Това открих по въпроса за почитането на иконите и кръста , думи на Йоан Дамаскин.
Сложих ги в тази секция на форума , защото открих в тях идеи които ми се сториха като христиански легенди , носели се от уста на уста , но незаписани в Писанието , както и самият Йоан Дамаскин казва.
Слагам го като тема , за да видим , какво всъщност са тези предания и по какъв начин са достигнали до нас.
Безспорно е че има неща полезни , но и има неща които са си тълкувание на отделни вярващи , и не може да се приемат като абсолютен авторитет /забележка:виж подчертаните места от текста./
слово на Йоан Дамаскин
За почитанието на светия Кръст и светите икони
"Ние почитаме сътворените неща, посредством които и в което Господ е реализирал нашето спасение, Аз почитам и се прекланям пред Светия кръст и пред гроба Господен.
Почитам всички християнски храмове на Бога и всички места, в които Божието име е призовано. Почитам ги не заради тяхната собствена природа, а като съсъд на неговите действия, като нещо, което Господ избра за да осъществи нашето спасение".
"Когато видиш Безтелесния, въчеловечил се заради тебе, тогава ще изобразяваш Неговия човешки вид. Когато Невидимият, облякъл се в плът, стане видим, тогава изобрази подобието на Явилия се. ... Когато Той, бидейки Единосъщен образ на Отца, приеме образ на раб (Фил. 2:6-7), и така, ограничен в количество и качество, се облече в плътски образ, тогава, прочие, рисувай на дъски и излагай за съзерцаване..." (Слово I за светите икони).
За иконите
Който ни упреква за поклонението и почитта пред изображенията на Спасителя и нашата Господарка, а също и на останалите светии и слуги Христови, да си отвори добре ушите и да чуе, че Бог сътвори човека изконно по Свой образ. Каква е причината ние самите да се покланяме един на друг, освен че сме сътворени по образ Божи. Според богогласния и вещ в божествените въпроси Василий "почитта към изображението се пренася върху първообраза". А именно първообразът е този, чийто лик се отпечатва като в огледало. Защо Мойсеевите хора почитат скинията, образ и наглед на небесните неща и въобще на всичко сътворено? Сам Господ учи Мойсей: "гледай да направиш всичко по образеца, който ти бе показан на планината". А херувимите от злато в двата края на очистилището не бяха ли дело на човешки ръце? Или славният храм в Йерусалим? Не бе ли ръкотворен, плод на човешкото изкуство?
Божественото Писание порицава почитането на образи от метал и камък, а също жертвоприношенията на бесовете. Разбира се, и елините са принасяли жертви, и юдеите също, но елините - на демоните, а юдеите - на Бога. Затуй елинските жертвоприношения са отхвърлени и осъдени, докато жертвата на праведниците е угодна на Бога. Нали когато Ной съгради жертвеник, "помириса Господ приятно благоухание" и го одобри, че бе поднесено с добра воля и благоразположение към Него. а елинските скулптури, изобразяващи демони, са отхвърлени и забранени.
И без туй никой не би могъл да изработи подобие на невидимия, безтелесен, неописуем, неограничен във форма Бог. Така че, да се изобразява Божеството е върховно безумие и безчестие. Затова в Стария Завет не се срещат икони. Но с милосърдието Си Бог стана истински човек заради нашето спасение и то не както се яви подобно на човек пред Авраам или пред пророците, а като стана действително човек, живя на земята и се съедини с хората, твори чудеса, страда, бе разпнат, възкръсна, възнесе се, и все наистина, и все видно за всички; това бе записано за наш спомен и напътствие на онези, които тогава не са били, та да можем да повярваме и да постигнем Господнето блаженство, без да видим, а само като чуем; знайно е обаче, че не всички са грамотни и имат време да четат, туй отците са предвидили и са постановили да бъдат рисувани някои подвизи върху икони за напомняне. Несъмнено много често, дори да не мислим в момента за страданията Господни, щом видим изображението на разпятието и си припомним спасителния кръст, се прекланяме не пред материала, а пред Изобразения, както не се прекланяме пред материала на Евангелието или кръста, а пред показаното чрез тях. В противен случай каква би била разликата между кръст с Христово изображение и кръст без такова? Същото се отнася и до Божията Майка. Честта, която й оказваме, се въздава на Въплътения от нея. Не само Девата, а и доблестта на светите мъже ни подтиква да сме мъжествени и да се съизмерваме с тях, да подражаваме на добродетелността им в прослава на Бога. Вече изтъкнахме, че отношението към нашия общ Господ и почитта към изображението се пренася върху първообраза. Това предание е от незаписаните в Свещеното Писание, както и за покланянето на изток, покланянето пред кръста и тем подобни.
Разказват също как веднъж царуващият в Едеса Авгар извикал живописец да рисува Господа, но онзи не успял, че силно сияело Лицето Му, и тогава Сам Господ поставил върху Своя божествен и животворящ Лик кърпа и така отпечатал Своя образ, та го пратил на Авгар.
Самият Павел свидетелства колко много са разказали апостолите, без да записват. "Братя, стойте и дръжте преданията, които научихте били чрез наше слово, било чрез наше послание".
--------------------------------------------------------------------
Прави впечатлениe , че Йоан Дамаскин се опитва да защити незащитимата теза за почитането на икони и кръст и тн. като всеки който чете вижда на какво се обляга .На това какво бил разказал някой си и тн.Не видях никъде да се казва това ни беше предадено от апостолите , или от Господа.
Икони в Стария завет не се срещали , че то и в Новия не се срещат.
Ясно се вижда , че са решили и постановили сами , поради това че хората били неграмотни да се рисуват разни неща на дъски
за да им напомнят.??!
Това предание ли е , или е чисто човешко решение?Аз мисля второто.
иначе е редно да се отбележи , че въпросният Йоан Дамаскин много обича Бога и е светия наш брат, макар и да приписва на иконите и други неща такава важност , която знаем , че Писанието не приписва никъде.