Leon
Спора се появява когато не се е изясни коя част от закона е вече остаряла и премахната. Или по друг начин ще задам въпроса - валиден ли е старозаветния закон и днес?
Старият Завет е подготовка за Новия Завет, а Новият Завет е изпълнение на старозаветните обещания.
Watchman
ДОРИ ЦЕЛИЯ ЗАКОН ДА Е В СИЛА И НИЕ ДА СМЕ ПОД ЗАКОНА ДЕСЯТЪК НЕ СЕ ДЪЛЖИ ОТ НИКОЙ ОСВЕН ЖИВЕЕЩИТЕ В ОБЕЩАНАТА ЗЕМЯ, И ТО САМО ОТ ПОСЕВИТЕ И ДОБИТЪКА. Това е СПОРЕД Закона.
След като си изясниш тази част ще е нужно да си изясниш и какво означава думата завет, практиката на сключване на завети, и под кой завет функционират светиите от Христовото тяло.
Tihomir
Законът не се премахва, но заветът.
Различни неща са. Законът не е разрушен, но Христос го изпълнява и ние в Него.
За стария договор се казва, че е на изчезване, но за Закона не се казва, че изчезва, но че е сянка на бъдещите неща.
Още не виждаме да са възкръснали мътвите, нито думите на Христос за "ново небе и нова земя" да са се изпълнили, значи има още какво да се изпълни.
evangelista196
Лично моето мнение е че закона преминава в Новият завет
small axe
Новият завет е един нов договор.Старият е свързан със закона , новият с благодатта.Двете нямат нищо общо.
Въпросите са няколко:
1. Закон и Завет едно и също ли са в Старият завет?
2. За кого се отнася старият завет и закон?
3.Отменя ли Новият завет Старият завет и закон?
4. Кой е моментът в който преминава законът?
Десетте Божи заповеди са първата част на старият завет/ Вт.5/ ./Вт.4:13/ . Към този завет е прибавен и заветът от Моавската земя/ Вт.29:1/
Заветът е и още "откровение". Ковчегът на откровението/ 4:5,7:89/ и Ковчегът на завета /10:33, 14:44/ са едно и също/Числа 18 и Втор.10/.
Заветът е и клетвен договор Вт29:12, 29:20,27
За кого се отнася старият завет/закон/?
Заветът се отнася за Израил/Вт.5:1/ и техните наследници, както и на пришълците в стана им /Вт.29:9-15/ и в обетованата земя.
Териториалният обхват на закона, т.е. мястото където трябва да се изпълнява, е обетованата земя/Вт. 4:5, 7:1 и 12, 12:1, 28:1 и др./, в точните си граници /Вт.34:1-12/.
Времето на действие: до момента в който избраният народ остави Бога/Вт.31:16-17, 20/
От горното е ясно, че с или без Нов завет Законът се отнася само за евреите от 12-те колена и чужденците приели старият завет. заветът никога не е бил свеобхватен - за всички земи и народи.
Новият завет отменя стария завет, т.е. законът. Христос изпълнява стария поради териториалният му обхват и действието във времето - до изкупителната жертва на кръста.
Преминаването на закона е Възкресението.
Света Троица една и неразделна е в три ипостаса - Отец, син и Св.дух - една воля, една сила. Когато евреите не повярвали в Иисус те оставили Бога. Заветът за тях преминал с кръстната смърт на Спасителят. Преминал законът. Думите Христови преди възкрасението /Мат.3:8-9 и след възкресението /Лука 24:44-48/.
Евреите, не могли да си изтълкуват правилно Писанията, колебаели се. Защото ако се поклонят на друг, не на истинският Бог, Бог ще се отвърне от тях. /Вт.31:16-17, 20/ Авторитетът за тях било Старозаветното писание. Изборът тежък. Как тези хора, да се убедят, че Иисус е истинският, а не езическият Бог? Трябвало апостолите да им разтълкува Писанието. По това време съществувало само старозаветното. Затова беряните четат писанията, затова апостолите говорят за преминаването на закона пред евреите. Някой вярват и стават християни. Други мислят, че Иисус е езически бог и затова търсят да убият апостолите, както им е заповядано в завета./Деян.17:2, 11-13, 18:24,28 и др./
За апостолите няма никакво съмнение, че двата закона са различни, но пълният отказ от закона не е по силите на много от евреите. Затова, те макар и да продължавали да го спазват, трябвало да знаят, че не законът опрощава./Евр.8:13,10:28 и др./
Законът само че не е за неевреиге, никога апостолите не са поръчвали спазването му - Деян.15:24. Писанията се четат само от евреи.
В заключение старозаветният закон нито съществува, нито трябва да се спазва. Спазват го богохулниците, които оставиха Бог и го замениха със закона. Преследвани, пръснати по целият свят, както са предупредени именно в почитания от тях закон.
Тъй като тук се цитира непрекъснато стария закон, с ясни препоръки за спазването му и осъждане на тези които не го спазват, напр. почитат икони, следва да се запитаме:
Приемайки старият закон за действащ, какво чакаме? Второто пришествие на Христа, или месията на почитащите закона? От кой чакаме спасение - Христа или Антихриста?