всякакъв вид слуга, в опитите си да отведа хората, които срещах, до живот на спасение. Направих всичко това, заради благовестието. Не исках просто да говоря за него. Исках да бъда част от него!
1 Коринтяни 9:19-23

Мога да цитирам още няколко различни превода, от които става ясно, че под "слаби", Павел няма предвид само и единствено слаби във вярата. По тази причина не мога да приема довода, че критерият на Павел е дали човек е под закон или не. Няма нужда да добавяме неща, които липсват в Библията. По-скоро от текста става ясно, че Павел започва изреждане на различни човешки състояния - и свързани с вярата, но не само - и в един момент момент спира и обобщава "Станах всичко за всички..." Запазил е християнското си поведение, въпреки че за кратко е бил част от света на грешника, в ролята на светлина от Бога.

Да, Павел не говори за лицемерие, а за едно допълнително усилие, което много от нас не искат да направят и за това с лекота отхвърлят - да говориш на човека на неговия език. Не да промениш това, което говориш, а начинът, по който го говориш, за да стане разбираемо за отсрещния. Това означава да се постараеш да откриеш от коя "държава" е човека, какъв е "майчиния му език" и да положиш усилие да се изразиш на точно този "език". Това е допълнителното усилие, за което споменах малко по-нагоре.

ПРИМЕР: Ако съм в Турция и се опитам да благовестя Христос на някой местен жител на турски, това угаждане на човеци ли е или не? Или трябва да му говоря на български, за да не ходя в плътта?

Само да направя уточнението, че тук не говоря за усъвършенстване в плътта от наша страна. Всяко християнско дело/действие е съвместна работа на Бог и човека. Тук разглеждам нашата част от работата. Пределно ясно е, че без помощта и ръководството на Святия Дух всичките ни напъни са за боклука...

Въпросите ми си остават, но леко променени:

1 - Как точно Павел е практикувал с успех хем да бъде ВЪВ света на грешниците, хем да не ХОДИ като че ли е част от него (някак си веднага се сещам за Исус...)? И защо ние да не можем или да не трябва да правим същото?

2 - Някой ще даде ли малко примери, ама практични примери, как се привличат хора чрез Христос?

mak

#4
Цитат на: asaf - Февруари 23, 2008, 02:03:27 AM
2 - Някой ще даде ли малко примери, ама практични примери, как се привличат хора чрез Христос?

Да, разбира се. Ето практичния пример, за Павел и за всички нас:

1Co 2:1  И аз, братя, когато дойдох при вас, не дойдох с превъзходно говорене или мъдрост да ви известя Божията тайна;
1Co 2:2  защото бях решил да не зная между вас нещо друго, освен Исуса Христа, и то Христа (Гръцки: Него. ) разпнат.
1Co 2:3  Аз бях немощен между вас, страхувах се и много треперех.
1Co 2:4  И говоренето ми, и проповядването ми не ставаха с убедителните думи на мъдростта, но с доказателство от Дух и от сила;
1Co 2:5  за да бъде вярването ви основано не на човешка мъдрост, а на Божията сила.


Аз ще си спетя коментарите на тези слова от Павел, щото ме оставят без думи, а надявам се и всеки друг.

Истинския въпрос е:

На какво се основава благовестието ти за привличане на хора към Христос, на човешката мъдрост или на Божията сила? На издигинаето и проповядването на Христос, или странични неща?

Нека да признаем, че обикновено когато не сме облечени с Божията сила, прибягваме към странични и човешки неща, които водят към смърт, а не към живот идващ от Божия Дух. Говорим за истински и автентично покаяние и привличане към Христос, а не на привличане на хора във църквите, в нашите групи, в нашите схеми, в нашите организации, а привличане във царството. Оставяне на всичко и следване на Христос, а не на захаросано и друго евангелие.

И повторно:

1Co 2:2  защото бях решил да не зная между вас нещо друго, освен Исуса Христа, и то Христа (Гръцки: Него. ) разпнат.

