Мак, много време работя върху това. Именно да се направи по-разбираемо, от гледна точка на съвременният български, учението за Божията същност. Казвам учението, защото всички които са работили по този въпрос, заявяват, че са работили само в рамките на човешките си възприятия и именно тук са трите големи въпроса, които човешкият ум не може да обхване, заради което са въпрос на ВЯРАТА, а не на НАУКАТА.
1. Триединството;
2. Въплъщението и
3. Възкресението.
Съществува и четвърти - възникването на вселената и живота, също предмет на вярата.
Това е задача, която обхваща минимум 3-4 страници и то във най-съкратеният вариант. Пак уточнявам, на този въпрос са отговорили Св.Отци. Аз само се старая да намаля обема и да го съчетая със съвременния език. Защото в българският сега не съществуват някой времена. Например сега казваме "Бог Син от Отца роден, преди всички векове". От което се прави изводът, че Синът е окончателно роден. Това не е така. Раждането не е приключело, то е вечно продължаващо. Същото е и за извождането на Св.Дух. Защото са съединени без сливане и разделени без разделяне. Но и тук езикът е беден.
Освен това не съм на компютъра с който работя, а и през ум не ми минава да пиша нещо, за което всеки термин и препинателен знак са не просто важни, а объркването им изопачава същността на Бога. На след 3-4 дни се прибирам и макар да не съм завършил ще пусна това до където съм стигнал.
Тихомире, това ви казвам. Ти не си вникнал в казаното от мен, но изпращаш най- точният цитат:
А ти, Витлеем Ефратов, |Макар и да си| малък за да бъдеш между Юдовите родове, От тебе ще излезе за Мене Един, Който ще бъде владетел в Израиля, Чийто произход е от начало, от вечността.
За термините:
предвечно или преди всички векове . Предвечно ъществува само Триединният Бог, в трите си лица/ипостаса/
Бог Отец, Бог син и Светият Дух. Те се различават само по личните си качества, които ще ви дам на съвременен език. Бог Отец - нероден, Бог Син - предвечно роден от Отца и Св.Дух предвечно изхождащ от Отца.
вечно е разтеглив термин. Нещо се прави и казваме, че то ще съществува вечно. Разбираме от даден момент до края на света; или от преди вековете, през свършека на света и по нататък. Това е Бог - вечно съществуващ.
Вечно съществуващият Отец сътворил света/вселената/ и живота, чрез Сина/Словото, Логоса/, а Св.Дух му вдъхнал живот. От този момент започнало да тече времето. Нищо сътворено не било вечно, защото вечен е само Бог.
И сега за Иисус Христос. Една от характеристиките на Бог е, че е безплътен. Освен това по природа е прост и несложен. Затова Отца и Сина и Св.Духа са единосъщи. Защото ако природата им беше различносъща, би се появило наслагване и Божията същност нямаше да е проста, а сложна. С всичките последици от това. Например невъзможност за съществуване преди появата на времето и пространството. Сложността води до разкол/деградация/ и промяна, което не е възможно за Бога.
Бог ли е Иисус Христос - не, не е. Така твърдели еретиците монофизити/арменската, коптската и някой малки източни църкви/. Човек ли е Иисус Христос - не, не е. Така твърдели еретиците ариани, и още безброй други. Тогава какво е? Той е Богочовек. Въплатен Бог Син. Една личност с две природи. Божествена и човешка. Иисус Христос не е единосъщ с Бог Син, а оттам и с Св.Троица. Неговата природа не е проста и несложна, защото има насложение. Пак повтарям: Въплащението е необозримо за човешките възприятия, то е предмет на вярата. Въплатен значи станал в плът/месо и кости/, но старославянският се използва и терминът и вочеловечившемся. Важно е, че не човек е станал Бог, а че Бог се е въплатил в човешка природа, ЗАПАЗВАЙКИ Божествената.
Въплащението обаче е станало след появата на времето, то е станало в определен исторически момент. Затова трябва да правим разлика, между предвечно съществуващият Бог Син или Слово и въплатеното Слово/Бог Син/, който във времето станал личност Иисус Христос с две природи, божествена и човешка.
Това което съм писал е много кратко, без задължителните обяснения за природите на Иисус и техните характеристики, затова да се чете точно така, само като изясняващо повдигнатата тема. Че за сгрешена Божия същност се ходи директно в ада.
И сега за цитата на Тихомир.
От Витлеем ще излезе Един - това значи, че след Сътворението на света, в гр.Витлеем, ще се роди Един. Раждането е във времето, то не е предвечно.
Но произходът на Този е от начало, от вечността. От вечността е Бог Син, който ще се въплати и роди като Иисус Христос във Витлеем, една личност в две природи -Божествена и човешка.
Затова, Иисус Христос не е могъл да бъде глава на църква, преди да се роди. Глава на тази църква евентуално би могъл да бъде Бог Син, но не и Иисус.