Матей 12:40
Защото, както Иона беше в корема на морското чудовище три дни и три нощи, така и Човешкият Син ще бъде в сърцето на земята три дни и три нощи.
Ето какво се говори за умирането на Господ Исус на кръста:
Лука 23:53-54
[53] И като го сне, обви го с плащаница, и положи го в гроб изсечен в скала, гдето никой не бе още полаган.
[54] И беше приготвителен ден, и съботата настъпваше.
Матей 28:1
А като се мина съботата, на първия ден от седмицата, дойдоха Мария Магдалина и другата Мария да видят гроба.
Марко 16:2
[2] И в първия ден на седмицата дохождат на гроба много рано, когато изгря слънцето.
Чудили сме се сигурно защо Христос говори за 3 дни и 3 нощи (на друго място се споменава "3 дни"), а е разпънат в петък и възкръсва в неделя, което според нашето броене на дните не са три дни и три нощи, нито са 72 часа, нито са 3 пълни дни.
Има теории, че е бил разпънат в четвъртък, но тя веднага се отхвърля поради стиха в Лука, където се казва, че "съботата настъпваше", а според еврейското броене на деня от 18:00 (или залез слънце) на "нашия" ден, започва тяхното "утре", т.е. в петък в 18:00 за тях започва съботата. Първият ден на седмицата е нашата неделя, защото пише, че след съботата идвал първият ден на седмицата.
Ето реалната ситуация:
- в ПЕТЪК следобяд Господ Исус издъхва на кръста
- СЪБОТА - е денят на Господнята почивка
- НЕДЕЛЯ - рано сутринта (когато изгрява слънцето) идват на гроба жените и виждат, че ТОЙ Е ВЪЗКРЪСНАЛ! (Алилуя!)
Нека сметнем времето:
- Петък - остават около 3 часа от деня
- Събота - цял ден - от петък 18:00, до събота 18:00 - 24 часа
- Неделя - от събота 18:00 до неделя рано сутрин - по-малко от 12 часа
Общо това са около 39 часа, което е далеч по-малко от 72 часа.
Къде е проблемът? Мнозина са се спъвали в тези стихове.
За да разберем значението трябва да се обърнем малко в историята на Израил и да видим как са брояли дните си. Преди стотици години дните са се брояли по следния начин (който все още се използва в някои страни от изтока като Иран, Китай и други):
- Когато се роди дете, то още от първия ден се казва, че е на една година
- Когато мине една година то за тях вече е на 2 години (ние му казваме "влиза във втората година")
С времето този начин е бил променен в много страни и затова объркването и въпросите идват при тези народи, при които това е било променено (като при нас).
Нека разгледаме още един пасаж от Словото, който ще даде още малко яснота в това как евреите броят дните си:
Естир 4:16
Иди, събери всичките юдеи, които се намират в Суса, и постете за мене, не яжте и не пийте три дни, нощем и денем; и аз и момичетата ми ще постим подобно; тогава ще вляза при царя, което не е според закона и ако погина, нека погина.
Естир 5:1
[1] А на третия ден Естир се облече в царските си дрехи, и застана във вътрешния дом на царската къща, срещу царската къща; а царят седеше на царския си престол в царската къща, срещу входа на къщата.
Тук отново виждаме "разминаване" според нашето виждане за "три дни и три нощи", тъй като Естир е влязла при царя още на третия ден.
Разрових се малко из календарното броене на Евреите и видях нещо, което ми отвори очите за всичко това.
Когато евреите кажат "година", това означава "годината в която сме". Когато кажат "ден", това означава "частта от деня в която сме". Когато кажат, че "след 2 години ще стане нещо", това означава, че другата година ще стане, считайки
- първа година - сега
- втора година - другата година
Значението, което ние имаме за СЛЕД <период от време> не е това, което имат евреите в календара си. Когато се каже "ден и нощ" било синоним на това да се каже "ден", т.е. било израз. Тогава думите "след 3 дни" означават "днес, утре, вдруги ден". Затова и при Естир, когато тя казва, че ще постят "три дни, нощем и денем", за хората по онова време означава "днес, утре и вдруги ден", като вече като дойде "вдруги ден" за тях това са 3 дни.
Не е тогава чудно, че Христос казва, че "след три дни ще възкръсне" и наистина според разбирането на евреите "петък, събота, неделя" е периодът "след три дни".
Не е чудно, че фарисеите много добре разбраха какво означава "след три дни" и затова сложиха стража още в периода събота срещу неделя, защото Христос го каза ясно по начина, по който всеки човек от тогавашното време щеше да го разбере. Ние обаче имаме друго мислене и друг начин на броене и за нас това е погрешно, но Господ Исус беше абсолютно точен в твърдението си.