На друго място евангелист Йоан ни казва:

Joh 3:14  И както Моисей издигна змията в пустинята, така трябва да бъде издигнат Човешкият Син,
Joh 3:15  та всеки, който вярва в Него [да не погине, но] да има вечен живот.


И още:

Act 8:5  Така Филип слезе в град Самария и им проповядваше Христа.

За другите въпроси може да поразсъдим утре, че стана късно вече.
"Той ти е показал, човече, що е доброто; И какво иска Господ от тебе, Освен да вършиш праведното, да обичаш милост, И да ходиш смирено със своя Бог? " Михей 6:8

Watchman

Аз съм съгласен с казаното от Тихомир и мак до момента по темата искам само да обърна внимание на няколко момента от изказването на asaf.

Първо примера с турчина е некоректен в контекста на темата, защото идеята която asaf се опитва да внуши чрез този пример е че ние трябва да говорим "на езика на улицата" за да ни разберат светските хора на които се благовества. Проблема на турчина е че не знае нито грам български и за да може да се комуникира с него трябва да се говори на турски. Ако обаче турчина знае много добре английски и ние знаем много добре английски - спокойно можем да си говорим на английски и е много по-добре да говорим на ОБЩИЯ език отколкото да сричаме развален турски.

По същия начин и с хората от улицата (да кажем в България). ТЕ ЗНАЯТ БЪЛГАРСКИ много добре, най-малкото нито новините по телевизията нито субтитрите на филмите в киното им ги говори някой на техния уличен език, "за да го разберат". Те си разбират НОРМАЛЕН български и НЯМА НУЖДА от превземки и преструвки да им се приляга на техния често циничен, празен, глупав, безсмислен и плитък начин на говорене с цел да има комуникация.

Исус беше СРЕД бирниците и блудниците, но няма никакво свидетелство в Писанията да се е опитвал да им говори на техния жаргон или да е почнал да се облича като тях и да прихваща техните жестове и манталитет. Нито има свидетелство Павел или някой друг апостол да е правил нещо подобно. Ето защо думите на апостол Павел трябва да бъдат разбирани в контекста на това как самия той ги е прилагал, а не как ние си мислим, че трябва да се прилагат.

Невярващите от света няма да бъде привлечени от това което ВЕЧЕ ИМАТ, а ще бъде привлечен от това КОЕТО НЯМАТ. И това което нямат е Небесната реалност на праведен и истинен живот чрез благодатта на Христос, чиято надежда е вечен живот и вечно спасение. Самия факт, че християните изпитват нужда да измислят неща с които да привличат света, означава, че им ЛИПСВА ЕДИНСТВЕНОТО НЕЩО, което наистина има привлекателната сила, а именно Божията слава в живота ни. Това е тъжния факт и безпощадната истина.

За да се обърнат към Бога - хората от света имат нужда от сблъсък с Небесната реалност и слава в живота ни. Когато ние сме унизени, а Христос е издигнат в живота ни, ТОЙ САМИЯ ще привлече към Себе Си, онези, които биха имали сърце за правдата и истината. Според както е писано:

Йоан 12:32  И когато бъда Аз издигнат от земята, ще привлека всички при Себе Си.

Присъствието на възкресения Христос в нас е това, което единствено има силата да привлече грешния към покаяние и познаване на правдата. Ако това присъствие е твърде слабо или липсва, ние няма да имаме силата да обръщаме грешници към правдата, ако ще да им говорим на каквито ще езици и да се правим на каквото ни хрумне пред тях. Ето защо апостол Павел, казва, че неговото говорене е било с Дух и сила, а не с човешки логики и мъдрувания.

Ez 3:17  Son of man, I have made thee a watchman unto the house of Israel: therefore hear the word at my mouth, and give them warning from me.

Is 21:6  For thus hath the Lord said unto me, Go, set a watchman, let him declare what he seeth.

pironka

#6
ЦитатНито има свидетелство Павел или някой друг апостол да е правил нещо подобно. Ето защо думите на апостол Павел трябва да бъдат разбирани в контекста на това как самия той ги е прилагал, а не как ние си мислим, че трябва да се прилагат.

Съгласна съм ,с това което казва Watchman.



Мисля, че  стиха "Станах всичко на всички" се отнася  за смирението.

Ще се опитам да направя паралел между Исус Христос, ап.Павел и днешните  ,,християни", за да покажа  кой как "практически" прилага този стих.



Исус Христос-  Остави всичко- остави дом в небеса, остави  цялата слава,  (тя принадлежи само на Него),. Стана всичко- прие човешки образ, понесе греховете на цялото човечество ,нямаше къде глава да подслони, понесе хули , бичуване, оплювания и прие кръстна смърт заради нас. Не получи заплата, направи всичко това доброволно.


Апостол Павел- Остави всичко- остави удобството на дома си (няма начин да не е имал хубав дом, след като е бил толкова ,,важен фарисеин"), остави славата (всички знаеха кой е и  мина време преди да се отърси от славата си на гонител), остави професорската си диплома по теология (получена не къде да е , а при краката на Гамалаил),  остави  ,,акредитираните си писма от първосвещеника" с които гонеше църквата, остави заплатата си. Стана всичко- нямаше дом, прие окови,затвор, оплювания ,плесници, бичувания, правеше палатки (за да не бъде в тяжест на никого и да направи благовестието безплатно), получи смърт. Направи го доброволно.


Днешните" християни"- оставяме бащин дом( не сме си свършили благовестието в дома) и тръгваме да ,,благовестваме" по света. Непременно, там където отиваме ни е осигурен дом или поне хотел. Тръгваме с акредитивните си писма от деноминациите си и теологичните ни титли( получени не къде да е- а през океана) ни предхождат.Взимаме заплата за изнесени проповеди и лекции. През лятото ходим на палатки  на християнски лагери. Оплюваме братя и сестри-правим  го доброволно.

evangelista1962

Здравейте, отдавна не съм писал.Основният проблем според мен да боксува благовестието е че на нристияните ни се разминават думите с делата.Иза мен това е най голямата спънка за благовестието , а да не говорим да станем слуги  на всеки за да годоведем до Исус.

The Disciple

#8
Цитат[Стана всичко- нямаше дом, прие окови,затвор, оплювания ,плесници, бичувания, правеше палатки (за да не бъде в тяжест на никого и да направи благовестието безплатно), получи смърт. Направи го доброволно.

ЦитатДнешните" християни"- оставяме бащин дом( не сме си свършили благовестието в дома) и тръгваме да ,,благовестваме" по света. Непременно, там където отиваме ни е осигурен дом или поне хотел. Тръгваме с акредитивните си писма от деноминациите си и теологичните ни титли( получени не къде да е- а през океана) ни предхождат.Взимаме заплата за изнесени проповеди и лекции. През лятото ходим на палатки  на християнски лагери. Оплюваме братя и сестри-правим  го доброволно.




        Ами   душичке  кво  да  ти   кажа   по   обясними  причини  и  аз  съм   като   апостол  Павел  по  точно   като  Исус  - (не   че   се   хваля)   -  поради  това   че   съм   подложен   на   преследване  в   родината   си   от   миналото  лято (ше  повярваш  или  не)  с  малки   изключения  си   живея     --   така   че   не  пиши  в   мн.   число,  Кои    знае   можеш   да   пропуснеш   някои!)

         А   те   тия   дето   си   ги   описала   не   знам   дали  са   изобщо  са    християни.   
     
"Преди  всичко  се  пазете  от  Фарисеиския   квас,    които  е  лицемерие!"
          Исус -. Ев  Лука  12:1 стих
  "Mразя, презирам фестивалите ви и няма да благоволя в тържествените ви събрания...отмахнете от мен шума на песните си...НО НЕКА ТЕЧЕ ПРАВОСЪДИЕТО КАТО ПОТОК, ПРАВДАТА КАТО ВЕЧЕН ИЗВО